پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۳۱ تیر ۱۴۰۰ ۱۸:۲۷
۱۱
۰
نسخه چاپی
یکی از غذاهای کشور ترکیه:

طرز تهیه پیده گوشت ترکی + فوت و فن آن

یکی از غذاهای کشور ترکیه:
پیده گوشت یا پیتزای ترکی که طرز تهیه آن راحت می باشد و می توانید به عنوان پیش غذا نیز استفاده کنید.

تیتربرتر: پیده گوشت که غذای مدرن ترکیه است که می توانید برای راحتی و سرعت بخشیدن به آشپزی خمیر آن را آماده تهیه کنید که طی نیم ساعت غذای شما آماده می شود، ولی اگر خمیر آن را نیز خودتان آماده کنید کمی زمان بر است اما درست کردن آن کار سختی نیست.

مواد لازم برای تهیه خمیر پیده گوشت برای 8 نفر

مواد لازم برای تهیه خمیر پیده گوشت
مواد لازم برای تهیه خمیر پیده گوشت

 

  • آرد: ۵۱۰ گرم
  • خمیر مایه: ۱ و ½ قاشق غذاخوری
  • تخم مرغ: دو عدد
  • نمک: ۲ قاشق چای خوری
  • شکر: ۱ قاشق چای خوری
  • شیر ولرم: ۲۱۰ میلی‌لیتر
  • روغن زیتون: ۲۵ گرم
  • روغن زیتون فرابکر برای روی نان پیده: ¼ فنجان

طرز تهیه خمیر پیده گوشت ترکی

طرز تهیه خمیر پیده گوشت ترکی
طرز تهیه خمیر پیده گوشت ترکی

 

مرحله اول: برای تهیه خمیر پیده آن در یک ظرف مناسب شیر ولرم با خمیر مایه و نمک مخلوط می کنیم، سپس درب ظرف را می بندیم و آن را در یک مکان گرم قرار می دهیم تا خمیر مایه ما به عمل بیاید.

مرحله دوم: بعد از آن که خمیر مایه ما تهیه شد آن را درون یک ظرف بزرگ تر قرار می دهیم، زرده و سفیده تخم مرغ را از هم جدا می کنیم و سفیده تخم مرغ را به خمیر مایه اضافه می کنیم.

مرحله سوم: حال نمک را به همراه روغن به مواد اضافه می کنیم و تا حدی که مواد یکدست شود هم میزنیم. بعد از آن آردی را که دو بار الک کرده ایم را به آرامی به خمیر مایه اضاف می کنیم جوری که خمیری صاف و یکدست تهیه شود.

مرحله پنجم: در این مرحله خمیر را با دست ورز می دهیم تا پف آن گرفته شود، اکنون خمیر به دست آمده را به چونه های 50 گرمی تبدیل کنید، بعد از آن چونه ها را درون سینی فر که آن را با روغن چرب  کرده ایم، قرار می دهیم.

مرحله ششم: در مرحله آخر خمیر های درون فر را با پارچه ای نازک و تمیز می پوشانیم که خمیر ها خشک نشوند و 15 دقیقه به آن استراحت می دهیم. در این هنگام به سراغ آماده کردن مواد پیه گوشت می رویم.

مواد لازم برای پیه گوشت ترکی

مواد لازم برای پیه گوشت ترکی
مواد لازم برای پیه گوشت ترکی

 

  • گوشت چرخ کرده بدون چربی: ۵۰۰ گرم
  • پودر زیره سبز: ۲ قاشق چایخوری
  • پودر گشنیز: ۱ قاشق چایخوری
  • رب گوجه‌فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
  • فلفل قرمز: یک عدد تخم‌گرفته و نازک خرد شده
  • پیاز قرمز: یک عدد ریز خرد شده
  • سیر: ۳ حبه رنده شده
  • فلفل دلمه‌ای سبز: ½ عدد نازک خرد شده
  • فلفل دلمه‌ای قرمز: ½ عدد نازک خرد شده
  • نمک: ۲ قاشق چایخوری
  • پودر فلفل سیاه: ۱ قاشق چای خوری
  • برگ جعفری جوان و تازه: به مقدار دلخواه پاک شده و شسته شده
  • برگ گشنیز جوان و تازه: به مقدار دلخواه پاک شده و شسته شده
  • پنیر پیتزا: به مقدار دلخواه

مطالب مرتبط:

طرز تهیه پیده گوشت ترکی

طرز تهیه پیده گوشت ترکی
طرز تهیه پیده گوشت ترکی

 

مرحله اول: برای تهیه پیده گوشت ترکی پیازها را ابتدا نگینی خرد می کنیم، سپس پیازهای خرد شده و سیر رنده شده را همراه روغن درون یک ماهیتابه می ریزیم آن را تفت می دهیم تا طلایی رنگ شود. اکنون به مقدار لازم زردچوبه ریخته و آن را حدود یک دقیقه تفت می دهیم.

مرحله دوم: بعد از طلایی شدن پیاز ها گوشت چرخ کرده را به آن اضاف می کنیم وگوشت ها را به خوبی تفت می دهیم که رنگ اولیه خود را از دست بدهد. بعد از آن رب گوجه، نمک و فلفل سیاه را به مقدار لازم به مواد اضافه می کنیم و تا جایی آن را تفت می دهیم که خامی رب گوجه گرفته شود.

مرحله سوم: اکنون فلفل دلمه ای و جعفری را که از قبل به صورت خیلی ریز خرد کرده ایم را به گوشت اضافه می کنیم. بعد از آن نصف لیوان آب را به مواد افزوده می کنیم و درب ماهیتابه را می زنیم و صبر می کنیم تا مواد پیده گوشت کامل پخته شود. سپس به سراغ آماده کردن خمیر ها می رویم.

مرحله چهارم: برای آماده کردن خمیر ها به ته لیوان در وسط خمیرها یک گودال ایجاد می کنیم، بعد از آن درون گودال را با مواد پیده گوشت که آماده کرده ایم پر کرده و با پشت قاشق آن ها را صاف می کنیم. بعد از اینکه خمیرها را با مواد گوشتی پر کردیم مجددا روی آن را با پارچه به مدت 10 دقیقه بپوشانید.

مرحله پنجم: اکنون فر را در دمای 180 درجه سانتی گراد قرار می دهیم تا گرم شود بعد از آن که خمیرها استراحت کردند به اندازه دلخواه با پنیر پیتزا یا هر پنیری که دوست دارید روی مواد گوشتی پیده بریزید و آن را درون فر قرار دهید. زمان پخت برای پیده 10 تا 15 دقیقه می باشد، هنگامی که خمیر پیده گوشت طلایی شد آن را از فر خارج کنید.

مرحله ششم: در مرحله آخر زمانی که پیده ها را از فر خارج کردید روی آن را گشنیز و جعفری ریز شده بپاشید و بگذارید تا کمی سر شود و آن را با لیمو سبز تازه نوش جان کنید.

نکات پیده گوشت ترکی برای پخت

نکات پیده گوشت ترکی برای پخت
نکات پیده گوشت ترکی برای پخت

 

نکته اول: پیده گوشت ترکی را می توانید با گوشت بوقلمون یا گوشت مرغ نیز تهیه کنید، همچنین با سوسیس یا کالباس یا هر نوع مواد مجازی که دوست دارید می توانید آن را درست کنیم. حتی اگر گیاه خوار هستید می توانید برای تهیه پیده با مواد و سبزیجاتی مانند قارچ و سویا استفاده کنید. یکی از مرسوم ترین روش های تهیه پیده ترکی با سیب زمینی و سبزیحات مثل اسفناج است.

نکته دوم: برای تهیه خمیر پیده می توانید هم از تخم مرغ استفاده کنید هم بدون تخم مرغ خمیر را تهیه کنید.

نکته سوم: همچنین می توانید به جای استفاده از پنیر پیتزا روی مواد پیده، از زرده تخم مرغ استفاده کنید. به این صورت که وقتی مواد را روی خمیر قرار دادیم زرده تخم مرغ را روی مواد پیده بریزیم و آن را درون فر قرار دهیم تا پخته شود.

نکته چهارم: معمولا مردم کشور ترکیه برای خوردن پیده گوشت یک عدد تخم مرغ را نمیرو می کنند و بر روی آن قرار می دهند و سرو می کنند.

نکته پنجم: نکته آخر هم این است که پیده گوشت یونانی نیز به دلیل همسایگی یونان و ترکیه به همین روش تهیه می شود.

 

شما برای تهیه پیده گوشت ترکی چه نکاتی را رعایت می کنید، لطفا فوت و فن های خو را با دیگر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

 

آنچه دیگران میخوانند:

نویسنده: مهین غلامپور 



+ 11
مخالفم - 9
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری