پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
جمعه, ۲۵ تیر ۱۴۰۰ ۱۵:۳۶
۷
۰
نسخه چاپی
درد و سوزش ناشی از عفونت ادراری:

روش های خانگی برای پیشگیری و درمان عفونت های ادراری

درد و سوزش ناشی از عفونت ادراری:
عفونت ادراری شامل عفونت های دستگاه ادراری که کلیه ها یا مثانه را شامل می شود، که بطور کلی باعث درد یا ناراحتی خفیف تا متوسط می شود.

تیتربرتر: عفونت ادراری باعث سوزش هنگام ادرار کردن، احساس فوریت ادرار یا تکرر آن و درد لگن شوند. عفونت های شدیدتر ممکن است باعث درد پهلو، تب، حالت تهوع یا استفراغ شود. در حالی که داروها می توانند این عفونت ها را به سرعت درمان کنند، بسیاری از افراد با درمان های خانگی نیز از درد آن می کاهند. بیایید نگاهی به برخی از محبوب ترین درمان های خانگی برای عفونت ادراری بیندازیم.

درمان خانگی برای عفونت ادراری 

درمان خانگی برای عفونت ادراری 
درمان خانگی برای عفونت ادراری 

 

وقتی باکتری ها وارد سیستم ادراری می شوند، می توانند باعث عفونت ادراری شوند. باکتری ها شایع ترین علت عفونت ادراری است، اما کمبود آب بدن، نگه داشتن ادرار برای مدت طولانی، برخی شرایط خاص سلامتی و تغییرات هورمونی نیز می تواند باعث عفونت ادراری شود یا خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد. عفونت های ادراری بطور متوسط می تواند از چند روز تا بیشتر از یک هفته طول بکشد. برخی از عفونت ها به خودی خود برطرف می شوند، اما موارد شدیدتر نیاز به مراقبت پزشکی دارند. با مصرف آنتی بیوتیک ها، بسیاری از افراد با عفونت ادراری شدید ظرف چند روز احساس تسکین می کنند. در موارد عفونت ادراری خفیف، درمان های خانگی ممکن است به تضعیف علائم و یا جلوگیری از بروز عفونت کمک کنند.

رایج ترین درمان ها برای عفونت ادراری

رایج ترین درمان ها برای عفونت ادراری
رایج ترین درمان ها برای عفونت ادراری

 

  • به درستی خود را تمیز کنید
  • لباس زیر نخی بپوشید
  • از ژل های شسشتوی واژن مدام استفاده نکنید.
  • صابون ها را عوض کنید
  • پد های قاعدگی، تامپون ها را مرتباً عوض کنید
  • در روابط جنسی خود از کاندوم استفاده کنید
  • از کمپرس گرم استفاده کنید
  • هیدراته شدن
  • آب زغال اخته بنوشید
  • اغلب ادرار کنید
  • سیر بیشتری بخورید
  • شکر کمتری بخورید
  • مصرف داروهای گیاهی 
  • استفاده از روغن های گیاهی

رعایت بهداشت فردی برای درمان عفونت های ادراری

رعایت بهداشت فردی برای درمان عفونت های ادراری
رعایت بهداشت فردی برای درمان عفونت های ادراری

 

به درستی خود را تمیز کنید

یکی از بهترین کارهایی که باید برای جلوگیری از عفونت ادراری در خانه انجام دهید، تمیز و خشک ماندن است. پاک کردن از جلو به عقب پس از ادرار کردن یا دفع مدفوع به شما کمک می کند تا باکتری ها وارد مجرای ادرار نشوند و از مجاری ادراری به سمت بالا حرکت نکنند.

اغلب ادرار کنید

ادرار کردن غالباً در حین تجربه عفونت های ادراری به دفع باکتری ها از مجرای ادرار کمک می کند. مقاومت در برابر ادرار کردن می تواند باکتری های موجود در ادرار را در مثانه محبوس کند، که می تواند باعث بدتر شدن عفونت ادراری شود. ادرار کردن قبل و بعد از مقاربت جنسی نیز به حداقل رساندن میزان باکتری های وارد شده به مجرای ادرار کمک می کند.

پد های قاعدگی، تامپون ها را مرتباً عوض کنید

پدهای با جذب کم ساخته شده از مواد مصنوعی می توانند شما را در معرض باکتری ها قرار دهند و خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهند. استفاده از تامپون می تواند باکتری ها را به رشد سریع ترغیب کند، بنابراین مهم است که تامپون خود را به طور منظم تعویض کنید. تامپون ها و کاپ های قاعدگی اگر به درستی قرار نگیرند ممکن است خطر ابتلا یا بدتر شدن عفونت های ادراری را افزایش دهند. اگر به مجرای ادرار شما فشار آورده و ادرار شما را به دام بیندازد، باکتری ها می توانند به مثانه منتقل شوند. تغییر اندازه یا شکل کاپ قاعدگی ممکن است به جلوگیری از عفونت ادراری مکرر کمک کند.

مطالب مرتبط:

 لباس زیر نخی بپوشید

برای اطمینان از تمیز و خشک ماندن مجرای ادرار برای جلوگیری از ورود باکتری، لباس زیرنخی تهیه کنید. پوشیدن لباس خیلی تنگ می تواند مانع جریان هوا به مجرای ادرار شود. بدون جریان هوا، باکتری ها می توانند ورود پیدا کرده و محیطی را تولید کنند که امکان ایجاد عفونت ادراری را فراهم می کند. پوشیدن لباس های ساخته شده از الیاف مصنوعی مانند نایلون می تواند رطوبت را به دام بیندازد و باعث رشد باکتری ها شود.

از ژل های شسشتوی واژن مدام استفاده نکنید.

وجود هر گونه باکتری در دستگاه ادراری به معنای وجود عفونت نیست. باکتری های خوب وجود دارند و برای حفظ تعادل سالم مهم هستند. علاوه بر باکتری های بد، شستشوی مداوم می تواند این باکتری های خوب را از بین ببرد و تعادل pH بدن شما را تغییر دهد. در نهایت این ممکن است باعث شکوفایی باکتری های بد شود. برای شستشوی واژن خود از محصولاتی با PH متعادل استفاده کنید.

صابون ها را عوض کنید

استفاده از صابون، شستشوی بدن و سایر محصولات تمیزکننده می توانند مقصر عفونت ادراری شما باشند. از فرمول های حساس و بدون عطر و رنگ استفاده کنید.

در روابط جنسی خود از کاندوم استفاده کنید

کاندوم برای کنترل بارداری است که قبل از رابطه جنسی به واژن وارد می شود تا از ورود اسپرم را بگیرند. کاندوم ها می توانند باعث تحریک، از بین بردن موانع طبیعی محافظت از حمله باکتری ها شوند. جلوگیری از ورود اسپرم در حین تجربه عفونت های اداری توصیه می شود. علاوه بر این، ادرار کردن قبل و بلافاصله بعد از رابطه جنسی می تواند به جلوگیری از عفونت ادراری کمک کند.

استفاده از کمپرس گرم برای درمان عفونت های ادراری

استفاده از کمپرس گرم برای درمان عفونت های ادراری
استفاده از کمپرس گرم برای درمان عفونت های ادراری

 

داشتن عفونت ادراری می تواند باعث ناراحتی یا درد در ناحیه شرمگاه شود. کمپرس یا بطری های آب گرم می توانند به تسکین درد در آن ناحیه کمک کنند و استفاده از آن ها آسان است. استفاده از گرما در ناحیه لگن به مدت حدود 15 دقیقه می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. توجه کنید که درجه حرارت خیلی گرم نباشد و منبع حرارت مستقیماً پوست را لمس نکند، از هرگونه تحریک یا سوزش جلوگیری می کند. دوش گرفتن با آب گرم به نظر می رسد یک راه حل منطقی برای تسکین درد این عفونت ها باشد، اما اکثر پزشکان توصیه نمی کنند که از وان حمام دارای کف مواد شوینده استفاده شود. 

خوردن خوراکی ها برای درمان عفونت های ادراری

خوردن خوراکی ها برای درمان عفونت های ادراری
خوردن خوراکی ها برای درمان عفونت های ادراری

 

نوشیدن آب زغال اخته 

وقتی باکتری ها به دیواره سلول های دستگاه ادراری متصل می شوند، این می تواند باعث عفونت دستگاه ادراری شود. پروآنتوسیانیدین ها که ماده موثره در آب زغال اخته هستند، می تواند از اتصال باکتری ها به دیواره های دستگاه ادراری جلوگیری کند، و از عفونت ادراری جلوگیری کند. نوشیدن آب زغال اخته شیرین برای درمان عفونت ادراری در جامعه پزشکی بسیار بحث شده است. اگرچه نوشیدن آب این خوراکی ممکن است به برخی افراد کمک کند، اما ممکن است برای دیگران مفید نباشد. سرانجام این به عهده هر فرد است که تصمیم بگیرد آیا آب زغال اخته جایی در درمان عفونت ادراری خود دارد یا خیر.

سیر بیشتر بخورید

مصرف سیر یک روش عالی برای تقویت سیستم ایمنی بدن است و سیر به دلیل خواص ضد باکتری و ضد قارچی بسیار شناخته شده است. آلیسین، یکی از ترکیبات موجود در سیر، دارای خواص ضد میکروبی است که ثابت شده که در از بین بردن عفونت ها مؤثر است.

قند کمتری بخورید

رژیم غذایی می تواند در پیشگیری از عفونت ادراری تاثیر عظیمی داشته باشد زیرا در اثر عفونت، باکتری هایی ایجاد می شود. باکتری ها قند را دوست دارند، بنابراین هرچه بیشتر قند بخورید، بیشتر عفونت را تغذیه می کنید.

هیدراته شوید

یکی از بهترین درمان های خانگی برای عفونت ادراری نوشیدن آب زیاد است. نوشیدن آب زیاد به دفع باکتری ها از بدن کمک می کند. پزشکان توصیه می کنند که یک فرد سالم به طور روزانه حداقل چهار تا شش لیوان آب بنوشد.

داروهای گیاهی را امتحان کنید

دم اسبی گیاهی است که دارای خواص ضد التهابی و ضد عفونی کننده ادرار است. دم اسبی نشان داده است که در درمان و پیشگیری از عفونت ادراری مؤثر است. همچنین دقت کنید باید طبق دستور پزشک متخصص تغذیه یا مراقبت های بهداشتی مصرف شود.

روغن های گیاهی برای درمان عفونت ادراری 

روغن های گیاهی برای درمان عفونت ادراری 
روغن های گیاهی برای درمان عفونت ادراری 

 

روغن ضروری پونه کوهی به دلیل خواص ضد باکتریایی قوی به خوبی شناخته شده است. مطالعات نشان داده است که روغن پونه کوهی می تواند در از بین بردن عفونت بسیار مؤثر باشد. روغن بادرنجبویه و روغن میخک نیز به دلیل خاصیت ضد میکروبی ممکن است یک داروی خانگی برای عفونت ادراری باشد، اما دقت داشته باشید که بهتر است برای درمان عفونت ادراری و مصرف این روغن ها با پزشک متخصص مشورت کنید.

چه موقع برای عفونت ادراری به پزشک مراجعه کنید؟

چه موقع برای عفونت ادراری به پزشک مراجعه کنید؟
چه موقع برای عفونت ادراری به پزشک مراجعه کنید؟

 

در صورت وجود خون در ادرار، تب و یا کمردرد با علائم عفونت ادراری، همیشه سریعاً به پزشک عمومی مراجعه کنید. عفونت های ادراری می توانند سریع حرکت کنند، بنابراین بهتر است زودتر برای رفتن به پزشک اقدام کنید. اگرچه درمان های طبیعی می توانند برای کاهش علائم این غفونت ها و جلوگیری از عود آن مفید باشند، اما ممکن است در درمان عفونت مؤثر نباشند.

ترک عفونت های ادراری بدون درمان می تواند مشکلات سلامتی دیگری ایجاد کند. باکتری ها می توانند به کلیه ها رسیده و باعث عفونت کلیه شوند. عفونت های رحمی درمان نشده در دوران بارداری نیز می تواند به طور بالقوه باعث زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد شود.

 

 آیا شما تا بحال عفونت های ادراری را تجربه کرده اید، اقداماتی را که برای درمان آن انجام داده اید را لطفا برای دیگر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

 

آنچه دیگران میخوانند:

نویسنده:صادق رمضانی 



+ 7
مخالفم - 2
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری