پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۱ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ ۰۹:۳۵
۱۱
۰
نسخه چاپی

پنجشیر زنده شد/ انهدام طالبان با موشک های ناشناس

پنجشیر زنده شد/ انهدام طالبان با موشک های ناشناس
طالبان در پنجشیر از ۴ محور مورد حمله قرار گرفتند.

به گزارش تیتربرتر؛ «جبهه مقاومت ملی افغانستان» اعلام کرد حملاتش علیه طالبان در تمام ولسوالی‌های پنجشیر را از 4 طرف آغاز کرده. هم‌زمان، تظاهراتی شبانه در کابل و تعدادی از شهرهای افغانستان در پاسخ به فراخوان احمد مسعود علیه طالبان به راه افتاده است؛ در پایان این خبر می توانید ویدئو این تظاهرات را ببینید.

جزئیات حملات جنگنده های ناشناس به طالبان

العربیه خبر داد: جبهه مقاومت ملی افغانستان ، از ۴ محور حملات خود را علیه طالبان در پنجشیر آغاز کرده است. 

همزمان، تظاهراتی شبانه در کابل و تعدادی از شهرهای افغانستان در پاسخ به فراخوان احمد مسعود علیه طالبان به راه افتاده است.

کانال مقاومت پنجشیر( نزدیک به احمد مسعود) نوشت که امشب چند هلی کوپتر و جنگنده ناشناس، به مواضع طالبان در پنجشیر حمله کرده اند.

پس از ورود دیشب طالبان به پنجشیر و حمله به مقاومت از افغانستان خبر می‌رسد که امشب جنگنده‌هایی ناشناس مواضع طالبان را در پنجشیر هدف قرار داده و جنگ سنگینی بین نیرو‌های احمدمسعود و طالبان شکل گرفته است.

هنوز مشخص نیست این جنگنده‌ها از سوی کدام کشور به طالبان حمله کرده‌اند، اما شاهدان محلی می‌گویند ورق به نفع مقاومان پنجشیر برگشته است.

برخی منابع می‌گویند جنگنده‌هایی که سنگر‌های طالبان را در پنجشیر هدف قرار می‌دهند، جنگنده‌های نیروی هوایی افغانستانند که پیشتر به تاجیکستان و ازبکستان منتقل شده بودند.

ماجرای تظاهرات افغانستان بر علیه طالبان

ماجرای تظاهرات افغانستان بر علیه طالبان
ماجرای تظاهرات افغانستان بر علیه طالبان

 

در کابل و برخی مناطق مرکزی افغانستان، مردم در پی درخواست احمد مسعود از مردم برای قیام عمومی علیه طالبان، در چند نقطه کابل از جمله در شهرک آریا، علیه ط‌البان تظاهرات کردند.

شب گذشته در برخی از مناطق افغانستان مانند کابل، بدخشان، ننگرهار، هرات، پروان و دایکندی در پی درخواست احمد مسعود از مردم برای قیام عمومی علیه طالبان، تظاهراتی علیه طالبان برپا شد.

در این اجتماع برخی هم با شعارهایی از ایران درخواست کمک کرده‌اند.

فراخوان تجمع اعتراضی افغان‌های مقیم ایران مقابل سفارت پاکستان در اعتراض به جنایت جنگنده‌های این کشور در پنجشیر هم ساعت‌ها در فضای مجازی دست به دست شد.

به نقل از یورو نیوز، گروهی از بانوان بلخی روز دوشنبه در یک راه پیمایی در شهر مزار شریف خواستار مشارکت زنان در حکومت آینده تحت رهبری طالبان در افغانستان و تضمین برابر حقوق زنان و مردان شدند.

این زنان حکومت همه‌شمول بدون حضور زنان را بی معنی میدانند و خواستار مشارکت زنان در حکومت آینده هستند.

«حکومت همه‌شمول» یکی از وعده‌های طالبان از زمان به قدرت رسیدن و سقوط دولت اشرف غنی است.

اعتراض کنندگان که از جنوب روضه مبارک تا مقام ولایت بلخ در مرکز مزار شریف راه پیمایی کردند، خواستار آزادی و عدالت در حکومت طالبان شدند. معترضان شعار می‌دادند: «نترسید نترسید ما همه با هم هستیم»، «زنان حذف شدنی نیستند»، «شهر تک جنسیتی بوی تعفن دارد»، «کشور بدون زنان، منطقه بی‌زبان»، «انسانیت، نه جنسیت»، «آزادی زنانه حق مسلم ما است».

مطالب مرتبط:

آخرین وضعیت پنجشیر پس از حملات دیشب

در ویدئویی که از کابل در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، شعار "زنده باد جبهه مقاومت ملی" "مرگ بر پاکستان" به گوش می‌رسد.

در همین حال یک شاهد عینی در پنجشیر به بی‌بی‌سی گفت که "دیشب تا اوایل بامداد، هواپیماهای ناشناس مواضع نیروهای جبهه مقاومت ملی را هدف بمباران قرار دادند."

او گفت جنگ شدید در پنجشیر همچنان ادامه دارد و امشب نیز صدا هواپیماهای بر فراز پنجشیر شنیده می‌شود.

ساعاتی قبل احمدمسعود از مردم خواست که به هر شکلی که می‌توانند در برابر طالبان مقاومت کنند. او همچنین گفت که مقاومت در دره‌های پنجشیر و اندراب ادامه دارد. مسعود از اعتراض‌های زنان در کابل و مزار شریف به عنوان الگوی از این مقاومت یاد کرده است. او از تظاهرات مردم در خارج از افغانستان هم که علیه گروه طالبان بپا شده است، تشکر کرد.

کابل در روزهای گذشته شاهد اعتراض‌های زیادی بود؛ شماری به دلیل پایین آوردن پرچم سه رنگ افغانستان اعتراض کردند و در روزهای گذشته، زنان شعار برابری سر داده و اعتراض می‌کنند.

اما ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی در چند ساعت گذشته منتشر شده است، نشان می‌دهد که مردم شعار مرگ بر پاکستان را سر می‌دهند.

روز گذشته در حالیکه هنوز گروه طالبان قادر به ایجاد دولت نشده است و معلوم نیست چه کسی در راس حکومت آنها قرار خواهد داشت، ژنرال فیض حمید، رئیس سازمان استخبارات نظامی ارتش پاکستان به کابل آمد. طالبان گفتند او بنابر دعوت این گروه به کابل سفر کرده است.

احمد مسعود در نوار صوتی که پخش کرد، از حمله به پنجشیر به عنوان حمله "خارجی‌ها" بر افغانستان یاد کرد. روز گذشته گزارش‌های تایید نشده از حملات پهپادی علیه مواضع نیروهای مقاومت در پنجشیر خبر داد. همچنین شماری از شهروندان کابل می‌گویند صدای جت‌های جنگی را بر فراز آسمان کابل شنیده‌اند.

آخرین موضع طالبان برای احمد مسعود و پنجشیر

نعیم سخنگوی گروه طالبان در مصاحبه با شبکه الجزیره مدعی شد که طالبان دو هفته پیش پیشنهاد خود برای صلح را عرضه کرده اما احمد مسعود نپذیرفته است.

نعیم ادعا کرد که هدف طالبان تحقق امنیت در افغانستان است و مشکل شخصی با کسی ندارد و همگی باید طالبان را به رسمیت شناخته و به اراده مردم احترام بگذارند.

ذبیح الله مجاهد یکی از سخنگویان طالبان نیز صبح دوشنبه در بیانیه ای مدعی شد، آخرین تلاش‌ های ما در راستای امنیت کامل کشور نتیجه داد و ولایت پنجشیر به گونه کامل فتح گردید.

وی  در حالی خواستار تسلیم شدن احمد مسعود شده که نیروهای جبهه مقاومت در یک هفته گذشته در برابر حملات گسترده طالبان، ایستاده گی کردند.

نیروی مقاومت روز دوشنبه با انتشار  دومین اعلامیه ی خود اعلام کرد که مردم افغانستان مطمئن باشند که مقاومت تا رسیدن به آزادی و عدالت به نصرت خداوند ادامه می‌یابد.

نیروی مقاومت همچنین تاکید کرد که ادعای دشمن متجاوز مبنی بر تصرف پنجشیر نادرست است. نیروهای مقاومت ملی در قرارگاه‌ ها که از پیش ایجاد شده بود، حضور دارند و از شب گذشته تا اکنون جنگ در نقاط مختلف ادامه دارد.

آنچه دیگران می خوانند:

گزارش از محسن رضوی




+ 11
مخالفم - 8
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری