پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۳۱ تیر ۱۴۰۰ ۱۷:۰۴
۹
۰
نسخه چاپی
تصاحب نود درصدی افغانستان:

جدیدترین ادعای طالبان درباره افغانستان

تصاحب نود درصدی افغانستان:
طالبان مدعی کنترل ۹۰ درصد از مرزهای افغانستان با کشورهای همسایه شد.

به گزارش تیتربرتر؛ افغانستان در میان کشورهای آسیایی شرقی چون هند و چین، از جنوب پاکستان، از غرب با ایران و از شمال کشورهای آسیایی مرکزی، قرار دارد. هر کدام از این کشورها منافعی در افغانستان دارند و رقابت هایی هم بین آنها وجود دارد.

ادعای جدید طالبان ر مورد افغانستان

ادعای جدید طالبان ر مورد افغانستان
ادعای جدید طالبان ر مورد افغانستان

 

ذبیح الله مجاهد ، سخنگوی طالبان به اسپوتنیک گفت: طالبان حدود ۹۰٪ مرز افغانستان با کشورهای همسایه را کنترل می‌کند.

وی گفت: مرزهای افغانستان با تاجیکستان ، ازبکستان ، ترکمنستان ، ایران - حدود ۹۰٪ مرزها تحت کنترل ما است ...

مجاهد افزود: مرز با ترکمنستان و مرز با ایران کاملا تحت کنترل ما است. مرزهای پاکستان (به استثنای چند بخش کوچک) نیز تحت کنترل ما هستند .

طالبان: به‌دنبال تصرف نظامی نیستیم

عضو تیم مذاکره‌کننده طالبان گفت که این گروه ب‌دنبال تصرف نظامی افغانستان نیست اما خواستار جایگزین دولت کنونی افغانستان با یک دولت اسلامی است.

«سهیل شاهین» عضو تیم مذاکره‌کننده طالبان در پاسخ به پرسش سی‌ان‌ان مبنی بر اینکه آیا این گروه در پی تصرف افغانستان به هر قیمت است، گفت: ما به‌دنبال تصرف نظامی (افغانستان) نیستیم.

وی افزود: رویکرد ما این است که به یک راه‌حل صلح‌آمیز مسئله افغانستان برسیم و هدف ما نیز این است که یک دولت فراگیر و اسلامی در افغانستان داشته باشیم تا جایگزین دولت کابل شود.

شاهین تصریح کرد: ما خواستار ایجاد یک دولت اسلامی فراگیر در افغانستان هستیم که همه افغان‌ها در آن مشارکت کنند، به همین دلیل است که با طرف مقابل (دولت افغانستان) در قطر در حال مذاکره هستیم.

عضو تیم مذاکره‌کننده طالبان با اشاره به پیشروی‌های اخیر این گروه نیز گفت: برخی شهرستان‌ها بدست ما افتاد چرا که نیروهای به ما ملحق شدند، این به معنی آن نیست که ما رویکرد خود را تغییر داده‌ایم.

وی با ادعای اینکه طالبان در حال حاضر 85 درصد از خاک افغانستان را در تصرف خود دارد، ادامه داد: اگر دولت کابل 85 درصد از خاک را در تصرف خود داشت حتی با ما گفت‌وگو نمی‌کردند و مذاکرات را متوقف می‌کردند اما ما این کار را نمی‌کنیم.

ملا هبت‌الله: باوجود پیروزی‌های نظامی حامی جدی راه‌حل سیاسی در افغانستان هستیم

شاهین افزود: ما باور داریم که وقتی به یک توافق سیاسی برسیم دستیابی به صلح پایدار ممکن است.

کدام مراکز افغانستان تحت کنترل طالبان است؟

 ژنرال «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده روز چهارشنبه با اشاره به وخامت سریع وضعیت امنیتی در افغانستان تأکید کرد که نیروهای طالبان کنترل حدود نیمی از مراکز منطقه‌ای افغانستان را در دست دارد.

این در حالی است که ظرف هفته‌های گذشته و همزمان با ادامه خروج نیروهای نظامی خارجی تحت رهبری آمریکا از خاک افغانستان و پیشروی داخلی طالبان نا امنی نیز در این کشور افزایش یافت.

میلی گفت که بیش از ۲۰۰ مرکز منطقه‌ای از مجموع ۴۱۹ مرکز منطقه‌ای تحت کنترل طالبان قرار دارد. وی ماه میلادی گذشته گفته بود که طالبان ۸۱ مرکز منطقه‌ای را در افغانستان کنترل کرد.

به گفته این مقام نظامی ایالات متحده، هرچند طالبان کنترل مراکز ولایات را در دست ندارد، بر حومه نیمی از این مراکز کنترل دارد.

دولت افغانستان طالبان را به ویران سازی صدها ساختمان دولتی در ۲۹ ولایت از ۳۴ ولایت این کشور متهم کرد. طالبان اتهام ویرانی گسترده از سوی نیروهای خود را رد کرد.

واکنش رئیس ستاد ارتش آمریکا از کنترل خاک افغانستان توسط طالبان

رئیس ستاد ارتش آمریکا اعلام کرد که طالبان کنترل نیمی از مراکز شهرستان‌ها در خاک افغانستان را در اختیار دارد.

ژنرال «مارک میلی» رئیس ستاد ارتش آمریکا اظهار داشت که حملات طالبان افزایش یافته است و این گروه نیمی از مراکز شهرستان‌ها در افغانستان را تحت کنترل دارد.

این ژنرال آمریکایی به خبرنگاران گفت که از 419 مرکز شهرستان‌ در افغانستان، کنترل بیش از 200 مرکز در اختیار طالبان قرار دارد.

وی افزود که این «جهش استراتژیک» به سود طالبان است اما هنوز نتوانسته که مراکز ولایت‌ها در افغانستان را تصرف کند.

رئیس ستاد ارتش آمریکا ماه گذشته میلادی گفته بود که طالبان کنترل بیش از 81 شهرستان در افغانستان را در اختیار دارد.

از سوی دیگر، اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان گفته است کهبر اساس طرح و برنامه‌های ویژه، وضعیت امنیتی به زودی در افغانستان تغییر خواهد کرد.

به نقل از صدای آمریکا، ژنرال «اجمل عمر شینواری» سخنگوی نیروهای مسلح افغانستان نیز گفته است که نیروهای امنیتی این کشور در بیشتر مناطق از حالت دفاعی به تهاجمی درآمده‌اند و مناطق از دست رفته بار دیگر از کنترل طالبان خارج خواهد کرد.

هفته گذشته «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان گفت که طالبان طی دو ماه دستکم 193 شهرستان را تصرف کرده است که در تمام آنها امنیت فوق العاده تامین شده است و مردم به راحتی در شبانه روز رفت و آمد می‌کنند.

مطالب مرتبط:

واکنش اروپا پیشروی طالبان در افغانستان

واکنش اروپا پیشروی طالبان در افغانستان
واکنش اروپا پیشروی طالبان در افغانستان

 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد که تصاحب قدرت نظامی افغانستان از سوی طالبان برای بسیاری از افغان‌ها، کشورهای منطقه و جامعه جهانی پذیرفتنی نیست و منجر به انزوای این کشور می‌شود.

جوسپ بورل در یادداشتی پیرامون سفرش به تاشکند (ازبکستان) برای شرکت در اجلاس «آسیای مرکزی و جنوبی: اتصال منطقه‌ای، فرصت‌ها و چالش ها» عنوان کرد که با رئیس جمهوری افغانستان، نخست وزیر پاکستان، وزرای امور خارجه چین و هند پیرامون آخرین وضعیت افغانستان گفت‌وگو کرده است.

وی صلح و امنیت این کشور را برای ثبات و توسعه کل منطقه، امری حیاتی دانست و افزود که در جریان ملاقات های صورت گرفته در خصوص حضور افغانستان در ترکیب همکاری‌های منطقه‌ای تبادل نظر شد. او همچنین در این ملاقات‌ها نگرانی‌هایش را «درباره خشونت‌های طالبان و افزایش شدید تلفات غیرنظامی و شمار فزاینده افغان‌هایی که از کشور فرار می‌کنند» ابراز کرد.

بورل با بیان اینکه صلح و ثبات افغانستان یک هدف و مسئولیت مشترک برای اتحادیه اروپا و جامعه جهانی است هشدار داد: هرج‌ومرج در افغانستان باعث گسترش قاچاق مواد مخدر و توسعه اندیشه‌های افراطی، تروریسم و خشونت در منطقه می‌شود و امنیت ما در اروپا را نیز به مخاطره می‌اندازد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد که کشورهای همجوار افغانستان از جمله آسیای مرکزی نگران تاثیرات منفی تحولات افغانستان هستند. تحولاتی که به گفته بورل امنیت اروپا را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی تصریح کرد؛ اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آمادگی دارند تا از تلاش‌های مشترک در حوزه افغانستان حمایت کنند. بورل در این زمینه تاکید کرد کشورهای همجوار افغانستان در زمینه حمایت از روند صلح و از طریق تعاملات سازنده و عدم حمایت از گروه‌های مسلح  در این کشور نقش کلیدی دارند.

اتحادیه اروپا به گفته بورل، از روند صلح فراگیر افغانستان  که به حل و فصل سیاسی مذاکره‌محور منجر شود حمایت می‌کند، اما لازم است طالبان نشان دهد که واقعا به راه حل مذاکره محور متعهد است.

وی در این زمینه تصریح کرد که کشورهای همجوار افغانستان، اتحادیه اروپا و تمام شرکای بین‌المللی باید در ارسال پیام به طالبان شفاف و روشن عمل و پیامد اقداماتی را که (طالبان) برگزیده‌ به آن‌ها گوش‌زده کنند.

این دیپلمات اسپانیایی خاطر نشان کرد که تداوم حمایت بین‌المللی از جمله اتحادیه اتحادیه اروپا از افغانستان مشروط است به حفظ آنچه او دستاوردهای دمکراتیک ۲۰ سال گذشته در این کشور خواند. او این دستاوردها را احترام به حقوق اولیه و آزادی شهروندان افغان و تقویت نهادهای دولتی و مقابله با فساد توصیف کرد.

آنچه دیگران می خوانند:

گزارش از محسن رضوی



+ 9
مخالفم - 6
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری