پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۳۰ تیر ۱۴۰۰ ۱۰:۱۸
۵
۰
نسخه چاپی
یکی از عفونت های رایج در خانم ها:

درمان های خانگی برای عفونت های مخمری واژن

یکی از عفونت های رایج در خانم ها:
گرچه عفونت های مخمری می توانند یک اتفاق معمول باشند، همچنین می توانند برای زنان آزار دهنده و حتی بدتر از آن باشند.

تیتربرتر: عفونت مخمر واژن یا کاندیدیازیس واژن در اثر رشد بیش از حد قارچی که به طور طبیعی در واژن شما زندگی می کند، به وجود می آید. این رشد بیش از حد باعث تحریک، التهاب، خارش و ترشحات دردناک می شود. اکثر خانم ها در طول زندگی خود عفونت مخمری را تجربه می کنند. اگر اولین بار است که علائم عفونت مخمری را تجربه می کنید، باید به یک متخصص زنان مراجعه کنید تا بررسی کند که در واقع به عفونت مخمر مبتلا هستید و نه چیز دیگری. اما اگر دچار عفونت های مکرر مخمری هستید، در مورد روش های ایمن دیگر برای درمان عفونت مخمر یا شاید جلوگیری از تکرار مجدد با پزشک خود صحبت کنید. 

انواع عفونت های مخمری 

انواع عفونت های مخمری 
انواع عفونت های مخمری 

 

انواع مختلفی از عفونت های مخمری وجود دارد، اما همه این موارد زمانی اتفاق می افتد که ناحیه ای از بدن به قارچ های مخمری مانند کاندیدا آلوده شود. این قارچ در مناطق مرطوب، گرم و چین خورده پوست مانند کشاله ران، زیر پستان یا زیر بغل رشد می کند. کاندیدیازیس نوع اصلی عفونت قارچی در بدن است، این بیماری توسط مخمر ایجاد می شود و می تواند در دهان، روده، گلو و واژن ایجاد شود.اگر به درستی با دارو درمان نشود،ممکن است از کنترل خارج شود و کلیه ها و قلب شما را آلوده کند.

انواع مختلفی از عفونت ها ناشی از قارچ کاندیدا وجود دارد که بستگی به محلی که در بدن اتفاق می افتد و نوع کاندیدا وجود دارد. در حالی که علائم آن ها با هم تداخل دارند اما می توانند علائم مختلفی نیز داشته باشند. شایع ترین عفونت های کاندیدا عبارت اند از:

کاندیدیازیس پوستی هنگامی اتفاق می افتد که پوست بدن آلوده باشد. معمول ترین مکان هایی که کاندیدا در آن رشد می کند، پوست بین انگشتان دست و پا، ناخن ها، زیر بغل، زیر پستان ها یا اطراف کشاله ران است. علائم اصلی بثورات قرمز و خارش دار است.

برفک دهانی زمانی اتفاق می افتد که کاندیدیازیس بر پوشش دهان یا گلو تأثیر بگذارد. برفک دهان به صورت ضایعات سفید در قسمت داخلی گونه ها یا روی زبان ظاهر می شود. علائم ممکن است شامل بوی بد دهان، درد هنگام بلع، ناهنجاری های چشایی و خشکی دهان باشد.

عفونت های مخمر واژن که به آن کاندیدیاز ولوواژینال نیز گفته می شود، در صورت رشد بیش از حد کاندیدا در واژن اتفاق می افتد. کاندیدا آلبیکانس یک سویه قارچی رایج در عفونت های مخمری است. علائم عفونت مخمر واژن تحریک، خارش، التهاب و ترشحات واژن سفید و ضخیم است. عفونت های مخمری شایع هستند. از آنجا که عفونت های مخمر واژن برای بیشتر خانم ها اتفاق می افتد، این مقاله فقط مخصوص درمان و پیشگیری از عفونت های مخمر واژن است.

آیا عفونت مخمر می تواند به خودی خود برطرف شود؟

آیا عفونت مخمر می تواند به خودی خود برطرف شود؟
آیا عفونت مخمر می تواند به خودی خود برطرف شود؟

 

نسخه های خفیف عفونت های مخمری خود به خود از بین می روند. با این حال، توصیه نمی شود که از عفونت مخمر چشم پوشی کنید زیرا در صورت عدم درمان پزشکی، احتمال بازگشت آن وجود دارد. در حالی که برخی از افراد ممکن است درمان های خانگی را برای عفونت مخمر یا درمان های بدون نسخه انتخاب کنند، افراد خاصی هستند که باید علائم عفونت مخمر را شناسایی کنند. این بیماران عبارتند از:

  • کسانی که عفونت های مکرر مخمر دارند (چهار بار یا بیشتر در سال)
  • زنان حامله
  • کسانی که احتمالاً در معرض بیماری آمیزشی (STD) قرار داشتند
  • زنانی که مطمئن نیستند علائم آنها عفونت مخمری است یا خیر
  • افرادی که در درمان های خانگی یا داروهای بدون نسخه موفق نیستند
  • بیماران مبتلا به دیابت کنترل نشده یا سیستم ایمنی ضعیف به دلیل داروهای خاص یا بیماری هایی مانند HIV

پزشک برای عفونت های مخمری واژن چه چیزی می تواند تجویز کند؟

داروهای ضد قارچ بدون نسخه، عفونت های مخمری را درمان می کنند و برای استفاده داخلی در کرم ها یا شیاف ها موجود است. عفونت های مخمری می توانند سه روز تا دو هفته طول بکشد، بنابراین درمان های یک روزه ، سه روزه یا یک هفته ای وجود دارد.

داروهای خانگی برای عفونت های مخمری

داروهای خانگی برای عفونت های مخمری
داروهای خانگی برای عفونت های مخمری

 

روش های طبیعی برای درمان عفونت های مخمری وجود دارد. این داروهای خانگی برای آلودگی های مخمر برای کسانی که می خواهند مسیری طبیعی و محتاطانه را طی کنند مناسب است.

1. ماست یونانی

پروبیوتیک ها می توانند در برابر درمان عفونت مخمری موثر باشند. ماست را می توان یک پروبیوتیک دانست زیرا حاوی باکتری های زنده مانند لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس است. این باکتری ها برای ایجاد یک محیط سالم در واژن شما ضروری هستند. آن ها می توانند به درمان رشد بیش از حد ناشی از عدم تعادل کمک کنند. خوردن ماست به افزایش میکروبیوم روده کمک می کند و می تواند مخمر را در بدن کاهش دهد. ماست یونانی ساده بهترین نوع برای استفاده در این درمان خانگی است. اطمینان حاصل کنید ماست حاوی قند اضافی نیست، که باعث رشد قارچ کاندیدا می شود.

2. اسید بوریک

اسید بوریک یک ضد عفونی کننده قوی است که برخی از خانم ها ادعا می کنند برای درمان عفونت های مخمری مقاوم به سایر داروهای درمانی مفید است. اسید بوریک موضعی توسط منابع معتمد مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) به عنوان درمان عفونت های واژن توصیه می شود. شیاف واژینال اسید بوریک همچنین ممکن است همراه با داروها برای درمان عفونت های واژن استفاده شود. اسید بوریک به مقدار زیاد سمی است. اگر مقدار زیادی از آن را جذب کنید، می تواند منجر به آسیب کلیه، نارسایی حاد سیستم گردش خون یا مرگ شود. 

اگر باردار هستید، نباید از اسید بوریک به هر شکلی استفاده کنید. برای کسانی که پوست حساس دارند، این ممکن است انتخاب خوبی نباشد. در صورت شروع هرگونه ناراحتی و حساسیت، استفاده از آن را قطع کنید.

3. اسانس پونه کوهی

روغن پونه کوهی یک رقیق کننده خون طبیعی است، بنابراین اگر داروهای رقیق کننده خون را برای یک بیماری دیگر استفاده می کنید، از آن استفاده نکنید. همچنین اگر مشکل لخته شدن خون دارید، مانند کمبود ویتامین K، از آن استفاده نکنید.

به یاد داشته باشید: روغن های گیاهی را نباید به صورت خوراکی مصرف کرد. این ها قرار است به عنوان بخشی از رایحه درمانی استنشاق شوند. 

4. شیاف و مکمل های پروبیوتیک

پروبیوتیک ها به ترمیم تعادل باکتری مخمر در بدن کمک می کنند. اگر رژیم پروبیوتیک خوراکی حاوی سویه های باکتری لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس را شروع کردید، می توانید دستگاه هضم و فلور واژن خود را مجدداً هماهنگ کنید. خوردن ماست یکی از راه های افزایش پروبیوتیک ها است. مکمل های خوراکی حدود 10 روز طول می کشد تا به اثر کامل برسند، بنابراین برخی از زنان از پروبیوتیک ها به عنوان شیاف واژن استفاده می کنند تا نتایج را سریع تر ببینند. 

5. روغن نارگیل

روغن نارگیل یک روغن چرب است که از گوشت نارگیل گرفته می شود. این روغن فواید زیادی برای سلامتی از جمله خواص ضد قارچی دارد. این داروی خانگی یکی از معدود داروهای موجود در بازار است که در واقع موثر است. برای درمان عفونت مخمر واژن با استفاده از روغن نارگیل، حتما روغن نارگیل خالص و ارگانیک بخرید. 

مطالب مرتبط:

6. روغن درخت چای

روغن درخت چای یک روغن اساسی است که برای از بین بردن قارچ ها، باکتری ها و ویروس ها استفاده می شود. شیاف واژن حاوی روغن درخت چای می تواند به درمان عفونت های واژن کمک کند. ثابت شده است که روغن درخت چای دارای خاصیت ضد قارچی است. روغن درخت چای فوق العاده قدرتمند است. اگر قصد دارد پوست شما را لمس کند، حتماً آن را با یک روغن حامل مانند روغن جوجوبا یا نارگیل رقیق کنید. 

7. سرکه سیب

یک درمان محبوب عفونت مخمر، حمام سرکه سیب است. سرکه کاربردهای دارویی زیادی دارد که برخی از آن ها با تحقیقات بیشتر از سایر موارد ثابت شده است. وقتی نیم فنجان سرکه سیب را به وان ولرم اضافه می کنید و به مدت 20 دقیقه خیس می کنید، ترکیب اسیدی سرکه می تواند هر میکروارگانیسم مضر از جمله مخمر را از بین ببرد.

وان حمام سرکه سیب دوش گرفتن نیست که هدف آن دفع تمام باکتری ها (خوب و بد) از واژن شما است. با این کار مستعد ابتلا به عفونت مخمر می شوید. با سرکه سیب دوش نکشید.

8. سیر

سیر یک قاتل موثر کاندیدا است. اگر می خواهید سیر را برای درمان عفونت مخمر امتحان کنید، سیر بیشتری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. 

9. پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن یک ضد عفونی کننده باکتری و کشنده مخمر است. پراکسید هیدروژن توسط باکتری لاکتوباسیلوس در واژن تولید می شود و بخشی از فعالیت بیولوژیکی در برابر مخمر است. اگرچه روی هر گونه مخمر کارایی نخواهد داشت، اما برخی از خانم ها وقتی به عفونت مخمر مبتلا می شوند از پراکسید هیدروژن به صورت موضعی استفاده می کنند.

10. ویتامین C

ویتامین C تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است. سیستم ایمنی قوی به بدن شما این امکان را می دهد تا خودش را به حالت تعادل برساند. ویتامین C دارای اجزای ضد میکروبی است، بنابراین برخی از زنان برای درمان رشد بیش از حد کاندیدا آن را به رژیم غذایی خود اضافه می کنند. برای افزایش توانایی بدن در غلبه بر عفونت مخمر، مصرف ویتامین C خود را افزایش دهید. ویتامین C اسیدی را روی بافت حساس واژن قرار ندهید.

دوره درمان عفونت مخمری واژن در خانه

دوره درمان عفونت مخمری واژن در خانه
دوره درمان عفونت مخمری واژن در خانه

 

بیشتر داروهای خانگی ظرف چند روز تسکین می یابند. بعضی ممکن است یک هفته طول بکشد. در صورت بدتر شدن علائم یا در صورت بروز علائم جدید در هر زمان از درمان، با پزشک خود تماس بگیرید. همچنین اگر تحریک مداوم و جدا از علائم عفونت مخمر دارید یا اگر عفونت شما با درمان از بین رفت اما دوباره بازگشت، برای مشاوره با پزشک خود تماس بگیرید. شما ممکن است به یک درمان با تجویز قدرت نیاز داشته باشید.

جلوگیری از عفونت های مخمر واژن

جلوگیری از عفونت های مخمر واژن
جلوگیری از عفونت های مخمر واژن

 

برای جلوگیری از عفونت های مخمری در آینده این نکات را دنبال کنید:

  • میزان قند و غذاهای فرآوری شده را مصرف کنید. مخمر با شکر رشد می کند.
  • لباس زیر نخی و گشاد بپوشید.
  • مدت زمان طولانی را در لباس های خیس یا لباس شنا نگذرانید. مخمر در محیط های گرم و مرطوب رشد می کند.
  • فقط در صورت لزوم از آنتی بیوتیک استفاده کنید.
  • از اسپری های خوشبو کننده واژن و لوسیون های معطر واژن خودداری کنید. آن ها ممکن است تعادل باکتری های خوب و مخمر واژن شما را تغییر دهند.

داروهای خانگی ممکن است برای درمان عفونت مخمر شما موثر باشند یا نباشند. اگر از گیاهان، مکمل ها یا روغن های اساسی استفاده می کنید، توجه داشته باشید که سازمان غذا و دارو (FDA) از نظر ایمنی، خلوص و کیفیت این موارد را کنترل نمی کند. 

اثر بخشی درمان خانگی بسته به شخص، شدت عفونت و کیفیت درمان مورد استفاده متفاوت است. اگر عفونت واژینال مکرر دارید، با پزشک خود در مورد رویکردهای طبیعی تر برای جلوگیری و درمان این مسئله صحبت کنید.

حتماً بخاطر داشته باشید که هر محصولی، طبیعی ممکن است باعث حساسیت پوست حساس واژن شود. در صورت بروز تحریک باید مصرف دارو را متوقف کرده و با پزشک خود تماس بگیرید

 

شما برای درمان عفونت مخمری ولژن چه راهکارهایی دارید، آن را با دیگر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

 

 

 

آنچه دیگران میخوانند:

 نویسنده: صادق رمضانی



+ 5
مخالفم - 7
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری