به گزارش تیتربرتر؛ هزینه انتقال سوابق بیمهای در سال 1400 مشخص شد ، مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی در این باره توضیحاتی ارائه داد.
هزینه انتقال سوابق بیمه ای در سال 1400
مهدی شکوری مدیر کل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی درباره هزینه انتقال سوابق بیمهای گفت:افرادی که در دستگاههای دولتی کار کرده و از آنجا قطع رابطه کردهاند مثلاً بازخرید شدهاند، استعفا دادهاند یا اخراج شدهاند و اکنون بیمه شده ما در تأمین اجتماعی هستند میتوانند درخواست انتقال سابقه بدهند؛ به شرط آنکه کسور پرداخت شده در آن سالها نزد آن صندوق محفوظ باشد و زمان بازخرید یا استعفا تسویه حساب نکرده باشند.
وی بیان کرد:درباره هزینه، بر اساس آیین نامه اجرایی مقررات نقل و انتقال ۱۸ درصد حقوق زمان تقاضای فرد ملاک محاسبه است و ۱۸ درصد را به عنوان مابه التفاوت از فرد میگیریم البته به کسر کسوری که از صندوق به حساب تأمین اجتماعی منتقل میشود که این مبلغ قابل تقسیط هم هست.
نحوه انتقال بیمه اجتماعی به تامین اجتماعی
مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با بیان اینکه یکی از اتفاقات خوب در این صندوق همسانسازی مستمریها بود، افزود: همسانسازی انجام و از اول فروردین ۹۹ اعمال شده است. به این ترتیب شخصی که ۱۲ سال قبل بازنشسته شده با کسی که دوسال قبل بازنشسته شده بود یک حقوق دریافت میکند. بنابراین نابرابری که در قبل وجود داشت، با همسانسازی عملاً از میان رفته است.
شیرکانی تشریح کرد: حداقل و حداکثر دریافتیها با توجه به سطوح درآمدی افراد، متفاوت است، اما متوسط دریافتی بعد از همسانسازی به حدود ۷۰۰ هزار تومان رسیده است. توجه داشته باشید که اگر در ارتباط با همسانسازی در انتظار مساعدت دولت بودیم، این اتفاق در سالجاری رخ نمیداد. بنابراین اجرای کامل همسانسازی را عهده دار شدیم. البته بایددر نظر داشته باشیم که دولت پشتوانه صندوق است و از این بابت خیال بیمهشدگان راحت باشد.
وی درخصوص معوقات ناشی از تاخیر در پرداخت حق بیمه نیز گفت: صندوق فواصل بیمهای درعدم پرداخت حق بیمه تا زیر یک سال را میپذیرد، اما اگر بیش از یک سال شود حکم خرید بیمه خواهد داشت. چرا که در وقفهها، برخی پوششهای بیمهای از جمله غرامت فوت و از کار افتادگی از دست میرود و این امر با ذات و ماهیت بیمهها مغایرت دارد. اما به علت ماهیت کار کشاورزان، وقفه در درآمد آنها وقفه تا کمتر از یکسال به طور استثنا در این صندوق قابل قبول است و انجام میشود، اما اینکه بیمه شده وقفه بیمهای را بخرد، مخالف اصول بیمهای است.
شیرکانی تصریح کرد: ساختار بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، اختیاری است نه اجباری. این بیمه آسودگی خاطر برای بیمه شده را فراهم میکند، ما روستاییان را اجبار نمیکنیم که وارد صندوق بیمه اجتماعی شوند، اما برای افزایش شمار تحت پوشش تلاش کرده و از عضویت واجدان شرایط استقبال میکنیم.
شیرکانی با بیان اینکه مجموع بیمهشدگان تحت پوشش صندوق از دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر فراتر رفته است، اعلام کرد که از این تعداد حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار، بیمه شده فعال هستند.
وی درخصوص اقدامات ترویجی برای افزایش پوشش بیمهشدگان روستایی نیز گفت: تلاش کردیم از طریق کارگزاران شناخت خوبی نسبت به همه روستاها داشته باشیم همچنین دسترسی به افراد تحت پوشش را از طریق ایجاد سامانهای بهبود دادهایم.
شیرکانی درخصوص بیمه شدگان غیر منفصل نیز گفت: در این بخش تمرکز ویژهای داریم و درسال گذشته در طرحی که اسفند ماه اجرا کردیم بیمه حدود ۹۲ هزار نفر مجددا فعال شد.
وی با بیان اینکه مبنای سیاستگذاری صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر به سمت سرمایهگذاری است، گفت: بنگاهداری را در برنامه کاری این صندوق نداریم و تمام سرمایهگذاری سال گذشته صندوق در حوزه سهامداری و یا در حوزه سپردهگذاری بود و به هیچ وجه به سمت بنگاهداری نرفتهایم.
وی با اشاره به پروژه فولاد خوزستان که افزایش سرمایه این پروژه را تصویب کرده است، افزود: در نیمه اول سال ۱۴۰۱ به بهرهبرداری میرسد، پروژههای دیگری را نیز در دست بررسی داریم که البته در این موارد مالک پروژه نبوده و ۲۰ تا ۳۰ درصد در آنها همکاری داریم. حتی سعی شده سهمها زیر پنج درصد باشد تا براحتی و بدون مشکل جدی امکان جابهجایی و خروج از سهم وجود داشته باشد.
مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با بیان اینکه در ایران با فرهنگ پسانداز کردن فاصله داریم و به همین دلیل فرهنگ بیمه در کشور رشد پیدا نکرده است، گفت: این امر در روستاها به مراتب بیشتر مشاهده میشود و با توجه به فرهنگ بیمهای حاکم بر جامعه، تلاشهای خوبی در جذب بیمهشدگان انجام گرفته است. سال گذشته ۲۳۶ هزار نفر رشد جذب داشتیم که رکورد ۱۵ساله در سال گذشته شکست.
وی با بیان اینکه از چهار خدمت بیمهای رایج، در این صندوق ارائه دهنده سه خدمت بیمهای هستیم، گفت: در کشور ۲۰ میلیون نفر در جامعه روستایی زندگی میکنند که حدود ۱۰ میلیون نفر در بازه سنی ۱۸ تا ۵۰ سال قرار دارند که از این تعداد ۳۳ درصد در سایر صندوقها و نهادهای حمایتی عضویت دارند. از جایی که مفهوم بیمه در ایران در قالب خانوار تعریف میشود و عموما سرپرستهای خانوار زیر پوشش بیمه میروند و سایر اعضای خانوار مستقیم زیر پوشش بیمه قرار نمیگیرند، هدفگذاری ما در مرحله نخست برای سرپرستهای خانوار است.
شیرکانی خاطرنشان کرد: براساس مباحث مطرح شده، ۲ و ۵۰۰ میلیون نفر سرپرست خانوار در جامعه روستایی و عشایر داریم که فاقد هرگونه پوشش بیمهای هستند و تمام تلاش خود را برای زیر پوشش بردن این افراد به کار میگیریم.
مزایای صندوق بیمه اجتماعی برای جوانان
معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی ادامه داد: صندوق بیمه اجتماعی صندوق شغلی نیست، اما برای جوانان نیز مزایایی داشته و به دنبال جوانگرایی هستیم و در این راستا تشویقها و خدماتی را در نظر گرفته که بیمهپردازی موثر از جمله آنها است و افراد بالای ۳۵ سال نیز امکان پرداخت حق بیمه دارند، همچنین خرید خدمات سربازی نیز در دستور کار قرار دارد.
شیرکانی ادامه داد: تمام صندوقها باید به سمت جوانگرایی بیشتر و بیمهپردازی حرکت کنند. در این صندوق علاوه بر تشویقیهای جوانان در آیین نامه جدید، جوانان میتوانند از بیمهپردازی ۳۵ سال بیشتر هم استفاده کنند. در کنار این موضوع با دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی کارهای اجرایی خرید خدمات سربازی را انجام دادهایم و در صورت تایید شورای عالی رفاه این مطالبه دوستان پاسخ داده شد. .
وی افزود: با افزایش شناخت صندوق در بین روستائیان و عشایر در سال گذشته و با وجود مشکلات شیوع کرونا و نیز قطع ارتباطات حضوری کارگزاران با روستائیان و مشکلات اقتصادی ناشی از وجود کرونا رشد بیمه شده فعال صندوق حدود ۲۳۶ هزار نفر در سال ۹۹ بوده است که رکورد ۱۵ساله فعالیت را در کشور داشتهایم که دلیل این افزایش استفاده از خرده ظرفیتهای محلی و برنامه محور متناسب با فرهنگها و اقلیمهای مختلف بود. ت گستردهتراست. .
مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر ادامه داد: تبلیغات صندوق را به برنامههای استانی وصل کردهایم و بر اساس منابع به استانها برنامه تبلیغاتی ارائه کردهایم. در سالجاری در حوزه بودجه تبلیغات سعی شده است که هدف محور و با برنامه دقیقتری عمل شود.
شیرکانی در خصوص طرح «یک میلیون و ۴۰۰ تا ۱۴۰۰» نیز گفت: پیش ثبت نام صورت گرفته است اما باید به تامین منابع این مهم توجه داشته باشیم و به محض پرداخت، در صندوق این طرح را آغاز خواهیم کرد که امیدواریم تامین منابع در این دولت صورت گیرد.
به گفته مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر، در طرح «یک میلیون و ۴۰۰ تا ۱۴۰۰» به زنان سرپرست خانوار روستایی نگاه ویژهای شده است و تلاش براین است که هیچ زن روستایی سرپرست خانوار بدون بیمه نباشند. هم اکنون نیز تعداد ۴۸۹ هزار نفر زنان بیمه شده تحت پوشش صندوق کشاورزان، روستائیان و عشایر هستند.
توجه به بیمه زنان از برنامههای اصلی صندوق بیمه اجتماعی است.
شیرکانی درخصوص بیمه زنان نیز گفت: در زمینه بیمه زنان نیز این نکته را یادآور میکنم که صندوق بیمه اجتماعی بیشترین رشد بیمهای را در این حوزه دارد و مشوق این اقدام هستیم حتی طرحهای تشویقی را در این ارتباط پیش بینی کردهایم. زنان در جامعه روستایی یک بخش بسیار مهم محسوب میشوند و نیاز به یک پوشش بیمهای مناسب دارند.
شیرکانی در راستای عدالت اجتماعی خاطر نشان کرد: در سال گذشته توزیع پوشش متناسب در کشور را در دستور کار داشتیم و توجه بیشتر را به استانهای کمتر برخوردار در حوزه کلینیک بیمهای داشتیم. همچنین ۶۷ برنامه و پروژه اجرایی در صندوق برای سالجاری تعریف کردیم که نشان از هدفمندی صندوق برای تداوم فعالیت صندوق هستیم و سهمیههای استانها در سالجاری نیز کاملا مشخص شده است.
در سال گذشته قدمهای بزرگی برای الکترونیکی کردن خدمات صندوق برداشته شد که هم اکنون بسیاری از خدمات الکترونیک ارائه میشوند. در صددیم تا امسال در هفته تامین اجتماعی از اپلیکیشن صندوق رونمایی کرده و کاغذ را در تمامی فرایندهای بیمهای صندوق حذف کنیم. در واقع به زودی به یک صندوق بیمهای بدون کاغذ تبدیل خواهیم شد.
وی با بیان اینکه همه درخواستهای این صندوق الکترونیکی شده است و در صدد تقویت نسخههای موبایلی آن هستیم، گفت: باید توجه داشته باشیم که نقل و انتقال بیمهای بین صندوقها بر مبنای قانون است.
شیرکانی با اشاره به همکاری صندوق بیمه اجتماعی با نهادهای مردم نهاد گفت: در سال گذشته استفاده از ظرفیت سمنها را در سطح کشور آغاز کردهایم، این امور در دفتر ویژهای پیگیری شده و تاسیس این دفتر را مدنظر قرار دادهایم. همچنین همواره تلاش کردیم تا در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر به هیچ عنوان نگاه زنانه و مردانه و حتی شغلهای افراد را نیز در نظر نگیریم.
مطالب مرتبط:
ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ اﻧﺘﻘﺎل ﺣﻖ ﺑﯿﻤﻪ ﯾﺎ ﮐﺴﻮر ﺑﺎزﻧﺸﺴﺘﮕﯽ از ﺳﺎﯾﺮ ﺻﻨﺪوق ﻫﺎ ﺑﻪ ﺻﻨﺪوق ﺗﺄﻣﯿﻦ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ
۱- ﻗﺎﻧﻮن ﻧﻘﻞ و اﻧﺘﻘﺎل ﺣﻖ ﺑﯿﻤﻪ ﯾﺎ ﺑﺎزﻧﺸﺴﺘﮕﯽ ﻣﺼﻮب ۶۵/۰۳/۲۷ ﻣﺠﻠﺲ ﺷﻮرای اﺳﻼﻣﯽ.
۲- ﻗﺎﻧﻮن ﻧﺤﻮه ﺗﻌﺪﯾﻞ ﻧﯿﺮوی اﻧﺴﺎﻧﯽ دستگاههای دوﻟﺘﯽ ﻣﺼﻮب ۶۶/۱۰/۲۷ ﻣﺠﻠﺲ ﺷﻮرای اﺳﻼﻣﯽ.
۳- ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺻﻨﺪوق ﺑﺎزﻧﺸﺴﺘﮕﯽ در اﺟﺮای ﻣﺎده “۴۲” ﻗﺎﻧﻮن ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺳﻮم ﺗﻮﺳﻌﻪ (ﺗﻨﻔﯿﺬی در ﻣﺎده “۱۰۳” و ﺑﻨﺪ “ب” ﻣﺎده “۲۸ ” ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﭼﻬﺎرم و ﭘﻨﺠﻢ ﺗﻮﺳﻌﻪ)
ﻣﺸﻤﻮﻟﯿﻦ ﻗﺎﻧﻮن ﻧﻘﻞ و اﻧﺘﻘﺎل ﺣﻖ ﺑﯿﻤﻪ ﯾﺎ ﺑﺎزﻧﺸﺴﺘﮕﯽ ﻣﺼﻮب ۶۵/۰۳/۲۷ ﻣﺠﻠﺲ ﺷﻮرای اﺳﻼﻣﯽ:
۴- ﮐﻠﯿﻪ اﻓﺮادی ﮐﻪ ﺑﻪ واﺳﻄﻪ ﯾﮑﯽ از ﺣﺎﻻت اﺳﺘﻌﻔﺎء، اﺧﺮاج، اﻧﻔﺼﺎل داﺋﻢ ، ﺑﺎزﺧﺮﯾﺪ ﺧﺪﻣﺖ (ﺑﻪ اﺳﺘﺜﻨﺎء ﺑﺎزﺧﺮﯾﺪ ﺷﺪه ﻫﺎی ﻗﺎﻧﻮن ﻧﺤﻮه ﺗﻌﺪﯾﻞ ﻧﯿﺮوی اﻧﺴﺎﻧﯽ دستگاههای دوﻟﺘﯽ ﮐﻪ ﺗﺎرﯾﺦ اﺟﺮای اﺣﮑﺎم ﺻﺎدره ﺑﻌﺪ از ﺗﺎرﯾﺦ ﻻزم اﻻﺟﺮاء ﺷﺪن ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺰﺑﻮر «۶۶/۱۲/۱۴» ﺑﺎﺷﺪ)، راﺑﻄﻪ اﺳﺘﺨﺪاﻣﯽ آﻧﺎن ﺑﺎ ﻣﺆﺳﺴﻪ ﻣﺤﻞ ﺧﺪﻣﺖ ﯾﺎ ﺻﻨﺪوق ﻣﺘﺒﻮع ﻗﻄﻊ ﮔﺮدﯾﺪه ﯾﺎ میﮔﺮدد و ﻣﺘﻌﺎﻗﺒﺎً ﺑﻪ ﻧﺤﻮی از اﻧﺤﺎء ﻣﺸﻤﻮل ﻣﻘﺮرات ﻗﺎﻧﻮن ﺗﺄﻣﯿﻦ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪاند.
۵- اﺷﺨﺎﺻﯽ ﮐﻪ ﻃﺒﻖ ﺿﻮاﺑﻂ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ اﻧﺘﻘﺎل، ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ و ﯾﺎ ﺗﻐﯿﯿﺮ وﺿﻊ اﺳﺘﺨﺪاﻣﯽ ﻣﺸﺘﺮک ﺻﻨﺪوق ﺗﺄﻣﯿﻦ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺷﺪه ﯾﺎ ﺑﺸﻮﻧﺪ.
ﺗﺬﮐﺮ: اﻓﺮادی ﮐﻪ ﺣﮑﻢ اﻧﻔﺼﺎل و ﯾﺎ اﺧﺮاج آﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﻣﻨﻊ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ اﺳﺘﺨﺪام اوﻟﯿﻪ ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، اﺳﺎﺳﺎً ﻧﻘﻞ و اﻧﺘﻘﺎل ﮐﺴﻮر ﺑﺎزﻧﺸﺴﺘﮕﯽ اﯾﺎم ﺧﺪﻣﺖ آﻧﺎن ﻣﻮﺿﻮﻋﯿﺖ ﻧﺨﻮاﻫﺪ داﺷﺖ.
ﻧﺤﻮه اﻗﺪام و ﻣﺪارک ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز:
۶- اﺧﺬ درﺧﻮاﺳﺖ اﻧﺘﻘﺎل ﮐﺴﻮر از ﻣﺘﻘﺎﺿﯽ ﻃﺒﻖ “ﻓﺮم ﭘﯿﻮﺳﺖ ﺷﻤﺎره ۱” و ﺛﺒﺖ آن در دﻓﺘﺮ ﺷﻌﺒﻪ ﺑﻪ اﻧﻀﻤﺎم ﺗﺼﻮﯾﺮ ﺣﮑﻢ ﻗﻄﻊ راﺑﻄﻪ اﺳﺘﺨﺪاﻣﯽ ﯾﺎ ﺣﮑﻢ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻧﻈﺎم ﺑﯿﻤﻪ ای ﻣﺸﺮوط ﺑﻪ ﺑﯿﻤﻪ ﭘﺮدازی در زﻣﺎن اراﺋﻪ ﺗﻘﺎﺿﺎ.
ﺗﺬﮐﺮ: ﻧﻈﺮ ﺑﻪ اﯾﻨﮑﻪ آﮔﺎﻫﯽ ﻣﺘﻘﺎﺿﯿﺎن از ﺿﻮاﺑﻂ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﻣﻮرد ﻋﻤﻞ ﯾﮏ ﺿﺮورت ﺗﻠﻘﯽ میﮔﺮدد، ﺑﻪ اﯾﻦ ﺟﻬﺖ “در ﻇﻬﺮ ﻓﺮم ﭘﯿﻮﺳﺖ ﺷﻤﺎره ۱” اﻃﻼﻋﺎت ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ درج ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ، ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﺗﺄﮐﯿﺪ میﮔﺮدد ﮐﻠﯿﻪ واﺣﺪﻫﺎ ﻣﮑﻠﻔﻨﺪ ﺻﺮﻓﺎً از ﻓﺮﻣﻬﺎی ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﻧﻤﻮده و ﺑﺪون ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ ﺑﺎ اداره ﮐﻞ اﻣﻮر ﻓﻨﯽ ﺑﯿﻤﻪ ﺷﺪﮔﺎن از ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﺗﻐﯿﯿﺮ در ﻣﻔﺎد آن ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺟﺰﯾﯽ ﯾﺎ ﮐﻠﯽ ﺧﻮدداری ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ.
۷- در ﺻﻮرت آﮔﺎﻫﯽ ﺑﯿﻤﻪ ﺷﺪه از ﻣﻘﺮرات ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ و ﺗﻤﺎﯾﻞ ﺑﻪ اﻣﺮ اﻧﺘﻘﺎل ﮐﺴﻮر، ﺷﻌﺒﻪ میﺑﺎﯾﺴﺖ ﻣﻄﺎﺑﻖ “ﻓﺮم ﭘﯿﻮﺳﺖ ﺷﻤﺎره ۱/۱” ﺑﺎ ﻣﺘﻘﺎﺿﯽ ﻗﺮارداد ﻣﻨﻌﻘﺪ ﻧﻤﺎﯾﺪ.
۸- ﻣﮑﺎﺗﺒﻪ ﺷﻌﺒﻪ ﺑﺎ ﻣﺆﺳﺴﻪ ﯾﺎ ﺻﻨﺪوق ذﯾﺮﺑﻂ ﻗﺒﻠﯽ ﻣﺘﻘﺎﺿﯽ ﺟﻬﺖ اﺧﺬ ﻣﺪارک ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ اﻧﺘﻘﺎل ﮐﺴﻮر ﻃﺒﻖ “ﻓﺮم ﭘﯿﻮﺳﺖ ﺷﻤﺎره ۲” ﺷﺎﻣﻞ:
اﻟﻒ- اوﻟﯿﻦ ﺣﮑﻢ اﺳﺘﺨﺪاﻣﯽ ﮐﻪ ﻣﺴﺘﺨﺪم ﺑﻪ ﻣﻮﺟﺐ آن ﻣﺸﻤﻮل ﻣﻘﺮرات ﺻﻨﺪوق ﺑﺎزﻧﺸﺴﺘﮕﯽ ذﯾﺮﺑﻂ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﻪ اﻧﻀﻤﺎم ﺣﮑﻢ ﻗﻄﻊ راﺑﻄﻪ اﺳﺘﺨﺪاﻣﯽ ﯾﺎ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻧﻈﺎم ﺑﯿﻤﻪای وی درﯾﮑﯽ از ﺣﺎﻻت ذﮐﺮ ﺷﺪه در ﺑﻨﺪﻫﺎی “۴” و “۵” (ﺣﺴﺐ ﻣﻮرد) و ﮔﻮاﻫﯽ رﺳﻤﯽ ﻣﺆﺳﺴﻪ دوﻟﺘﯽ ﻣﺤﻞ اﺷﺘﻐﺎل ﻣﺒﻨﯽ ﺑﺮ اﯾﻨﮑﻪ ﻣﺴﺘﺨﺪم ، ﮐﺴﻮر ﺑﺎزﻧﺸﺴﺘﮕﯽ اﯾﺎم ﺧﺪﻣﺖ ﺧﻮد را ﺟﺰﺋﺎً ﯾﺎ ﮐﻼً درﯾﺎﻓﺖ ﻧﻨﻤﻮده اﺳﺖ.
ب- ﮔﻮاﻫﯽ دﺳﺘﮕﺎه ﻣﺤﻞ ﺧﺪﻣﺖ ﻗﺒﻠﯽ ﻣﺘﻘﺎﺿﯽ ﻣﺒﻨﯽ ﺑﺮ اﻋﻼم ﺗﺎرﯾﺦ ﺷﺮوع و ﭘﺎﯾﺎن ﻣﺪت ﭘﺮداﺧﺖ ﮐﺴﻮر ﺑﺎزﻧﺸﺴﺘﮕﯽ ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه ﻣﯿﺰان آن ﺑﺎ درج اﯾﺎم ﻣﺮﺧﺼﯽ ﺑﺪون ﺣﻘﻮق، ﻏﯿﺒﺖ، اﯾﺎم اﻧﻔﺼﺎل ﻣﻮﻗﺖ و …
ﺗﺬﮐﺮ: ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی از ﻣﮑﺎﺗﺒﺎت زاﺋﺪ، ﺷﻌﺐ میﺑﺎﯾﺴﺖ ﻣﺪارک ﻣﻮﺿﻮع ﻗﺴﻤﺖ ﻫﺎی” اﻟﻒ”، “ب” و “ج” ﺑﻨﺪ “۹” را در ﻣﻮرد ﻣﺸﻤﻮﻟﯿﻦ ﺳﺎﺑﻖ ﺻﻨﺪوق ﺑﺎزﻧﺸﺴﺘﮕﯽ ﮐﺸﻮری ﺗﺎ ﻓﺮاﻫﻢ ﺷﺪن ﺑﺴﺘﺮ ﻻزم در اﯾﻦ ﺧﺼﻮص و ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ ﺑﺎ ﺻﻨﺪوق ﻣﺰﺑﻮر از ﻣﺆﺳﺴﺎت ﻣﺤﻞ اﺷﺘﻐﺎل اوﻟﯿﻪ ﻣﺘﻘﺎﺿﯽ و در ﻣﻮرد ﻣﺸﻤﻮﻟﯿﻦ ﺳﺎﺑﻖ ﺳﺎﯾﺮ صندوقهای ﺑﺎزﻧﺸﺴﺘﮕﯽ رأﺳﺎً از ﺳﺎزﻣﺎن ﯾﺎ ﺻﻨﺪوق ﺑﯿﻤﻪ و ﺑﺎزﻧﺸﺴﺘﮕﯽ ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ اﺳﺘﻌﻼم ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ.
اﺿﺎﻓﻪ میﮔﺮدد در ﻣﻮرد ﻣﺘﻘﺎﺿﯿﺎن اﻧﺘﻘﺎل ﺣﻖ ﺑﯿﻤﻪ از ﺻﻨﺪوق ﺑﯿﻤﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ روﺳﺘﺎﺋﯿﺎن و ﻋﺸﺎﯾﺮ ﺑﻪ ﺻﻨﺪوق ﺗﺄﻣﯿﻦ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻧﯿﺎزی ﺑﻪ اﺧﺬ ﺣﮑﻢ ﻗﻄﻊ راﺑﻄﻪ اﺳﺘﺨﺪاﻣﯽ ﻧﺒﻮده و ﻣﺪارک ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺷﺎﻣﻞ، اﻧﻌﻘﺎد ﻗﺮارداد اوﻟﯿﻪ، ﺗﻤﺪﯾﺪ ﻗﺮارداد و ﻓﻬﺮﺳﺖ ﺣﻖ ﺑﯿﻤﻪﻫﺎی ﭘﺮداﺧﺘﯽ دوره ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ ﺑﺎ درج درآﻣﺪ ﻣﻘﻄﻮع ﻣﻤﮑﻦ میﺑﺎﺷﺪ.
۹- ﺻﺤﺖ و ﺳﻘﻢ ﻣﺪارک ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ اﻧﺘﻘﺎل ﮐﺴﻮر ﺑﺎزﻧﺸﺴﺘﮕﯽ و اﻧﻄﺒﺎق آن ﺑﺎ ﺿﻮاﺑﻂ و ﻣﻘﺮرات ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﻣﻮرد ﻋﻤﻞ میﺑﺎﯾﺴﺖ ﺗﻮﺳﻂ ﻣﺴﺌﻮل اﻣﻮر ﻓﻨﯽ ﺑﯿﻤﻪ ﺷﺪﮔﺎن ﺷﻌﺒﻪ اﺣﺮاز ﮔﺮدد.
۱۰- درﺑﺎره ﺑﯿﻤﻪ ﺷﺪﮔﺎﻧﯽ ﮐﻪ اﻧﺘﻘﺎل ﮐﺴﻮر ﺑﺎزﻧﺸﺴﺘﮕﯽ آﻧﺎن از ﺳﻮی اداره ﮐﻞ اﺳﺘﺎن ﯾﺎ ﺷﻌﺒﻪ ذﯾﺮﺑﻂ ﺣﺴﺐ وﻇﺎﯾﻒ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺷﺪه ﺑﻼﻣﺎﻧﻊ ﺗﺸﺨﯿﺺ داده میﺷﻮد، واﺣﺪ اﺟﺮاﯾﯽ ﻣﺮﺑﻮط ﻣﯽﺑﺎﯾﺴﺖ ﺳﺮﯾﻌﺎً اﻃﻼﻋﺎت ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ را ﻃﺒﻖ “ﻓﺮم ﭘﯿﻮﺳﺖ ﺷﻤﺎره ۳” ﺑﻪ ﺻﻨﺪوق ﺑﺎزﻧﺸﺴﺘﮕﯽ ذﯾﺮﺑﻂ ﻣﻨﻌﮑﺲ ﺗﺎ ﺻﻨﺪوق ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ، ﺣﺴﺐ ﻗﺎﻧﻮن ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ اﻧﺘﻘﺎل ﮐﺴﻮر ﺑﺎزﻧﺸﺴﺘﮕﯽ ﻣﺘﻘﺎﺿﯽ اﻗﺪام ﻧﻤﺎﯾﺪ.
۱۱- ﻣﺘﻌﺎﻗﺐ وارﯾﺰ ﮐﺴﻮر ﺑﺎزﻧﺸﺴﺘﮕﯽ ﯾﺎ ﺣﻖ ﺑﯿﻤﻪ از ﺳﻮی ﺻﻨﺪوق ﻗﺒﻠﯽ ﺑﻪ ﺣﺴﺎب ﺻﻨﺪوق ﺗﺄﻣﯿﻦ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، واﺣﺪ اﻣﻮر ﻓﻨﯽ ﺑﯿﻤﻪ ﺷﺪﮔﺎن ﺷﻌﺒﻪ ذﯾﺮﺑﻂ ﻣﮑﻠﻒ اﺳﺖ در اﺳﺮع وﻗﺖ (ﺣﺪاﮐﺜﺮ ﯾﮏ ﻫﻔﺘﻪ) ﻣﯿﺰان ﻣﺎﺑﻪ اﻟﺘﻔﺎوت ﻣﺘﻌﻠﻘﻪ را ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﻨﺪﻫﺎی “۱۳”، “۱۲” و “۱۴” ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ و ﻃﺒﻖ “ﻓﺮم ﭘﯿﻮﺳﺖ ﺷﻤﺎره ۴” ﺑﺎ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ واﺣﺪ اﻣﻮر اداری ﺑﻪ ﺑﯿﻤﻪ ﺷﺪه اﺑﻼغ ﺗﺎ ﻣﺘﻘﺎﺿﯽ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﭘﺮداﺧﺖ ﻣﺎﺑﻪ اﻟﺘﻔﺎوت ﺑﻪ ﻃﻮر ﯾﮑﺠﺎ ﯾﺎ اﻗﺴﺎط اﻗﺪام ﻧﻤﺎﯾﺪ.
اﺿﺎﻓﻪ ﻣﯽﮔﺮدد ﻧﺴﺨﻪای از ﻓﺮم اﺑﻼﻏﯽ میﺑﺎﯾﺴﺖ ﺑﻌﺪ از ﺛﺒﺖ ﺗﺎرﯾﺦ اﺑﻼغ در ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻣﮑﺎﻧﯿﺰه ﻣﺮﺑﻮط در ﭘﺮوﻧﺪه ﻓﻨﯽ ﺑﯿﻤﻪ ﺷﺪه ﺑﺎﯾﮕﺎﻧﯽ ﺷﻮد.
ﻧﺤﻮه ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻣﺎﺑﻪ اﻟﺘﻔﺎوت:
ﻧﺤﻮه ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻣﺎﺑﻪ اﻟﺘﻔﺎوت ﻣﺘﻌﻠﻘﻪ ﻧﺎﺷﯽ از اﻧﺘﻘﺎل ﮐﺴﻮرﺑﺎزﻧﺸﺴﺘﮕﯽ ﯾﺎ ﺣﻖ ﺑﯿﻤﻪ ﻣﺸﻤﻮﻟﯿﻦ ﻗﺎﻧﻮن ﻧﻘﻞ و اﻧﺘﻘﺎل ﺣﻖ ﺑﯿﻤﻪ ﯾﺎ ﺑﺎزﻧﺸﺴﺘﮕﯽ در اﺟﺮای ﺿﻮاﺑﻂ ﻣﻘﺮر در ﺗﺒﺼﺮهﻫﺎی اﻟﺤﺎﻗﯽ ﺑﻪ آﺋﯿﻦ ﻧﺎﻣﻪ اﺻﻼﺣﯽ ﺗﺒﺼﺮه “۴”ﻣﺎده واﺣﺪه ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺬﮐﻮر ﻣﺼﻮب ۷۷/۰۸/۰۳ ﻫﯿﺄت وزﯾﺮان ﺑﻪ ﺷﺮح زﯾﺮ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد.
۱۲- در ﻣﻮرد ﺑﯿﻤﻪﺷﺪﮔﺎﻧﯽ ﮐﻪ راﺑﻄﻪ اﺳﺘﺨﺪاﻣﯽ آﻧﺎن ﺑﺎ دﺳﺘﮕﺎه ﻣﺤﻞ ﺧﺪﻣﺖ ﻗﺒﻠﯽ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ اﺳﺘﻌﻔﺎء، ﺑﺎزﺧﺮﯾﺪ ﺧﺪﻣﺖ (ﺑﻪ ﺟﺰ ﻗﺎﻧﻮن ﻧﺤﻮه ﺗﻌﺪﯾﻞ)، اﺧﺮاج و اﻧﻔﺼﺎل داﺋﻢ ﻗﻄﻊ ﺷﺪه اﺳﺖ، ﻣﯿﺰان ﻣﺎﺑﻪ اﻟﺘﻔﺎوت ﻣﻄﺎﺑﻖ روش زﯾﺮ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ و ﺗﻤﺎﻣﺎً از ﺑﯿﻤﻪ ﺷﺪه وﺻﻮل ﻣﯽﮔﺮدد.
ﻣﯿﺰان وﺟﻮه ﻣﻨﺘﻘﻠﻪ از ﺻﻨﺪوق ﻗﺒﻠﯽ – ﻣﺪت ﺳﺎﺑﻘﻪ ﺧﺪﻣﺖ ﮐﻪ ﺑﺎﺑﺖ آن ﮐﺴﻮر ﻣﻨﺘﻘﻞ ﺷﺪه (ﺑﻪ روز) × آﺧﺮﯾﻦ ﺣﻘﻮق و ﻣﺰاﯾﺎی ﻣﺒﻨﺎی ﺑﺮداﺷﺖ ﮐﺴﻮر (روزاﻧﻪ) در ﻣﺤﻞ ﺧﺪﻣﺖ ﻗﺒﻠﯽ ﯾﺎ ﺣﻘﻮق و ﻣﺰاﯾﺎی ﻣﺒﻨﺎی ﮐﺴﺮ ﺣﻖ ﺑﯿﻤﻪ (روزاﻧﻪ) زﻣﺎن ﺗﻘﺎﺿﺎ در ﻣﺤﻞ ﺧﺪﻣﺖ ﺟﺪﯾﺪ (ﻫﺮﮐﺪام ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﺎﺷﺪ) ۱۸ % = ﻣﺎﺑﻪاﻟﺘﻔﺎوت ﻣﺘﻌﻠﻘﻪ
۱۳- در ﻣﻮرد آن دﺳﺘﻪ از ﺑﯿﻤﻪ ﺷﺪﮔﺎن ﻣﺘﻘﺎﺿﯽ اﻧﺘﻘﺎل ﮐﺴﻮر ﮐﻪ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ اﻧﺘﻘﺎل ﯾﺎ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻣﺸﻤﻮل ﻗﺎﻧﻮن ﺗﺄﻣﯿﻦ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺷﺪه ﯾﺎ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ، ﻣﯿﺰان ﻣﺎﺑﻪاﻟﺘﻔﺎوت ﻣﺘﻌﻠﻘﻪ ﻣﺰﺑﻮر میﺑﺎﯾﺴﺖ ﻃﺒﻖ “ﻓﺮﻣﻬﺎی ۱۸ ﭘﯿﻮﺳﺖ ﺷﻤﺎره “۴” و ” ۴/۱″ ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﺑﻪ ﻧﺴﺒﺖ ۷/۱۸ از ﺑﯿﻤﻪ ﺷﺪه و ۱۱/۱۸ از ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎی ﺳﺎﺑﻖ ﻣﺘﻘﺎﺿﯽ وﺻﻮل ﮔﺮدد.
۱۴- ﺑﺮای آن دﺳﺘﻪ از ﺑﯿﻤﻪ ﺷﺪﮔﺎن ﮐﻪ درﺧﻮاﺳﺖ اﻧﺘﻘﺎل ﮐﺴﻮر ﺧﻮد را ﻗﺒﻞ از ﺗﺎرﯾﺦ ﺗﺼﻮﯾﺐ آﺋﯿﻦ ﻧﺎﻣﻪ ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ ﻣﺼﻮب ۷۷/۰۸/۰۳ ﻫﯿﺄت وزﯾﺮان ﺑﻪ ﺷﻌﺐ اراﺋﻪ ﻧﻤﻮدهاند ﻟﯿﮑﻦ ﺑﻪ ﻫﺮ ﻧﺤﻮ ﺗﺸﺮﯾﻔﺎت ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﻣﺰﺑﻮر اﺗﻤﺎم ﻧﯿﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ، ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺗﻄﺒﯿﻖ ﺑﺎ ﻣﻘﺮرات ﻣﻮرد ﻋﻤﻞ ﺿﺮورﯾﺴﺖ ﺣﻘﻮق و ﻣﺰاﯾﺎی ﻣﺸﻤﻮل ﮐﺴﺮ ﺣﻖ ﺑﯿﻤﻪ زﻣﺎن ﺗﻘﺎﺿﺎی اﻧﺘﻘﺎل ﮐﺴﻮر ﻣﺸﺮوط ﺑﺮاﯾﻨﮑﻪ از ﺣﺪاﻗﻞ دﺳﺘﻤﺰد ﺳﺎل ﺗﺼﻮﯾﺐ آﺋﯿﻦ ﻧﺎﻣﻪ ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ (ﺳﺎل ۷۷) ﮐﻤﺘﺮ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﻣﺒﻨﺎی اﻗﺪام و ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻣﺎﺑﻪ اﻟﺘﻔﺎوت ﻣﺘﻌﻠﻘﻪ اﯾﻦ ﻗﺒﯿﻞ ﻣﺘﻘﺎﺿﯿﺎن ﺑﺎ رﻋﺎﯾﺖ ﻧﺮخ ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ (۱۸ %) و ﺳﺎﯾﺮ ﺿﻮاﺑﻂ ﻗﺮار ﮔﯿﺮد.
۱۵- دﺳﺘﻤﺰد ﻣﺒﻨﺎی ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻣﺎﺑﻪ اﻟﺘﻔﺎوت ﺑﺮای ﺑﯿﻤﻪ ﺷﺪﮔﺎﻧﯽ ﮐﻪ درﺣﺎﻟﺖ درﯾﺎﻓﺖ ﻣﻘﺮری ﺑﯿﻤﻪ ﺑﯿﮑﺎری ﯾﺎ ﻏﺮاﻣﺖ دﺳﺘﻤﺰد ﻗﺮار دارﻧﺪ ﺑﻪ ﺷﺮح ذﯾﻞ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ:
آﺧﺮﯾﻦ ﺣﻘﻮق و ﻣﺰاﯾﺎی ﻣﺒﻨﺎی ﮐﺴﺮ ﺣﻖ ﺑﯿﻤﻪ زﻣﺎن اﺷﺘﻐﺎل ﻗﺒﻞ از درﯾﺎﻓﺖ ﻏﺮاﻣﺖ دﺳﺘﻤﺰد و ﯾﺎ درﯾﺎﻓﺖ ﻣﻘﺮری ﺑﯿﻤﻪ ﺑﯿﮑﺎری ﭘﺲ از اﻋﻤﺎل اﻓﺰاﯾﺶ ﻫﺎی ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺳﻄﻮح ﻣﺰدی ﻫﺮ ﺳﺎل ﮐﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﺷﻮراﯾﻌﺎﻟﯽ ﮐﺎر ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺷﺪه اﺳﺖ (ﺗﺎ زﻣﺎن ﺗﻘﺎﺿﺎ) ﯾﺎ ﺣﺪاﻗﻞ دﺳﺘﻤﺰد ﻣﺸﻤﻮل ﮐﺴﺮ ﺣﻖ ﺑﯿﻤﻪ زﻣﺎن ﺗﻘﺎﺿﺎ (ﻫﺮﮐﺪام ﮐﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﺎﺷﺪ) ﺑﻪ ﻋﻨﻮان دﺳﺘﻤﺰد ﺟﺪﯾﺪ ﺗﻠﻘﯽ و ﺑﺎ آﺧﺮﯾﻦ ﺣﻘﻮق و ﻣﺰاﯾﺎی ﻣﺒﻨﺎی ﺑﺮداﺷﺖ ﮐﺴﻮر در ﺻﻨﺪوق ﻗﺒﻠﯽ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ و ﻫﺮﮐﺪام ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان دﺳﺘﻤﺰد ﻣﺒﻨﺎی ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻣﺎﺑﻪ اﻟﺘﻔﺎوت ﻣﺤﺴﻮب ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ.
۱۶- دﺳﺘﻤﺰد ﻣﺒﻨﺎی ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻣﺎﺑﻪ اﻟﺘﻔﺎوت در ﻣﻮرد ﺑﯿﻤﻪ ﺷﺪﮔﺎن ﺻﺎﺣﺒﺎن ﺣﺮف و ﻣﺸﺎﻏﻞ آزاد و اداﻣﻪ ﺑﯿﻤﻪ ﺑﻪ ﻃﻮر اﺧﺘﯿﺎری و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺳﺎﯾﺮ ﺑﯿﻤﻪ ﺷﺪﮔﺎن ﻣﺸﻤﻮل ﮐﻪ ﺑﻪ ﻧﺤﻮی از اﻧﺤﺎء ﺣﻖ ﺑﯿﻤﻪ ﺑﻪ ﺻﻨﺪوق ﺗﺄﻣﯿﻦ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ میﭘﺮدازﻧﺪ، ﺑﺮ اﺳﺎس دﺳﺘﻤﺰد ﻣﺒﻨﺎی ﭘﺮداﺧﺖ ﺣﻖ ﺑﯿﻤﻪ زﻣﺎن ﺗﻘﺎﺿﺎ ﯾﺎ آﺧﺮﯾﻦ ﺣﻘﻮق و ﻣﺰاﯾﺎی ﻣﺒﻨﺎی ﺑﺮداﺷﺖ ﮐﺴﻮر در ﺻﻨﺪوق ﻗﺒﻠﯽ (ﻫﺮ ﮐﺪام ﮐﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﺎﺷﺪ) ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ.
۱۷- ﺣﻖ ﺑﯿﻤﻪ ﯾﺎ ﮐﺴﻮر ﺑﺎزﻧﺸﺴﺘﮕﯽ و ﻣﺎﺑﻪاﻟﺘﻔﺎوت ﻣﺘﻌﻠﻘﻪ ﺑﻪ ﺷﺨﺺ ﮐﻪ ﻃﺒﻖ ﻣﺎده “۶” آﺋﯿﻦ ﻧﺎﻣﻪ اﺟﺮاﺋﯽ ﻗﺎﻧﻮن ﻣﻮرد اﺷﺎره از ﯾﮏ ﺻﻨﺪوق ﺑﻪ ﺻﻨﺪوق دﯾﮕﺮ ﻣﻨﺘﻘﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ، در ﺻﻮرﺗﯽ ﮐﻪ ﻣﺤﻞ ﺧﺪﻣﺖ ﺷﺨﺺ ﻣﺠﺪداً ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻧﻤﻮده ﯾﺎ ﺑﻨﻤﺎﯾﺪ ﯾﺎ ﻃﺒﻖ ﺿﻮاﺑﻂ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﻣﺸﺘﺮک ﺻﻨﺪوق دﯾﮕـﺮی ﺷﺪه ﯾﺎ ﺑﺸﻮد، ﻋﯿﻨﺎً ﺑﻪ ﺻﻨﺪوق ﺟﺪﯾﺪ ﻣﻨﺘﻘﻞ میﮔﺮدد و از ﺑﺎﺑﺖ اﻧﺘﻘﺎل ﻣﺠﺪد اﯾﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺳﻮاﺑﻖ ﻣﺎﺑﻪاﻟﺘﻔﺎوﺗﯽ وﺻﻮل ﻧﺨﻮاﻫﺪ ﺷﺪ.
ﺗﺬﮐﺮ: ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ صندوقهای اول و ﺳﻮم ﺑﯿﻤﻪ ﺷﺪه ﻣﺘﻘﺎﺿﯽ اﻧﺘﻘﺎل ﮐﺴﻮر ﺑﺎزﻧﺸﺴﺘﮕﯽ، ﺻﻨﺪوق ﺗﺄﻣﯿﻦ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺎﺷﺪ (ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺑﺨﺸﻨﺎﻣﻪ ﺷﻤﺎره ۱۰/۴۷ ﺳﺎزﻣﺎن اﻣﻮر اداری و اﺳﺘﺨﺪاﻣﯽ وﻗﺖ و ﻓـﺮم ﺿﻤﯿﻤـﻪ آن ﮐﻪ ﺣﺎوی اﻃﻼﻋﺎت ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ اﺑﺘﺪا و اﻧﺘﻬﺎی ﺳﺎﺑﻘﻪ ﺧﺪﻣﺖ دوﻟﺘﯽ و ﻏﯿﺮ رﺳﻤﯽ ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه ﻣﯿﺰان ﭘﺮداﺧﺖ ﺣﻖ ﺑﯿﻤﻪ آن دﺳﺘﻪ از ﻣﺴﺘﺨـﺪﻣﯿﻨـﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻗﺒـﻞ از ﺗﺎرﯾـﺦ ﺗﺼـﻮﯾﺐ ﻗـﺎﻧﻮن ﻧﻘـﻞ و اﻧﺘﻘـﺎل ﺣـﻖ ﺑﯿﻤـﻪ ﯾﺎ ﺑﺎزﻧﺸﺴﺘﮕﯽ “۶۵/۰۳/۲۷” ﺗﺒﺪﯾﻞ وﺿﻊ اﺳﺘﺨﺪاﻣﯽ ﯾﺎﻓﺘﻪ و ﻣﺸﻤﻮل ﻣﻘﺮرات ﺻﻨﺪوق ﮐﺸﻮری ﺷﺪهاند) ﺻﺮﻓﺎً ﺑﺮای آن ﻣﺪت از ﺳﻮاﺑﻖ دوﻟﺘﯽ و ﻏﯿﺮ رﺳﻤﯽ ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ ﮐﻪ ﺣﻖ ﺑﯿﻤﻪ ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ ﭘﺮداﺧﺖ ﻧﮕﺮدﯾﺪه اﺳﺖ، اﺧﺬ ﻣﺎﺑﻪاﻟﺘﻔﺎوت اﻟﺰاﻣﯽ میﺑﺎﺷﺪ و ﭘﺮداﺧﺖ ﻣﺎﺑﻪ اﻟﺘﻔﺎوت ﺑﺎﺑﺖ اﯾﺎم ﻣﺸﻤﻮل ﻗﺎﻧﻮن ﺗﺄﻣﯿﻦ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﻮﺿﻮﻋﯿﺖ ﻧﺨﻮاﻫﺪ داﺷﺖ.
ﻧﺤﻮه ﭘﺮداﺧﺖ ﻣﺎﺑﻪاﻟﺘﻔﺎوت و ﻣﻬﻠﺖ آن ﺑﺮای ﻣﺸﻤﻮﻟﯿﻦ ﻗﺎﻧﻮن ﻧﻘﻞ و اﻧﺘﻘﺎل ﺣﻖ ﺑﯿﻤﻪ ﯾﺎ ﺑﺎزﻧﺸﺴﺘﮕﯽ:
۱۸- ﭘﺮداﺧﺖ ﺑﻪ ﻃﻮر ﯾﮑﺠﺎ
ﭘﺲ از اﺑﻼغ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﻣﺒﻠﻎ ﻣﺎﺑﻪ اﻟﺘﻔﺎوت، ﺑﯿﻤﻪ ﺷﺪه میﺑﺎﯾـﺴﺖ ﺣـﺪاﮐﺜﺮ ﻇـﺮف ﺳـﻪ ﻣـﺎه ﻧـﺴﺒﺖ ﺑـﻪ ﭘﺮداﺧـﺖ ﻣﺎﺑﻪاﻟﺘﻔﺎوت ﺑﻪ ﺻﻮرت ﯾﮑﺠﺎ اﻗﺪام ﻧﻤﺎﯾﺪ.
۱۹- ﭘﺮداﺧﺖ ﺑﻪ ﻃﻮر اﻗﺴﺎط
ﺑﯿﻤﻪ ﺷﺪه میﺗﻮاﻧﺪ در ﻣﻬﻠﺖ ﻣﻘﺮر ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ (ﺣﺪاﮐﺜﺮ ۳ ﻣﺎه ﭘﺲ از اﺑﻼغ) ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ اراﺋﻪ درﺧﻮاﺳﺖ ﺗﻘـﺴﯿﻂ اﻗـﺪام ﻧﻤﺎﯾﺪ ﮐﻪ دراﯾﻦ ﺻﻮرت ﺑﻪ ﻣﺤﺾ درﺧﻮاﺳﺖ ﺗﻘﺴﯿﻂ ﺑﺪﻫﯽ ﺗﻮﺳﻂ ﺑﯿﻤﻪ ﺷﺪه ، ﻃﺒـﻖ “ﻓـﺮم ﭘﯿﻮﺳـﺖ ﺷـﻤﺎره ۵″، ﺷﻌﺒﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﮐﻞ ﻣﺒﻠﻎ ﻣﺎﺑﻪ اﻟﺘﻔﺎوت، ﻣﯿﺰان ﺣﻘﻮق و ﻣﺰاﯾﺎی ﺷﺨﺺ و ﺳـﺎﯾﺮ ﻣﻼﺣﻈـﺎت در ﺧـﺼﻮص ﺗﻌﺪاد اﻗﺴﺎط ﺑﺎ ﻣﺘﻘﺎﺿﯽ ﺗﻮاﻓﻖ ﻧﻤﻮده و ﺳﭙﺲ اﻋﻼﻣﯿﻪ ﺗﻘﺴﯿﻂ ﺑﺪﻫﯽ را ﺑﻪ ﺗﺮ ﺗﯿﺒﯽ ﮐﻪ ﺑﯿﺎﻧﮕﺮ ﻣﻮارد زﯾﺮ ﺑﺎﺷﺪ، ﻃﺒﻖ “ﻓﺮم ﭘﯿﻮﺳﺖ ﺷﻤﺎره ۶ “ﺑﻪ ﻣﺘﻘﺎﺿﯽ اﺑﻼغ ﻧﻤﺎﯾﺪ .
• اﻗﺴﺎط ﻣﺎﺑﻪاﻟﺘﻔﺎوت ﻣﺘﻌﻠﻘﻪ ﺑﺎﺑﺖ ﺳﻬﻢ ﺑﯿﻤﻪ ﺷﺪه ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﺎﻫﺎﻧﻪ ﺑﻮده و ﺳﻬﻢ ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎی ﺳﺎﺑﻖ (۱۱/۱۸) ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻘﺴﯿﻂ نمیﺑﺎﺷﺪ.
• ﻣﻬﻠﺖ ﭘﺮداﺧﺖ ﻗﺴﻂ اول ﺣﺪاﮐﺜﺮ ﺑﻪ ﻣﺪت ﯾﮏ ﻣﺎه از ﺗﺎرﯾﺦ اراﺋﻪ ﺗﻘﺎﺿﺎی ﺗﻘﺴﯿﻂ ﺑﻪ ﺷﻌﺒﻪ میﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ میﺑﺎﯾﺴﺖ اﻋﻼﻣﯿﻪ ﺗﻘﺴﯿﻂ ﻣﺎﺑﻪ اﻟﺘﻔﺎوت ﺑﻼﻓﺎﺻﻠﻪ ﺗﻮﺳﻂ واﺣﺪ اﻣﻮر ﻓﻨﯽ ﺑﯿﻤﻪ ﺷﺪﮔﺎن ﺑﻪ ﻣﺘﻘﺎﺿﯽ ﺗﺴﻠﯿﻢ ﮔﺮدد.
• ﺣﺪاﮐﺜﺮ ﻣﻬﻠﺖ ﭘﺮداﺧﺖ اﻗﺴﺎط دوم و ﺑﻪ ﺑﻌﺪ ﻫﺮ ﮐﺪام ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﯾﮏ ﻣﺎه ﭘﺲ از ﭘﺎﯾﺎن ﻣﻬﻠﺖ ﻗﺴﻂ ﻣﺎه ﻗﺒﻞ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد.
• ﺗﻌﺪاد اﻗﺴﺎط ﻣﻌﺎدل ﻋﺪد ﺳﻨﻮات (ﺑﻪ ﺳﺎل) ﺧﺪﻣﺖ ﻣﻮرد ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ میﺑﺎﺷﺪ ﮐـﻪ ﻃﺒـﻖ ﺗﻮاﻓـﻖ ﺷـﻌﺒﻪ و ﺷﺨﺺ ﺗﻌﯿﯿﻦ میﮔﺮدد. ﺣﺪاﮐﺜﺮ ﻣﺪت ﭘﺮداﺧﺖ ﻣﯿﺰان اﻗﺴﺎط ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﮐﻞ ﻣﺒﻠﻎ ﻣﺎﺑﻪ اﻟﺘﻔﺎوت و ﻣﯿﺰان ﺣﻘﻮق و ﻣﺰاﯾﺎی ﺷﺨﺺ در ﻣﻮاردی ﮐﻪ ﻣﺒﻠـﻎ ﻫـﺮ ﻗـﺴﻂ از ۲۵% دﺳـﺘﻤﺰد ﻣـﺸﻤﻮل ﮐـﺴﺮ ﺣـﻖ ﺑﯿﻤـﮥ ﻣﺘﻘﺎﺿﯽ در زﻣﺎن ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﺎﺷﺪ، اﻣﮑﺎن ﺗﻘﺴﯿﻂ ﺗﺎ “۳۰” ﻗﺴﻂ ﺑﺎ ﻣﻮاﻓﻘﺖ ﻣﺸﺘﺮک ﻣﺴﺌﻮل اﻣﻮر ﻓﻨﯽ ﺑﯿﻤﻪ ﺷﺪﮔﺎن و رﺋﯿﺲ واﺣﺪ اﺟﺮاﯾﯽ ذﯾﺮﺑﻂ ﻣﯿﺴﺮ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد.
آنچه دیگران می خوانند:
گردآورنده: علی اکبر رضایی