پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: سه شنبه, ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
دوشنبه, ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ ۱۸:۳۶
۸
۰
نسخه چاپی

چرا من مدام احساس خستگی می کنم؟

چرا من مدام احساس خستگی می کنم؟
کمبود خواب باعث خستگی می شود و می تواند بر سلامت کلی و رفاه شما تأثیر منفی بگذارد.

تیتربرتر: هر شب هفت تا هشت ساعت بخوابید. هر شب سر ساعت مشخصی به رختخواب بروید و هر روز صبح در همان ساعت از خواب بیدار شوید تا برنامه خود را حفظ کنید. مطمئن شوید که تشک شما راحت است، اتاق به اندازه کافی تاریک و خنک است و تلفن همراه و تلویزیون شما خاموش است. اگر بعد از ایجاد تغییرات در محیط خواب خود هنوز نمی توانید بخوابید، برای رد اختلال خواب با پزشک مشورت کنید.

آپنه خواب

آپنه خواب
آپنه خواب

آپنه خواب یک اختلال جدی در خواب است که در آن بیماران برای مدت کوتاهی در طول خواب تنفس خود را متوقف می کنند. اکثر مردم نمی دانند که این اتفاق می افتد، اما می تواند باعث خروپف شدید و خستگی روز شود.

اضافه وزن، سیگار کشیدن و نوشیدن الکل همگی می توانند علائم آپنه خواب را بدتر کنند. در صورت داشتن اضافه وزن، ترک سیگار و اجتناب از الکل وزن خود را کاهش دهید. پزشک شما همچنین ممکن است دستگاه CPAP را تجویز کند که به باز نگه داشتن مجاری تنفسی در هنگام خواب کمک می کند.

کم خونی و خستگی

کم خونی
کم خونی

کم خونی فقر آهن یکی از علل شایع خستگی در زنان است. گلبول های قرمز خون اکسیژن را در سراسر بدن حمل می کنند و آهن جزء اصلی این سلول ها است. بدون آهن کافی، بدن شما اکسیژن مورد نیاز برای انرژی را دریافت نمی کند. زنانی که دوره های قاعدگی سنگینی را تجربه می کنند یا باردار هستند ممکن است در معرض خطر بیشتری برای کم خونی فقر آهن باشند.

اگر به دلیل کمبود آهن دچار کم خونی هستید، ممکن است بتوانید آهن بدن خود را از طریق رژیم غذایی پر کنید. غذاهای غنی از آهن شامل گوشت، لوبیا، توفو، سیب زمینی، کلم بروکلی، آجیل، غلات غنی از آهن و برنج قهوه ای است. اگر فکر می کنید برای تعیین دوز مناسب به مکمل آهن نیاز دارید، با پزشک خود مشورت کنید.

افسردگی و یکی از علائم خستگی

افسردگی
افسردگی

افسردگی باعث ناراحتی و اضطراب می شود، اما می تواند علائم جسمی از جمله خستگی، بی خوابی و دردها را نیز ایجاد کند.

اگر شما یا کسی که به او اهمیت می دهید افسرده هستید، به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. افسردگی ممکن است بدون درمان برطرف نشود و درمان های زیادی از جمله درمان و داروها وجود دارد که می تواند به رفع علائم کمک کند.

کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید
کم کاری تیروئید

تیروئید غده ای است که متابولیسم را تنظیم می کند یا اینکه بدن با چه سرعتی سوخت را برای عملکردهای بدن شما به انرژی تبدیل می کند. کم کاری تیروئید باعث خستگی، افسردگی و افزایش وزن می شود.

آزمایش خون می تواند تایید کند که فرد مبتلا به کم کاری تیروئید است. خبر خوب این است که این بیماری معمولاً به خوبی جایگزین هورمون های تیروئید می شود.

مصرف زیاد کافئین و خستگی

مصرف زیاد کافئین و خستگی
مصرف زیاد کافئین و خستگی

اکثر مردم برای بهبود عملکرد خود کافئین مصرف می کنند. در حد اعتدال، کافئین باعث افزایش هوشیاری و انرژی می شود. با این حال، کافئین زیاد می تواند باعث لرزش، افزایش ضربان قلب یا تپش قلب، فشار خون بالا، اضطراب و بی خوابی شود. علاوه بر این، پس از از بین رفتن کافئین، افراد می توانند احساس خستگی کنند.

اگر زیاد قهوه، چای حاوی کافئین می نوشید یا از داروهای حاوی کافئین استفاده می کنید، باید به تدریج از این نوشیدنی ها، مکمل ها یا داروها خودداری کنید. در صورت حذف ناگهانی کافئین ممکن است علائم ترک را تجربه کنید، بنابراین به آرامی شروع کنید. ابتدا، نوشیدن آب بیشتر و نوشیدنی های کافئین کمتری را در هر روز شروع کنید.

دیابت و خستگی

دیابت
دیابت

دیابت می تواند با بالا یا پایین بودن قند خون باعث خستگی شود. هنگامی که قندهای شما زیاد است، به جای استفاده از آنها در انرژی، در جریان خون باقی می ماند که باعث می شود احساس خستگی کنید. قند خون پایین (گلوکز خون) بدین معناست که شما ممکن است سوخت کافی برای انرژی نداشته باشید.

اگر فرد مبتلا به دیابت هستید، مهم است که بیماری خود را مدیریت کنید. پزشک اغلب تغییر شیوه زندگی از جمله رژیم غذایی و ورزش را توصیه می کند. همچنین ممکن است انسولین یا سایر داروهای دیابت برای کنترل سطح قند خون تجویز شود.

کم آبی بدن

کم آبی بدن
کم آبی بدن

همه ما می دانیم که آب تشنگی را برطرف می کند، اما آیا می دانستید که کمبود آن می تواند شما را خسته کند؟ وقتی احساس تشنگی می کنید، بدن شما آب از دست داده است.

در حالی که هر مایعی به هیدراته شدن شما کمک می کند، آب بهترین گزینه است. فاقد قند، کالری و کافئین است. اکثر متخصصان حدود هشت لیوان در روز را توصیه می کنند، اما اگر ورزش می کنید یا زندگی می کنید یا در محیط گرم کار می کنید، به بیشتر نیاز دارید. اگر به خوبی هیدراته شده اید، ادرار شما شفاف یا زرد کم رنگ می شود. اگر تیره تر است، ممکن است به مایعات بیشتری نیاز داشته باشید.

مطالب مرتبط:

بیماری قلبی

بیماری قلبی
بیماری قلبی

آیا از انجام کارهای روزمره مانند خرید، نظافت یا بالا رفتن از پله خسته شده اید؟ هنگامی که قلب قادر به پمپاژ خون به تمام بافت های بدن نیست، با هدایت خون از اندام ها و در عوض ارسال آن به اندام های حیاتی، منابع را ذخیره می کند. این می تواند باعث خستگی شود و ممکن است نشانه بیماری قلبی باشد.

بیماری قلبی یک بیماری جدی است که نیاز به درمان دارد، بنابراین با پزشک خود مشورت کنید. تغییرات شیوه زندگی (به عنوان مثال رژیم غذایی و ورزش)، داروها و فیزیوتراپی وجود دارد که می تواند به شما در کنترل بیماری قلبی کمک کرده و به شما کمک کند تا به کار مورد علاقه خود بازگردید.

اختلال خواب شیفت کاری

اختلال خواب شیفت کاری
اختلال خواب شیفت کاری

کار شیفتی می تواند ساعت داخلی 24 ساعته بدن یا ریتم شبانه روزی شما را خراب کند. وقتی شب ها کار می کنید یا شیفت های چرخشی را انجام می دهید، بدن شما نمی داند چه موقع باید بیدار باشد و چه موقع بخوابد، که باعث خستگی می شود.

نور روز اغلب نشانه بیداری است. اگر باید در طول روز بخوابید، سعی کنید محل خواب خود را تا حد ممکن تاریک، خنک و ساکت کنید. اگر مجبور هستید شب کار کنید، محل کار خود را روشن نگه دارید. سعی کنید شیفت شب را پشت سر هم کار کنید و از نوبت های مکرر چرخشی اجتناب کنید. از مصرف کافئین دوری کنید و در روزهای تعطیل تا حد ممکن به برنامه منظم خواب و بیداری پایبند باشید.

حساسیت غذایی

حساسیت غذایی
حساسیت غذایی

حساسیت غذایی می تواند باعث خستگی شود. برخی از غذاها ممکن است باعث خستگی مزمن شوند. اگر بعد از خوردن برخی غذاها احساس خواب آلودگی می کنید، ممکن است نشانه عدم تحمل آن غذا باشد.

بهترین راه برای تشخیص حساسیت یا عدم تحمل به یک غذای خاص، رژیم حذف است. غذاهای مشکوک را حذف کنید و ببینید آیا سطح انرژی شما بهبود یافته است یا خیر. اگر غذاها را دوباره معرفی کنید و خستگی بازگردد، ممکن است علت آن غذا باشد. با پزشک خود در مورد بهترین روش برای رژیم غذایی حذف صحبت کنید.

سندرم خستگی مزمن (CFS) و فیبرومیالژیا

سندرم خستگی مزمن
سندرم خستگی مزمن

سندرم خستگی مزمن و فیبرومیالژیا شرایطی هستند که می توانند باعث خستگی مداوم و بدون دلیل شوند که فعالیت های روزانه را بیش از شش ماه مختل می کند.

هر دو بیماری مزمن هستند و هیچ درمانی برای همه وجود ندارد، اما تغییر شیوه زندگی اغلب می تواند به کاهش برخی علائم خستگی کمک کند. استراتژی ها عبارتند از عادات خوب خواب (محدود کردن کافئین، اتاق خواب خود را تاریک و آرام نگه دارید)، تکنیک های آرامش، ورزش سبک، قدم زدن و رژیم غذایی متعادل.

برخی از ما بدون هیچ دلیل پزشکی خسته شده ایم. خبر خوب این است که ورزش ممکن است به ما تقویت کند. مطالعات به طور مداوم نشان می دهد افرادی که به طور منظم ورزش می کنند نسبت به افرادی که ورزش نمی کنند احساس خستگی کمتری می کنند. هنگام ورزش برای انرژی در محدوده فعالیت های کم تا متوسط مانند پیاده روی، یوگا یا تمرینات مقاومتی سبک برای مبارزه با خستگی بمانید.

آنچه دیگران میخوانند:

​​​​​​​نویسنده: صادق رمضانی 



+ 8
مخالفم - 9
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری