پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۱ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۲۹ تیر ۱۴۰۰ ۱۶:۱۵
۱۰
۰
نسخه چاپی

پیش بینی بورس در 4 مرداد 1400

پیش بینی بورس در 4 مرداد 1400
شاخص کل در بازار بورس در پایان این هفته بورس (٢۸ تیرماه) هشت هزار و ۴۲۰ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ٣١١ هزار واحد رسید.

به گزارش تیتربرتر؛ دیروز ۲۸ تیر، در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب شد تا تهران و البرز شش روز تعطیل شوند. این تعطیلی‌ها تا روز یکشنبه هفته آینده ادامه‌دار خواهد بود. علی ربیعی سخنگوی دولت هم در این باره خبر داد: بنابر به پیشنهاد قرارگاه عملیاتی و کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا و موافقت رییس جمهور تمامی ادارات استان‌های تهران و البرز از سه شنبه این هفته تا یکشنبه هفته آینده تعطیل است.

در بورس این هفته چه گذشت؟

پیش بینی بورس در 2 مرداد
پیش بینی بورس در 4 مرداد

 

در بورس نمادهای وسگلستا (سرمایه‌گذاری استان گلستان)، وپترو (سرمایه‌گذاری صنعتی پتروشیمی) و کبورس (کارگزاران بورس اوراق بهادار) در روز دوشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت سرمایه‌گذاری مسکن زاینده رود (ثرود)، بیمه تجارت نو (بنو) و سرمایه‌گذاری مسکن شمال غرب (ثغرب) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در پایان معاملات روز دوشنبه بازار با مازاد عرضه 85 میلیارد تومانی بسته شد که نسبت به روز یکشنبه کاهش 59 میلیارد تومانی داشته است.

همچنین دیروز 32 نماد صف فروش و 74 نماد صف خرید داشتند. ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز یکشنبه 27 درصد رشد کرد و در رقم 356 میلیارد تومان ایستاد.

ارزش صف فروش در کف 5 ماهه

در آخرین روز کاری تیرماه ارزش صف‌های فروش نیز 9 درصد کاهش یافت و به رقم 441 میلیارد تومان رسید که کمترین میزان در 103 روز کاری گذشته از 25 بهمن 1399 به این سو است. 

بیشترین تقاضاها

در روز دوشنبه شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین (با نماد معاملاتی تیپیکو) با صف‌ خرید 62 میلیارد تومانی برای دومین روز متوالی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از تیپیکو، نمادهای کاما (باما) و غکورش (صنعت غذایی کورش) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین عرضه‌ها

روز گذشته بیشترین صف فروش نیز به سنیر (سیمان سفید نیریز) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 46 میلیارد تومانی داشت. پس از سنیر، غدام (خوراک دام پارس) و زماهان (مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان) بیشترین صف فروش را داشتند.

ورود پول حقیقی

در روز دوشنبه پس از یک روز وقفه، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و 75 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد. در معاملات دیروز بیشترین ورود پول حقیقی به سهام وصندوق (شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی) تعلق داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن 21 میلیارد تومان بود. پس از وصندوق، شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) و قشرین (قند شیرین خراسان) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

حالا با توجه به تعطیلی شش روزه در تهران و البرز آیا بورس هم تعطیل می‌شود؟ سارا علی‌یاری مدیر روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار در مصاحبه‌ای اعلام کرد تعطیلی بورس منوط به تعطیلی بانک‌ها است و اگر بانک‌ها تعطیل شوند بورس هم تعطیل می‌شود.

در این باره دبیر قرارگاه عملیاتی ستاد کرونا خبرداد: بانک‌ها و اصناف هم در تهران و البرز به‌مدت ۶ روز تعطیل خواهند بود. پس بنابراین بورس در این ۶ روز تعطیل خواهد بود.

مطالب مرتبط:

پیش بینی بورس در 4 مرداد 1400

در حال حاضر بازار سرمایه در حال پیشخور کردن تورمی است که به احتمال زیاد در دولت آینده شکل می گیرد؛ این امر بدان معنا است که فعالان بازار سرمایه به خوبی می‌دانند که تورم پایه در دولت جدید حداقل ۳۵ درصد خواهد بود.

چراکه رویکرد دولت جدید اقتصاد محور است و اقتصاد دستوری را سرلوحه کار خود قرار می دهد، رویکردی که از سال  ۱۳۵۰ تداوم داشته است؛ پس به سادگی می توان فهمید که دولت جدید نیز تورمی در بطن خود دارد. تورمی که در برخی از بازه های زمانی با عملکردهای دستوری به یک ایست قیمتی نه ثبات قیمتی در بازار می رسد و پس از آن بازار مجددا شروع به حرکت خواهد کرد این حرکت بازار سرمایه دلیل اقتصادی یا رویکرد درست مدیران اقتصادی، مسئولین و منصوبین نیست بلکه دلیل آن عملکرد سلیقه ای و غیر علمی اقتصاد در بطن جامعه است.

از این رو پیش بینی ها حاکی از آن است که در دولت آینده نیز تورم حداقل رشد ۳۵ درصدی را تجربه خواهد کرد؛ بازار سرمایه نیز این را درک کرده است و قیمت ها در بازار به سمت هضم تورم پیش می روند و تا مادامی که ساختارهای دستوری در بازار شکل بگیرد و یا اینکه خبرهای خوشی از برجام به گوش برسد رشد قیمت ها در بازار سرمایه نیز ادامه خواهد داشت.

با در نظر گرفتن فرض بالا می توان به این نتیجه رسید که رشد اخیر بازار سرمایه در نتیجه رونق اقتصادی نیست بلکه به خاطر مشخص شدن ساختار دولت بعدی است که تورم زا است و بازار نیز به سمت پیشخور کردن این تورم می رود؛ در نتیجه رشد شاخص دور از انتظار نبوده و نخواهد بود رشدی که متاسفانه حاصل از رویکرد اقتصادی و علمی نیست.

نوسانات بازار سرمایه در کوتاه مدت صعودی و جهشی خواهد بود و در میان مدت و تا پایان تابستان نیز می توان انتظار رشد قیمت ها در بیشتر سهام های موجود در بازار را داشت اما این رشد قیمت ها در برخی از مقاطع با نزول های سنگین همراه خواهد شد به ویژه اگر حاشیه خبر یا نظری در خصوص برجام در بازار منتشر شود و این اخبار و نظرات منجر به بدبینی در بازار شود. با در نظر گرفتن اینکه رویکرد دولت فعلی همسو با حاکمیت است می توان انتظار رشد قیمت ها در بیشتر سهام ها را داشت و تا پایان سال که در برخی از مواقع تورم به داد بازار سرمایه می رسد تقریبا عملکرد اقتصادی خاصی را نمی توان از سوی دولت مشاهده کرد؛ این صعود آرام تا پایان سال در اکثر سهام ها قابل مشاهده است مگر اینکه سهم خاصی در بازار به وقایع برجامی و یا حاشیه های جانبی و سیاسی در دولت آینده واکنش نشان دهد.

در مجموع می توان به این نتیجه رسید که بازار سرمایه در سال های آینده نیز روندی مشابه سال های قبل در پیش گیرد و در ۴ سال پیش رو نیز خود را باتورم همسو و همراه کند؛ این پیش بینی تنها در حالتی محقق نخواهد شد که بانک مرکزی سیاست های پولی و انضباط پولی را دوباره سرلوحه کار خود قرار دهد و یا اینکه دولت آینده سیاست های مالی خود را همسو با سیاست های پولی بانک مرکزی تعریف کند. اینکار موجب سودآوری در بازار سرمایه خواهد شد در غیر این صورت بازار به صورت جهشی و لحظه ای صعودی و نزولی خواهد بود.

بررسی بورس در ایران 

بررسی بورس در ایران 
بررسی بورس در ایران 

 

«علیرضا کدیور» به روند فعلی معاملات بورس اشاره کرد و افزود: بازار گاهی در ادامه معاملات خود نیاز به اصلاح پیدا می‌کند، بازار سهام در طی سه هفته گذشته رشد به نسبت قابل توجهی را در برخی از سهام شاخص ساز و کوچک تجربه کرد که دلیل اصلی این رشد، افت سنگین قیمت سهام شرکت‌ها در ماه‌های گذشته بود.

وی با بیان اینکه سهامداران نباید از ایجاد هر روند نزولی در بازار اظهار نگرانی کنند و دست به رفتارهای هیجانی در این بازار بزنند، اظهار داشت: قیمت سهام شرکت‌ها در طول یک ماه گذشته به طور میانگین میان ٢٥ تا ٣٠ درصد رشد داشته است، بنابراین طبیعی به نظر می‌رسد تا سرمایه‌گذاران به دلیل رشد خوبی که در این مدت به دست آورده‌اند تمایل به شناسایی سود پیدا کنند.

کدیور خاطرنشان کرد: از نظر سهامداران کسب چنین بازدهی در بازه زمانی یک ماهه معقول بوده است؛ به همین دلیل غیرمنطقی نیست که شاهد افزایش عرضه در بازار و ورود شاخص به مدار نزولی برای مدتی موقت باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در مقابل عرضه های صورت گرفته در سهام برخی از شرکت ها باید شاهد وجود تقاضا با منابع نقدینگی بیشتر در بازار باشیم، گفت: در زمان صعود پرشتاب شاخص بورس، دو دسته از سهامداران مانند افرادی که اقدام به خرید سهام با قیمت های پایین تر کردند یا سرمایه‌گذارانی که از گذشته دارای این سهام بودند و در قیمت های پایین تر حاضر به فروش سهام نبودند اکنون که قیمت ها رشد زیادی را تجربه کرده اند شاید بخواهند به هر دلیلی با فروش سهام خود از بازار خارج شوند یا به سمت سرمایه گذاری در سهام دیگر پیش بروند، این موضوع از جمله عواملی است که باعث افزایش میزان عرضه در بازار شده است.

ارزیابی ایجاد روند اصلاحی بازار

وی ایجاد روند اصلاحی در بازار را از دو جنبه طبیعی دانست و گفت: در ابتدا طی چند روز اخیر شاهد رشدی سنگین در بازار بودیم که شاخص بورس باید بعد از چنین صعودی، روند اصلاحی را تجربه کند، همچنین در این میان  نقدینگی لازم برای حفظ سطوح فعلی وجود ندارد که بتواند کمک کننده به روند صعودی بازار باشد اما این روند نباید منجر به ترس سهامداران در بازار شود.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی میزان نقدینگی وارد شده به بازار برای حفظ سطوح فعلی قیمت ها کافی نیست، گفت: بازار نیاز به نقدینگی جدید دارد تا بتواند به سمت بالاتر سوق پیدا کند که اکنون فقط بخشی از آن وارد بازار شده است.

کدیور به علت عدم ورود نقدینگی های جدید به بازار سهام طی چند وقت اخیر اشاره کرد و افزود: علت این موضوع به ابهام مربوط به برجام باز می‌گردد، هنوز به صورت نهایی تکلیف برجام مشخص نشده است که با توجه به این موضوع برخی از سهامداران به دنبال این هستند تا بعد از مشخص شدن تکلیف برجام نسبت به سرمایه‌گذاری یا عدم سرمایه‌گذاری خود در بازار تصمیم‌گیری کنند.

کدیور خاطرنشان کرد: در وضعیت فعلی بازار بعید است تا دوباره اتفاقی که در معاملات بورس و در نیمه دوم سال ٩٩ و اوایل سال ١۴٠٠ ایجاد شد، رخ دهد و شاهد جو به شدت منفی در بازار باشیم.

تاثیر برجام بر بازار بورس

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: نتیجه برجام در کشور علامت سوالی بزرگ پیش‌روی همه فعالان اقتصادی کشور از جمله سرمایه گذاران بازار سهام است که نتیجه مثبت یا منفی آن می‌تواند آثار کوتاه مدتی را در روند بازار داشته باشد.

وی گفت: سهامداران انتظار دارند در حوزه بازار سرمایه و صنایع مختلفی مانند نفت، پتروشیمی، خودرو، غذا و دارو که سهام آنها در بورس وجود دارند، تصمیمات منطقی اتخاذ شود.

کدیور با بیان اینکه هیچ اقدام عجولانه ای را نباید در هیچ حوزه‌ای گرفت و یکباره تعرفه واردات، عوارض صادرات یا نرخ خوراک را با تغییر بنیادی همراه کرد، افزود: اگر هم قرار است چنین اتفاقی رخ دهد باید از قبل اطلاع رسانی کافی به سرمایه گذاران صورت بگیرد و برنامه قابل قبولی به لحاظ زمانی برای اعمال تغییرات ارائه شود، همچنین در کنار این تغییرات باید سیاست های جبرانی یا مشوق هایی برای صنایع مختلف در نظر گرفته شود.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: چنین انتظاری وجود دارد تا میزان پیش‌بینی پذیر شدن بازار در گروه و صنایع مختلف برای سرمایه‌گذاران افزایش پیدا کند تا سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی نسبت به تصمیمات اتخاذ شده شوکه نشوند و از توانایی لازم برای تصمیم‌گیری در بازار برخوردار باشند.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: مرتضی جباری



+ 10
مخالفم - 8
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری