به گزارش تیتربرتر؛ صندوق توسعه ملی ایران یک نهاد دولتی است که نقش صندوق ثروت ملی ایران را دارد.
کار صندوق توسعه ملی چیست؟
صندوق توسعه ملی، پس از تجربه ناموفق حساب ذخیره ارزی، بر اساس ماده ۸۴ قانون برنامه پنجم توسعه با هدف تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت و گاز، میعانات گازی و فراوردههای نفتی به ثروتهای ماندگار، مولد و سرمایههای زاینده اقتصادی و نیز حفظ سهم نسلهای آینده از منابع نفت و گاز و فراوردههای نفتی تأسیس گردید.
جزئیات افشاگری کیهان در مورد برداشت از صندوق توسعه ملی
روزنامه کیهان در مطلبی مبالغ برداشت شده از صندوق توسعه ملی را افشا کرد و نوشت که سازمان صدا و سیما در اجرای ماده ۹۳ قانون برنامه ششم و توسعه کمی و کیفی برنامههای تولیدی، پویانمایی، مستند، فیلم و سریال تا سقف ۱۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برداشت کرده است.
کیهان در یادداشت امروز خود برخی مبالغ برداشت شده از صندوق توسعه ملی را منتشر کرده است.
این مبالغ عبارتند از:
- طرح آبیاری تحت فشار و نوین ۱۰۰ میلیون یورو
- آبخیزداری و آبخوانداری ۱۰۰ میلیون یورو
- مقابله با اثرات مخرب ریزگردها ۲۰ میلیون یورو
- تجهیزات آزمایشگاهی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا سقف ۳۰ میلیون یورو
- طرحهای نوآورانه جهاد دانشگاهی تا سقف ۱۵ میلیون یورو
- طرحهای نوآورانه معاونت علمی و فناوری رئیسجمهور تا سقف ۷۰ میلیون یورو
- سازمان صدا و سیما در اجرای ماده ۹۳ قانون برنامه ششم و توسعه کمی و کیفی برنامههای تولیدی، پویانمایی، مستند، فیلم و سریال تا سقف ۱۵۰ میلیون یورو
- طرحهای آبرسانی روستایی و عشایری و توسعه شبکههای آن تا سقف ۱۰۰ میلیون یورو
- شرکتهای دانشبنیان معاونت علمی و فناوری رئیسجمهور تا سقف۳۵ میلیون یورو
- کارخانههای نوآوری معاونت علمی و فناوری رئیسجمهور تا سقف۲۵ میلیون یورو
- افزایش سرمایه دولت در صندوق ضمانت صادرات تا سقف ۱۰۰ میلیون یورو
- طرح فاضلاب شهر اهواز تا سقف ۵۰ میلیون یورو.
مطالب مرتبط:
واکنش دولت به برداشت ها از صندوق توسعه ملی
سازمان برنامه و بودجه کشور، این سازمان در پاسخ به این ادعا که «صندوق توسعه ملی حیاط خلوت دولت» است در گزارشی اعلام کرد: صندوق توسعه ملی با هدف تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت و گاز و میعانات گازی و فرآوردههای نفتی به ثروتهای ماندگار، مولد و سرمایههای زاینده اقتصادی و نیز حفظ سهم نسلهای آینده از منابع نفت و گاز و فرآوردههای نفتی و براساس بند (۲۲) سیاستهای کلی برنامه پنجم توسعه ابلاغی مقام معظم رهبری و ماده (۸۴) قانون برنامه پنجم توسعه در ۱۵ دی ماه سال ۱۳۹۰ تأسیس شد.
این صندوق براساس مفاد اساسنامه خود که در ماده (۱۶) قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور تنفیذ شده موظف به تأمین مالی طرحهای اقتصادی و سرمایهگذاری در قالب اعطای تسهیلات بانکی به بخشهای غیردولتی و سرمایهگذاری در بازارهای پولی و مالی خارجی است.
همچنین مطابق با گزارش مطرح شده در جلسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی که برمبنای دعوت صورت گرفته از اعضاء هیأت عامل صندوق توسعه ملی برگزار شد، این موضوع به صورت شفاف و کامل تشریح شد که کلیه منابع ارزی تخصیصی صندوق و پرداختهای انجام شده، بر مبنای قواعد و قوانین تعیین شده از جمله اساسنامه صندوق، قوانین بودجه سنواتی، اذن اخذ شده از مقام معظم رهبری و مصوبات مراجع ذیصلاح صورت گرفته است.
پرداختهای صورت گرفته به دولت که ذیل قوانین مجلس شورای اسلامی، بند (هـ) تبصره ۴ قانون بودجه سنواتی، مصوبه شورایعالی امنیت ملی و یا مطابق با اذن مقام معظم رهبری انجام شده، در راستای تقویت زیرساختهای اقتصادی کشور بوده است. از جمله آنها میتوان به مهار و تنظیم آبهای مرزی کشور، اجرای قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری به مبلغ یک و نیم میلیارد دلار، تسهیلات راه آهن چابهار-زاهدان، منابع ارزی مبارزه با ویروس کرونا به مبلغ یک میلیارد یورو، توسعه اراضی کشاورزی خوزستان و ایلام، ذخایر راهبردی (شرکت پشتیبانی امور دام)، منابع مورد نیاز صدا و سیما و تقویت بنیه دفاعی کشور اشاره کرد که کلیه مستندات این اقدامات در دفاتر صندوق، ثبت و ضبط شده و به تائید مراجع ذیصلاح رسیده است.
همچنین درخصوص پرداختهای صورت گرفته به طرحهای متقاضی منابع صندوق نیز کلیه منابع تخصیص داده شده، مطابق با مفاد اساسنامه و ضوابط صندوق بوده و ارگانهای نظارتی از جمله هیأت نظارت، متشکل از دیوان محاسبات کشور، سازمان بازرسی کل کشور و سازمان حسابرسی کشور، همواره کلیه اسناد و داراییها و حسابهای صندوق را مورد رسیدگی قرارداده است. هیأت مذکور گزارشهای نظارتی خود را هر ۶ ماه یکبار به هیأت امناء و مجلس شورای اسلامی تقدیم میکنند که تاکنون نیز مورد تایید مراجع یاد شده قرار گرفته است.
بهعلاوه، در خصوص ابهام اعلام شده در منابع تخصیصی بخش خصوصی و مطابق با گزارش ارائه شده به اعضاء کمیسیون، تاکنون تعداد ۳۱۸ طرح ارزی به مبلغ ۳۴ میلیارد دلار از محل منابع ارزی قراردادهای عاملیت ارزی و بیش از ۲۶۰ هزار طرح به مبلغ ۸۳۶ هزار میلیارد ریال ذیل ماده ۵۲ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) و تبصره ۱۸ قانون بودجه سنواتی سالهای ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ و اجرای قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری تامین مالی شده است که مستندات تمامی منابع تخصیصی، به ازاء هر یک ریال و هر یک دلار در دفاتر صندوق توسعه ملی ثبت و ضبط شده است.
گفتنی است صندوق توسعه ملی اهدافی نظیر ایجاد ثبات در میزان درآمدهای حاصل از فروش نفت خام، تبدیل داراییهای حاصل از فروش نفت خام به دیگر انواع ذخایر و کاهش تلاطمهای ارزی دارد.
به عنوان مثال سرمایهگذاری در میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یکی از موارد قابل استفاده از صندوق ذخیره ارزی میباشد.
بر اساس قوانین برنامه سوم و چهارم توسعه، دولت در صورتی مجاز به برداشت از این حساب است، که درآمد ارزی حاصل از صادرات نفت خام نسبت به ارقام پیشبینی شده کاهش پیدا کند. همچنین برداشت از حساب ذخیره ارزی برای تأمین کسری ناشی از عواید غیرنفتی بودجه عمومی ممنوع است.
در قانون پنج ساله چهارم توسعه مقرر شدهاست به منظور سرمایهگذاری و تأمین بخشی از اعتبارات موردنیاز طرحهای تولیدی و کارآفرینی بخش غیردولتی که توجیه فنی و اقتصادی آنها به تأیید وزارتخانههای تخصصی ذیربط رسیده باشد، تا ۵۰ درصد حساب ذخیره ارزی، از طریق شبکه بانکی داخلی و بانکهای ایرانی خارج از کشور، به صورت تسهیلات با تضمین کافی تخصیص یابد.
فلسفه شکلگیری این حساب در ایران بیشتر در راستای تعدیل فشارهای ناشی از نوسان قیمت نفت بر اقتصاد ملی بوده تا ایجاد حساب پسانداز برای نسلهای آینده کشور و حاکمیت این نگرش بر دیدگاه دولتمردان و برنامهریزان کشور، نحوهٔ عملکرد این حساب را به صورت مستقیم تحت تأثیر قرار دادهاست.
آنچه دیگران می خوانند:
گردآورنده: محسن رضوی