پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۱ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
دوشنبه, ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ ۰۸:۳۷
۶
۰
نسخه چاپی

آخرین وضعیت پنجشیر پس از درگذشت فهیم دشتی

آخرین وضعیت پنجشیر پس از درگذشت فهیم دشتی
با بالا گرفتن درگیری‌ها در دره پنجشیر، طالبان مدعی شده که بر این منطقه استراتژیک سیطره یافته است. در همین حال رسانه‌های بین‌المللی خبر کشته شدن فهیم دشتی سخنگوی نیروهای جبهه مقاومت ملی افغانستان را تایید کرده‌اند.

به گزارش تیتربرتر؛ مسئولان طالبان می‌گویند در درگیری‌های امشب توانسته‌اند با وارد آوردن تلفات و خسارات زیاد به نیروهای مقاومت، دره پنجشیر، آخرین منطقه‌ای که همچنان در آن مقاومت علیه نیروهای طالبان وجود داشت را تحت کنترل خود درآوردند.

واکنش مجدد طالبان به صحبت های احمد مسعود

«محمد نعیم» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان پیشنهاد «احمد مسعود» فرمانده جبهه مدافعان پنجشیر برای گفت‌وگو را رد کرد.

وی گفت: «پس از آنکه احمد مسعود پیشنهاد ما برای صلح را رد کرد، دیگر چیزی برای مذاکره باقی نمانده است».

ساعتی پیش احمد مسعود گفته بود که اگر طالبان نیروهای خود را از پنجشیر و اندراب خارج کنند، جبهه پنجشیر از تحرکات نظامی دست کشیده و با این گروه گفت‌وگو خواهد کرد.

جزئیات درگذشت فهمی دشتی 

جزئیات درگذشت فهمی دشتی 
جزئیات درگذشت فهمی دشتی 

 

در همین حال رسانه‌های مختلف از جمله الجزیره، بی‌بی‌سی، خامه پرس، المیادین و چند خبرگزاری و شبکه خبری دیگر کشته شدن فهیم دشتی، سخنگوی نیروهای جبهه مقاومت ملی افغانستان در پنجشیر را تایید کرده‌اند.

احمد مسعود پس از انتشار خبر کشته شدن فهیم دشتی با انتشار پستی در اینستاگرام وی را یاری با وفا و با وقار خواند نوشت: «دشتی در راه مبارزه با آزادی و جنگ در مقابل طالب جام شهادت را نوشید.»

برخی منابع همچنین از کشته شدن ژنرال عبدالودود زره، خواهر زاده احمد مسعود، فرمانده ارشد نیروهای مقاومت ضدِ طالبان خبر داده اند.

فهیم دشتی از یاران بسیار نزدیک احمد شاه مسعود و مشاور رسانه‌ای پسرش احمد مسعود در جبهه مقاومت به شمار می‌رفت و یکی از خبرنگاران ارشد و باسابقه در افغانستان بود.

او پس از پیوستن به جبهه مقاومت مشاور رسانه‌ای احمد مسعود، فرمانده کنونی این جبهه ضد طالبان شد و تا دقایقی پیش از کشته شدن در باره آمادگی دفاعی نیروهای این جبهه در ولایت پنجشیر اطلاع رسانی‌ می‌کرد.

همزمان تصاویری در صفحات گروه‌های نزدیک به طالبان در شبکه های اجتماعی دست به دست می‌شود که نشان می‌دهد کاروان‌های خودرویی نیروهای طالبان که عمدتا از زره‌پوش‌های آمریکایی و تسلیحات غربی به غنیمت گرفته شده از ارتش افغانستان تشکیل شده، بدون مقاومت و درگیری در شهرهای ولایت پنجشیر در حال تردد هستند.

در همین حال اخباری تایید نشده از فرار امرالله صالح، معاون رئیس جمهور پیشین و از فرماندهان نیروهای مقاومت پنجشیر به تاجیکستان منتشر شده است. همین منابع می‌گویند احمد مسعود فرمانده نیروهای مقاومت پنجشیر در مکانی امن در این منطقه پناه گرفته و از افغانستان خارج نشده است.

همزمان با تشدید درگیری‌های روز یکشنبه میان طالبان و نیروهای مقاومت در پنجشیر دو طرف از پیشروی‌ و پیروزی‌هایی خبر دادند که با توجه به نبود مستندات هنوز از سوی منابع مستقل تایید نشده است.

برخی منابع آگاه نیز از کشته شدن مولوی فصیح‌الدین، یکی از فرماندهان ارشد طالبان در شمال شرق افغانستان در جریان نبرد با جبهه مقاومت در پنجشیر خبر داده‌اند.

بر اساس آخرین خبرهای تایید نشده، نیروهای هوایی پاکستان با پهپادهای تهاجمی به دره پنجشیر حمله کرده و تلفات سنگین نیروهای مقاومت در روز یکشنبه اغلب ناشی از این حملات بوده است.

در صورت تایید نهایی خبرهای یاد شده نباید انتظار داشت که نیروهای طالبان طی ساعت‌ها یا روزهای آینده کار بسیار دشواری برای تسلط بر تنها نقطه اشغال نشده در خاک افغانستان توسط شبه‌نظامیان داشته باشند.

گفته می‌شود که احمد مسعود پس از تحولات روز یکشنبه به نوعی مذاکره با طالبان پذیرفته و تاکید کرده که در صورت توقف حملات از سوی طرف مقابل حاضر به پذیرفتن درخواست شورای علمای افغانستان جهت پایان دادن به جنگ است.

مطالب مرتبط:

در پنجشیر چه می گذرد؟

در پنجشیر چه می گذرد؟
در پنجشیر چه می گذرد؟

 

محمدحسین جعفریان کارشناس ارشد افغانستان گفت: طالبان از دو محور، یعنی از سمت کاپیسا و دره انابه و همزمان از ورودی و دهانه  دره پنجشیر، به پنجشیر حمله کردهاند. 

از چند روز گذشته در قسمت خاواک درگیریها ادامه دارد و نیروهای مقاومت درحال جنگ هستند.  

طالبان با دهها عراده تانک و نیروهای زرهی و پیاده همزمان با گروههای دیگر از ورودی دره شروع به پیشروی کردند. فرمانده گلحیدر خان توانایی لازم برای ایستادگی در برابر طالبان را داشت اما  دستور داد که نیروهای تحت امر او به طالبان اجازه ورود دهند تا سلاح و مهمات آنها را به غنیمت بگیرند و بتوانند جنگ را ادامه دهند. هیچ کسی به احمد مسعود یک مرمی هم نداد.  

ساختمان ولایت پس از پیشروی طالبان گرفته شد و خبرهایی مبنی بر سقوط پنجشیر اعلام شد که به ظاهر صحیح بود. طالبان بازارک را گرفتند.  

بعد از ورود طالبان، نیروهای گلحیدر خان ورودی دره را منفجر کردند و باعث مسدود شدن دره شدند. راه بسته شد و چند هزار تن نیروی طالبان، شامل نیروهایی که از دهانه دره آمده بودند و نیروهایی که از سمت انابه آمده بودند یعنی حدود ۸ هزار نیروی مسلح به انواع سلاح در آنجا به دام افتادند.  

مردم پنجشیر از خانهها فرارکردند و به دامنه کوه پناه بردند. رزمندههای پنجشیری نیز به ارتفاعات رفتند و موضع گرفتند و پس از اطمینان از اینکه دیگر نیرویی به طالبان اضافه نمیشود جنگ را شروع کردند و از دو طرف دامنه کوه و از شرق و غرب به سمت نیروهای طالب که در دره و ساختمانهای فتح شده مستقر بودند حمله کردند.  

نیروهای مقاومت، قریب به ۱۵۰۰ نفر از طالبان را اسیر کردند و قریب به ۱۰۰۰ نفر  را کشتند. تعداد اسرا آنقدر زیاد است که نه تنها نیرو برای نگه داشتن آنها ندارند که حتی طناب کافی برای بستن دستهایشان هم ندارند.  

طالبان به این نتیجه رسیدند یا باید امشب جنگ را تمام کنند و یا ممکن است کل  افغانستان قیام کنند. روزجمعه بعد از نماز جمعه قرار بود که کابینه طالبان معرفی بشود اما به تعویق افتاد. از سرای شمالی چندین گروه را با تجهیزات زرهی و دوربین شببین به پنجشیر اعزام کردهاند تا دهانه را باز بکنند و به ۸ هزار نفر نیروی گرفتار شده در دره ملحق شده و کار پنجشیر را یکسره کنند.   

امشب نتیجه سرنوشت پنجشیر مشخص میشود. حالا میفهمیم که طالبان برای گرفتن افغانستان نجنگیدند. جنگ واقعی در پنجشیر است و اگر همه افغانستان  مانند پنجشیر ایستادگی میکردند اتفاق امروز نمیافتاد.  

در دره پریان هم اعضایی از طالبان که از قسمتهای دیگر عقبنشینی کرده بودند، محاصره شدند و مورد حمله مردم مستقر در قریهها قرار گرفتند.  

من فکر میکنم اجازه ورود به طالبان تصمیم عاقلانهای بود زیرا این رویارویی و نبرد باید بالاخره روزی اتفاق میافتاد.   

نکته جالب توجه در نبرد پنجشیر این است که همان داعشی که ما در سوریه با آن میجنگیدیم حالا در پنجشیر دارد فرزندان هم زبانمان را می.کشد. حال آنکه داعش در آنجا دشمن بود و در اینجا هیچ... .

نقش مستقیم پاکستان در جنگ علیه مقاومت مردمی پنجشیر   

فهیم دشتی و ژنرال ودود ( دو چهره شاخص جبهه مقاومت پنجشیر) توسط پهپاد پاکستانی در پنجشیر هدف قرار گرفته و کشته شده اند.  
کانال مقاومت پنجشیر در این باره نوشته است:این شهدا با خودرو احمد مسعود درحال حرکت بوده اند.  

هرات تایمز نیز نوشت: ژنرال فیض حمید، رییس سازمان اطلاعات پاکستان ، هم اکنون در کابل مستقر شده است.  

پنجشیر تنها ولایت افغانستان است که تا کنون به دست طالبان نیفتاده است و نیروهای مردمی به رهبری احمد مسعود، در برابر افراط گرایان طالبان، مقاومت می کنند.    

بمباران پنجشیر توسط پهپادهای پاکستانی  

ضیا آریانژاد، نماینده سمنگان در مجلس سابق نمایندگان میگوید که پهپادهای پاکستانی پنجشیر را بمباران کردهاند.  

او افزوده: «پنجشیر توسط پهپادهای نیروهای هوایی پاکستان با استفاده از بمبهای هوشمند بمباران شد.»

آنچه دیگران می خوانند:

گزارش از محسن رضوی



+ 6
مخالفم - 9
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری