پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۲۶ تیر ۱۴۰۰ ۲۱:۰۳
۱۲
۰
نسخه چاپی

نحوه استعلام خلافی خودرو با کد VIN در سال 1400

نحوه استعلام خلافی خودرو با کد VIN در سال 1400
در ادامه به نحوه استعلام خلافی خودرو با کد VIN در سال 1400 می پردازیم.

تیتربرتر؛برای دسترسی به سایت راهور جهت استعلام خلافی خودرو به آدرس http://service.rahvar120.ir/page/infractions-police مراجعه کنید.

 روشهای استعلام خلافی خودرو و موتور

 روشهای استعلام خلافی خودرو و موتور
 روشهای استعلام خلافی خودرو و موتور

 

1-استعلام خلافی از دفاتر پلیس+10

همانطور که می دانید راه دیگر استعلام خلافی مراجعه به دفاتر پلیس+10 است. البته در این روزهای کرونایی پیشنهاد می کنیم از مراجعه به این دفاتر برای استعلام خلافی بپرهیزید. هزینه استعلام خلافی مبلغ 8300 تومان است و می توانید نسخه چاپی آن را دریافت کنید. همچنین امکان اعتراض به خلافی نیز وجود دارد.

2-استعلام خلافی آنلاین با اپلیکیشن ها

برای استعلام خلافی برنامه های مختلفی وجود دارد که به صورت آنلاین و با اتصال به سامانه راهور ، خلافی می گیرند. یکی از این برنامه های استعلام خلافی فرمون است که علاوه بر این کاربرد، ویژگی های زیادی دارد. با فرمون می توانید استعلام خلافی خودرو و موتورسیکلت بگیرید و به صورت موردی یا یکجا تمام خلافی ها را تسویه کنید.

استعلام بیمه شخص ثالث، قیمت گذاری خودرو نو و کارکرده، استعلام نمره منفی گواهینامه،  تشخیص مقصر تصادف، یافتن محل پارک خودرو، هشدار دوربین های کنترل ترافیک و کنترل سرعت، امکان مشاهده بدهی پلاک خودرو از دیگر امکانات این برنامه جامع و کاربردی است.

3- استعلام خلافی با پیامک

برای استفاده از این روش باید کد VIN (شماره ۱۷ رقمی پشت کارت خودرو که با IR شروع می‌شود) را از کارت خودرو یا موتور پیدا کنید و به شماره 1101202020 ارسال کنید. این کد ترکیبی از عدد و حروف است و باید به طور کامل ارسال شود. هزینه هر پیامک 350 تومان است و پس از ارسال کد تایید، خلافی و مبلغ آن از سوی راهور ارسال می شود. از این روش امکان پرداخت خلافی وجود ندارد. برای دریافت شناسه قبض و شناسه پرداخت شماره VIN خودرو را با یک * (ستاره) به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ پیامک کنید.

توجه کنید که سایر سامانه های پیامکی مانند۳۰۰۰۵۱۵۱ و ۱۱۰۰۰۵۱۵۱ از دسترس خارج شده است و مالکان خودرو برای اطلاع از میزان خلافی خود می‌بایست شماره VIN خودرو را به سامانه پیامکی۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ ارسال کنند.

همچنین می توانید از این سامانه برای استعلام نمره منفی گواهینامه استفاده کنید. برای استعلام پیامکی نمره منفی، شماره گواهینامه را به شماره پیامک۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ ارسال فرمائید .

4-سرویسUSSD یا کد دستوری #۱۱۰*

سرویس #۱۱۰* نیز همانند سرویس پیامکی است و پس از شماره گیری و انتخاب استعلام خلافی خودرو بایستی کد VIN را وارد کنید. در واقع #۱۱۰*یک سرویس در  بستر USSD است که شرکت پژوهش و توسعه ناجی باهمکاری اپراتورهای موبایل ارائه کرده است. در این سرویس کاربر بدون نیاز به نصب برنامه تنها #۱۱۰* راشماره‌گیری می‌کند. در آخر خلافی برای شما پیامک می شود.

5- شماره تلفن دریافت صورت وضعیت خلافی

راه دیگر برای استعلام خلافی تماس با شماره تلفن ۸۸۲۸۸۸۸۸جهت اطلاع از میزان جرائم و تخلفات وسیله نقلیهاست. پس از شماره گیری به اپراتور وصل می شوید و می توانید با اعلام شماره  پلاک خلافی بگیرید.

اعتراض به خلافی خودرو و جریمه های اشتباه

متاسفانه تنها راه اعتراض به خلافی خودرو مراجعه حضوری به دفاتر پلیس+10 و یا اجرائیات راهور است. البته طبق آخرین اخبار اعلامی از سوی پلیس راهور به زودی امکان اعتراض به خلافی به صورت آنلاین نیز فراهم می شود.

در این دفاتر برای اعتراض به خلافی، فرمی به شما داده می شود که پس از پرکردن آن، نتیجه ظرف چند ساعت اعلام می شود.

مطالب مرتبط:

روش استعلام خلافی خودرو با کد VIN در سال 1400

روش استعلام خلافی خودرو با کد VIN در سال 1400
روش استعلام خلافی خودرو با کد VIN در سال 1400

 

کد یا شماره VIN مخفف اصطلاح Vehicle Identification Number، یک کد ۱۷ رقمی شامل اعداد و حروف  انگلیسی برای تشخیص خودروهای مختلف است. کد VIN یا همان وی آی ان،  نوعی شماره منحصر به فرد است که برای بازشناساندن اصالت هر خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کد حاوی اطلاعات فراوانی درباره خودرو نظیر:

مشخصات خودرو

کشور تولید کننده خودرو

محل تولید خودرو

سال تولید اتومبیل و .... است.

شماره VIN  خودرو کجاست؟

طبق اطلاعات مندرج در راهنمای خودروها، معمولا وی آی ان خودرو در موقعیت‌های قابل مشاهده است:

  • زیر شیشه جلو کنار راننده خودرو
  • فایروال محفظه موتور
  • چهارچوب در کنار راننده

چگونه اطلاعات شماره شناسایی خودرو (VIN)  را تفسیر کنیم؟

اعداد ۱ تا ۹ و حروف الفبای انگلیسی به جز O  و Q ترتیب خوانش این اطلاعات از چپ به راست است. سازمان استانداردسازی بین المللی این کدها را تعریف می‌کند؛ هر شرکت خودرو ساز از الگوی خاصی برای بازخوانی این حروف استفاده می‌نماید.

اولین سری ارقام: سه رقم از سمت چپ VIN

این سه رقم معرف کارخانه سازنده خودرو است. این ارقام تعریف جهانی دارند. هر شرکت خودروساز، کد سه رقمی ویژه ای دارد که با آن شناخته می‌شود. اولین رقم نشان می دهد که خودرو در چه منطقه جغرافیایی تولید شده است.

کد VIN، کد 17 رقمی در سمت راست کارت خودرو

جایگاه دوم در وی آی ان: کدهای دو رقمی

این دو کد به ترتیب شرکت اتومبیل سازی اصلی و حرف بعدی، برند خودرو را نشان می‌دهد. مثلا اگر شما خودرویی متعلق به شرکت کرایسلر داشته باشید، طبیعی است که در این جایگاه حرف C  را مشاهده نمایید.

جایگاه ۴ تا ۸ کد VIN

این جایگاه با توضیحات خودرو همراه است. این کدها معرف مدل خودرو، نوع و کد موتور، نوع بدنه و حتی گاهی سیستم ایمنی خودرو است.

جایگاه نهم شماره شناسایی خودرو : کد امنیتی

این جایگاه به کد امنیتی خودرو مربوط است. به این کد امنیتی، ” رقم چک” نیز اطلاق می‌گردد. این رقم نشان دهنده درستی و صحت VIN است.  صحت شماره شناسایی خودرو با الگوریتم‌های خاص تولید ” رقم چک” منحصر به فرد هر اتومبیل قابل شناساسایی است.

جایگاه ده تا ۱۷ کد وی آی ان

این بخش به قسمت شناسایی خودرو مربوط است. در این بخش، جزییات خودرو نظیر کارخانه سازنده، آپشن ها و مدل خاص خودروی تولیدی دیده می‌شوند.

شش رقم انتهایی VIN نشانگر خودرو

این ارقام نشان دهنده اتومبیلی خاص هستند. بقیه اعداد و حروف پیش از این VIN می‌توانند نشان دهنده همه اتومبیل‌های ساخته شده در یک سال خاص در یک خودروسازی خاص و از یک مدل خاص است ولی شش رقم انتهایی در واقع هر خودرو را منحصر به فرد می‌سازد.

ضرورت و کاربرد شماره شناسایی خودرو چیست؟ می‌توان به موقعیت‌های زیر برای استفاده از VIN  اشاره کرد:

تکمیل گزارشات پلیس در موارد سرقت یا شناسایی خودرو

اگر بخواهید خودرویی را بخرید و آن خودرو صفر نباشد، با بررسی VIN به میزان تعمیرات خودرو، اصالت خودرو و مسروقه نبودن آن پی خواهید برد.

استعلام خلافی خودرو

شیوه‌های حضوری و غیرحضوری برای استعلام خلافی خودرو از پلیس راهور وجود دارد. یکی از این روش‌ها، استعلام خلافی خودرو با کد VIN است.

روش‌های استعلام خلافی با کد VIN خودرو

برای استعلام خلافی و میزان جریمه خودرویتان با وی آی ان چند روش وجود دارد:

استعلام پیامکی  خلافی خودرو با کد VIN

رانندگان وسایل نقلیه می‌توانند برای استعلام خلافی خودرو ی خود، شماره وی آی ان (VIN) پشت کارت خودرو را به یکی از سه شماره زیر پیامک نمایند:

  •       ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰
  •       ۳۰۰۰۵۱۵۱
  •       ۱۱۰۰۰۵۱۵۱

شما بعد از ارسال VIN  خودرو به شماره‌های مذکور، پیامک خلافی خودرو شامل شناسه قبض و شناسه پرداخت را دریافت خواهید کرد. می‌توانید از این اطلاعات برای پرداخت جریمه خودروی خود اقدام نمایید.

استعلام  خلافی خودرو با موبایل و کد USSD

 راه دیگری که برای استعلام خلافی با کد VIN وجود دارد استفاده از کد دستوری یا کد USSD است. برای این منظور باید کد #۱۱۰* را شماره گیری کنید. پس از طی چند مرحله و ارسال کد VIN، خلافی برای شما ارسال می شود. در واقع این روش مشابه روش پیامکی است. 

برای اطلاع از آخرین قیمت خودرو کلیک کنید

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: حمیرا فغانی



+ 12
مخالفم - 8
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری