پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۱ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
دوشنبه, ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ ۲۲:۴۴
۸
۰
نسخه چاپی

تصمیم جدید آمریکا برای رفع تحریم ها در تیر 1400

تصمیم جدید آمریکا برای رفع تحریم ها در تیر 1400
تصمیمات جدید آمریکا برای رفع تحریم ها در تیر 1400 اعلام شد.

به گزارش تیتربرتر؛ خطیب زاده در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا بحث رفع تحریم های نفتی جزو موارد اختلافی بین ایران و آمریکا در جریان مذاکرات وین است، خاطر نشان کرد: در مورد رفع تمامی تحریم های بخش ذیل برجام توافق شده است از جمله در حوزه انرژی.

آخرین اخبار برای رفع تحریم ها در تیر 1400

آخرین اخبار برای رفع تحریم ها در تیر 1400
آخرین اخبار برای رفع تحریم ها در تیر 1400

 

وی با بیان اینکه با تصویب برجام طبق توافق صورت گرفته سه دسته از تحریم ها برداشته شد که شامل تحریم های مالی، پولی، بانکی، بیمه ای، تحریم های حوزه انرژی و حوزه حمل و نقل است، گفت: در برجام به این موضوع تصریح شده است و ما چیزی کمتر از آنچه که در برجام آمده توافق نمی کنیم و ملاک اجرای دقیق برجام است و این موضوعی که شما اشاره کردید جزو مسائل مورد مناقشه نیست.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که به نظر می رسد در طی مدت اخیر مذاکرات و رایزنی های نفتی ایران افزایش پیدا کرده است و آیا امکان دارد گزارشی در این ارتباط ارائه دهید و این گزارشات شامل کشورهای ژاپن و کره جنوبی نیز می‌شود یا نه، گفت: حتی در دوره تحریم های حداکثری شکست خورده آمریکا هدف اصلی دوستان ما در صنعت نفت، وزارت نفت با کمک و همکاری وزارت خارجه بازپس گیری سهم ایران از بازار نفت بوده است و در طول یک سال گذشته بخشی از این سهم را پس گرفته ایم. گفت وگوها در ارتباط با این موضوع در لایه های مختلف در جریان است و شما توضیحات بیشتر در این زمینه را از دوستان در وزارت نفت بپرسید.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی معتقدند که آتش سوزی های اخیر در ایران از جمله پالایشگاه تهران کار رژیم صهیونیستی بوده و ایران نیز در مقابل اقدام به انجام برخی از امور در برابر رژیم صهیونیستی کرده از جمله وقوع برخی از آتش‌سوزی ها خطاب به خبرنگار سوال کننده گفت: اجازه بدهید که این گونه سوال ها را نهادهای امنیتی جواب بدهند.

وی همچنین در مورد توییت اخیر رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران تصریح کرد: دولت متبوع آقای مالی مسبب مرگ بسیاری از ایرانیان بیمار در داخل کشور بوده است. دولت متبوع وی شریک جنایت های ترامپ علیه ملت ایران با ادامه تروریسم اقتصادی است چرا که هیچ کدام از تحریم های یک جانبه و فرامرزی را علیه ملت ایران برنداشته است و آن ها بهتر است به جای اشک تمساح ریختن به سابقه بسیار تاریکی که در تاریخ روابط خارجی به جای گذاشته اند بنگرند و بعید است که دیگر دولتی در عرصه جهانی به امضا و تعهد آمریکایی ها اعتماد کند چرا که آن ها نشان داده اند که نقض کننده تعهدات خود هستند.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات ظریف در ارتباط با راهزنی ۱۱۰ میلیون دلاری دولت آمریکا تصریح کرد: دولت آمریکا مثل یک راهزن دریایی در چند مورد نفت هایی که متعلق به ایران نبوده و متعلق به بخش خصوصی بوده است را به صورت غیرقانونی گرفته و شنیده ها حاکی از این است که نفت مالکان این محموله ها را فروخته است.

خطیب زاده ادامه داد: راهزنی، راهزنی است و تفاوتی نمی کند که این نفت متعلق به چه کسی است و باید این گونه اقدامات را به لیست شرمندگی های دولت واشنگتن اضافه کرد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهارات اخیر کوهن، رئیس سابق موساد در مورد ایران از جمله ترور دانشمندان هسته‌ای و سرقت اسناد خاطرنشان کرد: واقعا رژیم اشغالگر قدس منبع ناآرامی و تروریسم در منطقه است. ریشه ۷۰ ساله گرفتاری ها در منطقه غرب آسیا است. این رژیم در موجودیت نامشروع خود به حدی رسیده است که با گردن کشی به دنیا اعلام می کند که ترور می کند، بمب می گذارد و می کشد.

این رژیم در حال رسواسازی خود در مورد انجام اقدامات تروریستی و خرابکارانه است و این چیز جدیدی نیست که ما ندانیم. ما می دانیم که چه حجمی از خرابکاری ها از سوی این رژیم علیه کشورها انجام شده است اما هیچ یک از این اقدامات حرکت دانشمندان ما در زمینه افزایش ظرفیت کشور در حوزه های علمی، دفاعی و... را متوقف نکرده است و ما به حرکت خود در این مسیر ادامه داده ایم.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران هر کجا که لازم بوده پاسخ قاطع خود را داده است و طرف های مقابل نیز متوجه این پاسخ ها شده اند و آن را دریافت کرده اند.

خطیب زاده در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با تحولات افغانستان و روند صلح در این کشور تصریح کرد: ما تحولات در افغانستان را با دقت پیگیری می کنیم. متأسفانه موج جدید خشونت و تروریسم در افغانستان افزایش پیدا کرده است .ما فجایع جدیدی که در این کشور علیه مردم این کشور همسایه به خصوص هزاره ها که قربانی تروریسم کور شده اند را محکوم می کنیم، تسلیت عرض می‌کنیم و اعلام می کنیم که در کنار مردم افغانستان هستیم.

وی ادامه داد: ما تنها راه حل در افغانستان را انجام گفت وگوهای اصیل بین الافغانی با حضور تمام گروه ها در این کشور می دانیم و ایران همواره تلاش کرده که این گفت وگوهای بین الافغانی را با حضور تمامی طرف های افغانستانی تسهیل کند. باید یک دولت فراگیر ملی در افغانستان حاکم شود وهیچ دولت انحصارگری، آینده افغانستان نیست.

مطالب مرتبط:

بیانیه گروه هفت و ابراز نگرانی آن ها از برنامه موشکی ایران

بیانیه گروه هفت و ابراز نگرانی آن ها از برنامه موشکی ایران
بیانیه گروه هفت و ابراز نگرانی آن ها از برنامه موشکی ایران

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد بیانیه اخیر گروه هفت و ابراز نگرانی آن ها از برنامه موشکی ایران اظهار کرد: برخی از تفاسیر از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل توسط کسانی که خودشان می دانند این قطعنامه ناظر بر چه موضوعاتی است هم نادرست و هم بسیار بعید است. در هیچ کجای قطعنامه ۲۲۳۱ محدودیت برای برنامه موشکی ایران نیامده است و این گونه قرائت های بعید از کلمات روشن و واضح قطعنامه ۲۲۳۱ تنها به کسر اعتبار کسانی منجر می شود که این ادعاها را مطرح می کنند.

خطیب زاده ادامه داد: بهتر است کشورها به جای طرح این گونه ادعاها به تعهدات زمین مانده خودشان در برجام عمل کنند و به مداخله در امور کشورهای منطقه پایان داده و سعی کنند به ایجاد صلح و ثبات در این منطقه کمک بیشتری ارائه کنند.

وی ادامه داد: در قطعنامه مورد اشاره آنچه که آمده موشک های با طراحی برای حمل کلاهک های هسته ای است که این موضوع ذیل فعالیت های موشکی ایران نیست و همان طور که گفتم این گونه قرائت های بعید از این قطعنامه تنها به کسر اعتبار افرادی می‌انجامد که این ادعاها را مطرح می کنند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با مذاکرات وین تصریح کرد: هدف از برگزاری مذاکرات وین بازگشت آمریکا به تعهداتش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

وی ادامه داد: آنچه که در وین در حال روی دادن است به هیچ بن بستی نرسیده است و هیچ چیز غیرممکنی هم وجود ندارد. گفت‌وگوها در خصوص برخی ظرایف فنی، سیاسی، حقوقی و اجرایی همچنان جریان دارد و دو، سه موضوع اساسی باقی مانده است که در مورد آن ها در وین گفت‌وگوها جریان دارد.

این دیپلمات ارشد کشورمان با تأکید بر اینکه من فکر می کنم هنوز خیلی زود است که در مورد نتایج این گفت‌وگوها قضاوت کنیم، ادامه داد: به نظرم این دور از گفت‌وگوها دور آخر نخواهد بود و بعید است که دور آخر باشد و برخی از گمانه زنی های رسانه ای در این زمینه مقرون به صحت نیست.

خطیب زاده خاطر نشان کرد: آمریکا باید تصمیمات خود را بگیرد و باید بداند که در موضع برابری با ایران و گروه ۱+۴ قرار ندارد. آمریکا باید بداند که طرف خاطی و نفی کننده برجام است و از موضع یک خاطی در این مذاکرات حاضر شده است و باید تضمین های لازم را برای عدم تکرار آنچه که در دوران ترامپ اتفاق افتاده است را بدهد و از نظر ما مسیر بازگشت روشن است.

سخنگوی وزارت خارجه با تأکید بر اینکه آنچه که در وین در حال رخ داده است ربطی به انتخابات و تحولات داخلی ایران ندارد، تصریح کرد: نه گفت‌وگوها فرسایشی شده، نه وقت اضافه ای داریم و فکر می کنم زمان برای موضوعات باقی مانده کم است.

وی ادامه داد: باید در مورد این موضوعات تصمیمات سیاسی در پایتخت ها گرفته شود و امیدواریم که این تصمیمات در پایتخت کشورهای اروپایی و آمریکا اتخاذ شود. اگر چنین اتفاقی رخ دهد بازگشت به برجام صورت می گیرد.

خطیب زاده ادامه داد: همان طور که پیش از این گفتم بعید می دانم که این دور، دور آخر گفت‌وگوها در وین باشد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد توافق ایران و آژانس و سرنوشت این توافق در صورتی که مذاکرات وین به نتیجه نرسد تأکید کرد: توافق ایران با آژانس یک توافق فنی است و از روزی که قانون مجلس اجرایی و الزام آور شده ما هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس نداده ایم و توافق ما با آژانس برای حفظ تصاویر ضبط شده در دوربین ها برای روزی است که ما تصمیم بگیریم که این تصاویر را به آژانس تحویل بدهیم یا ندهیم.

وی با تأکید بر اینکه اگر گفت‌وگوها در وین به نتیجه برسد تصاویر ضبط شده را در اختیار آژانس قرار می دهیم، ادامه داد:  اگر به نتیجه نرسیدیم در مورد ادامه شرایط و پاک کردن یا نکردن دوربین ها و تصمیمی که در این ارتباط گرفته می شود تصمیم داخلی است.

خطیب زاده اظهار کرد: به اینکه در این یک ماه به نتیجه برسیم بدبین نیستم. البته نباید قضاوت کرد و انشاءالله گفت وگوها با تضمین منافع ملت ایران به نتیجه برسد.

وی تأکید کرد: همان طور که گفتم اگر به نتیجه نرسیدیم تصمیم گیری در مورد تصاویر یک تصمیم داخلی است که آیا ما دوربین ها را پاک کنیم یا اینکه کماکان دوربین ها ضبط کنند و ما خودمان می توانیم در این زمینه تصمیم گیری کنیم.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی



+ 8
مخالفم - 5
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری