پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ ۲۳:۲۴
۴
۰
نسخه چاپی

چگونه می توانم با دیگران ارتباط موثر و خوبی برقرار کنم؟

چگونه می توانم با دیگران ارتباط موثر و خوبی برقرار کنم؟
می خواهید بهتر ارتباط برقرار کنید؟ این نکات به شما کمک می کند تا از سوتفاهم جلوگیری کنید، معنای واقعی آنچه را که در ارتباط است، درک کنید و روابط کاری و شخصی خود را تا حد زیادی بهبود ببخشید.

تیتربرتر: ارتباطات موثر چیزی فراتر از تبادل اطلاعات است. این در مورد درک احساسات و اهداف موجود در اطلاعات است. علاوه بر اینکه می توانید پیامی را به طور واضح منتقل کنید، باید به گونه ای گوش دهید که معنای کامل گفته ها را بدست آورد و باعث شود شخص مقابل شنیده و فهمیده شود.

به نظر می رسد ارتباط موثر باید غریزی باشد. اما اغلب اوقات، وقتی می خواهیم با دیگران ارتباط برقرار کنیم، چیزی به بیراهه می رود. ما یک چیز می گوییم، شخص دیگر چیز دیگری می شنود و سوتفاهم، ناامیدی و درگیری بوجود می آید. این می تواند در خانه، مدرسه و روابط کاری شما مشکل ایجاد کند.

برای بسیاری از ما، برقراری ارتباط روشن تر و مؤثرتر نیاز به یادگیری برخی مهارت های مهم دارد. خواه در بهبود ارتباط با همسر، فرزندان ، رئیس یا همکاران خود باشید، یادگیری این مهارت ها می تواند ارتباط شما با دیگران را بهبود بخشد، اعتماد و احترام بیشتری ایجاد کرده و کار گروهی، حل مشکلات و سلامت کلی اجتماعی و عاطفی شما را بهبود بخشد.

چه چیزی مانع برقراری ارتباط موثر شما می شود؟

چه چیزی مانع برقراری ارتباط موثر شما می شود؟
چه چیزی مانع برقراری ارتباط موثر شما می شود؟

 

موانع مشترک برقراری ارتباط موثر عبارتند از:

استرس و احساسات خارج از کنترل

 هنگامی که استرس دارید یا از نظر احساسی بیش از حد تحت فشار قرار می گیرید، به احتمال زیاد دیگران را اشتباه می خوانید، سیگنال های غیرکلامی گیج کننده یا مبهمی ارسال می کنید و از الگوهای رفتاری ناسازگار در حرکت زانو عبور می کنید. برای جلوگیری از درگیری و سوتفاهم، می توانید یاد بگیرید که چگونه قبل از ادامه مکالمه سریع آرام شوید.

عدم تمرکز

 هنگامی که چند وظیفه ای انجام می دهید نمی توانید به طور موثر ارتباط برقرار کنید. اگر تلفن خود را چک می کنید، برنامه ریزی می کنید که بعد چه چیزی بگویید یا رویاپردازی کنید، مطمئناً در مکالمه نشانه های غیرکلامی را از دست خواهید داد. برای برقراری ارتباط موثر، باید از حواس پرتی جلوگیری کرده و تمرکز خود را حفظ کنید.

زبان بدن متناقض

ارتباطات غیر کلامی باید گفته ها را تقویت کند نه اینکه با آن ها مغایرت داشته باشد. اگر یک چیز بگویید، اما زبان بدن شما چیز دیگری بگوید، شنونده شما احتمالاً احساس می کند که شما صادق نیستید. به عنوان مثال، در حالی که سرتان را تکان می دهید نمی توانید "بله" بگویید.

زبان بدن منفی

 اگر با گفته ها موافق نیستید یا دوست ندارید، می توانید از زبان بدن منفی استفاده کنید تا پیام شخص مقابل را رد کنید، مانند عبور از بازوها، جلوگیری از تماس چشمی یا ضربه زدن به پاها. لازم نیست با گفته ها موافقت کنید یا حتی آنها را دوست داشته باشید، اما برای برقراری ارتباط موثر و قرار دادن شخص مقابل در حالت دفاعی، مهم است که از ارسال سیگنال های منفی خودداری کنید.

مهارت اول برای ارتباط موثر 

مهارت اول برای ارتباط موثر 
مهارت اول برای ارتباط موثر 

 

شنونده خوبی باشید

هنگام برقراری ارتباط با دیگران، ما غالباً بر آنچه باید بگوییم متمرکز می شویم. با این حال، ارتباط موثر کمتر به صحبت و بیشتر به گوش دادن بستگی دارد. خوب گوش دادن به معنای نه تنها درک کلمات یا اطلاعات منتقل شده است، بلکه درک احساساتی است که گوینده سعی در انتقال آن دارد.

بین شنیدن درگیر و به سادگی شنیدن تفاوت زیادی وجود دارد. وقتی واقعاً گوش می کنید صدای واضحی را در صدای کسی می شنوید که به شما می گوید احساس آن شخص چیست و احساساتی را که سعی در برقراری ارتباط دارد. وقتی یک شنونده درگیر کار باشید، نه تنها فرد مقابل را بهتر درک می کنید، بلکه باعث می شوید که آن شخص احساس شنیدن و درک کند، که می تواند به ایجاد یک ارتباط قوی تر و عمیق تر بین شما کمک کند.

مهارت دوم برای برقرار مؤثر

مهارت دوم برای برقرار مؤثر
مهارت دوم برای برقرار مؤثر

 

 به سیگنال های غیرکلامی توجه کنید

نوع نگاه، گوش دادن، حرکت دادن و عکس العمل شما نسبت به شخص دیگر، بیش از کلمات به تنهایی می تواند در مورد احساس شما به او بگوید. ارتباط غیر کلامی یا زبان بدن، شامل حالات صورت، حرکات و حرکات بدن، تماس چشمی، حالت صدای شما و حتی تنش و تنفس عضلانی می شود.

توسعه توانایی درک و استفاده از ارتباطات غیرکلامی می تواند به شما کمک کند با دیگران ارتباط برقرار کنید، منظور خود را بیان کنید، در موقعیت های چالش برانگیز حرکت کنید و روابط بهتری در خانه و محل کار ایجاد کنید. با استفاده از زبان بدن باز و برقراری ارتباط چشمی با شخصی که با او صحبت می کنید، می توانید ارتباط موثر را تقویت کنید. همچنین می توانید از زبان بدن برای تأکید یا تقویت پیام کلامی خود استفاده کنید.

از زبان منفی بدن خودداری کنید. در عوض، از زبان بدن برای انتقال احساسات مثبت استفاده کنید، حتی وقتی در واقع آن ها را تجربه نمی کنید. اگر از موقعیتی عصبی هستید می توانید از موقعیت استفاده کنید زبان بدن برای نشان دادن اعتماد به نفس، حتی اگر آن را احساس نمی کنید. سعی کنید به جای اینکه به طور موقت با سر به پایین به اتاق بروید، چشمانتان را از خود دور کنید و روی صندلی بلغزانید، سعی کنید بلند بایستید و شانه های خود را صاف بگیرید، لبخند بزنید و تماس چشمی خود را حفظ کنید و یک دست دادن محکم را تحویل دهید. این باعث می شود اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید و به آرامش طرف مقابل کمک کنید.

مطالب مرتبط:

مهارت سوم برای داشتن ارتباطی مؤثر

مهارت سوم برای داشتن ارتباطی مؤثر
مهارت سوم برای داشتن ارتباطی مؤثر

 

استرس را در جریان نگه دارید

چند بار در هنگام اختلاف نظر با همسر، بچه ها، رئیس، دوستان یا همکاران خود احساس استرس کرده اید و سپس چیزی را گفته اید یا انجام داده اید که بعدا پشیمان شدید؟ اگر بتوانید استرس را به سرعت از بین ببرید و به حالت آرام برگردید، نه تنها از چنین پشیمانی ها جلوگیری می کنید، بلکه در بسیاری از موارد به آرامش طرف مقابل نیز کمک می کنید. فقط در شرایطی که در آرامش به سر می برید، می توانید بفهمید که آیا وضعیت نیاز به پاسخ دارد یا اینکه سیگنال های طرف مقابل نشان می دهد بهتر است سکوت کنید.

به عنوان مثال، در شرایطی مانند مصاحبه شغلی، ارائه شغل، ملاقات با فشار بالا یا معرفی خانواده عزیز، مهم این است که احساسات خود را مدیریت کنید، فکر کنید و تحت فشار به طور مؤثر برقراری ارتباط کنید.

تسکین سریع استرس برای برقراری ارتباط موثر

هنگامی که مکالمه شروع به گرم شدن می کند، شما به چیزی سریع نیاز دارید تا شدت احساسات را کاهش دهید. با یادگیری کاهش سریع استرس در لحظه، می توانید با خیال راحت احساسات قوی را که تجربه می کنید، حساب کنید، احساسات خود را تنظیم کنید و رفتار مناسب داشته باشید. تشخیص دهید وقتی دچار استرس می شوید. اگر هنگام برقراری ارتباط استرس دارید، بدن به شما اطلاع می دهد. 

قبل از تصمیم به ادامه مکالمه یا به تعویق انداختن آن، لحظه ای آرام باشید.

حواس خود را به تمرکز برسانید. بهترین راه برای تسکین سریع و مطمئن استرس از طریق حواس بینایی، صدا، لمس، چشایی، بویایی یا حرکت است. به عنوان مثال، شما می توانید یک نعناع فلفلی را در دهان خود قرار دهید، یک توپ استرس را در جیب خود فشار دهید، چند نفس عمیق بکشید، عضلات خود را سفت و شل کنید یا به راحتی یک تصویر آرام و غنی از حس را به یاد بیاورید. هر فرد به ورودی حسی متفاوت پاسخ می دهد، بنابراین شما باید مکانیزم کنار آمدن را پیدا کنید که برای شما تسکین دهنده باشد.

در موقعیت به دنبال شوخ طبعی باشید. در صورت استفاده مناسب، شوخ طبعی راهی عالی برای از بین بردن استرس هنگام برقراری ارتباط است. هنگامی که شما یا اطرافیانتان شروع به جدی گرفتن مسائل می کنید، راهی برای سبک سازی روحیه با به اشتراک گذاشتن یک شوخی یا یک داستان سرگرم کننده پیدا کنید.

مهارت چهارم برای ارتباط مؤثر

مهارت چهارم برای ارتباط مؤثر
مهارت چهارم برای ارتباط مؤثر

 

 خود را مطرح کنید

بیان مستقیم و قاطعانه ارتباط واضحی ایجاد می کند و می تواند باعث افزایش عزت نفس و مهارت های تصمیم گیری شود. ابراز وجود به معنای بیان افکار، احساسات و نیازهای خود به روشی باز و صادقانه است، در حالی که برای خود ایستادگی می کنید و به دیگران احترام می گذارید. این به معنای خصمانه، پرخاشگر بودن یا خواستن نیست. ارتباط موثر همیشه درمورد درک طرف مقابل است، نه پیروزی در یک بحث یا مجبور کردن نظرات خود به دیگران می باشد.

برای بهبود قاطعیت خود:

  • برای خود و گزینه های خود ارزش قائل شوید. آن ها به اندازه دیگران مهم هستند.
  • نیازها و خواسته های خود را بشناسید. بیاموزید که آن ها را بدون نقض حقوق دیگران بیان کنید
  • افکار منفی را به روشی مثبت بیان کنید. 
  • بازخورد مثبت دریافت کنید. تعارف ها را با لطف بپذیرید، از اشتباهات خود بیاموزید، در صورت لزوم از آن ها کمک بخواهید.

 

شما برای برقرای یک ارتباط مؤثر چه راهکارهایی دارید؟ 

 

آنچه دیگران میخوانند:

نویسنده: مهرداد اکبری 



+ 4
مخالفم - 9
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری