پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۰۳ شهریور ۱۴۰۰ ۱۷:۴۴
۱۱
۱
نسخه چاپی

گرانترین جنگنده های جهان در سال 2021

گرانترین جنگنده های جهان در سال 2021
هواپیماهای جنگنده پیشرفته ترین، قدرتمندترین، پیچیده ترین هواپیماها هستند. طبیعی است که آن ها گران ترین نیز هستند. 

تیتربرتر: بسیاری از کشورها جت های تولید داخل را بسیار ارزان تر از قیمت صادراتی خود خریداری می کنند. برخی دیگر موفق به ساخت کامل یا جزئی جت مورد نظر در کشور خود می شوند. در صورت امکان "قیمت صادرات" خالص برای این لیست در نظر گرفته می شود، اما نباید آن را مسلم دانست.

فقط جت هایی که در حال حاضر در حال تولید هستند فهرست شده اند؛ بنابراین، هیچ F-22 Raptor ، F-117 Nighthawk یا جت های دیگر که در زمان خود بسیار گران بودند، اما دیگر تولید نمی شوند. علاوه بر این، تنها گران ترین نوع یک مدل خاص نیز ذکر شده است.

با توجه به این هشدارها، بیایید بررسی کنیم که گران ترین هواپیماهای جنگنده در سال 2021 چقدر هزینه دارند!

لاکهید مارتین F-16 Block 70/72، حدود 64 میلیون دلار

F-16
F-16

F-16 به عنوان یک جنگنده سبک و قابل مانور ساخته شد که جایگزینی مقرون به صرفه برای F-15 ارائه می داد. انواع قدیمی آن تقریباً 30 میلیون دلار هزینه دارد. ارزان تر از اکثریت قریب به اتفاق جنگنده های معاصر اما پیشرفته ترین آنها واقعاً گران هستند.

پیکربندی Block 70 و 72 شامل بسیاری از ارتقاء های در نظر گرفته شده برای F-16V است و به احتمال زیاد بسیار شبیه F-21 است، جت لاکهید مارتین به هند پیشنهاد داده است. در حالی که ممکن است ما هرگز از قیمت F-21 یا F-16V مطلع نباشیم، هزینه یک F-16 Block 70 به شما این امکان را می دهد تا بدانید که یک جت درجه یک بر اساس F- چقدر است. 16 airframe، ممکن است هزینه داشته باشد.

بوئینگ F/A-18E/F Super Hornet: تا 67.4 میلیون دلار

F/A-18 Super Hornet
F/A-18 Super Hornet

F/A-18 Super Hornet در اواخر دهه 90 وارد بازار شد و جایگزین Hornets قدیمی تر از انواع A ، B ، C و D شد. اگرچه در اصل و در درجه اول هواپیمای حامل، سهم قابل توجهی از کشورهایی را که قصد استفاده از آن را تنها به عنوان هواپیمای زمینی دارند، پیدا کرده است.

آخرین ارتقاء F/A-18 ، پیکربندی Block III، دارای پیشرفت های گسترده ای در سیستم های اویونیک و سلاح است. این هواپیما سوپر هورنت را با جدیدترین جنگنده های نسل 4.5 مطابقت می دهد، اما قیمت را نیز افزایش می دهد.

گران ترین نوع این جت EA-18G Growler است، هرچند که یک هواپیمای جنگی الکترونیکی اختصاصی با برچسب قیمت تا 100 میلیون دلار است. در حالی که می توان به مهمات هوا به هوا و هوا به زمین مجهز شد، اما بسیار تخصصی است که نمی توان آن را با هواپیماهای جنگنده معمولی یکسان در نظر گرفت.

لاکهید مارتین F-35A: حدود 77.9 میلیون دلار

لاکهید مارتین F-35A
لاکهید مارتین F-35A

همه چیز در مورد F-35 پیچیده است. این سیستم به عنوان گرانترین سیستم تسلیحاتی در تاریخ ثبت شد و در حالی که لاکهید مارتین موفق شد هزینه یک F-35A را به کمتر از 80 میلیون دلار برساند، این برچسب قیمت تنها نوک کوه یخ است. به هزینه های عملیاتی جدیدترین جت آمریکایی از بالاترین هزینه های جهان است ، بنابراین خرید هواپیما نسبتاً ارزان اما نگهداری آن بسیار گران است.

همچنین، F-35A تنها یکی از سه نوع بسیار متفاوت است. این ارزان ترین نوع است و از آنجا که اختلاف قیمت بسیار زیاد است، اگر با برادران آن در لیست پایین تر ملاقات کردید، نگران نباشید.

Saab JAS 39E/F Gripen: حدود 85 میلیون دلار

JAS 39 Gripen
JAS 39 Gripen

JAS 39 Gripen سوئدی، از انواع C و D، به دلیل اینکه یکی از ارزان ترین جنگنده های نسل جدید 4 یا 4.5 است، مشهور است. هزینه آن برای هر قطعه می تواند به 30 میلیون دلار برسد، که برای چنین ماشین پیشرفته ای یک معامله است.

آخرین نسخه های آن، E و F، آن را تغییر داد. در حالی که هنوز عملکرد آنها بسیار ارزان تر از هواپیماهای جنگنده نسل 5 است، هزینه یک چنین جت بیش از دو برابر شده است. توضیح آن در تفاوت جت ها نهفته است: تقریباً همه چیز، به غیر از قاب هوا، ارتقا یافته است. رادار جدید، موتور، اویونیک، سیستم های تسلیحاتی بهبود یافته، از گریپن قدیمی بسیار کمی باقی مانده است.

در سال 2012، نسل جدید JAS 39 بیش از 100 میلیون دلار هزینه داشت. تنها در سال های اخیر است که Saab موفق به کاهش قیمت شد و با کاهش، Gripen بار دیگر به یک جت جستجو شده در بازار بین المللی تبدیل شد.

سوخو Su-35 Flanker E: حدود 85 میلیون دلار

Su-35
Su-35

شهرت جنگنده های روسی ارزان قیمت است. Su-35 اینطور نیست. در واقع، قیمت صادراتی آن از Su-57، جدیدترین جنگنده نسل 5 روسیه بیشتر است. البته تاکنون هیچ قراردادی برای Su-57 امضا نشده است و هزینه آن غیر رسمی و حدسی است. بنابراین، حداقل تا کنون، Su-35 گران ترین جت روسی باقی مانده است.

قیمت آن نیز ممکن است کمی گیج کننده به نظر برسد: ارتقاء Su-27 دوران شوروی او Su-35 متعلق به همان خانواده Su-30 ، Su-33 ، Su-34 و Su-37 است. در حالی که Su-33 و Su-37 برای فروش نیستند، قیمت Su-34 و Su-30 (و انواع مختلف آن) بیش از دو برابر ارزان تر از Su-35 است. این توضیح می دهد که چرا روسیه برای پیدا کردن مشتری برای این هواپیما تلاش کرده است، و اگرچه برخی از کشورها علاقمند هستند، به غیر از چین و مصر که قبلاً برخی از آنها را خریداری کرده اند، در مقایسه با Su-30 ، Flanker E کمی تردید به نظر می رسد.

مطالب مرتبط:

مک دانل داگلاس F-15EX Strike Eagle: حدود 87.7 میلیون دلار

F-15EX
F-15EX

خود F-15 قرار نبود ارزان باشد و آخرین نسخه آن، F-15EX، این را نشان می دهد. قرار است جایگزین مدل های قدیمی C و D شود در حالی که مقرون به صرفه تر از پیشرفته ترین جت های نسل 5 است. این مقرون به صرفه بیشتر هزینه های عملیاتی دارد، زیرا هواپیما خود گران تر از F-35A است.

هرچند هزینه عملیاتی آن فقط 29000 دلار در ساعت است و دولت ایالات متحده فقط امیدوار است هزینه عملیاتی F-35A را تا سال 2024 به 36000 دلار برساند.  و همچنین شباهت به مدل های قبلی F-15 ، F-15EX را به هواپیمایی جذاب برای بسیاری از کشورها تبدیل کرده است.

چنگدو J-20: حدود 100 میلیون دلار

چنگدو J-20
چنگدو J-20

اطلاعات اندکی در مورد جت نسل پنجم چینی وجود دارد. برچسب قیمت آن نیز فقط حدس و گمان است. با این وجود، با توجه به این واقعیت که چند دهه پیش چین هیچ صنعت حمل و نقل هوایی نداشت و هزینه نیروی کار در این کشور به طور پیوسته در حال افزایش است و همچنین تا همین اواخر این کشور مجبور بود همه موتورهای جت را از روسیه خریداری کند برآورد واقعی به نظر می رسد.

J-20 به فروش نمی رسد، زیرا چین هرگز قصد صادرات سلاح برتر خود را نداشت. در آینده نزدیک، ممکن است هواپیمای جنگنده نسل پنجم دیگری با نام Shenyang FC-31 را برای بازار بین المللی عرضه کند، اگرچه قیمت آن هنوز مشخص نیست.

Dassault Rafale: حدود 115 میلیون دلار

Dassault Rafale
Dassault Rafale

گزارشات متفاوتی در مورد قیمت رافال وجود دارد که بین 100 تا 120 میلیون دلار برای هر قطعه در ابتدایی ترین پیکربندی متغیر است. نیروی هوایی فرانسه قطعاً هواپیما را با قیمت بسیار کمتری خریداری کرد، اگرچه قرارداد هندی که گفته می شود، پیشرفت های دقیقه ای اما گران قیمت بود، گرانتر بود و اغلب به خاطر آن مورد انتقاد قرار می گرفت.

با این وجود، Rafale به عنوان یکی از پیشرفته ترین هواپیماها و تولید شده در یکی از گران ترین مناطق جهان، ارزان نیست.

Eurofighter Typhoon: حدود 124 میلیون دلار

Eurofighter Typhoon
Eurofighter Typhoon

یکی دیگر از جنگنده های اروپایی، Eurofighter Typhoon ممکن است برای خریداران اتحادیه اروپا به قیمت 50 میلیون دلار ارزان باشد، اما قیمت صادرات آن بسیار بیشتر است. در سال 2018، ایرباس گزارش داد که Eurofighters به ازای هر قطعه به مبلغ 138 میلیون یورو به هند پیشنهاد می شود، که هنوز ارزان تر از مبلغی است که برای Rafales پرداخت شده است.

لاکهید مارتین F-35B و F-35C:حدود 135.8 دلار و 117.3 میلیون دلار

F-35C
F-35C

در حالی که قیمت یک F-35A در سال های اخیر به شدت کاهش یافته است، انواع پیچیده تر F-35B و F-35C از همان روند پیروی نمی کنند.

انواع A ، B و C F-35 ، برای همه اهداف، هواپیماهای مختلفی هستند. گران ترین F-35B برای بلند شدن کوتاه و فرود عمودی (STOVL) مجهز شده است، در حالی که F-35C نوع حمل شده توسط حامل است. همه آنها بیش از 30 تا از قطعات را بین یکدیگر تقسیم نمی کنند، به این معنی که بهینه سازی تولید برای یکی به سختی بر دیگری تأثیر می گذارد.

این باعث می شود F-35B گران ترین هواپیمای جنگنده ای باشد که می تواند در سال 2021 خریداری شود.

آنچه دیگران میخوانند:

​​​​​​​نویسنده: فرید نادری 



+ 11
مخالفم - 8
نظرات : 1
منتشر نشده : 0
 
ir
+0
unlike
-0
محمد ۰۰/۱۱/۱۲ - ۰۹:۵۱
پاسخ
comments سلطان گرانتربن جنگنده حال حاضر f22 راپتور با قیمت 350 میلیون دلار هست/1
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری