پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۱ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۰۲ تیر ۱۴۰۰ ۱۵:۱۲
۱۰
۰
نسخه چاپی

گزارش بازار بورس در 2 تیر 1400+پیش بینی روز بعد

گزارش بازار بورس در 2 تیر 1400+پیش بینی روز بعد
شاخص کل در بازار بورس،در دوم تیرماه، ۲۶ هزار و ۱۰۱ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۲۱۳ هزار واحد رسید.

به گزارش تیتربرتر؛ در معاملات امروز بورس تهران شاخص کل با رشد 26 هزار و 94 واحدی به رقم یک میلیون و 213 هزار و 15 واحد رسید. رشد 26 هزار واحدی بیشترین میزان رشد شاخص کل در 18 روز کاری گذشته از 8 خرداد تا به امروز است.

در بورس امروز چه گذشت؟

شاخص کل فرابوس 187 واحد بالا آمد و به رقم 17 هزار و 616 واحد رسید. شاخص هم وزن نیز با رشد 3 هزار و 686 واحدی در سطح 376 هزار و 873 واحدی ایستاد.صعود 3 هزار و 686 واحدی شاخص هم وزن بیشترین رشد این شاخص در 89 روز کاری گذشته از 19 بهمن سال 1399 به این سو است. 

شکست سنت 4 ماهه 

روز چهارشنبه بورس سنت شکنی کرد و برای دومین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و 378 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد. برای اولین بار در 4 ماه گذشته از 25 بهمن سال 99 تا به امروز شاهد ورود پول حقیقی در دو روز متوالی هستیم. پس از 86 روز کاری این سنت بازار شکسته شد که نشان از بهبود وضعیت بازار سهام دارد.  

در معاملات امروز بیشترین ورود پول حقیقی به سهام فولاد (شرکت فولاد مبارکه) تعلق داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن 83 میلیارد تومان بود. پس از فولاد، فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) و وصندوق (سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. 

سهم‌های تاثیرگذار 

امروز «فولاد»، «فملی» و «کگل» بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل داشتند و سه نماد «رانفور»، «وسکرمان» و «وساخت» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خساپا صدرنشین است و ومدیر و خودرو در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز چخزر، رافزا و کزغال پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

گروه‌‌های سبز بازار

امروز قیمت سهام تمام نمادهای گروه‌ «شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی» (مثل وبانک، وصندوق، وامید، وغدیر و شستا) افزایش یافت و این گروه‌ یکپارچه سبزپوش شد. همچنین اغلب نمادهای گروه‌های «فلزات اساسی» (مثل فولاد، فملی، ذوب، کاوه، فخوز، فزرین، فرآور و کیمیا) و «استخراج کانه‌های فلزی» (مثل کگل، کگهر، کچاد، ومعادن، تاصیکو و کاما) افزایش قیمت داشتند. 

افزایش ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 9 هزار و 314 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌دوشنبه 2 درصد کاهش یافته است. ارزش معاملات خرد نیز با رشد 32 درصدی نسبت به روز قبل به رقم 6 هزار و 984 میلیارد تومان رسید که بیشترین رقم در 63 روز کاری گذشته از 26 اسفند سال 99 تا به امروز است. 

کاهش ارزش مازاد عرضه بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز سه‌شنبه 8 درصد کاهش یافت و در رقم 750 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 9 درصد کاهش یافت و هزار و 357 میلیارد تومان شد که کمترین رقم در 86 روز کاری گذشته از 25 بهمن سال 99 تاکنون است. بدین ترتیب ارزش مازاد عرضه بازار نیز به رقم 607 میلیارد تومان رسید که پائین‌ترین رقم در 88 روز کاری گذشته از 20 بهمن سال 99 به این سو است. 

شرکت مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری (با نماد معاملاتی ومدیر) با صف‌ خرید 141 میلیارد تومانی برای پنجمین روز پیاپی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از ومدیر ، اخابر (شرکت مخابرات ایران) و برکت (داروسازی برکت) بیشترین صف خرید را داشت.  

بیشترین صف فروش نیز به خزر (فنرسازی زر) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 63 میلیارد تومانی داشت. پس از خزر، غدام (خوراک دام پارس) و بکاب (صنایع جوشکاب یزد) بیشترین صف فروش را داشتند.

مطالب مرتبط:

تحلیل بورس در 2 تیر 1400

تحلیل بورس در 2 تیر 1400
تحلیل بورس در 2 تیر 1400

 

یکی از سیگنال‌های تغییر روند بازارها، همواره بررسی رفتار سهامداران خرد آن بازار است. روز گذشته حقیقی‌ها بیشترین خالص خرید از ۸ خرداد را رقم زدند و مالکیت سهامی به ارزش ۳۶۰ میلیارد تومان را از آن خود کردند.

سهامداران خرد طی دادوستدهای روز سه‌شنبه حضوری فعال در سمت خرید سهام زیرمجموعه گروه کامودیتی‌محور بورس تهران داشتند؛ به طوری که خالص خرید بازیگران حقیقی‌ در فلزات اساسی حدود ۱۲۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برآورد شد و در پتروپالایشی‌ها نیز شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۵۸ میلیارد و ۸۰۵ میلیون تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران خرد بورس تهران بودیم. دو گروه بانک و خودرو نیز همان‌طور که اشاره شد دیروز مورد توجه حقیقی‌ها قرار گرفتند و به ترتیب خالص خرید سهامداران خرد در این دو گروه به ۱۱۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان و ۱۸ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان رسید.

در میان فلزی‌ها نماد معاملاتی شرکت ملی مس ایران بود که در صدر لیست خرید حقیقی‌ها قرار گرفت. این سهم به تنهایی با خالص خرید ۹۲ میلیارد و ۶۹۰ میلیون تومانی سهامداران خرد همراه شد. پس از این نیز «وبملت» به عنوان نماینده گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری جابه‌جایی ۸۹ میلیارد و ۲۹۳ میلیون تومانی را در مسیر حقوقی به حقیقی ثبت کرد.  

در آ‌‌ن‌سوی بازار گروه‌های با ارزش بازار پایین‌تر و ریالی در لیست فروش سهامداران خرد بورس تهران جای گرفتند. در این خصوص می‌توان به زیرمجموعه‌های غذایی اشاره کرد که شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۹میلیارد و ۹۶۵ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. رایانه، سرمایه‌گذاری‌ها، انبوه‌سازی و اطلاعات و ارتباطات نیز دیروز شرایط مشابهی را تجربه کردند. در مجموع از ۳۹ صنعت فعال بورسی، خالص خرید حقیقی در ۲۳ گروه مثبت و در ۱۴ صنعت منفی بود.

پیش بینی بورس در 3 تیر 1400

پیش بینی بورس در 3 تیر 1400
پیش بینی بورس در 3 تیر 1400

 

 امروز بازار سرمایه تحت تاثیر به نتیجه رسیدن انتخابات ریاست جمهوری به تعادل نسبی رسیده است و با رشد در شاخص و ارزش معاملات را امروز شاهد بودیم. به نظر می‌رسد اگر ریسک برجام و توافقات هم در بازار حل و فصل شود و ضعیت دلار و نرخ محصولات شرکت‌های تولیدی مشخص شود بازار با تحرکات مثبتی مواجه شود.

«سلمان نصیرزاده»، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به روند بورس در خرداد ماه گفت: معاملات بورس در خردادماه را می توان به دو بخش تقسیم کرد که نخستین بخش مربوط به مباحث غیرسیستماتیک و نکات موثر بنیادی بر روی صنایع و شرکت‌ها است.

وی با بیان اینکه برآیند مجموع مسایلی مانند برگزاری مجامع، انتشار گزارش فصلی و پایان سال مالی شرکت‌ها و انتشار گزارشات ماهانه شرکت‌ها مثبت ارزیابی می‌شود، افزود: عملکرد بازار نسبت به دو ماه نخست فصل بهار مثبت بود که با توجه به نکات بنیادین موثر بر شرکت‌ها، بازار روند رو به رشدی را در پیش گرفت.

نصیرزاده به مسایلی در راستای اجرای ثبات قوانین مانند متقارن کردن دامنه نوسان و تعدیل حجم مبنا اشاره کرد و اظهار داشت: این موضوع باعث کمک به سهام کوچکتر شرکت‌ها در راستای بهبود نقدشوندگی بازار بود، به دنبال آن، صنایع کوچکتر بازار که قفل در صف فروش بودند و بازار از یک عدم توازنی رنج می برد به سمت شرایط پایدار پیش رفتند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: مباحث غیرسیستماتیک و ثبات قوانین در خرداد ماه کمک کرد تا بازار در محدوده تعادلی یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد قرار بگیرد و تلاش کند تا معاملات بازار بعد از ماه‌ها به تعادل برسد.

تاثیر انتخابات ریاست جمهوری بر ادامه روند بورس

وی تاکید کرد: در معاملات خرداد ماه و در حوزه سیستماتیک با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری و برگزاری نشست‌های وین در راستای رسیدن به یک نتیجه نهایی برای برجام همراه بودیم.

 این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نتیجه انتخابات ریاست جمهوری زمینه رفع یک ابهام مهم در بازار را فراهم کرد، گفت: بازار بیشتر به دنبال برنامه های دولت جدید است تا آنها را برای ماه های بعد در معادلات سرمایه‌گذاری خود بگنجاند.

 نصیرزاده به ادامه نشست ها در حوزه برجام اشاره و تاکید کرد: به نظر می‌رسد در بخش‌هایی که اختلاف نظر وجود داشت توافقاتی صورت گرفته است اما باز هم، هیچ نتیجه نهایی ایجاد نشده است.

این کارشناس بازار سرمایه به قرار گرفتن نرخ ارز در محدوده ثبات اشاره تاکید کرد و گفت: در قیت جهانی تعادل نسبی را شاهد بودیم اما در مجموع، خرداد ماه به عنوان نقطه ای تلقی می شود که می تواند آغازگر و کمک کننده روند متعادل بازار باشد.

وی به روند معاملات بورس در تیرماه اشاره کرد و گفت: در تیرماه شرایط بازار از نظر مباحث غیرسیستماتیک، بنیادی و مسایلی که بر روی شرکت ها موثر است، در شرایط مناسبی قرار دارد.

 نصیرزاده با اشاره به اینکه قیمت‌ها در اکثر صنایع مانند سیمان، دارو، لاستیک، فولاد، کانی فلزی، پتروشیمی و پالایشگاه به محدوده ای منصفانه رسیده اند، گفت: با توجه به اصلاح شدید قیمت ها و ارزش سهام در ماه‌های گذشته بازار آماده یک حرکت مثبت است که کمک تحولات و رخدادهای غیربازاری به بازار می تواند عاملی برای افزایش حجم و ارزش معاملات باشد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: اکنون ارزش معاملات در محدوده چهار تا پنج هزار میلیارد تومان قرار دارد اما تحرکات کمرنگ حقوقی‌ها و عدم تمایل حقیقی‌ها برای فروش سهام شرایط را برای بهبود بازار فراهم کرده است.

ارزیابی رشد بورس در تیر ماه 1400

وی با بیان اینکه معاملات بورس در تیرماه مثبت ارزیابی می شود، افزود: بازار از بعد تکنیکی به دلیل قرار گرفتن صنایعی مانند پتروشیمی، پالایشگاه، فلزی برای شکستن روندهای نزولی خود، بهانه خوبی را برای رشد دارد.

نصیرزاده اظهار داشت: شاخص بورس آماده حرکت در رشد است و در معاملات تیرماه، خوش‌بین به وقوع اتفاقات مثبت در این بازار هستیم.

سلمان بابایی زاد، کارشناس و تحلیگر بازار سرمایه نیز درباره سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه گفت: سرمایه‌گذارانی که تجربه و تسلط چندانی در بازار سرمایه ندارند بهتر است با استفاده از ابزارهای دیگر سرمایه‌گذاری کنند. وی افزود: صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از پیشنهادات قابل قبولی در این زمینه هستند که افراد با توجه به ریسک‌پذیری خود می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند.

بابایی زاد می‌گوید: صندوق‌های سرمایه‌گذاری که در انواع مختلفی ارائه شدند پاسخگوی افراد مختلف با استراتژی‌های گونانگونی است این ابزار بازدهی قابل قبولی در نسبت با بازار سرمایه دارند و در مقایسه با سرمایه‌گذاری در سهام از نقدشوندگی بهتری برخوردار هستند و می‌توانند به راحتی صندوق خود را به راحتی ابطال کنند یا آن را به فروش برسانند.

بابایی‌زاد در پاسخ به این سوال که آیا شاخص کل بورس به  یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد می‌رسد یا نه گفت: در کوتاه مدت نظر قطعی راجع به وضعیت و روند شاخص غیر منطقی است اما با توجه به اینکه بازار از نقدشوندگی بهتری نسبت به قبل برخوردار شده است و صف‌های فروش در این هفته و به خصوص امروز متعادل‌تر شده‌اند به نظر روزهای منفی را برای بازار نخواهیم داشت.

وی افزود: نمادهایی که روند صعودی داشتند احتمال ریزش در آن‌ها کم است و بسیاری از سهم‌‌ها به مقاومت کوتاه مدت خود رسیده‌اند و اگر در بازار اصلاحی هم رخ دهد کوتاه مدت و ریزش در بازار مقطعی است.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی



+ 10
مخالفم - 7
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری