پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۲۹ تیر ۱۴۰۰ ۱۹:۴۲
۸
۰
نسخه چاپی
برای براق شدن زیورآلات خود:

چگونه طلا و زیورآلات را در خانه تمیز کنیم؟

برای براق شدن زیورآلات خود:
برای تمیز کردن و جلا دادن به نقره، درخشش طلای خود و درخشش سنگ های نیازی به تمیز کننده های فانتزی و گران قیمت نیست.

تیتربرتر: تمیز کردن طلا و جواهرات به پول زیادی نیاز ندارد. روش های آسان زیادی برای نحوه تمیز کردن جواهرات در خانه وجود دارد. شما می توانید از این وسایل مورد استفاده روزمره را که احتمالاً بیشتر آن ها را قبلاً در خانه داشته اید، امتحان کنید.

برخی از افراد جواهرات خود را بیش از حد تمیز می کنند در حالی که برخی دیگر به ندرت جواهرات خود را تمیز می کنند. از آنجا که اکسسوری ها پوشیدنی هستند و می توانند شکننده باشند، بهتر است هنگام تمیز کردن جواهرات، رویکردی متوسط داشته باشید. شستشو و مالش بیش از حد آن باعث آسیب غیرضروری و ساییدگی زودرس آن می شود و تمیزکردن زیاد آن باعث می شود که قطعه های محبوب شما با گذشت زمان تخریب شود. بسته به نوع جواهرات چند عامل باید در نظر گرفته شود. در اینجا، چند مورد از روش ها و نکات آزمایش شده و واقعی برای محافظت و زیبایی ظاهری از جواهرات شما ارائه شده است.

پیشگیری و مراقبت برای طلا و جواهرات

پیشگیری و مراقبت برای طلا و جواهرات
پیشگیری و مراقبت برای طلا و جواهرات

 

ابتدا، در هنگام انجام کارهایی مانند شستن ظرف ها، باغبانی یا نظافت منزل، محلی را برای قرار دادن انگشترها و سایر جواهرات خود تعیین کنید. حتی باید جواهرات خود را زیر دوش یا هنگام استفاده از لوسیون دست بردارید. اگر این کار را نکنید، بقایای صابون و رطوبت می تواند در شکاف های جواهرات شما گیر کند و مشکلاتی ایجاد کند. با ذخیره آن در صندوق جواهرات و فلزات دیگر، از لکه دار شدن زودرس آن جلوگیری کنید. جواهرات طلا را در یک جعبه جواهرات که با نمد نیز پوشانده شده است نگه دارید تا از جمع شدن رطوبت و کدر شدن آن جلوگیری کند.

نحوه تمیز کردن طلا و جواهرات

نحوه تمیز کردن طلا و جواهرات
نحوه تمیز کردن طلا و جواهرات

 

کاغذ آلومینیوم

نحوه تمیز کردن جواهرات با کاغذ آلومینیوم به این صورت است که:

کافی است یک کاسه کوچک را با آن بچینید. کاسه را با آب داغ پر کنید و مانند تاید در یک قاشق غذاخوری مواد شوینده پودر شوینده بدون مواد سفید کننده مخلوط کنید. جواهرات را در محلول قرار داده و بگذارید به مدت یک دقیقه خیس بخورد. خوب بشویید و در هوا خشک کنید. این روش از فرآیند شیمیایی معروف به تبادل یونی استفاده می کند، که می تواند برای تمیز کردن ظروف نقره نیز استفاده شود. 

آمونیاک

جواهرات طلایی و نقره ای خود را با خیساندن ده دقیقه در محلول 1/2 فنجان آمونیاک شفاف مخلوط شده در 1 فنجان آب گرم، روشن کنید. با یک پارچه نرم به آرامی پاک کنید و بگذارید خشک شود. توجه: این کار را با جواهرات حاوی مروارید انجام ندهید، زیرا می تواند سطح ظریف آن ها را کدر یا آسیب برساند. پس از تمیز کردن، در یک صندوق جواهرات قرار دهید تا گم نشود.

مطالب مرتبط:

جوش شیرین

برای از بین بردن لکه های جمع شده از نقره خود، یک خمیر غلیظ با 1/4 فنجان جوش شیرین و 2 قاشق غذاخوری آب درست کنید. آن را با یک اسفنج مرطوب بمالید و به آرامی مالش دهید، بشویید و خشک کنید. برای جلا دادن جواهرات طلا، روی آن را با یک پوشش سبک جوش شیرین بپوشانید، کمی سرکه روی آن بریزید و تمیز بشویید. توجه: از این روش در مورد جواهرات حاوی مروارید یا سنگ های قیمتی استفاده نکنید، زیرا این امر می تواند به ظرافت آن ها آسیب برساند یا هر نوع چسب را شل کند. این ها ترفندهای عجیب دیگری است که در واقع نقره را با سهولت تمیز می کنند.

نوشابه ها

نوشابه یکی دیگر از ترفندهای تمیز کردن جواهرات است. الماس، یاقوت، یاقوت کبود و زمرد خود را در جوش شیرین خیس کنید تا جلای درخشانی به آنها ببخشد. نگران نباشید، آن ها را در یک لیوان پر از نوشابه چربی قرار دهید و اجازه دهید یک شب خیس بخورند. 

قرص دندان مصنوعی

آیا انگشتر الماس شما درخشش خود را از دست داده است؟ نحوه تمیز کردن جواهرات با استفاده از قرص های دندان مصنوعی در اینجا آمده است: قرص را درون لیوان حاوی یک فنجان آب بیندازید. گوشواره های انگشتر یا الماس خود را دنبال کنید. بگذارید چند دقیقه بماند. جواهرات خود را برداشته و بشویید تا درخشش و براقی قدیمی آشکار شود.

سس گوجه

سس گوجه می تواند درخشش جواهرات نقره ای را بدست بیاورید. اگر انگشتر، دستبند یا گوشواره شما سطح صافی دارد، آن را برای چند دقیقه در یک کاسه کوچک سس گوجه فرنگی فرو کنید. اگر سطح کاملاً پر از شکاف دارد، از یک مسواک قدیمی برای کار با سس گوجه فرنگی در شکاف ها استفاده کنید. برای جلوگیری از آسیب رساندن به نقره، سس گوجه فرنگی را بیش از زمان لازم نگذارید. جواهرات خود را تمیز بشویید و خشک کنید و آماده پوشیدن است. 

خمیر دندان

کمی خمیر دندان بر روی یک مسواک قدیمی قرار دهید و با استفاده از آن حلقه الماس خود را به جای دندان درخشش دهید. باقی مانده را با یک پارچه مرطوب تمیز کنید. 

سرکه

یکی دیگر از ترفندهای تمیز کردن جواهرات با استفاده از سرکه است.  دستبندها، انگشترها و سایر جواهرات نقره ای خالص خود را در مخلوطی از 1/2 فنجان سرکه سفید و 2 قاشق غذاخوری جوش شیرین به مدت دو تا سه ساعت خیس کنید. آن ها را زیر آب سرد بشویید و با یک پارچه نرم کاملا خشک کنید

شیشه پاک کن

برای صنوبر سازی جواهراتی که تماماً فلزی هستند یا سنگ های قیمتی بلورین مانند الماس یا یاقوت سرخ دارند، از پاک کننده پنجره استفاده کنید. روی جواهرات اسپری کنید، سپس از یک مسواک قدیمی برای تمیز کردن استفاده کنید. اما اگر قطعه دارای سنگ های مات مانند عقیق یا فیروزه یا سنگ های ارگانیک مانند مرجان یا مروارید است، این کار را نکنید. آمونیاک و شوینده های موجود در پاک کننده می توانند باعث تغییر رنگ این سنگ های قیمتی را متخلخل شوند. 

مایع ظرفشویی

صابون می تواند چیزهای فراتر از فقط ظروف را تمیز کند، تنها کاری که باید انجام دهید این است که چند قطره صابون ظرف را با آب گرم مخلوط کنید و اجازه دهید جواهرات برای چند دقیقه در محلول خیس بخورند. شما می توانید از این روش برای تمیز کردن جواهرات نقره و لباس نیز استفاده کنید، اما بهتر است از مسواک یا پارچه برای پاک کردن جواهرات استفاده کنید تا اینکه آن را کاملا غرق در مایعظرفشویی کنید. 

شامپو

کمی شامپوی ملایم مثل شامپو بچه راهی عالی برای صیقل دادن مروارید است. شما نباید مروارید و جواهرات را با خیساندن در شامپو به آن آسیب برسانید، اما این روش مفید آن ها را به راحتی تمیز می کند. کمی شامپو را با آب گرم مخلوط کنید. برای استفاده موثرتر از این روش، از یک برس کوچک مانند برس آرایشی استفاده کنید تا هر مروارید را با کمی مخلوط صیقل دهید. سنگ هایی مانند فیروزه و عقیق نیز از این روش درمانی بهره مند خواهند شد. 

نکاتی برای تمیز کزدن طلا و جواهرات

نکاتی برای تمیز کزدن طلا و جواهرات
نکاتی برای تمیز کزدن طلا و جواهرات

 

تمام جواهرات ظریف باید با دقت تمیز شوند، اما بعضی از سنگ های قیمتی نیاز به برخورد ملایم تری دارند، به طوری که ترک نخورند و تراش نخورند. مواد شکننده مانند مرواریدها که از پوسته، زمرد، عقیق یا فیروزه ساخته می شوند باید با احتیاط زیادی رفتار شود. دفعات تمیز کردن جواهرات نیز مهم است. بیشتر جواهرات خوب فقط باید از قرار گرفتن در معرض مایعات جلوگیری شود. اگر احساس کردید که می خواهید جواهرات خود را بیشتر مرتب تمیز کنید، حتماً از یک روش ملایم استفاده کنید و از پاک کننده های اولتراسونیک خودداری کنید. استفاده بیش از حد از ماشین آلتراسونیک در خانه می تواند در نهایت باعث سست شدن سنگ ها، فرسودگی فلز شده و حتی صدمات قابل ملاحظه ای وارد کند. جواهرات خود را سالانه دو بار توسط یک جواهرساز حرفه ای معتمد بررسی کنید تا از ایمنی و تمیزکاری صحیح آن ها اطمینان حاصل شود.

 

شما برای تمیز کردن جواهرات خود چه اقداماتی را انجام می دهید، لطفا راهکارهای خود را با دیگر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

 

 

آنچه دیگران میخوانند:

 نویسنده: مهناز قمری



+ 8
مخالفم - 8
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری