پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۱ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
جمعه, ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ ۱۴:۲۸
۱۰
۰
نسخه چاپی

ماجرای مرگ حسین شیبانی قهرمان پرورش اندام آسیا

ماجرای مرگ حسین شیبانی قهرمان پرورش اندام آسیا
حسین شیبانی قهرمان اسبق پروش‌اندام آسیا به دلیل ابتلا به ویروس کرونا، دارفانی را وداع گفت.

به گزاش تیتربرتر؛ به نقل از سایت فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام، حسین شیبانی قهرمان سابق پرورش اندام که عناوین متعددی در آسیا و جهان در کارنامه خود داشت، صبح امروز درگذشت.

علت مرگ حسین شیبانی قهرمان پرورش  اندام آسیا

علت مرگ حسین شیبانی قهرمان پرورش  اندام آسیا
علت مرگ حسین شیبانی قهرمان پرورش  اندام آسیا

حسین شیبانی چهره شاخص بدنسازی ایران و دارنده مدال‌های طلای آسیا و رقابت‌های آرنولد کلاسیک که مدتی بود بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان بستری شده بود، صبح امروزجمعه 23 مرداد 1400 درگذشت. بر اساس اعلام نزدیکان وی، در مدتی که شیبانی در بیمارستان بستری بود هیچکدام از مسئولان ورزش سراغی از وی نگرفتند. وی داری کارت حرفه‌ای NPC و کارت الیت پرو Ifbb بود.

فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام این اتفاق تلخ و ناگوار را به خانواده شیبانی، جامعه پرورش اندام و جامعه ورزش کشور تسلیت می گوید و برای ایشان از درگاه خداوند متعال مغفرت و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل خواهان است.

سابقه ورزشی حسین شیبانی

سابقه ورزشی حسین شیبانی
سابقه ورزشی حسین شیبانی

حسین شیبانی در رشته بدنسازی شاخه پرورش اندام فعالیت داشت.

افتخارات وی

  • مدال طلای مسابقات تهران و کشور 1379
  • مدال طلای تهران و کشور 1388 و عضو تیم ملی
  • مدال طلای مسابقات آسیاییifbb سال 2011
  • مدال طلای کشور 1394
  • مدال طلای آرنولد کلاسیک اسپانیا بزرگسالان 2015
  • مدال طلای آرنولد کلاسیک اسپانیا پیشکسوتان 2015
  • قهرمان قهرمانان (اورال) پیشکسوتان آرنولد کلاسیک اسپانیا 2015

تاریخچه بدن‌سازی در ایران

تاریخچه بدن‌سازی در ایران
تاریخچه بدن‌سازی در ایران

علاوه بر سابقه کهن و تاریخی تمرینات با وزنه در ایران باستان پرورش اندام مدرن نیز در ایران از سابقه‌ای طولانی برخوردار است. تا پیش از سال ۱۳۰۰ اصلاً نامی از ورزش پرورش اندام در ایران نبود و تنها ورزشکاران و پهلوانان باستانی‌کار بخاطر تمرینات داخل گود و بلندکردن وزنه‌های آن زمان در بیرون از گود، اندام های در خور توجهی داشتند و اگر بدن‌های پهلوانان باستانی کار سال های گذشته را مورد ملاحظه قرار داد، در اکثر آنها اندامی ورزیده با عضلاتی پیچیده جلب توجه می‌کند. تا سال ۱۳۲۴ هیچ مسابقهٔ پرورش اندام و یا رقابتی که در آن اندام افراد مورد قضاوت قرار بگیرد، برگزار نشده بود ولی زنده یاد منوچهر مهران اهل مشهد در سال ۱۳۲۲ باشگاه نیرو و راستی را در تهران تاسیس کرد و خود از بنیانگذاران پرورش اندام در ایران گردید وی با توجه به مسئولیتی که داشت رئیس ادارهٔ مسابقات ورزشی تربیت بدنی ایران در سال ۱۳۲۴ اولین مسابقات پرورش اندام را در خیابان لاله زار در تماشاخانهٔ دهقان رسماً برگزار نمود. البته به مدت ۴ سال رقابت ها به صورت جدی برگزار نمی‌شدند تا اینکه در سال ۱۳۲۸مسابقات پرورش اندام در سه رشته قدی و در تهران برگزار شد و نتایج ذیل به دست آمد:

  • دسته اول : باقریان
  • دسته دوم : سیرون هامازاسب
  • دسته سوم : ایلونش

بعدها مسابقاتی دیگر نیز در تهران و شهرستان ها برگزار شد تا اینکه در مسابقات جهانی وزنه‌ برداری سال ۱۹۴۸ که در لندن برگزار گردید، شادروان محمود نامجو در خاتمه مسابقات وزنه‌برداری از طرف اسکار استیت دبیرکل فدراسیون وزنه‌برداری آن زمان تشویق به شرکت در رقابت بهترین بدن در آن مسابقات گردید که شادروان نامجو در رشته کوتاه قدان به مقام اول جهان دست یافت و استیو ریوز قهرمان بلند قدان گردید. 

مطالب مرتبط:

تاریخچه بدن‌سازی در جهان

تاریخچه بدن‌سازی در جهان
تاریخچه بدن‌سازی در جهان

در پایان قرن ۱۹ میلادی جریان فکری تازه‌ای با رویکردی آرمانی به اساطیر یونانی که در آن زیبایی، تناسب و پرورش یافتگی عضلات و بدن، عاملی برای ستایش و تمجید انسان قلمداد می‌شد، پدید آمد. بر اثر نفوذ این جریان فکری جدید، سنت قدیمی بلند کردن سنگ به صورت ورزش مدرن وزنه‌برداری درآمد و با توجه به روند توسعه‌اش، جوانب گوناگونی در فرهنگ‌های مختلف پیدا نمود. یوجین ساندو (Eugene Sandow) یک فوق ستاره فرهنگ بدنی در اوایل قرن بیستم شخصی بود که شهرت خود را در اروپا به عنوان مرد قدرتمند حرفه‌ای بدست آورد و پیروزمندانه با دیگر مردان قدرتمند مبارزه می‌کرد و آن‌ها را علی‌رغم تمام شیرین کاری هایشان شکست می‌داد. او در سال‌های ۱۸۹۰ به آمریکا آمد و توسط فلورنس زیگفلد مورد حمایت قرار گرفت. چیزی که ساندو را از سایرین متمایز می‌کرد زیبایی، ورزیدگی، قدرت و پرورش یافتگی عضلات و بدن وی بود و بیشتر به خاطر معروفیت ساندو بود که فروش هالتر و دمبل به‌طور سرسام آوری بالا رفت.

فدراسیون‌ها

ورزش بدن‌سازی دارای پنج فدراسیون جهانی می‌باشد که باسابقه‌ترین و معتبرترین آن‌ها فدراسیون جهانی بدن‌سازی و تناسب‌اندام (IFBB) می‌باشد که مسابقات مستر المپیا که مهم‌ترین رویداد بدن‌سازی در جهان است زیر نظر این فدراسیون برگزار می‌گردد.

مسابقات

مسابقات بدنسازی به‌طور کلی به سه دسته نمایشی (با فیگور گرفتن روی استیج)، آیتمی (با گذراندن آیتم‌های قدرتی ویا استقامتی) ویا ترکیبی از هردو مورد قبلی تقسیم می‌شوند که در دو سطح آماتور و حرفه‌ای زیر نظر یکی از پنج فدراسیون جهانی بدن‌سازی برگزار می‌گردد.

مسابقات نمایشی

این مسابقات که تنها با فیگور گرفتن روی استیج (صحنه نمایش) انجام می‌پذیرد در سطح آماتور به دسته مسابقات بادی‌بیلدینگ و بادی‌کلاسیک تقسیم می‌شوند که تفاوتشان در محاسبه قد و وزن در بادی‌کلاسیک و دسته‌بندی بر اساس قامت در این رشته می‌باشد درصورتی که در بادی‌بیلدینگ قامت تفاوتی ایجاد نمی‌کند و تنها براساس وزن تقسیم‌بندی برای رقابت صورت می‌گیرد. اما در رقابت‌های حرفه‌ای معمولاً تقسیم‌بندی وزنی هم صورت نمی‌گیرد. مهم‌ترین این مسابقات مسابقات مستر المپیا می‌باشد که سالانه برگزار شده و مهم‌ترین رویداد بدن‌سازی است.

مسابقات ترکیبی

این مسابقات بیشتر در بخش تناسب‌اندام زنان مطرح است که علاوه بر فیگور روی استیج، آیتم‌های هوازی نیز برایشان وجود دارد و بیشتر با عنوان مسابقات فیتنس شناخته شده‌است که مسابقات تناسب‌اندام در مسابقه تناسب‌اندام و فیگور از جمله آن است.

انواع شاخه های ورزش بدنسازی

انواع شاخه های ورزش بدنسازی
انواع شاخه های ورزش بدنسازی

 

فیزیک بدنسازی

این مسابقات در سال 2012 برای اولین بار مطرح شد. در مسابقات فیزیک بدنسازی بیشتر تمرکز بر عرض شانه و نسبت آن به باریک بودن کمر است. در واقع هر چه بدن فرد V شکل باشد شانس بیشتری برای برنده شدن در این مسابقات دارد. فاکتورهای مهم دیگری نیز در برنده شدن تاثیر گذار هستند از جمله عدم استفاده از داروهای استروئیدی و بزرگ یا گرد نبودن بیش از حد عضلات. 

بادی بیلدینگ یا پرورش اندام

در پرورش اندام وزن ورزشکاران اهمیت زیادی دارد و مقیاس دسته بندی آنهاست. در واقع ورزشکاران بر اساس عضله سازی و نمایش بهتر عضلات انتخاب می شوند بر این اساس هر چه قد بدنساز کوتاهتر باشد به معیارهای انتخاب نزدیک تر است زیرا شرط انتخاب تناسب عضلات و ورزیدگی آنها با وزن آنهاست. 

بادی کلاسیک

بادی کلاسیک که از جدیدترین شاخه های بدنسازی است تمرکز اصلی بر کشیدگی عضلات است یعنی هر چه قد فرد بلندتر باشد شانس برنده شدن در این مسابقات برای او بالاتر است. 

پاورلیفتینگ

پاورلیفتینگ از شاخه های تخصصی بدنسازی می باشد که به ورزش وزنه برداری شباهت زیادی دارد. هر چه قدرت بدنساز برای بلند کردن وزنه ها بالاتر باشد شانس برنده شدن وی در این مسابقات بیشتر است.

آنچه دیگران میخوانند:

​​​​​​​گرداورنده: مینا سهراب زاده 




+ 10
مخالفم - 13
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری