پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۰۵ تیر ۱۴۰۰ ۰۷:۰۰
۱۰
۰
نسخه چاپی
امکان ۴ نوبت شرکت در آزمون سراسری فراهم شد:

شرایط برگزاری کنکور در سال 1402

امکان ۴ نوبت شرکت در آزمون سراسری فراهم شد:
شرایط برگزاری کنکور در سال 1402 اعلام شد.

به گزارش تیتربرتر؛ این روزها داوطلبان کنکور خود رای برای برگزاری کنکور 1400 آماده می کنند و اکثر مشاورین تحصیلی معتقدند داوطلبان کنکور در زمان کرونا استرس زیادی را تجربه و متفاوت‌ترین سال تحصیلی را در طول عمر خود سپری کردند و در خانه درس خواندند، کلاس و معلم را ندیدند. اما با توجه به همه مشکلاتی که کرونا به وجود آورد، نقاط مثبتی را هم داشت که امیدوارم برای هر فردی و به اندازه خود از آن مثبت بودن استفاده کرده باشند.

تنها یک هفته به برگزاری کنکور 1400 در بعضی مواقع داوطلبان سوال می‌کنند ما در این زمان باقی مانده باید چه کار کنیم؟ یکی از مهمترین کارهایی که داوطلبان باید در این یک هفته انجام دهند، تنظیم ساعت زیستی بدن‌شان است بدین معنا که خواب‌شان را باید تنظیم کنند و در این یک هفته حق ندارند دیر بخوابند و حداکثر ساعت ۲۳ باید بخوابند و ساعت ۶ صبح بیدار شوند و سپس چند دقیقه‌ ورزش کنند و صبحانه کامل بخورند. 

نحوه برگزاری کنکور 1402 

نحوه برگزاری کنکور 1402 
نحوه برگزاری کنکور 1402 

 

رئیس مرکز سنجش و پذیرش آموزش و پرورش با اشاره به تغییر سهم سابقه تحصیلی در کنکور گفت که باید در آیین نامه های اجرایی سازوکاری تعریف شود تا شائبه ای از حیث یکسان بودن شرایط سهم سوابق تحصیلی در سال‌های مختلف نباشد، گفت: در شیوه جدید برگزاری کنکور هر داوطلب در چهار نوبت اجازه دارد تا در آزمون تخصصی شرکت کند و هر زمانی که قصد پذیرش داشت از نتایج یکی از این چهار نوبت بهره بگیرد؛ این زمانی قابل اجراست که شرایط هم سطح باشد؛ اشکالی که به آموزش و پرورش وارد می‌شود هم این است سطح امتحانات در هر سال متفاوت برگزار می‌شود.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری، آموزش و پژوهش شورای عالی انقلاب فرهنگی به تشریح سازوکار برگزاری کنکور از سال ۱۴۰۲ پرداخت.

موسوی مدیرکل دفتر سیاستگذاری، آموزش و پژوهش شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه پنج بند درباره شیوه جدید کنکور مصوب شده است، اظهار کرد: سال هاست که نظام سنجش و پذیرش مشکلات متعددی دارد و داوطلبان و دانس آموزان همچنین مسئولان سنجش و پذیرش به این مشکلات اذعان دارند بنابراین با همت شورای عالی انقلاب فرهنگی و آسیب شناسی رخ داده برخی سیاست‌های مشخص که برای حل مشکلات موجود کنکور است، احصا کردیم.

او با اشاره به اینکه استرس جوانان و خانواده‌های آن در دوران کنکور بسیار است، اظهار کرد: برگزار دوبار آزمون به کاهش استرس کمک می‌کند و اعتبار دو ساله کنکور در شیوه جدید به این معناست که داوطلب می‌تواند در آزمون‌های بعدی شرکت کند و خودش را محک بزند اما برخلاف سال‌های قبل با انتخاب رشته امکان شرکت در کنکور سال بعد از داوطلب سلب نمی‌شود و در دفعات بعد هم اجازه انتخاب رشته دارد.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری، آموزش و پژوهش شورای عالی انقلاب فرهنگی تست محور شدن کنکور را مورد انتقاد قرار داد و اظهار کرد: با مسئولان آموزش و پرورش در این مورد جلساتی داشتیم، بر این اساس سعی کردیم تدابیری داشته باشیم تا صرفا ارزیابی براساس تست نباشد، در واقع تست ملاک سنجش یادگیری نیست.

او با اشاره به سازوکار حذف دروس عمومی‌ در روش جدید برگزاری کنکور تصریح کرد: این نوع از دروس نیازمند بینش عمیق است بنابراین این موضوع را در کنکور تستی ارزیابی نمی‌کنیم و این کار همچنین به داوطلبان فرصت می‌دهد تا وقت بیشتری داشته باشند که دروس تخصصی را با دقت بیشتری دنبال کنند.

محدودیت‌های نظام فعلی سنجش و پذیرش در ارزیابی داوطلبان کنکور

در ادامه خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش و پذیرش آموزش و پرورش با اشاره به نارسایی وضعیت نظام فعلی سنجش و پذیرش گفت: محدویت جدی سوالات تستی در ارزیابی سطوح بالای یادگیری و توانایی حل مساله، اتکای بیش از حد سوالات چهار گزینه ای به سرعت عمل و تکنیک پذیری که به یادگیری عمیق آسیب می‌زند همچنین استرس زایی داوطلبان برای تعیین سرنوشت داوطلبان در عرض سه ساعت از جمله این عوامل است.

او ادامه داد: تغییر شکل برنامه های درسی و اهداف آموزشی از دیگر تبعات منفی کنکور است که موجب می‌شود تعادل برنامه درسی به هم بخورد و در متوسطه دوم به جای تمرکز بر برنامه درسی بر موضوعات مربوط به کنکور توجه ویژه ای می‌شود.

رئیس مرکز سنجش و کیفیت آموزشی بیان کرد: با این وجود که نظام آموزشی نظری است و نه آموزش‌محور باز شاهد هستیم که دانش آموزان کوششی انجام نمی‌دهند و به دنبال نکات کنکوری هستند.

او با اشاره به تغییر سهم سابقه تحصیلی در کنکور گفت که باید در آیین نامه های اجرایی سازوکاری تعریف شود تا شائبه ای از حیث یکسان بودن شرایط سهم سوابق تحصیلی در سال‌های مختلف نباشد، گفت: در شیوه جدید برگزاری کنکور هر داوطلب در چهار نوبت اجازه دارد تا در آزمون تخصصی شرکت کند و هر زمانی که قصد پذیرش داشت از نتایج یکی از این چهار نوبت بهره بگیرد؛ این زمانی قابل اجراست که شرایط هم سطح باشد؛ اشکالی که به آموزش و پرورش وارد می‌شود هم این است سطح امتحانات در هر سال متفاوت برگزار می‌شود.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی تصریح کرد: در جلساتی که برای هم ترازی داشتیم تدابیری در نظر گرفتیم تا سطح دشواری سوالات در سال‌های مختلف وضعیت یکسانی داشته و نمرات در سال‌های مختلف قابل مقایسه یاشد، اما تا زمانی که این تصمیمات تبدیل به آیین نامه اجرایی نشود قابل اطلاع رسانی نیست.

مطالب مرتبط:

آخرین تغییرات برگزاری کنکور برای سال 1402

آخرین تغییرات برگزاری کنکور برای سال 1402
آخرین تغییرات برگزاری کنکور برای سال 1402

 

در جلسه ۸۴۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی که به ریاست حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهور برگزار شد، سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی به تصویب رسید.

سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه جلسه ۸۴۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در ابتدا میلاد با سعادت امام رضا (ع) را تبریک می‌گوئیم. در ابتدای جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی اعضای شورا حماسه پیروزی مردم در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و انتخاب جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر رئیسی را تبریک گفتند و حجت السلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کردند که همه ظرفیت‌های ملی برای دولت بعد آماده است و شورای عالی انقلاب فرهنگی هر نوع همکاری که در این زمینه نیاز باشد را انجام خواهد داد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره دستور جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دستور این جلسه ساماندهی نظام سنجش و پذیرش کنکور در مقطع کارشناسی بود و تصمیمات مهمی در این جلسه اتخاذ شد.

عاملی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۴۸ کنکور در ایران شروع شده خاطر نشان کرد: تصمیمات این جلسه مهمترین تصمیمات ۵۲ سال گذشته در زمینه کنکور به حساب می‌آید.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مصوبه اول مبنی بر این بود که در آزمون سراسری سهم آموزش و پرورش به لحاظ سابقه تحصیلی ۶۰ درصد و سهم کنکور سراسری ۴۰ درصد خواهد بود. تصمیم دوم این بود که کنکور سراسری مختص دروس تخصصی باشد و دروس عمومی به بخش سوابق تحصیلی منتقل می‌شود و سوابق تحصیلی مبنای ارزیابی نهایی خواهد بود، مصوبه سوم برگزار آزمون سنجش (کنکور) دو بار در سال برگزار شود که فشار و اضطراب از روی دانش آموزان ما برداشته شود و دانش آموزان ما وقتی در این آزمون شرکت می‌کنند نگران نباشند که تا سال دیگر فرصت دیگری نخواهند داشت.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران توضیح داد: به این ترتیب کنکور دو بار برگزار خواهد شد. مصوبه چهارم این است که نتایج آزمونی که دانش آموزان در آن شرکت می‌کنند تا دو سال اعتبار خواهد داشت و دانش آموزان می‌توانند از نتایج آن تا دو سال استفاده کنند.

عاملی اظهار کرد: مصوبه پنجم درباره پذیرش بود که دانشگاه‌های کشور می‌توانند یک حد نصاب برای معدل بگذارند و بر اساس آن مشخص کنند که تا چه معدلی را پذیرش می‌کنند و اگر معدل داوطلب از میزان مشخص پایین‌تر باشد این اختیار به دانشگاه‌ها داده می‌شود که داوطلب را پذیرش نکنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: با این رویکرد که اضطراب زدایی از جامعه داوطلبان کنکور مخصوصاً در رشته‌های پر متقاضی انجام شود و هم اینکه سنجش با عمق بیشتری صورت بگیرد و فرد با سوالات کیفی که در طی دوره تحصیل در آموزش و پرورش با آنها رو به رو می‌شود و مورد سنجش قرار می‌گیرد.

عاملی در پایان تاکید کرد: واقعیت این است که دانش آموز ۱۲ سال تحصیل می‌کند و این ۱۲ سال تحصیل باید در موفقیت او در دانشگاه بروز داشته باشد. با طرح تأثیر ۶۰ درصد سوابق تحصیلی و ۴۰ درصد آزمون این امکان فراهم می‌شود تا عمق یادگیری دانش آموز سنجش شود.

وی گفت: مرکز سنجش آموزش و پرورش این امکان را فراهم کرده که سوالات استاندارد شده در سراسر کشور مورد آزمون قرار بگیرد و امیدواریم که این روش شرایطی را فراهم کند که داوطلبان به صورت عادلانه‌تر به دانشگاه وارد شوند و رشته‌هایی که پر داوطلب نیست بدون کنکور برای دانشگاه‌های مقصد خود اقدام کنند. در حال حاضر حدود ۱۷ درصد صندلی‌های دانشگاه‌ها بدون کنکور پر می‌شود و حدود ۱۳ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها نیازمند شرکت داوطلبان در کنکور دو مرحله‌ای است. این مصوبه از سال ۱۴۰۲ اعمال می‌شود و در کنکور ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ این مصوبه اعمال نخواهد شد.

وی در پایان تاکید کرد: تصمیم اتخاذ شده محصول کار کارشناسی گسترده در دو سال گذشته است و تجربه موفق جهان و چالش‌های بزرگ ملی در حوزه سنجش و پذیرش داوطلبان ورود به دانشگاه مورد توجه قرار گرفته است. طرح ساماندهی سنجش و پذیرش داوطلبان ورود به دانشگاه محصول توافق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش و پرورش و حضور مؤثر کارشناسان و رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور است.

لازم بذکر است بررسی سایر بخش‌های سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در جلسه بعد ادامه خواهد یافت.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی



+ 10
مخالفم - 7
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری