پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
جمعه, ۱۱ تیر ۱۴۰۰ ۰۹:۱۵
۱۵
۰
نسخه چاپی
بررسی آینده برجام از دید کارشناسان:

سرنوشت اقتصاد ایران بعد از شکست مذاکرات وین

بررسی آینده برجام از دید کارشناسان:
به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه ، دولت متبوعش انتظار دارد مذاکرات احیای برجام در وین تا روز ۱۴ ژوئیه (ششمین سالروز توافق هسته‌ای) به نتیجه مطلوب برسد.

به گزارش تیتربرتر؛ ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه دیروز پنجشنبه در نشست خبری هفتگی خود اعلام کرد که روسیه انتظار دارد مذاکرات احیای برجام در وین تا روز 14 ژوئیه (23 تیر) که ششمین سالروز حصول توافق هسته‌ای موسوم به برجام است، به نتیجه موردنظر طرف‌های مذاکره‌کننده برسد و توافقات لازم برای بازگشت آمریکا به برجام و بازگشت ایران به اجرای کامل تعهدات هسته‌ای خود حاصل شود.

آخرین وضعیت مذاکرات وین

زاخارووا در خصوص روند مذاکرات وین به خبرنگاران گفت: «پیشرفت قابل‌توجهی در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین دیده می‌شود. طی سه ماه اخیر، هیئت‌های مذاکره‌کننده موفق شده‌اند که به پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه هماهنگ‌سازی پارامترها، چگونگی و ابعاد فرآیند احیای برجام دست یابند.»

وی افزود: «آنها [مذاکره‌کنندگان] همچنین توانسته‌اند اقدامات و توالی اقداماتی که ایالات متحده و ایران باید انجام دهند را مشخص و نحوه رسمیت بخشیدن به توافق و نظارت بر اجرای آن را بررسی کنند.»

آیا مذاکرات وین به سرانجام می رسد؟

آیا مذاکرات وین به سرانجام می رسد؟
آیا مذاکرات وین به سرانجام می رسد؟

 

پیش از این، مذاکرات وین به دلیل عدم موافقت آمریکا با لغو تحریم ها، صرفنظر نکردن از مکانیسم ماشه و عدم تعهد برای خروج از توافق مانند دوران ترامپ، به بن بست رسیده بود و شکست مذاکرات عملا اعلام شد، اما با خبر منتشره اخیر؛ مبنی بر حضور نمایندگان نفت، بانک و بیمه ایرانی در وین، ظاهرا دور دیگری از مذاکرات قرار است برگزار شود.

عدم قبول پیشنهاد تعلیق های 180 روزه توسط ایران بعلاوه رد مذاکرات موشکی و منطقه ای، باعث شد تا طرف آمریکایی غافلگیر شده و به چند مانور سیاسی با استفاده از ظرفیت سازمان ملل دست بزند.

آنتونیو گوترش از آمریکا درخواست کرد تا سریعتر تحریم های وضع شده در دوره ترامپ را بردارد که میز بین الملل تحریریه معتقد است، مواضع گوترش با درخواست پنهان آمریکا برای یک عقب نشینی خفیف محترمانه و احیای مذاکرات انجام شده است.

حمایت قاطع چین از موضع ایران باعث شد تا طرف آمریکایی دور جدیدی از تلاش ها را شروع کند که البته معلوم نیست به نتیجه برسد و اصولا مذاکره تیم حسن روحانی با مدیریت ظریف در ماه پایانی حضور در دولت باعث حیرت جهانیان از نوع منحصربفرد دیپلماسی در جمهوری اسلامی ایران شده است.

پیش بینی اقتصاد ایران بعد از شکست برجام

پیش بینی اقتصاد ایران بعد از شکست برجام
پیش بینی اقتصاد ایران بعد از شکست برجام

 

رضا نصری، تحلیلگر و حقوقدان بین‌الملل، در یادداشتی با عنوان «تیم برجام جزء غیرقابل تفکیکی از راه‌حل خواهد بود» به بررسی مذاکرات احیای برجام در وین پرداخت.

۱- اگر برجام در وین احیا شود، در دولت اول رئیسی پرونده ایران از شورای‌امنیت خارج می‌شود، سازوکار موسوم به «ماشه» منحل می‌‌‌شود و برخی از مهم‌ترین و تنش‌آفرین‌ترین محدودیت‌ها (از جمله محدودیت‌های برنامه موشکی) برچیده می‌شود.

۲- در چنین شرایطی مهم‌ترین کار دولت رئیسی حفظ وضع موجود برجام و احیانا آغاز مذاکره با کشورهای منطقه خواهد بود که- به تخمین راب مالی- دست‌کم تا پایان دوره دوم بایدن به طول خواهد انجامید. مذاکراتی که ایران می‌تواند بدون سایه سیاه تحریم در چارچوب طرحی مانند طرح صلح هرمز پیش ببرد.

۳- اگر مذاکرات وین شکست بخورد، دولت رئیسی مجبور است تحت شرایط بسیار سخت اقتصادی و اجتماعی کشور را زیر سایه سنگین شورای امنیت- با تمام تبعات حقوقی و امنیتی آن- اداره کند و احیانا از موضعی به مراتب دشوارتر از قبل وارد دور جدیدی از مذاکرات شود.

۴- مذاکراتی که تا آن زمان مشمول شرایط و قید و بندهای جدیدی خواهد شد که کنگره در این حدفاصل به دولت بایدن (و دولت بعدی) تحمیل خواهد کرد.

۵- لازم است تیم سیاست خارجی دولت رئیسی برای هر دو سناریو مجهز و آماده باشد؛ یعنی متشکل از افرادی باشد که هم دارای اعتبار بین‌المللی باشند، هم اعتقاد و توان و تسلط لازم برای مدیریت برجام را داشته باشند، هم بتوانند برای خنثی‌‌کردن اجماع‌‌سازی، امنیتی‌سازی و ایران‌هراسی از ابزار دیپلماسی، رسانه‌های بین‌المللی و شبکه‌های اجتماعی بهره‌برداری کنند و هم قادر به پیشبرد مذاکرات طولانی و پیچیده منطقه‌ای باشند.

۶- به‌رغم تمام ملاحظات سیاسی و جناحی، تیم مذاکره‌کننده برجام جزء تفکیک‌ناپذیری از «راه‌حل» خواهد بود.

مطالب مرتبط:

تاثیر "مذاکرات وین" بر تصویب "FATF" در ایران

یک دیپلمات پیشین کشورمان ابراز امیدواری کرد که همزمان با به نتیجه رسیدن مذاکرات وین مشکل FATF نیز در داخل کشور حل شود تا ایران بهتر بتواند از مزایای برجام و احیای این توافق بین المللی استفاده کند.

سید جلال ساداتیان با اشاره به روند مذاکرات وین بر اساس اخبار منتشر شده و اظهارات رئیس تیم مذاکره کننده ایران و همچنین روسای دیگر هیات های شرکت کننده در این مذاکرات گفت: بر اساس این اظهار نظرها، به نظر  می رسد  گفت‌وگوها در وین رو به جلوست و در مورد اصول کلی توافق صورت گرفته و تعدادی از مسائل همچنان باقیمانده که نیاز به بحث و رایزنی است و به نظر می رسد در دوره پنجم مذاکرات که اکنون در وین در حال برگزاری است روند شفاف تر شود.

وی با بیان اینکه تیم مذاکره کننده ایران به صورت مرتب گزارش مذاکرات خود را به اطلاع تهران می رساند و بر اساس سیاست های ابلاغی و کسب مشورت های لازم مذاکرات را به پیش می برد، گفت: برخی از امیدها وجود دارد که این دور از مذاکرات دور آخر باشد، البته در کنار این موضوع تیم مذاکره کننده ایران تاکید کرده دقت را فدای سرعت نمی کند و تا حصول منافع ایران به طور کامل این مذاکرات ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه مباحث فنی که در سه کمیته تشکیل شده در جریان این مذاکرات در حال بررسی هست مسائل مهمی هستند و باید در ارتباط با موضوع رفع تحریم ها و همچنین موضوع فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران توافق صورت بگیرد، افزود: ایران تاکید دارد که باید اقدامات آمریکا در رفع تحریم ها را راستی آزمایی کند و مثلا ببیند که آیا بانک ها در نقاط مختلف جهان با ایران همکاری می کنند یا نه؟ و یا ایران به راحتی می تواند نفت خود را بفروشد.

این دیپلمات پیشین کشورمان با بیان اینکه یکی دیگر از موضوعات مطرح  در این فرایند در داخل کشور  پیوستن ایران به FATF و تصویب آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام  است خاطرنشان کرد:  رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و برخی از اعضای تشخیص مصلحت نظام بر اهمیت تصویب FATF تاکید کرده اند و تصویب آن را ضرورت می دانند و باید دید که با مثبت شدن مذاکرات وین موضوع FATF در کشور نیز حل می شود یا نه؟

ساداتیان افزود: این نگاه خوش بینانه وجود دارد که هم زمان با به نتیجه رسیدن مذاکرات وین، سازوکار  FATF نیز در کشور تصویب شود تا ما بتوانیم از مزایای برجام به نحو کامل تری استفاده کنیم. البته این نگاه نیز  وجود دارد که مذاکرات وین به نتیجه برسد ولی همچنان FATF در کشور تصویب نشود و تصمیم گیری در مورد آن به ماه های بعد موکول شود. نگاه بد بینانه نیز این است که مذاکرات در وین به نتیجه نرسد و موضوع FATF نیز در کشور به نتیجه نرسد.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآرونده: مریم بالوی فیلی



+ 15
مخالفم - 6
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری