پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ ۱۰:۳۸
۶
۰
نسخه چاپی

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم رئیسی کیست؟

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم رئیسی کیست؟
گمانه‌زنی‌ها برای تصدی کرسی‌ وزارت علوم آغاز شده و احتمالات زیادی درخصوص اعضاء کابینه در فضای رسانه‌ای و مجازی دست به دست شد.

به گزارش تیتربرتر؛ محمدعلی زلفی‌گل در جنگ تحمیلی دچار عارضه شیمیایی شده و وی که از لحاظ سیاسی اصولگرای میانه‌رو به حساب می‌آید و به اعتقاد بسیاری از سیاسیون در دولت سیزدهم مسئولیتی همچون وزارت علوم را بر عهده خواهد گرفت.

دیدگاه های محمدعلی زلفی گل

دیدگاه های محمدعلی زلفی گل
دیدگاه های محمدعلی زلفی گل

 

محمدعلی زلفی گل استادتمام شیمی دانشگاه بوعلی سینا و دانشمند پراستناد جهان اسلام سال 98 در سخنرانی گفت: اگر می‌خواهیم نخبگان را حفظ کنیم، تنها یک راه حل دارد آن هم مهیا کردن زمینه اشتغال آنان و رفع مشکل بیکاری است و باید تمام امکانات کشور را برای اشتغال و مبارزه با بیکاری بسیج کنیم.

وی افزود: «رهبر انقلاب (دام ظله) در روزهای گذشته در دیدار دو هزار نفر از نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی، ادامه پیشرفت علمی کشور را در کوران حرکت پرشتاب علمی جهان، کاملاً ضروری و حیاتی خوانده و با اشاره به شوق سرشار، انگیزه تحسین برانگیز و اعتماد به نفس جوانان نخبه تأکید کردند: هر جوان نخبه پاره تن ایران عزیز ماست و برای رفع مشکلات نخبگان باید سند راهبردی امور نخبگان را کاملاً جدی اجرا و پیگیری کرد. ایشان حرکت علمی آغاز شده در کشور را نیازمند استمرار خوانده و تصریح کردند: لازمه تحقق این هدف ایجاد زیرساخت‌های قانونی در خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان و رفع موانع پیشِ روی آنها است و مکرراً تأکید کرده‌ایم که محیط کسب و کار باید اصلاح شود، مثلاً مجوزی که باید ظرف یک هفته صادر شود، 6 ماه زمان نبرد، موازی‌کاری‌های غلط حذف شده و انحصار برداشته شود.»

دکتر زلفی گل خاطرنشان کرد: نکات بسیار قابل توجهی در این ملاقات مطرح شد که تماما امید به جامعه نخبگانی کشور و لزوم برطرف کردن مشکلات و مسائل آنان بود.

عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا با اشاره به واقعیت امروز دنیا در هدایت جامعه بشری به دست نخبگان، عنوان کرد: تردیدی وجود ندارد که پتانسیل‌ها و استعدادهای مادی و معنوی که خدا به هر جامعه ای داده توسط نخبگان بهره برداری می‌شود و هر جامعه ای که قدر نخبگان خود را ندانسته و آنان را بر صدر ننشاند همیشه دنباله رو و پیاده نظام است.

وی اضافه کرد: بر این اساس جوامع پیشرفته جاذبه‌ها و شرایطی را ایجاد می‌کنند تا نخبگان جوامع محروم را به سمت خود هدایت کنند، چراکه هر نخبه می‌تواند یک تحول شگرف برای یک جامعه ایجاد کند.

محمدعلی زلفی گل با تاکید بر نقش اثرگذار نخبگان در هر جایگاهی، تصریح کرد: یک نخبه می‌تواند یک رهبر خوب، رییس جمهور برجسته، شهردار کارآمد، مدیر ارزشمند، دانشمند اثرگذار، ثروتمند موفق و صنعتگر عالی باشد، لذا اینکه می‌گویند با یک گل بهار نمی شود، اتفاقا باید بگوییم با یک گل بهار می‌شود.

این پژوهشگر برتر کشور ادامه داد: یک فرد نخبه در هر جایگاهی که باشد می‌تواند جامعه را هدایت و اصلاح کند و این موضوع در کشورهای پیشرفته کاملا جا افتاده است، برای همین است که تلاش می‌کنند تا نخبگان کشورهای دیگر را جذب کرده و از آنها استفاده کنند.

زلفی گل با ابراز تاسف از برخی شرایط کشور ما برای نخبگان، اظهار کرد: گاهی نخبگان مجبورند از کشور بروند، یعنی نمی‌خواهند بروند ما آنها را فراری داده و مجبور می‌کنیم از کشور خارج شوند، چراکه شرایط کار و اشتغال برای آنها مهیا نیست و احساس موثر بودن نمی‌کنند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر بزرگترین مشکل جامعه ما بیکاری بوده و این معضل حرف اول را می‌زند، بعید است یک ایرانی چه نخبه، چه غیرنخبه «کار» داشته باشد اما کشور و ریشه خود را رها کرده و به مملکت غریب برود؛ وقتی یک نخبه از هر صنفی هنرمند و مهندس یا پزشک و ورزشکار ببیند که نمی‌تواند از عمر خود به صورت اثربخش در کشور استفاده کند، طبیعی است که از این کشور به جایی که بتواند موثر باشد و از عمر خود لذت ببرد، می‌رود.

این دانشمند برتر جهان اسلام اذعان کرد: به نظر بنده اگر می‌خواهیم نخبگان را حفظ کنیم، تنها یک راه حل دارد آن هم مهیا کردن زمینه اشتغال آنان و رفع مشکل بیکاری است و باید تمام امکانات کشور را برای اشتغال و مبارزه با بیکاری بسیج کنیم.

زلفی گل ابراز کرد: این مساله بسیار با اهمیت است و برای همین دلیل رهبر انقلاب امسال را سال «رونق تولید» نام گذاری کردند، چراکه با رونق تولید، اشتغال هم رونق پیدا می‌کند که البته آن هم یک شرط دارد؛ باید جلوی ورود محصولات مشابه خارجی را به کشور بگیریم تا محصولات داخلی به قدرت رقابت با محصولات یگر دست پیدا کرده و بتوانند صادرات کنند.

وی اضافه کرد: واردات محصولاتی که مشابه داخلی دارند، آن صنعت را از بین برده صنعتگر را ورشکست می‌کند، چراکه در حال حاضر با وجود تحریم سلطه جهانی این شرایط رقابت عادلانه نیست.

رئیس سابق دانشگاه بوعلی سینا در بخش دوم سخنان خود با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب در دیدار با نخبگان مبنی بر وجود جریان بدخواه دلسرد کننده نخبگان،گفت: وجود افراد بدخواه در هر حاکمیت و نظامی طبیعی است اما باید بدانیم هر جا را دشمنان ما نشانه می‌گیرند نقطه قوت ماست، آنها به نقاط ضعف کاری ندارند.

زلفی گل ادامه داد: یکی از نقاط قوت کشور رتبه علمی ما در منطقه است که با اختلاف از سایر کشورها جلو هستیم، به عنوان مثال بیش از 20 هزار سند علمی کشور ما در نشان می‌دهد رتبه اول در منطقه بلامنازع از آن کشور ماست که انکار شدنی هم نیست، هر چند بدخواهان آن را انکار کنند.

وی در پایان تاکید کرد: ما باید حواسمان جمع باشد حالا که در زمینه تولید علم رتبه نخست را کسب کرده ایم در زمینه تولید فناوری هم رتبه نخست را به دست آوریم چراکه فناوری هنر تبدیل کردن علم به عمل بوده و هر کشوری فناوری قوی تری داشته باشد اشتغالش قوی است و این فرآیند، کار نخبگان جامعه است که با برطرف کردن مشکلات و بهادادن به آنان حل می‌شود.

مطالب مرتبط:

بیوگرافی محمد علی زلفی گل

بیوگرافی محمد علی زلفی گل
بیوگرافی محمد علی زلفی گل

 

محمدعلی زلفی‌گل (زادهٔ ۱۳۴۵ در آشتیان) استاد شیمی، رئیس سابق دانشگاه بوعلی سینا و همچنین قائم‌مقام سابق بنیاد ملی نخبگان است. او در صدر فهرست پراستنادترین محققان ایرانی موسسه ISI قرار دارد و تا کنون بیش از ۵۰۰ مقاله ISI نوشته‌است. یکی از خیابان‌های شهر همدان به اسم او نام‌گذاری شده‌است. او یکی از برگزیدگان چهارمین دوره جایزه علمی علامه طباطبایی بنیاد ملی نخبگان در سال ۱۳۹۴ است

سوابق علمی زلفی گل

در سال ۱۳۷۱ در نهمین گردهمایی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترای داخل و خارج از کشور در دانشگاه فردوسی (مشهد مقدس) شرکت نموده و با ارائه مقاله علمی مستخرج از پایان نامه کارشناسی ارشد خویش، رتبه اول را در بخش علوم پایه کسب نمود. در مقطع دکترا نیز به عنوان دانشجوی دکترای نمونه دانشگاه شیراز انتخاب شده و مورد تقدیر قرار گرفت. بلافاصله پس از فارغ التحصیلی در مقطع دکترا، در دانشگاه بوعلی سینا (همدان، پایتخت تاریخ و تمدن ایران) به عنوان استادیار مشغول به تدریس و تحقیق شد.

وی به ترتیب در سال‌های ۱۳۸۰ و ۱۳۸۴ به رتبه‌های علمی دانشیاری و استادی ارتقاء یافت و از سوی انجمن شیمی ایران نیز به عنوان شیمیدان برجسته زیر ۴۰ سال کشور در گرایش شیمی آلی، انتخاب و جایزه دکتر ارشیا آزاد به وی اهدا شد.

از سال ۱۳۸۳ نام دکتر زلفی‌گل در لیست یک درصد دانشمندان پر استناد رشته شیمی جهان، در پایگاه اطلاعات و آمار علمی ISI قرار گرفته و مورد تقدیر مقام عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری واقع شده است. انجمن شیمی ایران در سال ۱۳۹۲ وی را به عنوان شیمیدان برجسته گرایش شیمی آلی کشور انتخاب نمود و مورد تقدیر قرار داد. سال‌های متعدد، وی پژوهشگر برتر دانشگاه، استان و همچنین ۹ سال متوالی استاد برتر آموزشی گروه شیمی آلی دانشگاه بوعلی سینا را در کارنامه ی علمی خویش دارد. ایندکس اچ وی (H-Index) تا تاریخ چاپ این ویرایش ۵۵ می‌باشد.

تعداد ارجاعات به مقالات بین‌الملی او تا این تاریخ بالغ بر ۱۳۷۰۰ (سیزده هزار و هفت صد) می‌باشد. کسب رتبه اول پژوهش­‌های بنیادی در بیست و یکمین جشنواره بین­‌المللی خوارزمی، اخذ جایزه از سازمان کنفرانس اسلامی(COMSTEC)  و دریافت نشان درجه دو ملی پژوهش از رییس جمهور وقت در سال ۱۳۹۰ از دیگر افتخارات علمی کسب شده توسط وی می‌­باشد. وی در سال ۱۳۹۴ به عنوان استاد نمونه کشوری انتخاب شده و در همین سال جایزه‌ی علمی علامه طباطبائی بنیاد ملی نخبگان کشور را نیز دریافت نمود.

وی در سال ۱۳۹۷ به عنوان پژوهشگر برتر کشوری نیز انتخاب شده است. دکتر زلفی‌گل تاکنون در چاپ بیش از ۵۳۰ مقاله در مجله‌های بین‌المللی تحت نمایه ISI مشارکت جدی داشته، که اکثر این مقالات در سمینارها و همایش های علمی ملی و فراملی نیز ارائه گردیده است. وی تجربیات علمی خویش را در این کتابی عنوان "مبانی سنتز ترکیبات آلی با نگرشی نوین" تدوین و تالیف نموده که، این کتاب تا کنون چهار بار تجدید چاپ شده و به عنوان تنها منبع فارسی در سرفصل رشته‌های شیمی و شیمی آلی مورد تایید شورای برنامه‌ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های کشور از سال ۱۳۹۴ معرفی شده است.

دکتر زلفی‌گل در زمینه فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی هم قلم آثاری دارد که تاکنون ۲۰ مقاله فارسی در زمینه‌های علم سنجی، سیاست‌گذاری علم، پژوهش و فرهنگ از وی منتشر شده که این مقالات به همراه برخی از نقطه نظرات وی در کتابی به نام "دانش برای دانایی" به چاپ رسیده است.

همچنین مقاله وی حاوی نظریه مهاجرت ژن‌های او مورد توجه جامعه علمی و اجرائی کشور واقع شد.

وی مجری و همکار ۲۰ طرح تحقیقاتی دانشگاهی و ملی نیز بوده است. دکتر زلفی‌گل از سال ۲۰۱۸ به عنوان ادیتور مجله بین‌المللی انجمن شیمی ایران که توسط انتشارات اشپرینگر منتشر می‌شود، نیز منصوب شده است.

سال ۹۹ طی حکمی از سوی دکتر منصور غلامی وزیر علوم،تحقیقات و فناوری دکتر زلفی‌گل  به عضویت هیات نظارت برعملکرد هیات ممیزه موسسات منصوب شد.

"طراحی، سنتز و کاربرد نانو ذرات مغناطیسی، مایعات یونی و نمک‌های مذاب نانو در سنتز آلی"، "توسعه هدفمند اکسایش و آروماتیک شدن بر پایه آنومریک"، "طراحی و شناسایی کاتالیزورهایی با ساخنار نانو حاوی گروه‌های عاملی فسفروس اسید و کاربرد آنها در واکنش‌های چند جزئی"، "طراحی و سنتز و کاربرد فتالوسیانین‌های یونی هدفمند به عنوان کاتالیزور در تبدیل گروه‌های عاملی آلی" از مهم‌ترین طرح‌های پژوهشی دکتر زلفی گل به شمار می‌رود.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: محسن رضوی



+ 6
مخالفم - 12
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری