پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
جمعه, ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ ۱۲:۴۲
۳
۰
نسخه چاپی

پیش بینی قیمت دلار در هفته دوم مرداد 1400

پیش بینی قیمت دلار در هفته دوم مرداد 1400
قیمت دلار توسط کارشناسان برای هفته دوم مرداد 1400 پیش بینی شد.

به گزارش تیتربرتر؛ نرخ دلار صرافی ملی امروز (جمعه ۱ مرداد) اعلام شد.

قیمت روز دلار

بر این اساس نرخ دلار بدون تغییر نسبت به آخرین برای دومین روز پی یا پی نرخ اعلامی ۲۴۰۵۹ تومان ثبت شده است. همچنین نرخ خرید دلار ۲۳۵۸۲ تومان اعلام شده است.

قیمت یورو نیز بدون تغییر نسبت به آخرین نرخ اعلامی، ۲۸۷۸۳ تومان را نشان می‌دهد. همچنین نرخ خرید یورو در این صرافی ۲۸۲۱۴ تومان تعیین شده است.

تاثیر تعطیلات پایانی تیر بر قیمت دلار

تاثیر تعطیلات پایانی تیر بر قیمت دلار
تاثیر تعطیلات پایانی تیر بر قیمت دلار

 

پیش بینی کارشناسان درباره قیمت ارز پس از تعطیلات 6 روزه بدین شرح است که برخی کارشناسان به تداوم روند کاهشی قیمت‌ها در بازار ارز اشاره می‌کنند و برخی دیگر نیز معتقد هستند که بازار به روند صعود خود باز خواهد گشت.

روند رو به کاهش قیمت ارز که از اواخر هفته پیشین آغاز شده بود، با آغاز تعطیلی شش روزه تهران از روز سه شنبه، ناتمام ماند.

در نگاه تحلیلگران فنی بازار ارز، پس از ناامیدی بازار ارز در افزایش قیمت دلار از سقف ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان در هفته‌های گذشته و شکسته شدن کف ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومانی برای دلار در هفته پیشین،  این خوش‌بینی ایجاد شده بود که اگر دلار بتواند از سطح ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومان هم کاهش قیمت داشته باشد، می‌تواند به کانال ۲۳ هزار تومان بازگردد. پیش‌بینی که هر چند در حال محقق شدن بود، اما تعطیل شدن بازار آن را متوقف کرد.

شروع فعالیت بازار ارز در هفته‌ای که گذشت، همچنان با حفظ روند نزولی قیمت‌ها همراه بود که در هفته پیشین و پس انتشار اخبار امیدوار کننده درخصوص احیای برجام و خصوصا آزاد سازی بخشی از منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی و ژاپن ایجاد شده بود. این روند کاهشی تا جایی پیش رفت که در روز دوشنبه قیمت دلار به ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان، یعنی کمترین قیمت در ۲۰ روز گذشته نیز رسید و حتی انتشار خبر مهمی در روز شنبه که نشان می‌داد مذاکرات وین متوقف شده و در آینده،  مذاکرات توسط دولت جدید ایران پیگیری خواهد شد، نتوانست شک افزایشی ایجاد کند و بازار بی‌تفاوت به این خبر، همچنان شیب نزولی خود را تداوم داد.

به گفته کارشناسان اقتصادی رفتار بازار تا پیش از تعطیلی شش روزه تهران، متاثر از عوامل متعددی همچون محدودیت‌های کرونایی برای فعالیت بازار تهران و شهرستان‌های بزرگ، تعطیلی بازارهای کشورهای همجوار به مناسبت عید قربان، کاهش تقاضای حواله‌ای و نزدیکی به فصل پایان مجامع شرکت‌ها بود.

در این میان برخی از معامله‌گران بازار ارز به دخالت بازارساز در کاهش قیمت ارز نیز اشاره می‌کنند. به اعتقاد این گروه از فعالان بازار، در روزهای انتقال قدرت از دولت دوازدهم به سیزدهم، بازارساز با عرضه زیاد تلاش دارد تا قیمت ارز را کاهش دهد.

هرچند بازار آزاد ارز فعالیت کم‌رمقی را در روزهای سه‌شنبه و پنج‌شنبه داشت، اما پیش‌بینی واکنش این بازار پس از شروع مجدد فعالیت آن روز دوشنبه هفته آینده پیچیده است. برخی کارشناسان به تداوم روند کاهشی قیمت‌ها اشاره می‌کنند و برخی دیگر نیز معتقد هستند که بازار به روند صعود خود باز خواهد گشت.

قیمت دلار در جهان چه تغییراتی می کند؟

 هفته گذشته وزارت امور خارجه آمریکا در اطلاعیه‌ای به کنگره این کشور اعلام کرد که معافیت تحریمی برای ایران در نظر گرفته است.

بر اساس این معافیت، که توسط آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا امضا شد، ایران می‌تواند به پول‌های بلوکه شده‌اش در کره جنوبی و ژاپن دست بیابد. البته این به معنی دستیابی ایران به اسکناس و ورود ارز به کشور نیست.

بلکه قرار شده پول‌های بلوکه شده ایران در حساب‌های این کشور، صرف پرداخت به شرکت‌های ژاپنی و کره‌ای شود که کالاهای غیرتحریمی به ایران صادر کرده بودند.

با این حال برخی به اشتباه این معافیت را به آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران در این کشورها تعبیر  و آن را یک سیگنال مثبت برای بازار ارز ارزیابی کردند.

البته این معافیت ممکن است بتواند شرایط تجارت با ایران را تسهیل کند و روی تراز تجاری کشور تاثیر مثبت بگذارد اما چون قرار نیست ارزی به کشور وارد شود، در کوتاه مدت تاثیری روی نرخ‌ها نخواهد داشت.

نکته قابل توجه دیگر این است که حتی اگر به جای معافیت موجود، اجازه آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران هم داده شده بود و منابعی وارد کشور می‌شد، باز هم تاثیر چندانی نداشت. چرا که رئیس سابق بانک مرکزی سال گذشته اعلام کرده بود که دولت به ازای پول‌های بلوکه شده، پول چاپ کرده و اکنون سهمی از این ارزها ندارد.

حالا از یکسو بحث آزادسازی پول‌های بلوکه ایران به حاشیه رفته و از سوی دیگر مذاکرات سرنوشت‌ساز وین فعلا متوقف شده است.

بنابراین به نظر می‌رسد خبری از سیگنال‌های پرقدرت خارجی نباشد. در داخل هم چاپ‌پول و تورم هر روز رکوردهای بی‌سابقه ثبت می‌کند و به نگرانی‌ها دامن می‌زد.

مطالب مرتبط:

پیش بینی قیمت دلار در هفته دوم مرداد 1400

پیش بینی قیمت دلار در هفته دوم مرداد 1400
پیش بینی قیمت دلار در هفته دوم مرداد 1400

 

کامبیز افسری، فعال و کارشناس بازار ارز، تاثیر خبر این تعطیلی شش روزه بر بازار را این‌طور روایت می‌کند: ‌«از روز دوشنبه که اعلام کردند از فردا شش روز تعطیل است، بازار با خبر تعطیلی بانک‌ها دچار شوک ناگهانی شد و افرادی که ارز داشتند با این خطر مواجه شدند که ممکن است شش روز نتوانند ارز خود را بفروشند. به همین دلیل شروع به فروش کردند و قیمت‌ها پایین آمد تا آنجا که به ۲۴ هزار و ۳۰۰ تومان هم رسید».

او ادامه می‌دهد:«از بعد از ظهر روز دوشنبه اعلام شد که تعطیلی‌ها فقط شامل تهران و کرج است و شهرستان‌های اطراف همچنان فعل و انفعالات بانکی دارند و حتی برخی شعب منتخب هم در تهران به صورت کشیک باز هستند، دوباره تقاضا بالا رفت و قیمت تا ۲۴ هزار و ۴۵۰ تومان بالا رفت».

 دلار بعد از تعطیلات گران می‌شود؟

برخی تحلیلگران باور دارند که در صورت ادامه وضعیت کم‌نوسان و کم‌تقاضای فعلی، از دست رفتن کانال ۲۴ هزار تومانی دلار در دسترس خواهد بود. اگر قیمت دلار پایین محدوده ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان تثبیت شود، حتی احتمال افت دلار تا محدوده ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان مطرح خواهد شد. با این حال‌ به‌نظر نمی‌رسد که معامله‌گران بلندمدت بالای محدوده ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومانی به‌راحتی فروشنده دلار شوند. آنها اعتقاد دارند تا زمانی‌که قیمت اسکناس آمریکایی بالای محدوده یاد‌شده قرار دارد،‌ احتمال رشد قیمت وجود خواهد داشت.

در این میان، عده‌ای از فعالان اعتقاد دارند که ممکن است روند بازار ارز از روز جاری تغییر کند. از نگاه این گروه تعطیلی بانک‌ها در تهران می‌تواند زمینه‌ساز کاهش عرضه ارز شود و زمینه را برای جوسازی نوسان‌گیران فعال کند. ممکن است عده‌ای نیز به دلیل تعطیلی‌های آتی، خریدهای ارزی خود را جلو بیندازند و از این طریق، فشار مضاعفی را به قیمت دلار وارد کنند. به باور تحلیلگران فنی در صورتی که مسیر قیمتی دلار تغییر کند، در گام اول‌ احتمال رشد قیمت تا محدوده ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان وجود خواهد داشت. با این حال‌ بسیاری از معامله‌گران عنوان می‌کردند که سطح تقاضا در سه روز ابتدایی هفته به اندازه‌ای نبوده است که انتظار برگشت قیمت دلار به مسیر افزایش پرقدرت را داشته باشند.

آنچه دیگران می خوانند:

گزارش از علی اکبر رضایی



+ 3
مخالفم - 9
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری