پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۰۲ تیر ۱۴۰۰ ۱۱:۳۹
۸
۰
نسخه چاپی

میزان افزایش قیمت خودرو در تیر 1400

میزان افزایش قیمت خودرو در تیر 1400
میزان افزایش قیمت خودرو در تیر 1400 اعلام شد.

به گزارش تیتربرتر؛ امروز قیمت انواع محصولات داخلی نسبت به روزهای گذشته با نوسان ۱ تا ۲ میلیون تومانی روبه رو بوده است.

پیش بینی قیمت خودرو در تیر 1400

پیش بینی قیمت خودرو در تیر 1400
پیش بینی قیمت خودرو در تیر 1400

 

در بازار امروز خرید و فروش خودرو قیمت انواع محصولات داخلی نسبت به روزهای گذشته با نوسان 1 تا 2 میلیون تومانی روبه رو بوده است. البته هنوز رونقی در معاملات به وجود نیامده و بازار در رکود قرار دارد.

در حال حاضر پژو پارس با قیمت 242 میلیون تومان، پژو 206تیپ دو 212 میلیون تومان،  پژو 206 صندوقدار v8  با قیمت 270 میلیون تومان، پژو 207 اتوماتیک 388 میلیون تومان، سمند ال ایکس 201 میلیون تومان ، دنا 285 میلیون تومان، پژو 405 GLX با قیمت 200 میلیون تومان به فروش می رسد.

 همچنین پراید 111 با قیمت 132 میلیون تومان، تیبا 2 با قیمت 137 میلیون تومان، ساینا 146 میلیون تومان، کوییک آر 157 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 5  با قیمت 264 میلیون تومان و سمند EF7  با قیمت 229 میلیون تومان مورد معامله قرار می گیرد.

عوامل موثر بر قیمت خودرو

در صنعت خودروسازی مجموعه‌ای از تکنولوژی‌های فلزی، پلاستیکی، شیمیایی، چوبی، پارچه، عایق، شیشه، الکتریکی، الکترونیکی، متالورژی و طراحی دخالت دارند. بر اساس برآوردهای کارشناسان، به ازای تولید هر دستگاه خودرو دو شغل ایجاد می‌شود که آهن و بسیاری از قطعات و محصولات حاصل از آن در ساخت خودرو به کار می‌رود. به همین دلیل پیش‌بینی قیمت آهن در بسیاری موارد با پیش‌بینی قیمت خودرو هم‌راستا خواهد بود.

افزایش تدریجی نرخ ارز و سقوط ارزش پول ملی به طور طبیعی باعث رشد قیمت مواد اولیه تولید خودرو مانند فلزات و محصولات پتروشیمی می‌شود. از طرفی این کاهش ارزش پول ملی باعث شده تا اکثریت جامعه جهت حفظ ارزش پول به بازارهای سرمایه روی آورند. متاسفانه خودرو نیز در سال‌های اخیر به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شده و باعث تشدید تقاضا در بازار خودرو شده است.

 عوامل مختلفی در جهت‌دهی به قیمت خودرو در بازار داخلی موثر هستند؛ یکی از این عوامل نوسانات ارزی است که در کوتاه‌مدت قیمت‌ها را تغییر می‌دهد. مشخص است که درصدی از مواد اولیه ساخت و تولید خودرو در کشور منبع وارداتی دارند. بنابراین درصد وابستگی به مواد اولیه وارداتی به صورت مستقیم تعیین‌کننده میزان تاثیرپذیری قیمت‌ها از تغییرات نرخ ارز است. به همین دلیل آن دسته از تولیدهای خودروسازان که بخش زیادی از آن‌ها داخلی‌سازی شده است، تاثیرپذیری چندانی از نرخ ارز نخواهند داشت.

 عرضه و تقاضا از عوامل دیگری است که قیمت‌ها را در بازار خودرو کنترل می‌کند. افزایش عرضه خودرو به صورت مستمر و منظم می‌تواند به ثبات و آرامش بازار خودرو کمک کند. اما چون صنعت خودروی ایران در لیست تحریم‌های مستقیم امریکا قرار دارد، عرضه و تقاضای خودرو از تعادل خارج شده و منجر به افزایش قیمت آن شده است.

مطالب مرتبط:


  • فلزات مصرفی برای تولید خودرو
عوامل موثر بر قیمت خودرو
عوامل موثر بر قیمت خودرو

 

بیشتر وزن خودروهای مدرن به علت حجم زیاد فولاد به کار رفته در آن‌ها است. فلز فولاد انتخاب محبوب خودروسازان سراسر جهان است. هر چند که این ماده به هدف کاهش وزن خودرو با افزایش رقابت با سایر فلزات مانند آلومینیوم روبه‌رو است، اما فولاد همچنان به لحاظ استحکام، قیمت مناسب و فرم‌پذیری انتخاب اول جهت تولیدات خودرو است.

قیمت ورق فولادی در مقایسه با سایر فلزات به صرفه و با دوام است. آلومینیوم در جایگاه دوم فلزات مصرفی در تولید خودرو قرار گرفته است. این فلز سبک و مقاوم، در برابر خوردگی بسیار قوی است. اما نسبت به فولاد قیمت بالاتری دارد. به همین دلیل حجم مصرفی فولاد در صنعت خودرو بسیار بیشتر از آلومینیوم است.

در ادامه به شرح مهم‌ترین فلزات مورد استفاده در ساخت خودرو می‌پردازیم:

· فولاد زنگ‌نزن: این نوع فولاد با وزن سبک و دارا بودن خواص جوش‌پذیری، خنک‌کنندگی و مقاومت به خوردگی و خستگی، انتخابی معتبر در ساخت اگزوز خودرو است. همچنین این فلز در ساخت مخزن سوخت، شاسی، چارچوب داخلی درب‌ها، درب‌های صندوق عقب و کاپوت استفاده می‌شود. علاوه بر قسمت‌های مختلف بدنه خودرو، قسمت‌هایی مانند گیره شیلنگ، واشر سرسیلندر، بدنه پمپ، سپر حرارتی، برف پاک‌کن و فنرهای کمربند ایمنی از فولاد ضدزنگ ساخته می‌شود.

· آلومینیوم: این فلز به سبب گران بودن تنها در خودروهای لوکس و اسپرت جهت کاهش وزن، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

· ورق گالوانیزه: این ورق، محصولی کلیدی در تولید خودرو محسوب می‌شود. انعطاف‌پذیری، رنگ‌پذیری، ظاهر مناسب و مقاومت به خوردگی مهم‌ترین ویژگی‌های ورق گالوانیزه است که آن را جهت کاربرد در ساخت بدنه خودروها ایده‌آل کرده است. ورق سیاه به دلیل تولید در داخل کشور، باعث کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت خودروهای داخلی شده است.

· ورق روغنی: این محصول در ساخت مقاطع چهارگوش موجود در شاسی خودرو به کار می‌رود. ورق سرد دارای جوش‌پذیری مناسب و قابلیت پوشش‌دهی و رنگ‌آمیزی است.

تاثیر قیمت دلار بر بازار خودرو

یکی از اثرگذارترین متغیرهای اقتصادی نرخ ارز است که بسیاری آن را مهم‌ترین عامل در تعیین وضعیت تجاری کشور دانسته‌اند. نوسانات ارز از چالش‌های اقتصادی است که منجر به تلاطم در بسیاری از بازارها از جمله بازار خودرو می‌شود. مرور اتفاقات اخیر رخ داده در بازار خودرو، ثابت می‌کند نوسانات نرخ ارز تاثیرات شدیدی بر افت‌وخیز قیمتی در این بازار دارد. به طوری که هم‌زمان با افزایش نرخ ارز، قیمت خودرو صعودی شده و با کاهش آن، قیمت‌ها نزولی شده است.

بنابراین ثبات نرخ ارز می‌تواند تاثیر مهمی بر سکون بازار خودرو داشته باشد. اما تغییرات بازار ارز به هیچ وجه منشا داخلی نداشته و تغییرات در آن وابسته به اتفاقات سیاسی و اقتصادی بیرونی است. نوسانات ارز بر قیمت خودروهای وارداتی تاثیری مستقیم دارد. اما تاثیر این نوسانات بر بازار خودروهای داخلی غیرمستقیم است. بسیاری از قطعات مورد استفاده در این صنعت وارداتی است. با نوسانات ارز، روند طبیعی واردات این موارد اولیه نیز دچار افت‌وخیز و تلاطم خواهد شد.

قیمت‌گذاری دستوری و تقاضا و تحریم‌ها

آشفتگی‌های بازار خودرو در سال گذشته باعث بحث‌های زیادی پیرامون انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری شد. شاید شما هم شنیده باشید که این عمل از سوی دولت اثرات مخربی بر صنعت و بازار خودرو بر جای می‌گذارد. ظاهرا نیت دولت از این عمل کمک به اقشار مختلف جامعه برای خرید خودرو است.

اما نتایج مشکل‌ساز حاصل از این تصمیم بر کسی پوشیده نمانده است. خودروسازان معتقدند که سیاست نرخ‌گذاری دستوری باعث زیان‌دهی آن‌ها در سال‌های اخیر شده است. این سیاست باعث گسترش دلالی در بازار خودرو شد. زیرا نرخ کارخانه‌ای خودروها متناسب با قیمت بازار آن‌ها رشد نکرد. از محل اختلاف قیمت شدید این دو، سود زیادی عاید دلال‌ها شد.

 همانطور که می‌دانید با خروج امریکا از توافق هسته‌ای و برجام، تورم شدت یافت و نرخ ارز نیز صعودی شد و به دنبال آن تولید نیز روند نزولی به خود گرفت. به هر حال در این شرایط بنا بر بررسی‌های کارشناسان اقتصادی، لغو نرخ‌گذاری دستوری از شروط اصلی ثبات بازار خودرو است. با حذف سیاست قیمت‌گذاری دستوری، قیمت کارخانه‌ای خوردوها به قیمت بازار آن‌ها نزدیک شده و در نتیجه اختلاف قیمت چندانی وجود ندارد تا محلی برای کسب سود توسط دلال‌ها شود.

 در حال حاضر دو روش برای جایگزینی نرخ‌گذاری دستوری پیشنهاد شده است که یکی قیمت‌گذاری در حاشیه بازار و دیگری عرضه خودرو در بورس کالا است. در صورت انتخاب هر یک از این روش‌ها، فاصله قیمت کارخانه و بازار خودروها به شدت کاهش می‌یابد. بر اساس اصول بدیهی اقتصاد، بازارها باید تعیین‌کننده قیمت کالا باشند. در این صورت خریدار و فروشنده منافع خود را در عرضه و تقاضا لحاظ می‌کنند و به این ترتیب بازار می‌تواند به تعادل در عرضه و تقاضا دست یابد.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی



+ 8
مخالفم - 5
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری