پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۰۶ تیر ۱۴۰۰ ۱۱:۰۳
۱۱
۰
نسخه چاپی

کدام ارز دیجیتال در ایران جذاب تر است؟

کدام ارز دیجیتال در ایران جذاب تر است؟
ارزهای دیجیتال در دنیا با توجه به منافعی که دارند برای خیلی ها ارزشمند هستند اما معایتبی هم دارند.

به گزارش تیتربرتر؛ وضعیت کلی بازار در سود و زیان شما نقش اساسی دارد و می‌تواند تمام انتخاب‌های شما را تحت تأثیر قرار دهد؛ مانند سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ که در اولی هر چیزی که می‌خریدید سود می‌کردید و در دومی هر چیزی که می‌خریدید، ضرر می‌کردید.

ارز دیجیتال چیست؟

کریپتوکارنسی (Cryptocurrency) یا همان رمزارزها یکی از گونه‌های دارایی دیجیتال است که از فناوری رمزنگاری در طراحی آن استفاده شده و معمولا به صورت نامتمرکز اداره می‌شود و از همین لحاظ، مقابل نظام‌های بانکداری متمرکز قرار می‌گیرند. تاریخچه شکل‌گیری رمزارزها به دهه 1980 میلادی می‌رسد. نخستین بار در دهه 90 میلادی، فناوری زنجیره بلوک یا همان بلاکچین معرفی شد و در سال 2009 پس از وقوع بحران عظیم اقتصادی در جهان، نخستین رمزارز نامتمرکز یا همان بیت‌کوین، توسط فرد یا افراد ناشناخته‌ای که بیت‌کوین را طراحی کرده‌اند عرضه شد. تا ماه نوامبر سال 2019، بیش از 18 میلیون بیت کوین در بازار مورد معامله قرار گرفته و ارزش کلی بازار این رمز ارز در حدود 146 میلیارد دلار تخمین زده شده است. کریپتوکارنسی‌ها ماهیت فیزیکی ندارند و تنها در کامپیوترها تعریف می‌شوند. هیچ بانکی برای رمزارزها وجود ندارد تا سکه یا اسکناس آن را تولید کند.

جذاب ترین رمز ارز در ایران

بیت کوین حذاب ترین ارز دیجیتال در بین مردم ایران و جهان

بیت کوین با داشتن سلطه ۶۱ درصدی بر بازار (نسبت ارزش کل بیت کوین به تمام بازار) با اقتدار در صدر بازار ارزهای دیجیتال قرار دارد و قیمت‌ها اغلب اوقات همگام با بیت کوین جابه‌جا می‌شوند.

اولین‌بودن بیت کوین، محبوبیت بی‌نظیر، امنیت فوق‌العاده بالا (بیشترین قدرت پردازش که از سمت ماینرها تأمین می‌شود)، جامعه گسترده و حامیان مشهور از جمله مواردی هستند که باعث شده‌اند کسب جایگاه بیت کوین برای سایر ارزهای دیجیتال یک رویا باشد.

در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ تعداد زیادی از شرکت‌های بزرگ دنیا بیت کوین خریداری کردند؛ آرزویی که بعد از ۱۲ سال محقق شد. همچنین مسترکارت، پی پل و ویزا، دو غول پرداخت‌های اینترنتی که زمانی بیت کوین را به تمسخر می‌گرفتند، اعلام کردند قصد دارند ارائه خدمات مربوط به بیت کوین را آغاز کنند. از طرف دیگر،‌ حامیان این ارز دیجیتال به‌شدت افزایش پیدا کردند تا جایی که ایلان ماسک، ثروتمندترین فرد جهان، نام بیت کوین را به بیوی توییتر خود اضافه کرد و شرکت او یعنی تسلا، ۱.۵ میلیارد دلار بیت کوین خریداری کرد.

اگر قرار باشد فقط یک ارز دیجیتال را برای سرمایه‌گذاری بلندمدت انتخاب کنید، از نظر من آن ارز باید بیت کوین باشد.

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال
سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

 

همیشه با مقدار پولی سرمایه‌گذاری کنید که اگر تمام آن هم از بین رفت، مشکلی در زندگی شما ایجاد نشود. همچنین طبق قاعده کلی بازار، اگر با دید بلندمدت سرمایه‌گذاری کنید، ریسک شما کاهش خواهد یافت، زیرا تاریخچه بازار ارزهای دیجیتال نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران بلندمدت برنده میدان هستند؛ به ‌شرطی که روی پروژه‌های درستی سرمایه‌گذاری شود.

حقیقت این است که بسیاری از جهش‌ها را نمی‌توان حدس زد و حتی خوش‌بین‌ترین طرفدار چین لینک هم فکر نمی‌کرد که این ارز دیجیتال در یک سال ۷۰۰٪ رشد کند. ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که اگرچه چین لینک در کوتاه‌مدت توانست چند هزار درصد رشد کند، اما تا حد زیادی هم اصلاح شد و در زمان نگارش این مقاله، عملکرد سالانه اتر و چین لینک تقریباً برابر بوده است.

همچنین هدف اول در درجه اول این است که در بازار پرریسک ارزهای دیجیتال، کمترین ریسک ممکن متوجه سرمایه‌گذاران باشد. به‌عنوان مثال، دوج کوین از سال گذشته تا اکنون بیش از ۱,۵۰۰ درصد رشد داشته است که عاملی جز حواشی مربوط به حمایت ایلان ماسک و حمایت قوی از آن در شبکه‌های اجتماعی ندارد.

مطالب مرتبط:

علت روند نزولی ارز های دیجیتال

علت روند نزولی ارز های دیجیتال
علت روند نزولی ارز های دیجیتال

 

روند نزولی ارزهای دیجیتالی کماکان شکسته نشده و در این بین انتشار اخبار منفی از سمت دولت ها بر شدت افزوده شدن ترس معامله گران در بازار دامن زده است. صرافی باینانس- بزرگ ترین صرافی ارزهای دیجیتالی در جهان به کاربران خود در استان اونتاریو کانادا اعلام کرده است تمامی سفارشات خود را ببندند. در نتیجه سختگیری بیشتر این ایالت بر روی فعالیت صرافی های دیجیتالی، باینانس تصمیم گرفته است تا به فعالیت های خود در این منطقه پایان دهد.  

با افزایش مقبولیت ارزهای دیجیتالی، قرار است برای نخستین امکان پذیرش این ارزها در ایستگاه های شارژ خودروهای برقی در سطح کشورهای اروپایی فراهم شود. قرار است امکان پرداخت رمزارزها از ماه نوامبر فعال شود و به تدریج و طی سه سال تعداد این ایستگاه های پذیرنده به بالای ۵۰ هزار برسد. هنوز اینکه کدام یک از ارزهای دیجیتالی مورد قبول جایگاه های فوق خواهند بود مشخص نشده است.  

ژاپن که یکی از دولت‌های سختگیر در رابطه با ارزهای دیجیتالی به شمار می رود، در یک تغییر موضع آشکار اجازه فعالیت به یک صرافی ارزهای دیجیتالی آمریکایی را داده است که این مساله خبر خوبی برای بازار آن هم در زمانی که همسایه این کشور یعنی چین در حال تنگ تر کردن عرصه بر روی فعالان ارز دیجیتالی است، محسوب می شود. صرافی کوین بیس که این مجوز را به دست آورده، بزرگ ترین صرافی ارزهای دیجیتالی در آمریکاست.  

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۲۶۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۲.۸۴ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۵۱ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌ کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.  

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتال (تا ساعت ۱۳ ظهر به وقت شرقی)؛ این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

از کجا رمز ارز تهیه کنیم؟

علی‌رغم آنکه هنوز حوزه ارزهای دیجیتال در کشور قانون‌مند نشده است؛ اما کارشناسان، سرمایه گذاری از طریق صرافی‌های داخلی را بسیار معقول‌تر از پلتفرم‌های خدمات‌دهنده خارجی می‌دانند. مبادله‌ ارز‌های رمزنگاری شده به قوانین کشوری و بین‌کشوری وابسته است که می‌تواند به رسمیت شناخته شدن و صحت اعتبار آن را تضمین کند. آمار جهانی از پیشرفت غیرقابل انکاری در پذیرش رمزارزها به‌عنوان وسایل مبادله مالی، طی زمانی کمتر از یک دهه حکایت دارد اما در ایران تا امروز مانند بسیاری از کشور‌های دیگر، هنوز تصمیم قطعی و شفاف درباره استفاده و یا تولید قانونمند این نوع رمز ارز گرفته نشده‌است. همان‌طور که عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خواستار ورود وزرای اقتصاد، کشور و اطلاعات به موضوع ساماندهی ارزهای دیجیتال برای جلوگیری از ایجاد فعالیت‌های زیرزمینی شد.

محسن علیزاده در نشست علنی 2 تیرماه مجلس شورای اسلامی گفت: بانک مرکزی و سازمان بورس تاکنون هیچ آئین‌نامه‌ای در خصوص ارز دیجیتال داشته نداشته‌اند و عدم ساماندهی این موضوع منجر به فعالیت‌های سیاه و زیرزمینی در کشور شده است. وی افزود: در عین این که عدم ساماندهی این وضعیت در داخل کشور، منجر به فعالیت زیرزمینی و اصطلاحا سیاه در بازار رمزارها می‌شود که این موضوع مضرات فراوانی  برای اقتصاد وامنیت کشور دارد، اما نمی‌توان عنان این ساماندهی را در اختیار افراد و مجموعه‌هایی در داخل قرار داد که علاوه بر تلاش برای انحصار و حذف رقبا از بازار، شرکای خاموش شرکت‌ها و مجموعه‌های مشکوک خارجی هستند.

از سوی دیگر همچنان باید انتظار داشت تا نهادهای قانونی مانند مجلس، شورای عالی فضای مجازی و بانک مرکزی چهارچوب فعالیت قانونی خرید و فروش رمزارز در ایران را فراهم کنند تا کاربران در برخورد با صرافی‌های رمزارزی که می‌خواهند به طور قانونی در ایران فعالیت کنند هم بدون نگرانی اقدام به معامله کنند.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی



+ 11
مخالفم - 8
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری