پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
جمعه, ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ ۱۳:۲۹
۵
۰
نسخه چاپی
یکی از اصطلاحات رایج در ارز دیجیتال:

نصف شدن پاداش بیت کوین یا هاوینگ چیست؟

یکی از اصطلاحات رایج در ارز دیجیتال:
هاوینگ یا نصف شدن اخیر بیت کوین در 11 مه سال 2020 اتفاق افتاد. برای توضیح اینکه نصف شدن بیت کوین چیست همراه ما باشید.

تیتربرتر: فناوری زیربنایی بیت کوین، بلاکچین اساساً از مجموعه ای از رایانه ها یا گره ها تشکیل شده است که نرم افزار بیت کوین را اجرا می کنند و شامل یک تاریخچه جزئی یا کامل از معاملات انجام شده در شبکه آن است. هر گره کامل یا یک گره شامل کل تاریخ معاملات بیت کوین، مسئول تأیید یا رد تراکنش در شبکه بیت کوین است. برای انجام این کار، گره برای اطمینان از صحت معامله، یک سری بررسی ها را انجام می دهد. این موارد شامل اطمینان از این است که معامله شامل پارامترهای صحیح اعتبار سنجی مانند موارد غیر مجاز است و از طول لازم فراتر نمی رود.

استخراج بیت کوین

استخراج بیت کوین
استخراج بیت کوین

استخراج بیت کوین فرایندی است که افراد از رایانه های خود برای مشارکت در شبکه بلاکچین بیت کوین به عنوان پردازش و اعتبارسنج تراکنش استفاده می کنند. بیت کوین از سیستمی به نام اثبات کار (PoW) استفاده می کند. این بدان معناست که ماینرها باید ثابت کنند که در پردازش معاملات تلاش کرده اند تا پاداش دریافت کنند. این تلاش شامل زمان و انرژی لازم برای اجرای سخت افزار کامپیوتر و حل معادلات پیچیده است

رایانه های سریع تر با انواع خاصی از سخت افزار جوایز بزرگتری را به همراه دارند و برخی از شرکت ها تراشه های رایانه ای را طراحی کرده اند که به طور خاص برای استخراج ساخته شده اند. این رایانه ها وظیفه پردازش معاملات بیت کوین را دارند و برای این کار پاداش می گیرند.

اصطلاح استخراج به معنای واقعی کلمه استفاده نمی شود بلکه به عنوان مرجع نحوه جمع آوری فلزات گرانبها استفاده می شود. استخراج کنندگان بیت کوین مشکلات ریاضی را حل می کنند و قانونی بودن یک معامله را تأیید می کنند. سپس آنها این تراکنش ها را به یک بلاک اضافه می کنند و زنجیره هایی از این بلاک تراکنش ها را ایجاد می کنند و بلاکچین را تشکیل می دهند. هنگامی که یک بلوک با معاملات پر می شود، ماینرهایی که تراکنش های درون بلوک را پردازش و تأیید می کنند، با بیت کوین پاداش می گیرند.

معاملات با ارزش پولی بیشتر برای تأمین امنیت نیاز به تأییدهای بیشتری دارند. این فرآیند استخراج نامیده می شود زیرا کار انجام شده برای بیرون آوردن کد جدید بیت کوین معادل دیجیتال با کار فیزیکی انجام شده برای بیرون کشیدن طلا از زمین است.

 السالوادور دادخواست قانونی بیت کوین را در 9 ژوئن 2021 تشکیل داد. این اولین کشوری است که این کار را انجام می دهد. ارز رمزنگاری شده برای هر معامله ای که تجارت بتواند آن را بپذیرد قابل استفاده است. دلار آمریکا همچنان ارز اصلی السالوادور است.

نصف شدن پاداش بیت کوین یا هاوینگ

نصف شدن پاداش بیت کوین یا هاوینگ
نصف شدن پاداش بیت کوین یا هاوینگ

پس از استخراج 210،000 بلوک یا تقریباً هر چهار سال، پاداش بلوکی که برای پردازش معاملات به ماینرهای بیت کوین اعطا می شود، به نصف پاداش کاهش می یابد. این به نصف میزان انتشار بیت کوین جدید در گردش کاهش می یابد. این روش بیت کوین برای استفاده از یک شکل تورمی مصنوعی است که هر چهار سال یکبار کاهش می یابد تا زمانی که بیت کوین آزاد شود و در گردش است. 

نصف شدن پاداش بیت کوین قابل توجه است زیرا افت دیگری در کاهش عرضه محدود بیت کوین را نشان می دهد. حداکثر کل عرضه بیت کوین 21 میلیون است. از ماه مه 2021، حدود 18،715،050 میلیون بیت کوین وجود دارد در گردش آزاد، فقط 2،284،950 میلیون باقی مانده است که از طریق جوایز استخراج آزاد می شوند.

الگوریتم نصف کردن بیت کوین

این نصف کردن میزان تولید سکه های جدید را کاهش می دهد و بنابراین عرضه موجود را کاهش می دهد. این می تواند برخی از پیامدها را برای سرمایه گذاران ایجاد کند زیرا دارایی های دیگر با عرضه کم، مانند طلا می توانند تقاضای زیادی داشته باشند و قیمت ها را بالاتر ببرند.

در گذشته، این کاهش های بیت کوین با افزایش چشمگیر قیمت بیت کوین ارتباط داشته است. نصف اول که در 28 نوامبر 2012 اتفاق افتاد، در تاریخ 28 نوامبر 2013 از 12 دلار به 1207 دلار افزایش یافت. 

آخرین نصف شدن بیت کوین در 11 مه سال 2020 اتفاق افتاد. در آن تاریخ ، قیمت بیت کوین 8،821 دلار بود. در تاریخ 12 آوریل 2021 ، قیمت بیت کوین به 63 هزار و 558 دلار افزایش یافت. یک ماه بعد، در 11 مه 2021، قیمت بیت کوین 49504 دلار بود که نشان دهنده 461 درصد افزایش است که به نظر می رسد با رفتار نصف شدن سال 2016 سازگارتر است.

در 12 مه 2021، ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا اعلام کرد که تسلا دیگر بیت کوین را به عنوان پرداخت نمی پذیرد و در نتیجه نوسانات بیشتر قیمت ایجاد می کند. در هفته بعد از اظهارات آقای ماسک، قیمت بیت کوین پس از اعلام محدودیت های ممنوعیت ارائه خدمات مرتبط با ارزهای رمزپایه از سوی مؤسسات مالی و شرکت های پرداخت، به زیر 40 هزار دلار رسید. اگرچه این دو اعلامیه ممکن است به طور موقت افت قیمت بیت کوین را ایجاد کند، این احتمال وجود دارد که نوسانات قیمت بیشتر مربوط به رفتار نصف شدن باشد که قبلا مشاهده کردیم. 

درصورتی که یک نصف تقاضا و قیمت را افزایش ندهد، استخراج کنندگان هیچ انگیزه ای نخواهند داشت زیرا پاداش برای انجام معاملات کمتر و ارزش بیت کوین به اندازه کافی بالا نخواهد بود. برای جلوگیری از این امر، بیت کوین فرایندی را برای تغییر دشواری دریافت جوایز ماینینگ یا به عبارتی دشواری استخراج یک معامله در پیش دارد. در صورتی که پاداش به نصف کاهش یابد و ارزش بیت کوین افزایش پیدا نکند، برای ایجاد انگیزه در ماینرها از سختی استخراج کاسته می شود. این بدان معنی است که مقدار بیت کوین منتشر شده به عنوان پاداش هنوز هم کمتر است اما مشکل پردازش یک معامله کاهش می یابد.

مطالب مرتبط:

وقتی بیت کوین نصف می شود چه اتفاقی می افتد؟

وقتی بیت کوین نصف می شود چه اتفاقی می افتد؟
وقتی بیت کوین نصف می شود چه اتفاقی می افتد؟

اصطلاح "نصف کردن" همانطور که مربوط به بیت کوین است، مربوط به تعداد توکن های بیت کوین است که در یک بلوک تازه ایجاد شده وجود دارد. در سال 2009 که بیت کوین راه اندازی شد، هر بلاک حاوی 50 BTC بود، اما قرار بود این مقدار تقریباً هر 4 سال 50٪ کاهش یابد. امروزه، سه رویداد نصف شده وجود دارد و یک بلوک فقط شامل 6.25 BTC است. وقتی نیمه بعدی رخ می دهد، یک بلوک فقط شامل 3.125 BTC است.

تقارن ها چه موقع رخ داده است؟

اولین نصف شدن پاداش بیت کوین در 28 نوامبر 2012، پس از استخراج 5،250،000 BTC رخ داد. مورد بعدی در 9 ژوئیه 2016 و آخرین بار در 11 مه 2020 اتفاق افتاد. انتظار می رود بعدی در بهار 2024 رخ دهد.

چرا نصف ها کمتر از هر 4 سال اتفاق می افتد؟

الگوریتم استخراج بیت کوین با هدف یافتن بلوک های جدید هر ده دقیقه تنظیم شده است. با این حال، اگر ماینرهای بیشتری به شبکه بپیوندند و قدرت هش بیشتری را اضافه کنند، زمان پیدا کردن بلاک ها کاهش می یابد. این مشکل با بازنشانی مشکل استخراج یا حل مشکل الگوریتم استخراج برای کامپیوتر برای بازگرداندن یک هدف 10 دقیقه ای، برطرف می شود. از آنجایی که شبکه بیت کوین در دهه گذشته رشد چشمگیری داشته است، میانگین زمان یافتن یک بلاک به طور مداوم زیر 10 دقیقه (تقریبا 9.5 دقیقه) بوده است.

آیا نصف شدن تاثیری در قیمت بیت کوین دارد؟

قیمت بیت کوین از زمان راه اندازی آن در سال 2009، زمانی که فقط با یک سکه یا دلار معامله می شد، تا آوریل 2021 که قیمت یک بیت کوین بیش از 65500 دلار معامله کرد، به طور پیوسته و قابل توجهی افزایش یافته است. از آنجا که نصف کردن پاداش بلوک به طور مؤثر هزینه ماینرها را که اساساً تولیدکننده بیت کوین هستند دو برابر می کند، این باید تأثیر مثبتی بر قیمت داشته باشد. زیرا تولیدکنندگان باید قیمت فروش خود را با هزینه های خود تنظیم کنند. شواهد تجربی نشان می دهد که قیمت بیت کوین در انتظار کاهش نصف، اغلب چندین ماه قبل از واقعه واقعی، افزایش می یابد.

 

شما درباره اصطلاح هاوینگ چه اطلاعاتی دارید؟

آنچه دیگران میخوانند:

نویسنده: سینا گلستانی 



+ 5
مخالفم - 8
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری