پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۲۹ تیر ۱۴۰۰ ۱۲:۴۰
۴
۰
نسخه چاپی
یکی از انواع مدیتیشن:

تای چی چیست؟ اشکال مختلف و مزایای آن

یکی از انواع مدیتیشن:
تای چی یکی از ورزش های باستانی کشور چین است که مزایا و فوایدی زیادی در زندگی انسان دارد. همچنین یکی از انواع مدیتیشن به شمار می آید.

تیتربرتر: تای چی که به معنای t'ai chian است، ریشه در طب چینی دارد، به طور دقیق چی گونگ  و قدمت آن هزاران سال است. این تمرین هم هنرهای رزمی و هم مدیتیشن را در هم می آمیزد، که ممکن است ترکیبی بعید به نظر برسد. با این حال، ایده این است که با تکرار تنظیم رقص موزون و کار تنفس حدود 30 تا 60 دقیقه، ذهن و بدن خود را از استرس کاهش دهید.

در حالت ایده آل، این امر در یافتن احساس آرامش و آرامش درونی به اوج خود می رسد. علاوه بر این، از هنر تای چی برای کمک به بهبود سلامت جسمی شما استفاده می شود. اگر بخواهید به شخصی که تای چی را تمرین می کند نگاه کنید، تقریباً به نظر می رسد که او در حرکت آهسته حرکت می کند و همچنین کاملاً واضح است که او کاملاً روی وظیفه انجام شده تمرکز کرده است. از تای چی به عنوان مدیتیشن متحرک یاد می شود.

انواع مختلف تای چی

انواع مختلف تای چی
انواع مختلف تای چی

 

پنج شکل اصلی یا سبک تای چی وجود دارد: چن، یانگ، هائو، وو، چن و سان. هر یک از مقدمات یکسانی پیروی می کنند، یعنی ترکیب مراقبه و ورزش های رزمی، اما تغییرات جزئی وجود دارد.

چن

چن در دهه 1600 توسعه یافته است، قدیمی ترین و اصلی شکل تای چی است. طبق Taichi.ca، توسط خانواده چن در دهکده چن ساخته شده است و ویژگی آن ترکیبی از حرکات آهسته و سپس سریع، از جمله پرش، لگد زدن و ضربه زدن است. چن همچنین از حرکتی به نام "حلقه ابریشم" استفاده می کند که در اصل حرکتی مارپیچی و روان است که از پاها شروع می شود و به داخل دست ها حرکت می کند و بنیان تای چی به سبک چن است.

یانگ

یانگ غالباً محبوب ترین شکل تای چی در نظر گرفته می شود و امروزه به طور گسترده در سراسر جهان انجام می شود. در اواسط دهه 1800 توسط یانگ لو-چان تاسیس شد و سبک اصلی چن را ایجاد می کند. تفاوت در این است که تمرکز بیشتری بر بهبود انعطاف پذیری از طریق حرکات بزرگ و جارو دارد که با یک حرکت آهسته و برازنده اجرا می شوند. از آنجا که از حرکات سریع چن استفاده نمی کند، برای همه سنین و سطح تناسب اندام در دسترس تر و ایده آل تر است، به همین دلیل محبوبیت آن بسیار زیاد است.

وو

همچنین یکی از محبوب ترین نسخه های تای چی، نسخه Wu توسط Wu Ch'uan-yu ساخته شد که در واقع تحت نظر یانگ آموزش دیده بود. آنچه آن را از سایر اشکال Tai Chi متمایز می کند این است که تمرکز آن بر کشیدن بدن با خم شدن به جلو و عقب در مقابل ایستادن در یک حالت متمرکز است. از این نظر، بر بهبود تعادل متمرکز بسیار مؤثر است.

سان

شکل خورشید تای چی توسط سان لوتانگ، دانشمند کنفوسیوسی و تائوئیست که در چندین شکل مختلف از هنرهای رزمی چینی نیز تبحر داشت، ساخته شد. این نسخه در مقایسه با نسخه های دیگر شامل پیاده روی بیشتری است که با حرکات نرم و ابریشمی دست همراه است. وقتی این حرکت را که از ابتدا تا انتها اجرا می شود، می بینید بسیار شبیه یک رقص زیبا است.

هائو

هائو از همه پنج شکل تای چی کمترین محبوبیت محسوب می شود، بیشتر به این دلیل که کاملاً ظریف است و به سطح مهارت پیشرفته تری نیاز دارد. این فرم تأکید زیادی بر "کنترل حرکت چی (نیروی داخلی)" دارد و برای کسانی که تازه کار هستند توصیه نمی شود.

مزایای تای چی

مزایای تای چی
مزایای تای چی

 

تای چی دارای مزایای زیادی برای سلامتی درونی و بیرونی شما است. موارد زیر مهم ترین موارد قابل ذکر است، اما این یک لیست جامع نیست.

استرس و اضطراب را برطرف می کند: جنبه مراقبه ای تای چی همراه با حرکت بدنی می تواند به آرامش ذهن شما، بهبود تمرکز کمک کند و حتی می تواند باعث ترشح اندورفین های خوب شود.

توانایی های شناختی را تقویت می کند: علاوه بر اینکه بهزیستی ذهنی شما را بهبود می بخشد، تای چی همچنین توانایی های شناختی را تقویت می کند. یک متاآنالیز در سال 2013 که در مجله Sports and Health Science منتشر شده بود، بیان داشت که ورزش بدنی، به طور کلی، عملکرد شناختی را بهبود می بخشد و محققان به طور خاص تای چی را برای افراد مسن توصیه می کنند، زیرا این یک فرم نرم تر و قابل دسترسی تر از ورزش است که همچنین ترکیبی از طریق تکرار " رقص" مناسب برای تمرینات ذهنی است. 

انعطاف پذیری و چابکی را افزایش می دهد: همانند یوگا، تای چی اغلب شامل کشیدگی های بدن است که به طور کلی می تواند انعطاف پذیری و چابکی شما را بهبود بخشد. این در زندگی روزمره مفید است اما همچنین می تواند شما را در سایر ورزش ها چابک و تواناتر کند.

مهارت های تعادل و هماهنگی را بهبود می بخشد: علاوه بر بهبود انعطاف پذیری و چابکی، "یین و یانگ" پیچیده حرکات تای چی می تواند به شما در تعادل و هماهنگی کمک کند. باز هم می گوییم، این مهارت در زندگی روزمره شما مفید است، این مهارت های حرکتی ظریف حتی می تواند به جلوگیری از لغزش و زمین خوردن کمک کند و در سایر ورزش ها.

قدرت و استقامت را افزایش می دهد: مانند هر نوع ورزش بدنی، تای چی می تواند بر قدرت و استقامت موجود شما تأثیر بگذارد. با انجام یک تمرین مداوم، شما می توانید لاغرتر باشید، ماهیچه های شما مشخص تر هستند و شما می توانید برای مدت زمان بیشتری ورزش کنید.

مطالب مرتبط:

چه کسی می تواند بیشتر از تای چی سود ببرد؟

چه کسی می تواند بیشتر از تای چی سود ببرد؟
چه کسی می تواند بیشتر از تای چی سود ببرد؟

 

هرکسی می تواند از گنجاندن تای چی در زندگی خود بهره مند شود. به طور خاص، اشکال یانگ، وو و سان بدون شک از حرکات آهسته و ثابت که حتی مبتدیان می توانند یاد بگیرند، در دسترس ترین هستند. با توجه به طبیعت ملایم و برازنده تای چی، اغلب یک "ورزش" عالی برای افراد مسن در نظر گرفته می شود.

حتی نسخه های جایگزین امروزی نیز وجود دارد که می توانید روی صندلی بنشینید! همچنین، چون تای چی جنبه ذهنی دارد، به عنوان روشی زیبا برای مراقبه و یافتن آرامش درونی عمل می کند.

نحوه یادگیری و تمرین تای چی

نحوه یادگیری و تمرین تای چی
نحوه یادگیری و تمرین تای چی

 

در حالی که به نظر می رسد تای چی از منطقه راحتی شما خارج است، بسیاری از باشگاه ها، استودیوهای تناسب اندام و حتی سازمان های داوطلب در سراسر جهان وجود دارند که کلاس ها و جلسات را ارائه می دهند. شما حتی می توانید با استفاده از یک مربی یا حتی یک آموزش از پیش ضبط شده از طریق رسانه های اجتماعی، از جمله اینستاگرام، فیس بوک و یوتیوب، نحوه انجام تای چی را به صورت مجازی بیاموزید. پس از یادگیری تای چی، می توانید در هر جایی از اتاق خواب تا حیاط خانه خود تمرین کنید.

تای چی ورزش های بدنی را به طور منحصر به فرد با مدیتیشن ترکیب می کند. این ترکیب نادر مزایای بی شماری برای سلامت جسمی و روانی شما فراهم می کند و به دلیل حرکات آهسته و مداوم تقریباً برای همه کسانی که علاقه مند به یادگیری و تمرین این هنر هستند، قابل دسترسی است. بهترین شکل ورزش برای بهبود خلق و خوی شما می باشد.

 

آیا شما تا به حال ورزش تای چی را انجام داده اید، تجربه های خودتان را برای دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

 

نویسنده: مهرداد اکبری  

آنچه دیگران میخوانند:



+ 4
مخالفم - 7
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری