پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۱ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ ۱۶:۰۱
۹
۰
نسخه چاپی

پیش بینی بورس در 29 خرداد 1400

پیش بینی بورس در 29 خرداد 1400
شاخص کل بورس در آخرین روز هفته با افت ۲ هزار و ۴۵۸ واحدی سرخ‌پوش شد.

به گزارش تیتربرتر؛ شاخص کل بورس در آخرین روز هفته با افت ۲ هزار و ۴۵۸ واحدی بر پله یک میلیون و ١۴٧ هزار و ۶۶٩ واحد ایستاد و شاخص هم وزن نیز امروز ٢٧٨۶ واحد افت کرد و به عدد ٣٧٠ هزار و ۵٨۵ واحد رسید.

نمادهای نوری، کگل، شپنا و پارسان بیشترین تأثیر مثبت و نمادهای فملی، فارس و شستا بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.

شاخص کل فرابورس نیز امروز ۶۷.۸۹ واحد افت کرد و بر پله ۱۷ هزار و ۲۹۴ واحد ایستاد و نمادهای غصینو، ذوب، کگهر، سمگا، فرابورس و مادیرا بیشترین تاثیر منفی و نماد بنو بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند.

پیش بینی بورس در 29 خرداد 1400

پیش بینی بورس در 29 خرداد 1400
پیش بینی بورس در 29 خرداد 1400

 

بررسی تعداد نمادهایی که صف خرید و فروش دارند، نشان مدهد که همچنان فروشندگان قوی هستند و دورنمای فروش در بازار دست برتر را دارد اما خریداران هم تا حدودی از سر ترس یا تردید به آینده همچنان ورود جدی نکرده اند. به نظر میرسد که حساسیت انتخابات، در یک هفته گذشته مانع از رفتار جدی بورس بازان شده بود. ب

به نظر میرسد بازار سهام از روز شنبه بتواند از حساسیت انتخابات رهایی یابد و در انتظار تعیین تکلیف مذاکرات وین باشد. با تمام این اوصاف ناظران بورس، روز شنبه و یکشنبه را به دقت زیر نظر دارند تا بدانند که رفتار بورس نسبت به گزینه احتمالی انتخابات چگونه خواهد بود.

الهه ظفری، کارشناس بازار سرمایه گفت: هفته گذشته در سهم‌های بنیادی مثل زنجیره فلزات اساسی افزایش قیمت‌های خوبی را داشتیم و مثبت‌های بازار را علاوه بر نمادهای صنعت اوره و پتروشیمی، گروه‌ فلزات رقم زدند.

این کارشناس بازار در تشریح روند بازار در هفته آینده گفت: هفته آینده مشخص شدن نتیجه انتخابات در روند بازار تاثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت.

ظفری در بخش دیگری اظهار داشت: شاخصه‌های اصلی بازار تغییری نکرده است اما به دلیل وجود ریسک‌های سیاسی و مشخص نبودن برنامه‌ها روند بازار از مدار تعادل خارج شده است. اما انتظار داریم هفته آینده با از بین رفتن ریسک سیاسی انتخابات، بازار مثبت باشد.

ظفری درباره راهکار‌های بازگشت اعتماد به بازار گفت: دستوری کردن هر رویدادی حتی در جهت ارتقا و عمق بخشیدن به بازار باید حذف شود ولی در بازار سرمایه همواره شاهد دخالت هستیم. سیاست‌گذار بازار باید با استفاده از ابزارهای اقتصادی، انتشار اوراق و ایجاد بازار باز در جهت ایجاد سیاست‌های کلی رونق به بازار حرکت کند.

وی در این باره تشریح کرد: سال گذشته به دلیل تامین مالی سنگینی که دولت از بازار سرمایه انجام داد دولت جدید باید مشخص کند که در صورت کسری بودجه از طریق چه سازوکارهایی می‌خواهد تامین مالی کند و تضمین دهد که تصمیماتی که حاشیه سود شرکت‌ها را تهدید کند،نگیرد.

تاثیر رئیس جمهور آینده بر بورس

سال ۱۴۰۰ اما در حالی آغاز شد که خروج گسترده پول حقیقی از بازار سرمایه، به مشخصه اصلی این بازار بدل شده بود. علاوه بر این، در حالی که مجموع ارزش معاملات روزانه در بورس تهران در تابستان سال ۱۳۹۹ به اوج ۳۰ هزار میلیارد تومانی هم رسیده بود، در بهار سال ۱۴۰۰، میانگین ارزش معاملات روزانه در بازار کمتر از ۸ هزار میلیارد تومان بود.

حالا مهم‌ترین سوالی که حدود ۴۰ میلیون سهامدار بازار سرمایه دارند این است که آیا بورس می‌تواند دوباره به روزهایِ خوشِ گذشته برگردد؟ پاسخ قاطعی وجود ندارد. از یک سو، تعداد شرکت‌های ایرانی که می‌توانند به بورس تهران وارد شوند و از این طریق تامین مالی کنند، بسیار زیاد است و بورس تهران هنوز هم جای زیادی برای پیشرفت دارد.

از دیگر سو، بورس نمی‌تواند با واقعیت‌هایِ اقتصادیِ کشور بیگانه باشد. زمانی که نرخ تشکیل سرمایه در طول یک دهه گذشته منفی بوده و عوامل نااطمینانی در اقتصاد ایران به اوج رسیده‌اند، دشوار بتوان انتظار داشت بورس تهران به این زودی به یک بورس حرفه‌ای و رو به رشد بدل شود.

امیرحسین واعظ، کارشناس بازار سرمایه در این باره گفت: آخرین روز کاری بورس قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، بدون نشانه و آمار خاص و قابل توجه به پایان رسید. سهامداران بورس و سرمایه‌گذاران دیگر بازارها در این یک هفته بیشتر به رصد بازارها پرداختند، برخی از سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز و محافظه کار نیز در روزهای پایانی این هفته، بخش عمده سرمایه خود را نقد کردند تا بعد از مشخص شدن رئیس‌جمهور آینده، تصمیم مطمئن‌تری اتخاذ کنند.

در این یکی دو روز پایانی هفته، سهم بورس در کلام و وعده‌های نامزدها افزایش یافت و برخی از آن‌ها نیز به جمع فعالان بورسی آمدند و پای صحبت‌ها و انتقاداتشان نشستند. این مسئله نشان می‌دهد در هر شرایطی، بورس یکی از دغدغه‌های دولت بعدی خواهد بود، چه آن که اکنون جمعیت سهامداران با اضافه‌شدن مالکان سهام عدالت افزایش یافته است.

 اما آن چه که اهمیت دارد، برنامه و عزم دولت بعدی برای بهبود شرایط بورس است. قاعدتا قبل از بازگشایی بورس در اولین روز کاری هفته آتی، نتایج اولیه شمارش آرا مشخص و منتشر شده است. در نتیجه و به احتمال زیاد، شنبه بازار نوسان بیشتری خواهد داشت.   

مطالب مرتبط:

علت اصلی سقوط بورس در یکسال اخیر

علت اصلی سقوط بورس در یکسال اخیر
علت اصلی سقوط بورس در یکسال اخیر

 

از عوامل مختلفی برای افت شاخص بورس نام برده می‌شود. برخی عدم شفافیت تراکنش‌های حقوقی‌های بزرگ بازار و فقدان رگولاتوری سازمان بورس بر این تراکنش‌ها و رفتارهای حقوقی‌های بزرگ، یا عرضه‌های بدون برنامه ریزی سهام عدالت در بازار و در ادامه عدم نظارت بر چگونگی فروش این سهام مردم توسط بانک‌ها و کارگزاری‌ها در بازار را علت ریزش بورس می‌دانند و برخی دیگر نیز مانند آنچه در دومین مناظره میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گذشت، دلایل سیاسی نظیر اختلاف میان وزارت اقتصاد و وزارت نفت را علت سقوط بورس معرفی می‌کنند.

اما گروهی دیگر از کارشناسان علت‌ها و عوامل پولی را علت اصلی سقوط بورس می‌دانند و آدرس درست ریزش شاخص بازار سهام را میرداماد و سیاستهای پولی بانک مرکزی در حمایت بیجا از مؤسسات اعتباری و نیز عدم حمایت بانک مرکزی از صندوق توسعه بازار، معرفی می‌کنند.

موضوعی که وزیر اقتصاد نیز اخیراً به آن اشاره کرد و گفت: «سوء مدیریت در مدیریت نرخ بهره بین بانکی در سال گذشته باعث ریزش بازار سهام شد. اگر نوسانات نرخ بهره بین بانکی با سو مدیریت مواجه نمی‌شد، چشم انداز مثبت روند رو به رشد بازار سهام به گونه‌ای بود که می‌توانستیم حتی به بانک مرکزی در هدایت نقدینگی کمک کنیم، چنانچه در مهر و آبان این اتفاق افتاد.»

به گفته دژپسند، «بانک مرکزی برخی مؤسسات اعتباری مشکل‌دار را که زیر نظر گرفته بود، در اسفندماه برای حل مشکل آن مؤسسه، ۱۱ هزار میلیارد تومان اوراق (آن) را خریداری کرد تا مشکلش حل شود اما همین بانک مرکزی حاضر نبود کمتر از ۱۱ هزار میلیارد تومان برای حل مشکل بورس ارز صندوق توسعه را خریداری کند».

در واقع مبتنی بر ادعای وزیر اقتصاد، خرید نابجای اوراق مؤسسات اعتباری مشکل دار توسط بانک مرکزی و به تبع آن تزریق بی رویه ذخایر توسط بانک مرکزی به این مؤسسات باعث ایجاد مازاد ذخایر در بازار بین بانکی شد و همین مهمترین علت هجوم غیر طبیعی سرمایه‌ها به سمت بازار سهام است.

علاوه بر این ادعای وزیر اقتصاد لازم است به این نکته مهم هم اشاره شود که کاهش نرخ ذخیره قانونی و تغییر ناگهانی قواعد محاسبه و نگهداشت سپرده قانونی بانک‌ها توسط بانک مرکزی با وجود کاهش تقاضای اعتبار ناشی از همه گیری ویروس کرونا، خود به عنوان یکی دیگر از مهمترین عوامل ایجاد مازاد ذخایر در بازار بین بانکی و به دنبال آن کاهش غیرطبیعی نرخ بهره بین بانکی نام برده می‌شود.

سوم خرداد ماه ۱۳۹۹ در شرایطی که بورس به صورت شتابان به رشد خود که از ابتدای سال شروع شده بود، ادامه می‌داد که در کمال تعجب به ناگاه بخشنامه‌ای از جانب بانک مرکزی به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری ابلاغ شد که در آن تأکید شده بود دوره نگهداری سپرده قانونی به ۱۴ روز و نیز امکان استفاده از ۳۰ درصد سپرده قانونی بانک‌ها در حساب‌های جاری شأن فراهم شود.

در حالیکه بازار بین بانکی غرق در وفور ذخایر بود، نرخ بهره بین بانکی به شدت سقوط کرده بود و تقاضای اعتبار و تمایل به تسهیلات گیری به دلیل همه گیری کرونا در کمترین مقدار ممکن بود، بنابراین با این بخشنامه ناگهانی و تعجب برانگیز سقوط نرخ بهره بین بانکی شتاب بیشتری گرفت.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآرونده: علی اکبر رضایی



+ 9
مخالفم - 7
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری