پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ ۱۱:۲۵
۷
۰
نسخه چاپی

زمان رای اعتماد وزرای رئیسی در مجلس

زمان رای اعتماد وزرای رئیسی در مجلس
وزرای پیشنهادی رئیسی باید منتظر بمانند تا نمایندگان مجلس بر اساس زمانبندی به آن ها رای دهند.

به گزارش تیتربرتر؛ رئیسی سیزدهمین رئیس جمهور کشور وزرای خود را معرفی کرده و باید حالا با صحبت هایی که وزرای پیشنهادی بر اساس زمانبندی تعیین شده بتوانند اعتماد نمایندگان را جلب کنند تا توسط آن رای اعتماد بگیرند و سکان وزارت های دولت جدید را بدست بیاورند.

همانطوریکه همه در رسانه ها دیدید ظهر چهارشنبه ۲۰ مردادماه پس از فعل و انفعالات بسیار و گمانه زنی‌های متعدد، کابینه دولت سیزدهم رونمایی شد و سید ابراهیم رئیسی در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی، فهرست وزرای دولت سیزدهم را جهت اخذ رأی اعتماد از مجلس معرفی کرد؛ لیستی که میانگین تجربه وزرایش آنچنان بالا نیست و برخی از آنها کمترین سابقه اجرایی را دارند.

گویا رئیسی در ابتدا با انتصاب گزینه‌های غیر سیاسی و میانه‌رو به عنوان معاون اول و رئیس دفتر نهاد ریاست جمهوری وابستگی نداشتن خود را نسبت به جریان‌های سیاسی حامی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده بود، اما از آنجایی که لیست کامل وزرای پیشنهادی در موعد اعلام شده به مجلس ارائه نشد، این گمانه‌زنی وجود داشت که احتمال تغییراتی در لیست اعلامی از سوی رئیس‌جمهور محتمل است.حالا باید وزرای پیشنهادی رئیسی از مجلس شورای اسلامی بتوانند را اعتماد بگیرند.

رای اعتماد وزرای پیشنهادی توسط نمایندگان مجلس چیست؟

 براساس اصل ۱۳۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رییس‌جمهور موظف است وزیران پیشنهادی کابینه‌ خود را برای گرفتن رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی کند زیرا لزوم شروع فعالیت یک وزیر در کابینه دولت منوط به تایید از جانب رئیس‌جمهور و مجلس شورای اسلامی است.

اصل 87 قانون اساسی هم با اشاره به نحوه رای اعتماد به وزرا در مجلس هم می‌گوید؛ «رئیس‏ جمهور برای‏ هیئت‏ وزیران‏ پس‏ از تشکیل‏ و پیش‏ از هر اقدام‏ دیگر باید از مجلس‏ رای‏ اعتماد بگیرد در دوران‏ تصدی‏ نیز در مورد مسائل‏ مهم‏ و مورد اختلاف‏ می‌تواند از مجلس‏ برای‏ هیئت‏ وزیران‏ تقاضای‏ رای‏ اعتماد کند.»

همچنین طبق ماده 188 آئین‌نامه داخلی مجلس، رئیس جمهور ظرف مدت دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف و یا بعد از استعفا یا سقوط دولت، کتبا اسامی وزرای پیشنهادی را به همراه شرح حال هر یک از وزیران و برنامه دولت تقدیم مجلس می‌کند و رئیس مجلس هم مکلف است در اولین فرصت در جلسه علنی وصول معرفی نامه وزیران را اعلام و پس از قرائت دستور تکثیر آن را صادر کند.

شنبه (14 مرداد ماه) مراسم تحلیف رئیس جمهور برگزار شد وشش روز بعد از آن در روز چهارشنبه (20 مرداد ماه) لیست وزرای پیشنهادی خود را از طریق نامه‌ای به قالیباف رئیس مجلس تقدیم کرد.

زمان رای اعتماد وزرای پیشنهادی رئیسی توسط نمایندگان مجلس

زمان رای اعتماد وزرای پیشنهادی رئیسی توسط نمایندگان مجلس
زمان رای اعتماد وزرای پیشنهادی رئیسی توسط نمایندگان مجلس

 

قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمیسیون های تخصصی از امروز به بررسی برنامه های وزرای پیشنهادی می پردازند، گفت که جلسات رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم از روز شنبه هفته آینده ( ۳۰ مرداد) آغاز می شود.

محمدباقر قالیباف در ابتدای جلسه علنی امروز (شنبه) و پس از اعلام وصول نامه معرفی وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: بر اساس ماده ۲۰۲ آیین نامه، دولت محترم دو هفته فرصت برای ارسال لیست وزرا به مجلس داشتند که کمتر از یک هفته این کار صورت گرفت.

وی ادامه داد: دولت برنامه کلی وزرا را در چند صفحه و در ضمیمه لیست به مجلس ارسال کرده که در سامانه بارگذاری می شود. همچنین مواردی همچون تجربه، تخصص مرتبط، شرح حال وزرا، برنامه و سوابق علمی و اجرایی و سایر امتیازات قابل استناد در سامانه در اختیار همه نمایندگان قرار می گیرد. تاکید دارم که حتما وزرا تمام برنامه های خود را در این سامانه قرار دهند که مورد رجوع همه نمایندگان و کمیسیون های تخصصی است. 

رییس مجلس شورای اسلامی درباره روند بررسی صلاحیت ها گفت: بلافاصله امروز این لیست به کمیسیون های مجلس ارسال می شود؛ وظیفه ما بررسی برنامه های وزرا در مهلت یک هفته ای در کمیسیون ها و تطبیق آن با اسناد بالادستی و قوانین است لذا کمیسیون ها نقش مهمی دارند.

قالیباف ادامه داد: گزارش کمیسیون ها درباره وزرا به صحن بسیار مهم است لذا نظرات خود را به طور روشن و شفاف اعلام کنند که نظراتشان در صحن علنی قرائت می شود. مبنای تصمیم گیری مجلس مبتنی بر توانایی، کارآمدی، پاسخگویی، برنامه، اسناد بالادستی و چابکی در تصمیم گیری است.

وی افزود: در بررسی ها به این نکته توجه شود که رییس دولت رییس جمهوری است که وظیفه پیشبرد کارها را به عهده داشته و می خواهد با این تیم کار کند. البته این بدان معنا نیست که مجلس به کل این لیست رای دهد چون در قانون پیش بینی شده که مجلس حرف آخر را در رای اعتماد بزند منتها ما انصاف داشته که رییس جمهور با انتخاب این تیم می خواهد کارش را انجام دهد. بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی مبتنی بر موارد مندرج بر قانون همچون داشتن تجربه، برنامه، کارآمدی، پاسخگویی و تخصص باشد. 

رییس مجلس توضیح داد: بررسی برنامه و صلاحیت وزرا در کمیسیون های تخصصی تا ظهر سه شنبه هفته جاری انجام می شود؛ جلسات امروز و فردای صحن مجلس از ساعت ۸ تا ۹:۳۰ خواهد بود و بعد از آن بر اساس جدول زمان بندی مشخص شده وزرا در کمیسیون های تخصصی حضور پیدا می کنند.

وی ادامه داد: از روز شنبه (۳۰ مرداد ) جلسات رای اعتماد در صحن علنی مجلس آغاز می شود که ان شاءالله تا سه شنبه و یا حداکثر چهارشنبه هفته آینده کار بررسی صلاحیت ها به اتمام می رسد.

مطالب مرتبط:

نامه رئیسی به قالیباف در معرفی وزرای پیشنهای اش

نامه رئیسی به قالیباف در معرفی وزرای پیشنهای اش
نامه رئیسی به قالیباف در معرفی وزرای پیشنهای اش

 

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه علنی امروز متن نامه معرفی وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم  را به شرح زیر قرائت کرد:

« جناب آقای دکتر محمد باقر قالیباف

رییس مجلس شورای اسلامی

احتراما در اجرای اصل ۱۳۳ قانون اساسی بدین وسیله  وزرای پیشنهادی جهت اخذ رای اعتماد معرفی می شوند:

۱- دکتر حسین باغ‌گلی؛ وزارت آموزش و پرورش

۲- دکتر عیسی زارع پور؛ وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات

۳- حجت الاسلام والمسلمین سیداسماعیل خطیب؛ وزارت اطلاعات

۴- دکتر سیداحسان خاندوزی؛ وزارت امور اقتصادی و دارایی

۵- دکتر حسین امیرعبداللهیان؛ وزارت امور خارجه

۶- دکتر بهرام عین‌اللهی؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

۷- دکتر حجت الله عبدالملکی؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

۸- دکتر سیدجواد ساداتی نژاد؛ وزارت جهادکشاورزی

۹- دکتر امین حسین رحیمی؛ وزارت دادگستری

۱۰- امیر سرتیپ ستاد محمدرضا آشتیانی؛ وزارت دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح

۱۱- مهندس رستم‌ قاسمی؛ وزارت راه و شهرسازی

۱۲- دکتر سیدرضا فاطمی امین؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت

۱۳- دکتر محمدعلی زلفی‌گل؛ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

۱۴- دکتر محمد مهدی اسماعیلی؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

۱۵- دکتر احمد وحیدی؛ وزارت کشور

۱۶- مهندس سیدعزت الله ضرغامی؛ وزارت میراث فرهنگی و گردشگری

۱۷-مهندس جواد اوجی؛ وزارت نفت

۱۸-مهندس علی اکبر محرابیان؛ وزارت نیرو

۱۹-سید حمید سجادی هزاوه؛ وزارت ورزش و جوانان

دوام توفیقات جنابعالی و همکاران محترم را از خداوند متعال خواستارم

سید ابراهیم ‌رییسی»

براساس آئین نامه داخلی مجلس، نمایندگان یک هفته فرصت بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی را در کمیسیون‌های تخصصی دارند و بعد از آن مجلس باید در جلسات متوالی در صحن علنی وارد بررسی صلاحیت وزرا شود.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: محسن رضوی



+ 7
مخالفم - 6
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری