پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۳۱ تیر ۱۴۰۰ ۰۸:۴۵
۸
۰
نسخه چاپی
برای پیشگری از سرطان دهانه رحم:

ویروس پاپیلومای انسانی را چگونه از بین ببریم و از آن دوری کنیم؟

برای پیشگری از سرطان دهانه رحم:
ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV نوعی عفونت مقاربتی است که خود به خود برطرف می شود اما برخی از انواع آن ممکن است باعث زگیل تناسلی یا سرطان شود.

تیتربرتر: عفونت ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV دستگاه تناسلی بسیار شایع است و بیشتر افرادی که از رابطه جنسی لذت می برند می توانند در برخی از زمان ها به HPV مبتلا شوند. بیشتر افراد مبتلا به HPV هیچ علائمی از خود نشان نمی دهند و بنابراین نمی دانند که آلوده شده اند. بیشتر، عفونت های HPV دستگاه تناسلی مضر نیستند و خود به خود از بین می روند. انواع HPV وجود دارد که می تواند باعث ایجاد زگیل تناسلی یا سرطان شود.

دو نوع HPV نوع 6 و 11 است که ممکن است در بیشتر موارد منجر به زگیل تناسلی شود. با این حال، اعتقاد بر این است که آن ها HPV کم خطر هستند زیرا باعث سرطان یا مشکلات سلامتی دیگران نمی شوند. انواع HPV وجود دارد که ممکن است منجر به سرطان شود، گرچه دو نوع از آن ها مانند انواع 16 و 18 به طور عمده می توانند باعث سرطان شوند. این موارد به ویروس HPV پرخطر معروف هستند. سرطان دهانه رحم معمولاً با HPV در ارتباط است اما HPV می تواند دلیل سرطان در مقعد، آلت تناسلی، واژن، دهان و گلو باشد.

هیچ درمانی برای HPV وجود ندارد، با این وجود می توان کارهای زیادی انجام داد تا HPV تأثیر منفی بر سلامتی شما نداشته باشد. واکسن های خصوصی HPV در دسترس هستند تا از ابتلا به انواع خاصی از HPV در امان بمانند. زگیل های تناسلی به راحتی توسط پزشک برداشته می شوند. این ویروس پرخطر را می توان قبل از تبدیل شدن به سرطان درمان کرد و بنابراین، انجام آزمایش های چکاپ منظم لازم است. اگرچه کاندوم و مراقبت های دندانی از شما محافظت نمی کنند، اما می توانند شانس ابتلا به ویروس HPV را کاهش دهند.

چگونه می توان ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV گرفت؟

چگونه می توان ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV گرفت؟
چگونه می توان ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV گرفت؟

 

ویروس HPV به دلیل تماس جنسی پوست به پوست با شخصی که قبلاً به آن مبتلا شده است، می تواند به راحتی گسترش یابد. این بیماری را می توانید هنگامی که دهانه رحم، آلت تناسلی، واژن یا مقعد در هنگام آمیزش با دهان، گلو یا دستگاه تناسلی به دیگران لمس می شود، بدست آورید. اگر آلت تناسلی به واژن وارد نشود، HPV نیز می تواند گسترش یابد. اگرچه HPV یک بیماری مقاربتی معمول است، اما بیشتر مردم نمی دانند که از آن رنج می برند. بیشتر افرادی که رابطه جنسی برقرار می کنند در بعضی از زمان ها به HPV مبتلا می شوند و بنابراین، چیزی برای احساس شرمندگی وجود ندارد.

علائم ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV

بیشتر افراد مبتلا به HPV هیچ علائمی یا مشکلی در سلامتی پیدا نمی کنند. گاهی اوقات HPV ممکن است منجر به زگیل های تناسلی شود و برخی از انواع آن حتی می تواند منجر به سرطان شود.

HPV با ریسک بالا هیچ علائمی را نشان نمی دهد

بیشتر افرادی که از نوع ویروس HPV پرخطر هستند، به دلیل نگرانی های جدی برای سلامتی، تا زمان بروز هیچ علامتی از خود نشان نمی دهند. بنابراین، معاینات منظم مهم هستند. در موارد خاص با تشخیص تغییرات غیر طبیعی سلول می توانید از سرطان دهانه رحم جلوگیری کنید و در صورت عدم درمان، ممکن است به سرطان تبدیل شوند.

آزمایش پاپ اسمیر ممکن است به تشخیص این سلول های غیرطبیعی در دهانه رحم کمک کند. هیچ آزمایشی برای ویروس HPV با خطر بالا در مقعد، آلت تناسلی یا گلو وجود ندارد و HPV هیچ علائمی نشان نمی دهد. اگر به سرطان تبدیل شود، ممکن است علائمی مانند:

سرطان آلت تناسلی مرد: این سرطان آلت تناسلی مرد است که ممکن است برخی علائم مانند تغییر رنگ، ضخامت پوست آلت تناسلی یا زخم دردناک آلت تناسلی مرد را نشان دهد.

سرطان مقعد: این می تواند منجر به خونریزی مقعدی، خارش، درد، ترشح یا تغییر در عادات روده شود.

سرطان گلو: این ممکن است منجر به گلو درد یا گوش درد شود که از بین نمی رود. به علاوه، ممکن است در هنگام تنفس یا بلع، از دست دادن وزن یا توده گردن خود دچار سرفه یا مشکل شوید.

بنابراین، در صورت بروز هر یک از این علائم، توصیه می شود بدون معطلی به پزشک مراجعه کنید.

آیا امکان ابتلا به سرطان با HPV پرخطر وجود دارد؟

ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV پرخطر ممکن است باعث غیر طبیعی شدن سلول های طبیعی شما شود که منجر به سرطان شود. HPV پرخطر اغلب سلول های دهانه رحم را تحت تأثیر قرار می دهد، اما حتی می تواند باعث سرطان در مقعد، واژن، آلت تناسلی مرد، دهان و گلو شود.

خبر مثبت این است که اکثر افراد می توانند بدون هیچ گونه مشکل سلامتی از این عفونت های HPV بهبود یابند. با این حال، برخی از افراد ممکن است به مدت طولانی دچار عفونت HPV، تغییرات سلول پیش سرطانی یا سرطان شوند. اگر بیماری دیگری دارید، این امر مبارزه با عفونت ها و ایجاد سرطان دهانه رحم را دشوار می کند. علاوه بر این، اگر شما اعتیاد به سیگار کشیدن دارید، این امر باعث می شود HPV باعث ایجاد سرطان دهانه رحم شود.

هیچ درمانی برای HPV وجود ندارد، اما معمولاً سال ها طول می کشد تا سرطان رشد کند و سلول های غیرطبیعی در دهانه رحم برای شناسایی و درمان قبل از سرطانی شدن، آن ها را تشخیص دهد. مطمئن شوید که معاینه های منظم خود را همراه با آزمایش HPV و پاپ اسمیر انجام می دهید.

تفاوت بین ویروس HPV و زگیل های تناسلی

تفاوت بین ویروس HPV و زگیل های تناسلی
تفاوت بین ویروس HPV و زگیل های تناسلی

 

زگیل های تناسلی رشد ناخواسته ای روی پوست مقعد، دهانه رحم، واژن، بیضه، آلت تناسلی مرد و مجرا است. بیشتر زگیل های تناسلی به دلیل دو نوع HPV ایجاد می شوند. این زگیل ها برجستگی های نرم و گوشتی هستند که گاهی اوقات مانند گل کلم کوچک به نظر می رسند. آن ها درد زیادی ایجاد نمی کنند و می توانند مانند زگیل هایی که روی پاها یا دست ها قرار می گیرند نیز درمان شوند.

از آنجا که زگیل های تناسلی به نظر می رسد مسائل شایع پوستی است، پزشک می تواند آن ها را تشخیص داده و بر این اساس درمان کند. خوشبختانه، زگیل خطرناک نیست و سرطان ایجاد نمی کند، بنابراین انواع HPV که باعث زگیل تناسلی می شوند "کم خطر" هستند. با این حال، آن ها می توانند باعث ناراحتی و تحریک شوند و می توانید HPV را به دیگران منتقل کنید. اگر زگیل تناسلی دارید، لازم است سریعاً خود را بررسی کنید.

مطالب مرتبط:

چه زمانی برای آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV اقدام کنید؟

چه زمانی برای آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV اقدام کنید؟
چه زمانی برای آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV اقدام کنید؟

 

آزمایش HPV برای دهانه رحم وجود دارد اما برای نواحی دستگاه تناسلی انجام نمی شود. از آنجا که HPV شایع است و غالباً به خودی خود از بین می رود، لازم نیست آزمایش آن انجام شود.

از آنجا که HPV یک عفونت شایع است که معمولاً به خودی خود از بین می رود، اکثر مردم حتی نمی دانند که HPV دارند.

همچنین با آزمایش HPV روبرو خواهید شد که به شما کمک می کند برخی ویروس های پر خطر را مستقیماً بشناسید، اما این تست فقط برای شرایط خاص استفاده می شود. پزشک شما ممکن است در صورت موارد زیر آزمایش های HPV را توصیه کند:

  • برای زنانی که 25 سال به بالا تست پاپ اسمیر دارند
  • برای زنانی که 30 تا 65 سال که آزمایش پاپ دارند
  • به عنوان یک پیگیری برای تست پاپ که سلول های غیر طبیعی را تشخیص می دهد یا زمانی که نتایج آزمایش پاپ مشخص نیست

پزشک در مورد آزمایش های لازم که ممکن است لازم باشد انجام دهید و تعداد دفعات انجام آن ها را برای شما بازگو خواهد کرد.

اگر نتیجه آزمایش HPV مثبت باشد، این بدان معنا نیست که شما از سرطان رنج می برید. بلکه به این معنی است که شما نوعی HPV دارید که خطر ابتلا به سرطان در آینده را افزایش می دهد. با دانستن این موضوع، باید پزشک را برای ارزیابی وضعیت کلی سلامتی خود پیگیری کنید. به احتمال زیاد آن ها می خواهند حداقل برای مدتی آزمایشات بیشتری را انجام دهند تا از سلامت شما اطمینان حاصل کنند.

هیچ آزمایشی برای تشخیص HPV با خطر بالا در افراد وجود ندارد و بنابراین، شما باید واکسن HPV را تهیه کنید، از کاندوم استفاده کنید و به معاینه های معمول بپردازید. عمدتا، عفونت به خودی خود و بدون ایجاد مشکلات بعدی برطرف می شود. با این حال، مهم است که بدانید حتی اگر علائمی از خود نشان ندهید، باز هم ممکن است این HPV را به شریک زندگی خود منتقل کنید.

توصیه می شود که در زمان رابطه جنسی دهانی، مقعدی و واژینال، رابطه جنسی ایمن را با استفاده از کاندوم انجام دهید. این به شما امکان می دهد شانس HPV را کم کنید و از رابطه جنسی با شریک زندگی خود لذت ببرید.

نحوه درمان ویروس HPV

نحوه درمان ویروس HPV
نحوه درمان ویروس HPV

 

عمدتا ، عفونت های HPV به خودی خود از بین می روند. گرچه هیچ درمانی برای ویروس وجود ندارد ، اما گزینه های درمانی برای مشکلاتی که ممکن است HPV ایجاد کند وجود دارد.

درمان HPV پرخطر

هیچ درمانی برای HPV وجود ندارد اما اگر HPV پرخطر داشته باشید، این می تواند منجر به سلول غیرطبیعی شود که باعث سرطان می شود. اگر شما یک نتیجه آزمایش غیر طبیعی پاپ اسمیر دارید، ممکن است لازم باشد آزمایشات یا درمان های دیگری مانند:

کولپوسکوپی: این روشی است که به شما امکان می دهد از نزدیک به دهانه رحم نگاه کنید و از وجود سلول های پیش سرطانی مطلع شوید.

کرایوتراپی: این نوع درمان سلول های پیش سرطانی را از دهانه رحم منجمد کرده و از بین می برد.

در اینجا دو راهکار برای جلوگیری از HPV وجود دارد:

با عدم لذت بردن از رابطه جنسی از تماس پوست به پوست خودداری کنید.

هر زمان که رابطه جنسی مقعدی، دهانی یا واژینال انجام داده اید، از کاندوم استفاده کنید اگرچه کاندوم ها در برابر HPV بسیار مؤثر نیستند، داشتن رابطه جنسی ایمن می تواند احتمال ابتلا به HPV را کاهش دهد.

 

شما برای پیشگری از ویروس پاپیلومای انسانی چه اقداماتی را انجام می دهید، لطفا تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

 

 

 

 

 آنچه دیگران میخوانند:

نویسنده: زهرا فرامرزی 



+ 8
مخالفم - 7
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری