پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
جمعه, ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ ۱۷:۱۸
۶
۰
نسخه چاپی

کدام کاندیداها تا 28 خرداد کنار می کشند؟

کدام کاندیداها تا 28 خرداد کنار می کشند؟
تا انتخابات ریاست جمهوری تنها کمتر از یک هفته مانده است و آرایش نامزدها به گفته کارشناسان تغییر می کند.

به گزارش تیتربرتر؛ یک تحلیل‌گر مسائل سیاسی با بیان اینکه قاضی‌زاده‌ هاشمی و زاکانی از رقابت‌های انتخاباتی کنار می‌کشند و احتمال کنار کشیدن جلیلی نیز وجود دارد.

معرفی کاندیداهایی که تا 28 خرداد انصراف می دهند

معرفی کاندیداهایی که تا 28 خرداد انصراف می دهند
معرفی کاندیداهایی که تا 28 خرداد انصراف می دهند

 

عزت الله یوسفیان ملا درباره آرایش سیاسی کاندیدای انتخابات۱۴۰۰ با بیان اینکه در حال حاضر شرایط نسبت به روزهای اول تغییر پیدا کرده، چون مسئله کنار کشیدن برخی و پوششی بودن آنها مطرح شده است، اظهار داشت: حقیقت این است که از جریان راست یک یا دو نفر کنار خواهد کشید که این هم به مصلحت خودشان و هم به مصلحت جریان و هم به مصلحت گزینه نهایی است. من مطمئن هستم که این اتفاق خواهد افتاد و یکی دو نفر حتما کنار خواهند کشید.

وی دو نفری را که احتمال کنار کشیدن‌شان وجود دارد زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی عنوان کرد و گفت: احتمال کنار کشیدن آقای جلیلی خیلی کمتر است؛ از سویی آقای محسن رضایی نیز تا حدودی خودش را برنده انتخابات می‌داند و معتقد است اگر در دور اول هم برنده نشود، دور دوم برنده انتخابات خواهد بود، لذا کنار کشیدن او تقریباً محال است؛ در دوره‌های قبل نیز کنار نکشید و تا آخر انتخابات‌ ماند و در بین این چند نفر فقط دو نفر کنار می‌کشند.

نماینده پیشین مجلس ادامه داد: رفتار آقای جلیلی نیز به این بستگی دارد که چقدر سخنان آقای باهنر مبنی بر اینکه «برخی از این کاندیداها تا ۲۸ خرداد کاری ندارند و بعد از ۲۸ خرداد کارشان شروع می‌شود» محقق شود، قطع و یقین احتمال دارد که سه نفر کنار بکشند؛ اما کنار کشیدن این دو نفر قطعی است که هم به نفع جریانشان و هم به نفع کاندیدای مدنظرشان خواهد شد، البته به نفع خودشان هم نیست که با ۸۰۰ هزار یا یک میلیون رای در صحنه بمانند.

وی درباره اثر مناظره‌ها در میزان مشارکت مردم در انتخابات تاکید کرد: در حال حاضر تعداد رای دهندگان پایین است؛ یعنی آمار و ارقام و صحبت‌ها که را که توجه می‌‌کنی متوجه می‌شوی بعید است که رای بالایی داشته باشند، مگر اینکه یک اتفاق مطلوبی بیفتد، شور و هیجانی در مردم ایجاد شود و رای بدهند. وقتی میزان رای پایین باشد برنده انتخابات نیز بازنده است.

یوسفیان ملا در واکنش به سخنان مهدی چمران مبنی بر این که فرقی ندارد کسی در انتخابات کنار بکشد یا نه تصریح کرد: اگر فردی که بعد از مقام رهبری اولین شخصیت اجرایی کشور است با زیر ۱۰ میلیون رای انتخاب شود در مجامع بین المللی نیز جایگاه آن نادیده گرفته می‌شود؛ آقای بشار اسد در زیر آتش و خون کاندیدا شده و رای بالایی آورده، برای اینکه بتواند مقبولیت خودش را در دنیا جا بیاندازد. ما تنها رئیس‌جمهور نمی‌خواهیم، بلکه رئیس‌‌جمهوری می‌خواهیم که چهره جهانی داشته باشد، آقای چمران اشتباه می‌کند که اینگونه می‌گوید اگر رئیس جمهوری با ۶ یا ۷ میلیون رأی بیاید رئیس‌جمهوری می‌شود که قدرت چانه زنی جهانی ندارد.

وی ادامه داد: اما اگر با ۱۵ تا ۲۰ میلیون رأی بیاید به هر حال رئیس جمهور مردمی است و قطع یقین در داخل هم تأثیرگذار است. گاهی ممکن است یک فردی منصوب و منتخب مردم نباشد، او نیاز به پشتیبانی مردمی ندارد، مثل وزیر یا معاون اول، مثل اینکه مثلاً وزیری در مجلس با ۲۲۰ رای یا با ۱۲۰ از نمایندگان رای اعتماد بگیرد، خیلی فرق می‌کند.

این نماینده مجلس دهم تاکید کرد: رئیس جمهوری که رای بالا داشته باشد ولو یک یا دو میلیون آنهم در شرایطی که تعداد رای پایین است، خیلی مهم است. در دوره دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری رئیس ‌جمهور با ۲۵ میلیون رای مذاکره کرد، اکنون یک رئیس جمهور با ۵ یا ۶ میلیون نمی‌تواند مذاکره کند؛ واقعاً تعداد رای مردم در آرا رئیس جمهور در تصمیمات داخلی و بین المللی تاثیرات مستقیم دارد.

پیروز انتخابات ریاست جمهوری 1400 کیست؟

پیروز انتخابات ریاست جمهوری 1400 کیست؟
پیروز انتخابات ریاست جمهوری 1400 کیست؟

 

خبرآنلاین نوشت: به گفته حمیدرضا ترقی  به نظر می رسد قاضی زاده و جلیلی هم در ارائه برنامه شان و هم تسلط بر پاسخ‌ها و ارائه پاسخ‌های مناسب توانمندی ‌شان را نشان دادند.

این چهره سیاسی اصولگرا عنوان می‌کند که رئیسی در موضع ناصحانه، پدرانه و تبیین دیدگاه‌های خودش در ارتباط با سوالات ادامه داد و وارد حاشیه‌سازی‌هایی که به طور مکرر، جریان اصلاحات در مناظره انجام می‌دادند نشد.

*آقای ترقی! تحلیل شما از دومین مناظره کاندیداها چیست و به نظر شما برنده و بازنده مناظره چه کسی است؟

در مناظره دوم سوالات کیفی تر و مناسب تری با نیازهای جامعه و مطالبات مردم طرح شد. در واقع مثل گذشته، تعدادی از نامزدها، به پاسخ‌های کوتاه، محدود و کلی اکتفا کردند و تلاش کردند از فرصتی که در اختیارشان قرار داده شده برای انشاخوانی و همان بحث های حاشیه پردازی بیشتر استفاده کنند. در مجموع به نظر می رسد آقای قاضی زاده و آقای جلیلی هم در ارائه برنامه شان و هم تسلط بر پاسخ‌ها و ارائه پاسخ‌های مناسب توانمندی ‌شان را نشان دادند.

مطالب مرتبط:

کاندیداهای اصولگرا هیچ هماهنگی با رئیسی ندارند

*نکته قابل توجه این مناظره نسبت به اولین مناظره چه چیزی بوده و اینکه بسیاری بر این باورند برخی از کاندیداهای اصولگرا در این مناظرات، نقش کاندیدای پوششی را برای آقای رئیسی دارند، ارزیابی شما در این باره چگونه است؟

این اظهارات در واقع جنبه تخریب دارد و هیچ کدام از این اظهارات مبنی بر کاندیداهای پوششی واقعیت ندارد؛ اگر اینها کاندیدای پوششی باشند آقای مهرعلیزاده و آقای همتی برای دولت، نقش روکشی دارند. بنابراین اگر از این موضع برخورد کنیم تفاوتی ندارند. به هر حال هر کدام از این افراد، دارای شخصیت و دیدگاه‌های مشخصی هستند که برنامه تهیه کردند روی این برنامه کار کردند و در تعیین برنامه هایشان نیز، هیچ هماهنگی با آقای رئیسی نداشتند که جنبه پوششی به خودش بگیرد.

وقتی فردی با یک تیم مدتهاست که روی اداره کشور کار می کند نمی توان آن را پوششی دانست و به آن برچسب زد و تمام زحماتش را نادیده گرفت. بهترین موضوعی که در این مناظره به آن اشاره شد بحث جوانان و توجه به آنها بود که به صورت پررنگ به آن پرداخته شد. بحث‌های فرهنگی به سمت بحث های چالشی رفت و مشخص شد که جریان اصلاحات جز به موضوعاتی که مطابق با ذائقه سلبریتی ها و مخالفان نظام باشد هیچ برنامه ای برای مسائل فرهنگی کشور ندارد نه در آموزش عالی، مسائل فرهنگ معنوی.

رئیسی به همتی پاسخ کوبنده‌ای داد

بنابراین جریان اصلاحات هیچ توجهی به این مسائل ندارد در حالی که بقیه کاندیداها به مسائل فرهنگی به عنوان مسئله ای مهم در جامعه سازی تاکید داشتند نکته دیگر اینکه، پاسخ آقای رئیسی به نقد آقای همتی در رابطه با گشت ارشاد بود که با گشت ارشاد مدیران، پاسخ کوبنده ای به آقای همتی داد و نشان داد به جای گشت ارشاد برای مردم، گشت ارشادی برای مدیران می‌گذارد تا با عملکردهای نادرست آنها برخورد جدی داشته باشد.

نمی توان این گونه استنباط کرد که قطعا آقای رییسی برنده است

مثلا مردم می گویند وقتی رئیسی قرار است رئیس جمهور شود دیگر چه نیازی به مشارکت است یا...

این ادعا، ادعای اصلاح طلبان برای از خاصیت انداختن انتخابات است اولا نمی توان به هیچ وجه تضمین کرد که آقای رییسی واقعا برنده این انتخابات است و طرح این موضوع بیشتر برای کم کار کردن طرفداران آقای رییسی و غیرفعال کردن طرفداران ایشان است در حالی که از مجموعه تحلیل ها و برآیندها چنین چیزی را نمی توان استنباط کرد که قطعا آقای رییسی برنده است این موضعی که آقای مهرعلیزاده گرفتند مبنی بر اینکه، مه و خورشید و فلک در کارند تا یک نفر در نهایت رأی بیاورد، این هم ادعای نادرست و اتهام دروغی است که ایشان مطرح می کند و اصلا چنین چیزی وجود ندارد که ما چنین تلقی را داشته باشیم.

صرف اینکه یک شخصیت برجستگی هایی نسبت به سایر کاندیداها دارد دلیلی بر این نمی شود که چنین سازوکاری در همه دستگاه ها به وجود آمده تا ایشان رییس جمهور شود و رأی بیاورد. این همه تبلیغات ضدانقلاب و مخالفت های دولتمردان و هجمه ها علیه آقای رییسی، بیشتر ناشی از این است که ایشان را به عنوان نامزدی که می تواند رقیب اصلی آنها تلقی شود نشان می دهد.

به نظر می رسد این گونه هجمه ها ناشی از ترس آنهاست در انتخابات قبلی هم از این شیوه استفاده کردند ترساندن مردم از رأی دادن به رییسی به دلیل افزایش قیمت دلار و دیوارکشی پیاده روها. الان هم می گویند نتیجه این انتخابات معلوم است و همه باید از الان قبول کنند که رییسی رییس جمهور است که اگر در نهایت چنین چیزی رخ نداد آن زمان بتوانند هجمه دیگری را دنبال کنند.

آنچه دیگران می خوانند:

گرداورنده: علی اکبر رضایی



+ 6
مخالفم - 6
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری