پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ ۱۴:۳۷
۱۳
۱۲
نسخه چاپی

حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش دولت رئیسی می شود؟

حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش دولت رئیسی می شود؟
گمانه زنی برای انتخاب وزرای دولت جدید در حال شکل گیری است و رفته رفته با نزدیک شدن به مراسم تحلیف و تکشیل دولت این موضوع داغ تر می شود.

به گزارش تیتربرتر؛ یکی از موضوع های مهم انتخاب وزیر آموزش و پرورش تحول‌خواه و جوان‌گرا است با توجه به شعاری که آقای رئیسی داده‌ است، آموزش و پرورش نسبت به سایر  دستگاه‌ها بیشترین نیاز به تحول را دارد،  سابقه تحول‌خواهی در آموزش و پرورش به سال 85  برمی‌گردد و رهبر انقلاب ضرورت این موضوع را مطرح کردند که پس از آن سند تحول بنیادین تدوین و تصویب شد و 10 سال از ابلاغ آن می‌گذرد اما می‌توان گفت تقریباً بایگانی شده است بنابراین وزیری که معرفی می‌شود در مسئولیت سنگینی قرار می‌گیرد و باید واقعاً به تحول ایمان داشته باشد.

به گفته کارشناسان تحول در آموزش و پرورش کار ساده‌ای نیست در قوه قضاییه برای اجرای تحول، ریاست قوه ورود داشت که یکی از سران قوا است اما در آموزش و پرورش یک وزیر به تنهایی نمی‌تواند تحول را عملیاتی کند البته معتقدم تا به امروز نیز جسارت و باور عمیق وجود نداشته است به خصوص بدنه اداری آموزش و پرورش به طور طبیعی محافظه کار هستند و جسارت تحول را ندارند، تحول یعنی دردهای مزمن سیستم به روش‌های معمول علاج نمی‌شود و یک شبه انقلاب نیاز است.

 برخی افراد که مسئول اجرایی تحول شدند خودشان با سند تحول مخالف بودند و زیرنظام‌های سند تحول بنیادین توسط آنها تدوین شد و در برخی موارد مانند اهداف دوره‌های تحصیلی خلاف اهداف سند تحول بنیادین اقدام و مباحثی را تدوین کردند این مسائل باعث شد که سند تحول یا تحریف یا تعطیل شود.

موضوع دیگری که مهم است، جوانگرایی است یعنی وزیر آموزش و پرورش این روحیه را داشته باشد که به جوانان اعتماد کرده و از ظرفیت آنها استفاده کند.فردی که می‌خواهد وزیر آموزش و پرورش شود نباید سابقه ارتباط با جریان قدرتمند غرب‌گرا که در آموزش و پرورش حاکم است، داشته باشد این افراد بر مباحثی تأکید دارند مانند اینکه آموزش و پرورش نباید ایدئولوژیک باشد در حالی که غرب در آموزش و پرورش خود خیلی ایدئولوژیک است و اگر فردی حجاب داشته باشد او را به مدرسه راه نمی‌دهند.

آیا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش دولت رئیسی می شود؟

آیا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش دولت رئیسی می شود؟
آیا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش دولت رئیسی می شود؟

 

حمیدرضا حاجی بابایی از گزینه‌های احتمالی وزارت آموزش و پرورش پیش از این یک بار این پست را گرفته است. او در دولت دوم محمود احمدی نژد وزیر آموزش و پرورش بود.

در دوره وزارت حاجی بابایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اجرایی شد. اجرای این سند انتقادات زیادی را در پی داشت.

بیوگرافی حمیدرضا حاجی وزیر احتمالی دولت رئیسی

بیوگرافی حمیدرضا حاجی وزیر احتمالی دولت رئیسی
بیوگرافی حمیدرضا حاجی وزیر احتمالی دولت رئیسی

 

حمیدرضا حاجی‌بابایی سیاستمدار اصولگرا (زاده ۱۳۳۸، مریانج همدان)، نمایندهٔ دوره پنجم، ششم، هفتم، هشتم، دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی است. او وزیر آموزش و پرورش در دولت دهم و کابینهٔ محمود احمدی‌نژاد بود. او در دوران نمایندگی‌اش عضو هیئت رئیسه و رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس بوده و نیز در کمیسیون‌های محاسبه و بودجه، تلفیق، اصل نود و امنیت ملی و سیاست خارجی عضویت داشته‌است.

حاجی بابایی در انتخابات ریاست جهوری 1400

 او در گفتگویی با یک رسانه محلی از تصمیم خود برای شرکت در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خبر داده بود اما در رابطه با برنامه ها و اهدافش صحبتی نکرد و شرکت هم نکرد.

تحصیلات حاجی بابایی وزیر احتمالی دولت رئیسی

حاجی بابایی در همدان، به سال ۱۳۵۶ دیپلم تجربی و به سال ۱۳۵۸ فوق دیپلم تجربی را از دانشسرای راهنمایی گرفت. وی لیسانس دبیری الهیات و معارف اسلامی (سال ۱۳۶۷ از دانشگاه تهران) و فوق لیسانس الهیات و معارف اسلامی (سال ۱۳۷۲ از دانشگاه آزاد اسلامی کرج) و دکتری الهیات و معارف (سال ۱۳۷۷ دانشگاه آزاد اسلامی کرج) را اخذ کرد.

سوابق شغلی و اجرایی حاجی بابایی

همچنین از سال ۷۲ بمدت سه سال سابقه تدریس در مراکز تربیت معلم و دوره عالی ضمن خدمت فرهنگیان و دانشگاه آزاد اسلامی داشته‌است. وی هم‌اکنون در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و دانشگاه تهران (درس تفسیر قرآن کریم در دانشکده فنی (سال تحصیلی ۹۳–۹۴)) مشغول به تدریس است.

مطالب مرتبط:

سوابق اجرایی حاجی بابایی

سوابق اجرایی حاجی بابایی
سوابق اجرایی حاجی بابایی

 

  • نمایندگی مردم شهرستان همدان در مجلس شورای اسلامی در ادوار پنجم، ششم، هفتم، هشتم و دهم
  • دو دوره عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در دوره‌های هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی
  • نایب رئیس کمیسیون محاسبات و بودجه و امور مالی مجلس (دوره پنجم)
  • عضویت در کمیسیون تلفیق سنوات مختلف و نیز عضو هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق
  • عضو کمیسیون تلفیق برنامه چهارم توسعه اقتصادی – اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
  • عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی دوره‌های ششم – هفتم و هشتم (چند ماه عضوکمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی) و رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه
  • عضو هیئت امنای دانشگاه بوعلی سینا
  • عضو هیئت امنای دانشگاه علوم پزشکی همدان
  • چهار دوره عضو و رئیس فراکسیون فرهنگیان

دوره وزارت آموزش و پرورش حاجی بابایی در دولت احمدی نژاد

حاجی‌بابایی در آبان ۱۳۸۸ از طرف محمود احمدی‌نژاد برای تصدی وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی گردید و با اخذ ۲۱۷ رأی موافق، ۳۳ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع وزیر آموزش پرورش دولت دهم شد.

استعفای حاجی بابایی از حزب اعتدال و توسعه

حاجی بابایی یکی از اعضای حزب اعتدال و توسعه بود. اما در آبان ۸۶، همزمان با ایام نام‌نویسی برای انتخابات مجلس هشتم، ۴ نفر از اعضای این حزب، که حاجی‌بابایی نیز در بین آن‌ها بود، اعضای حزب را به افول از آرمان‌های اولیه، خروج از مشی اعتدال و چرخش به سمت جریان‌های غیرمعتدل اصلاح طلب متهم کرده و با انتشار بیانیه‌ای استعفای خود را از این حزب اعلام نمودند.

حاشیه های حاجی بابایی 

در مهر ماه ۹۱ در بازگشت دانش آموزان از اردوی راهیان نور بر اثر تصادف یکی از ده اتوبوس در جاده دهدز، ۲۲ دختر و ۴ همراه از کاروان چهارمحال و بختیاری کشته و ۱۴ نفر زخمی شدند.

 برخی ادعا کردند این اردوها اجباری بوده و بخشی از نمره آموزش دفاعی در آن داده می‌شود، اما حاجی بابایی این موضوع را تکذیب کرد.

در آذر ماه ۹۱ نیز حادثه آتش‌سوزی در مدرسه شین‌آباد پیرانشهر اتفاق افتاد که طی آن سیران یگانه، دانش آموز ده ساله‌ای بر اثر شدت سوختگی در بیمارستان سینا تبریز جان سپرد. هرچند وی در مجلس از کلمه عذرخواهی استفاده کرد اما به دلیل به کار بردن عبارت «از الان تا قیامت بابت هر اتفاقی که در آموزش و پرورش می‌افتد عذرخواهی می‌کنم.» عده‌ای عذرخواهیش را طعنه‌آمیز تصور می‌کنند.

 وی همچنین به کار بردن جملاتی که از خبرگزاری مهر راجع به برخورد او با خبرنگاران منتشر شده بود را تکذیب کرد و تعهد داد امکانات لازم برای مداوای آنان را فراهم می‌کند. در پی این اتفاقات برخی از نمایندگان خواهان استعفای او شدند ولی وی از این امر خودداری نمود.

دیگر گزینه های وزارت آموزش و پرورش دولت سیزدهم

محمد جواد حاج علی اکبری وزیر احتمالی آموزش و پرورش دولت سیزدهم

محمدجوادحاج علی اکبری، دیگر گزینه مطرح شده هم معاون رئیس جمهور در امور جوانان در دولت احمدی نژاد بود.

در دی ماه ۱۳۹۶ به ریاست شورای سیاستگذاری ائمه جمعه رسید و در ۱۰ دی ۱۳۹۷ نیز به امامت جمعه موقت تهران منصوب شد. او همچنین سابقه ریاست سازمان ملی جوانان و ریاست مرکز رسیدگی به امور مساجد را درکارنامه خود دارد.

احمد حیدر وزیر احتمالی آموزش و پرورش دولت سیزدهم

احمد حیدری، رئیس ستاد انتخاباتی کانون کشوری فرهنگیان جبهه نیروهای انقلاب اسلامی در دوره انتخابات ریاست جمهوری بود. پس از اعلام موجودیت جبهه مردمی نیروهای انقلاب، او از کسانی بود که از این جبهه اعلام حمایت کرد.

او سابقه معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزیر آموزش و پرورش، مشاور و مدیر کل دفتر وزارتی آموزش و پرورش و معاون برنامه‌ریزی و امور مشارکت‌های سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور را در کارنامه خود دارد.

از دیگر سوابق اجرایی او می‌توان به رئیس شورای اطلاع‌رسانی وزارت آموزش و پرورش، رئیس کمیته مستندسازی وزارت آموزش و پرورش و عضو گروه تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی در شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: محسن رضوی



+ 13
مخالفم - 7
نظرات : 12
منتشر نشده : 0
 
ir
+0
unlike
-0
معلم ۰۰/۰۶/۱۳ - ۱۶:۴۲
پاسخ
comments بهترین گزینه دکتر حاج بابایی.درود بر حاج بابایی. /2
 
 
ir
+0
unlike
-0
... ۰۰/۰۶/۱۳ - ۰۶:۵۶
پاسخ
comments سلام دکتر حاجی بابایی محبوب قلب هاست وشایستگی وزیرآموزش وپرورش رادارد.دوستت دارم حاجی بابایی./1
 
 
ir
+0
unlike
-0
نازنین ۰۰/۰۶/۱۳ - ۰۶:۵۳
پاسخ
comments بهترین گزینه برا آموزش و پرورش حاجی بابایی است/1
 
 
ir
+0
unlike
-0
ناشناس ۰۰/۰۶/۱۳ - ۰۶:۵۲
پاسخ
comments بهترین گزینه برا آموزش و پرورش حاجی بابایی/1
 
 
ir
+0
unlike
-0
۰۰/۰۶/۱۳ - ۰۶:۵۰
پاسخ
comments بهترین گزینه برا ی آموزش و پرورش حاجی بابایی می باشد./1
 
 
ir
+0
unlike
-0
ش ۰۰/۰۶/۱۳ - ۰۶:۴۷
پاسخ
comments بهترین گزینه برای آموزش و پرورش دکترحمیدرضاحاجی بابایی صددرصدانشاالله هستند./1
 
 
ir
+0
unlike
-0
1 ۰۰/۰۶/۱۳ - ۰۶:۴۵
پاسخ
comments بهترین گزینه برا آموزش و پرورش فقط آقای دکتر حاجی بابایی هستند/1
 
 
ir
+0
unlike
-0
Bgfffd ۰۰/۰۶/۱۱ - ۱۳:۵۰
پاسخ
comments سلام دکتر حاجی بابایی اصلح و بهترین گزینه برای وزارت آموزش و پرورش/1
 
 
ir
+0
unlike
-0
الییب ۰۰/۰۶/۰۱ - ۲۰:۱۷
پاسخ
comments سلام دکتر حاجی بابایی محبوب قلب هاست /2
 
 
ir
+0
unlike
-0
ناشناس ۰۰/۰۵/۰۹ - ۱۴:۱۰
پاسخ
comments بهترین گزینه برا آموزش و پرورش حاجی بابایی/1
 
 
ir
+0
unlike
-0
... ۰۰/۰۵/۰۹ - ۱۴:۰۹
پاسخ
comments بهترین گزینه برا آموزش و پرورش فقط آقای دکتر حاجی بابایی هستند/1
 
 
ir
+0
unlike
-0
علی مردانی ۰۰/۰۵/۰۹ - ۱۴:۰۸
پاسخ
comments بهترین گزینه برای آموزش و پرورش دکتر حاجی بابایی هستند/1
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری