پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ ۱۳:۰۵
۹
۰
نسخه چاپی

آشنایی با مهرداد بذرپاش شهردار احتمالی تهران

آشنایی با مهرداد بذرپاش شهردار احتمالی تهران
برخی رسانه ها خبر از انتخاب مهرداد بذرپاش به عنوان شهردار تهران خبر می دهند.

به گزارش تیتربرتر؛ منتخب شورای ششم تهران گفت: ۱۱ نفر نهایی شهرداری باید برنامه‌های خود را ارائه کنند تا بر اساس برنامه‌ها و تصمیم‌ها رای‌گیری انجام شود.

جزئیات انتخاب مهرداد بذرپاش به عنوان شهردار تهران

جزئیات انتخاب مهرداد بذرپاش به عنوان شهردار تهران
جزئیات انتخاب مهرداد بذرپاش به عنوان شهردار تهران

 

علی اصغر قائمی منتخب شورای ششم اظهار کرد: در جلسه اخیر شاخص‌های شهردار ما به ۱۲ گزینه رسیدیم که یک نفر انصراف داد و در حال حاضر ۱۱ گزینه شهرداری تهران پیش روی ما است.

وی در خصوص  ۳ گزینه نهایی شهرداری تهران، بیان کرد: این ۱۱ نفر تا این هفته باید برنامه‌های خود را ارائه کنند تا بر اساس برنامه‌ها و تصمیم‌ها رای‌گیری انجام شود و به ۳ نفر نهایی برسیم، اما در حال حاضر این ۳ نفر هنوز مشخص نشده‌اند.

منتخب شورای ششم در پاسخ به این سوال که نام آقای بذرپاش برای شهرداری مطرح شده و طبق برخی خبرها بیشترین رای را کسب کرده‌اند، گفت: مجددا تاکید می‌کنم این ۳ نفر هنوز مشخص نشدند و این تنها یک خبر رسانه‌ای است و از درون جلسه ما بیرون نیامده است.

 بیوگرافی مهرداد بذرپاس

 بیوگرافی مهرداد بذرپاس
 بیوگرافی مهرداد بذرپاس

 

مهرداد بذرپاش  (متولد ۱۳۵۹ در تهران)، سیاستمدار و رئیس دیوان محاسبات کشور ایران است. او همچنین صاحب‌امتیاز سابق روزنامهٔ وطن امروز و معاون اجتماعی و امور استان‌های ستاد اجرایی فرمان امام می‌باشد. پیش از این، بذرپاش نمایندهٔ مردم تهران عضو هیئت‌رئیسهٔ مجلس نهم شورای اسلامی، قائم‌مقام بنیاد تعاون سپاه، رئیس هیئت مدیره بنیاد اجتماعی احسان، مدیرعامل شرکت توسعهٔ صنعت و معدن تدبیر، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان ملی جوانان، مدیرعامل سایپا، مدیرعامل پارس خودرو و مشاور اجتماعی رئیس‌جمهور بوده‌است.

خانواده مهرداد بذراش

پدرش منصور بذرپاش در جنگ ایران و عراق کشته شد. بذرپاش با دختر علیرضا علی‌احمدی وزیر آموزش و پرورش دولت نهم ازدواج کرده‌است.

وضعیت تحصیلی مهرداد بذرپاش

او در سال ۱۳۷۷ در رشتهٔ مهندسی صنایع، گرایش تولید صنعتی در دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته و در سال ۱۳۸۲ فارغ‌التحصیل شد.جهت طی دورهٔ فوق لیسانس به دانشگاه علامه طباطبایی رفت. وی در سال ۱۳۸۵ موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی از این دانشگاه شد. او دکتری تخصصی (PhD) خود را در رشتهٔ مدیریت تکنولوژی در دانشگاه علامه طباطبایی گذراند و مدرک خود را اخذ نمود.

مسئولیت‌های مهرداد بذرپاس

فعالیت در شهرداری

پس از انتخاب احمدی‌نژاد به‌عنوان شهردار تهران در سال ۸۱، اقدام به تأسیس گروه مشاوران جوان شهردار تهران به‌عنوان حلقهٔ رابط میان شهرداری تهران و جوانان نمود و از بذرپاش جهت ریاست این گروه دعوت به عمل آورد.

 بذرپاش گفته‌است: «هدف از این گروه، شکستن لایه‌های بسته مدیریتی به سود جوانان بود. ۵۰۰ جوان مشاور دستگاه‌ها شدند و بسیاری از کارهای خوب دولت قبل با همت آنها جلو رفت.» پس از چندی، بذرپاش به‌عنوان مدیر فرهنگسرای خاوران نیز برگزیده شد.

پارس‌خودرو و سایپا

مهرداد بذرپاش در فروردین ۱۳۸۶ به‌عنوان مدیرعامل شرکت پارس‌خودرو انتخاب و با حُکم احمد قلعه‌بانی، مدیرعامل وقت سایپا به این سمت منصوب شد. و در بهمن ماه ۱۳۸۶ حکم بذرپاش به‌عنوان «مدیرعاملی گروه خودروسازی سایپا» صادر شد. عمر مدیریت بذرپاش در سایپا حدود دو سال بود و در سال ۱۳۸۸ جای خود را به نعمت‌الله پوستین‌دوز داد. در این دوران کوتاه، «تیبا» به‌عنوان نخستین خودروی ایرانیِ شرکت سایپا تولید و به فروش رسید. برای نخستین‌بار در تاریخ خودروسازی ایران، سهم سایپا از ایران‌خودرو پیشی گرفت و در آن برهه، به‌عنوان بزرگترین گروه خودروسازی کشور شناخته شد و عمدهٔ شاخص‌های مالی سایپا بهبود یافت.

اتهام فیش‌های نجومی

روزنامهٔ ایران در گزارشی نوشت: «صورت‌های مالی شرکت خودروسازی سایپا نشان می‌دهد که مهرداد بذرپاش به‌عنوان مدیرعامل به‌همراه چهار عضو دیگر هیئت مدیره طی سال‌های ۸۷ و ۸۸ خورشیدی؛ مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان پاداش دریافت کرده‌اند که با احتساب نرخ تورم به مقدار سال ۹۵ معادل یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برآورد می‌شد.»

 اما اعضای هیئت‌مدیرهٔ وقت شرکت سایپا و همچنین دفتر مهرداد بذرپاش با انتشار دو بیانیه این موضوع را تکذیب کردند. در این بیانیه آمده که دریافتی اعضای هیئت‌مدیرهٔ شرکت‌های سایپا بسیار کمتر از مدیران بانک‌های دولتی است و روزنامهٔ ایران قصد فرافکنی و دروغ‌پردازی داشته‌است. و گفت از روزنامهٔ ایران شکایت می‌کند.

مطالب مرتبط:

سازمان ملی جوانان

وی در تاریخ اول مرداد ۱۳۸۸ شمسی طی حکمی به سمت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان ملی جوانان منصوب شد و در تاریخ یکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۹ در جلسهٔ هیئت دولت برکنار شد. برخی منابع علت این برکناری ادامه تحصیل بذرپاش در مقطع دکتری اعلام کرده‌اند و برخی نیز علت را مخالفت او با برخی سیاستهای دولت دانسته‌اند. در دوران ریاست کوتاه بذرپاش بر سازمان ملی جوانان جشنواره سراسری «جوان ایرانی» در ۱۶ بخش و با مشارکت ۲۵۰ هزار جوان برگزار شد.

نمایندگی مجلس

مهرداد بذرپاش در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزهٔ انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس موفق به حضور در خانهٔ ملت شد. او در مرحلهٔ نخست، با ۳۵۱٬۵۲۵ رأی به‌عنوان نفر بیستم انتخاب شده و در مرحلهٔ دوم وارد مجلس شد.

 وی در مجلس نهم با رأی نمایندگان به‌عنوان عضو هیئت‌رئیسه انتخاب شد.

توسکا

مهرداد بذرپاش مدیرعامل گروه «توسعهٔ صنعت و معدن تدبیر» (زیر مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام) از دیگر مدیران زیرمجموعهٔ «توسکا» بوده‌است.

دیوان محاسبات

در اول مرداد ۱۳۹۹ وی به‌عنوان رئیس دیوان محاسبات با ۱۵۸ رأی نمایندگان انتخاب شد.

دیگر مسئولیت‌های مهرداد بذرپاش

از دیگر مسئولیت‌های مهرداد بذرپاش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران
  • مشاور اجتماعی رئیس‌جمهور اسلامی ایران
  • رئیس هیئت‌مدیرهٔ بنیاد اجتماعی برکت احسان
  • صاحب امتیاز و مدیرمسئول روزنامهٔ وطن امروز
  • مشاور شهردار تهران
  • رئیس فرهنگسرای خاوران
  • عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما
  • معاون اجتماعی و امور استان‌های ستاد اجرایی فرمان امام
  • مدیر عامل بنیاد برکت رضوی
  • ریاست مرکز پژوهشی آرا

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: مهرنوش جمالی



+ 9
مخالفم - 8
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری