پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ ۱۸:۲۶
۱۲
۰
نسخه چاپی

تانک های موفق و قدرتمند در میدان نبرد

تانک های موفق و قدرتمند در میدان نبرد
تانک ها از زمان جنگ جهانی اول تا کنون هر میدان جنگی را که وارد کرده اند، تعریف کرده و بر آن تسلط داشته اند. اما فقط برخی از آنها قدرت آتش را داشتند و می توانستند آن را به طور کامل متحول کنند.

تیتربرتر: یکی از شناخته شده ترین، ترسناک ترین و چشمگیرترین خودروهای نظامی، تانک ها به سلاحی تبدیل شده اند که با مفهوم جنگ و قدرت نظامی مرتبط است. این نیز شهرت خوبی است، زیرا تانک ها از زمان آغاز جنگ جهانی اول بر میدان نبردی که وارد می شوند، تسلط داشته و تعیین کرده اند.

این مفهوم نسبتاً ساده است، وسیله نقلیه ای بسازید که بتواند با زره از سرنشینان و سرنشینان داخلی خود محافظت کند، در حالی که دارای قدرت آتش کافی برای خراب کردن هر چیزی است که از مسیر آن عبور می کند. البته، هنگامی که تانک های دیگر متولد می شوند، نیاز به طراحی در اطراف نبرد تانک بر تانک بوجود می آید.

British Mark IV Tank

British Mark IV Tank
British Mark IV Tank

این خودروهای زرهی که در ابتدا "Landship" نامیده می شدند، نام "تانک" را به عنوان راهی برای پنهان کردن هدف واقعی خود انتخاب کردند.

وقتی تانک MKI بریتانیایی وارد میدان های جنگ جهانی اول شد، اولین مورد در نوع خود بود که با زره و اسلحه از سنگرها عبور می کرد و می توانست بر سرزمین No Mans تسلط یابد. اما MKI بدون مشکل نبود و MKIV بود که ارزش تانک ها را به طور کامل ثابت می کرد. MKIV به سرعت ستون فقرات سپاه تانک بریتانیا را در سال 1917 تشکیل داد و اولین تانک در مقابل تانک را در تاریخ به ثمر رساند و تا پایان جنگ ادامه داد.

Renault FT

Renault FT
Renault FT

با ورود به رنوت FT در ماه های پایانی جنگ جهانی اول، رنو FT کوچک شاید جانور زیادی به نظر نرسد، اما این اولین مخزنی بود که فرمول امروز همه تانک ها را دنبال می کرد.

مخازن جنگ جهانی اول، مانند MKIV بریتانیایی و A7V آلمانی، جانوران جعبه ای بودند، رنو FT اولین کسی بود که از برجک جداگانه ای که در بالا نصب شده بود استفاده می کرد و می توانست به طور مستقل بچرخد. در حالی که امروزه به نظر می رسد یک طرح آشکار است، اما برای سال 1918 انقلابی بود و نیروهای آلمانی را که با آن روبرو شد تسلیم کرد.

Panzer II

Panzer II
Panzer II

تانک های پانزر آلمان نامی است که هنوز ترس و ارعاب را با خود به همراه دارد. در حالی که می توان آن را عمدتا به گردن هیولاهای بعدی مانند Panzer IV انداخت، Panzer II شایسته احترام به پیشرفت هایی است که انجام داده است.

Panzer II که شامل بخش عمده ای از نیروی تانک آلمان در مراحل اولیه جنگ جهانی دوم بود، سخت جنگید و در میدان نبرد موفق شد، اما در تماس با تانکهای متوسط و سنگین از چنگک خارج شد. آنچه Panzer II روی میز آورد یک فرمول جدید خدمه بود که وظایف را بین فرمانده، توپچی، بارگیر و راننده تقسیم می کرد، نه طرح های قبلی که فرمانده را ملزم می کرد به عنوان یک تیرانداز نیز عمل کند.

T-34

T-34
T-34

T-34 یکی از مهم ترین تانک های تمام دوران، نماد قدرت شوروی در جنگ جهانی دوم بود. در سال 1941، نزدیک به 3 میلیون سرباز آلمانی در عملیات بارباروسا با هزاران تانک به سرزمین مادری پیش رفتند. این T-34 بود که به خنثی کردن حمله کمک کرد. در حالی که به شدت مسلح و زره پوش بود، طراحی ساده و وحشیانه ای داشت. این همان چیزی بود که به موفقیت آن کمک کرد، زیرا هنگامی که توسط ده ها هزار سازنده عظیم تولید می شد، تشکیلات عظیم T-34 نیروهای پیشرو آلمان را از بین می برد و جریان نبرد برای جبهه شرقی را تغییر می داد.

M4 Sherman

M4 Sherman
M4 Sherman

تانک های شرمن انقلابی مشابه T-34 بودند که به تعداد زیاد تولید شده و در سازه هایی که دشمن را غرق می کرد رانده شدند. اگرچه، این مزیت اصلی شرمن بود، زیرا آنها فاقد قدرت آتش و زره برای حمل تانک های سنگین بودند که بعدا در جنگ ظاهر شد. اما شرمن سبک وزن با سرعت و چابکی خود تسلط داشت و بیش از اندازه قدرت آتش برای سرنگونی بیشتر تانک های سبک یا متوسط داشت.

مطالب مرتبط:

Tiger I Heavy Tank

Tiger I Heavy Tank
Tiger I Heavy Tank

یکی از تانک های سنگینی که شرمن دیگر هیچ شانسی برای آن نداشت، این تانک ببر آلمان بود. ببر که به عنوان یک سلاح فوق العاده معرفی شد، تانک Heavy را به عنوان آخرین سلاح زمینی جنگ جهانی دوم مهر و موم کرد.

به زبان ساده، چند تانک عملیاتی جنگ جهانی دوم می توانند امیدوار به مبارزه با ببر باشند، با زرهی که به راحتی می تواند گلوله های توپ شرمن را کنار بزند و یک توپ عظیم 88 میلی متری که می تواند حتی در سخت ترین زره تانک نیز نفوذ کند. 1،354 از این هیولاهای 54 تنی ساخته شد که میزان مرگ قابل توجه آن 11 تانک در هر تایگر از دست رفته بود.

Centurion A41

Centurion A41
Centurion A41

جنگ جهانی دوم از تانک های تخصصی مانند ببر اول حمایت کرد و نقش خاصی را که ایفا می کردند، کامل کرد. اما پس از جنگ، نوع جدیدی از تانک ، تانک اصلی نبرد (MBT) ساخته شد.

با تکامل فناوری نظامی با سرعت برق، تانک ها می توانند به طور مؤثر طراحی شوند تا نقش های متعددی را ایفا کنند، که منجر به طبقه بندی جدید MBT می شود. اولین MBT واقعی Centurion بود که اولین بار در سال 1945، چند ماه پس از جنگ جهانی دوم، آغاز شد. Centurion طراحی بسیار خوبی داشت و به روز رسانی آنقدر خوب بود که تا سال 90 تحت فرماندهی اسرائیل در خدمت باقی ماند.

M1 Abrams MBT

M1 Abrams MBT
M1 Abrams MBT

پس از Centurion ،MBT ها تکامل پایداری داشتند و از فرمول چند منظوره موثر به روش خود پیروی کردند. بزرگترین تحول MBT با معرفی M1 Abrams ایجاد شد. آبرامز که در سال 1980 وارد خدمت شد، یک ماشین 60 تنی قابل توجه بود، با یک توپ فوق العاده قدرتمند 120 میلی متری که تیرهای زرهی سابوت را شلیک می کرد. همچنین M1 Abrams قدرت خود را از موتور توربین جت گرفته و حداکثر سرعت آن را 45 MPH و توانایی کار با چندین نوع سوخت را فراهم می کند. همه این پیشرفت ها M1 Abrams را به یک جانور واقعی تبدیل کرد و تا به امروز در خدمت دریافت بسته های ارتقاء مانند TUSK بود.

آنچه دیگران میخوانند:

​​​​​​​نویسنده: فرید نادری 



+ 12
مخالفم - 12
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری