پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ ۱۳:۰۶
۶
۰
نسخه چاپی

جزئیات ارتقا رتبه فرهنگیان در مهر 1400

جزئیات ارتقا رتبه فرهنگیان در مهر 1400
رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری آموزش و پرورش، روند «ساماندهی نیروی انسانی» در آغاز سال‌ تحصیلی جدید را تشریح کرد.

به گزارش تیتربرتر؛ در بخشنامه‌ای رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده که سقف افزایش حقوق و دستمزد کارگران در سال 1401 و نیروی انسانی شرکت‌های دولتی شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت در سال 1401 به صورت علی‌الحساب 10 درصد تعیین شده است، موجب نگرانی قشر حقوق‌بگیر دولت شده است.

جزئیات صدور احکام «فوق‌العاده ویژه معلمان»

جزئیات صدور احکام «فوق‌العاده ویژه معلمان»
جزئیات صدور احکام «فوق‌العاده ویژه معلمان»

 

رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری آموزش و پرورش، روند «ساماندهی نیروی انسانی» در آغاز سال‌ تحصیلی جدید را تشریح کرد.

ناصر سلیمانزاده؛ در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش سراسر کشور که با موضوع «پروژه مهر و بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید»، در اردوگاه فرهنگی - تربیتی شهید باهنر، برگزار شد، درخصوص «ساماندهی نیروی انسانی» اظهار کرد: در رابطه با به کارگیری «نیروهای قرآنی، نهضت سوادآموزی و ...»، بخشنامه‌ای تدوین شده که تا پایان همین هفته به استان ها ارسال خواهد شد. بر اساس این بخشنامه، تمام افرادی که «دوره های مهارت آموزش» را سپری کرده اند از ابتدای مهرماه استخدام خواهند شد.

وی افزود: افرادی که دوره‌های مهارت‌آموزی را تاکنون به پایان نرسانیده اند، پس از اتمام این دوره ها، به صورت پیمانی استخدام خواهند شد. همچنین دوره آموزشی افرادی که امسال موفق به کسب نمره حدنصاب در آزمون اول مردادماه ۱۴۰۰ شده اند، از اول مهرماه آغاز خواهد شد.

سلیمانزاده گفت: با تلاش های همکارانم در وزارت آموزش و پرورش، احکام «فوق‌العاده ویژه معلمان» با میانگین ۲۱%صادر شد و به دلیل محدودیت‌هایی قانونی افزایش درصدها وجود نداشت و بسیاری از همکاران از ابتدای مهر ارتقاء رتبه خواهند داشت و همکاران در مناطق و شهرستان ها بزودی احکام مربوط را صادر خواهند کرد.

رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری گفت: در برنامه ریزی ساماندهی نیروی انسانی، بکارگیری ۲۴ ساعت در هفته معلمان حق التدریس توصیه و تاکید می شود تا افرادی که در مرحله سوم و یا چهارم دوره های مهارت آموزی را با موفقیت سپری می کنند، بلافاصله بتوانیم حکم استخدام آنها را صادر کنیم.

وی درخصوص نیروی انسانی سازمان تعلیم و تربیت گفت: نیروی انسانی «سازمان تعلیم و تربیت» با تصویب تشکیلات تفضیلی آن تامین خواهد شد و در استان و شهرستان ها از ظرفیت کارشناسان بخش پیش دبستانی و غیردولتی کمک خواهیم گرفت.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، در ضمن موضوع لایحه رتبه بندی معلمان همچنان در حال پیگیری است و به همکاران توصیه می شود در صورت امکان و نیاز مناطق استمرار خدمت داشته باشند تا بتوانند از مزایای مربوط بهره مند شوند.

طرح رتبه بندی فرهنگیان در شش ماه گذشته چقدر پیشرفت داشته است؟

طرح رتبه بندی فرهنگیان در شش ماه گذشته چقدر پیشرفت داشته است؟
طرح رتبه بندی فرهنگیان در شش ماه گذشته چقدر پیشرفت داشته است؟

 

محمدباقر نوبخت رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه کشور گفته بود: لایحه رتبه‌بندی معلمان به محض تصویب در مجلس از ابتدای فروردین‌ماه اجرا می‌شود و اعتبارات آن نیز در بودجه سال ۱۴۰۰ دیده شده است. فرهنگیان مانند همه کارمندان و کارکنان دولت مشمول فوق‌العاده حقوق می‌شوند، اما با توجه به مسئولیتی که دارند باید برای آنها رتبه‌بندی نیز در نظر گرفته شود که پس از تصویب نظام رتبه بندی در مجلس، از ابتدای سال اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: با مصوبه مجلس، نظام رتبه بندی از فروردین ماه سال جاری اجرایی می شود و اعتبارات آن نیز در نظر گرفته شده است. در سال ۹۸، نظام رتبه‌بندی را با اعتبار ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اجرا کردیم که سال گذشته این رقم به ۸ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

مطالب مرتبط:

 پنج طبقه رتبه بندی

علیرضا منادی رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تشریح جزئیات لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان، اعلام کرد: تمامی ۵۰۳ هزار معلم رسمی آموزش و پرورش تا پایان سال ۱۴۰۰ در پنج طبقه رتبه‌بندی می‌شوند.

وی ادامه داد: بیش از ۱۰۰ سال از آغاز سبک نوین آموزش در ایران می‌گذرد اما در طول این سال‌ها تنها جایگاه اساتید دانشگاه‌ها مشخص شده و همچنان جایگاه معلمان در سیستم آموزشی مشخص نبود و شکاف زیادی بین جایگاه معلم و استاد وجود داشت. اکنون لایحه رتبه بندی معلمان در کمیسیون آموزش مجلس تصویب شد و بر این اساس نسبت به شایستگی، تخصص، حرفه‌ای‌گری و کسب امتیازات لازم در رتبه بندی پنجگانه به ترتیب از بدو استخدام تا ۲۱ سال سابقه معلمی شامل آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم طبقه بندی شد. 

وی با بیان اینکه معلمان هر پنج سال یک رتبه و در مناطق محروم، مرزی و عشایری هر چهار سال یک رتبه ارتقا می یابند، افزود: بر اساس سیاست های ابلاغی مجموع حقوق و مزایای رتبه های پنج گانه معلمان همه ساله از ۸۰درصد مجموع حقوق و مزایای اعضای هیات علمی دانشگاه ها خواهد بود و این  موضوع تبدیل به قانون شد. 

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مجموع حقوق و مزایای رتبه‌های مندرج در لایحه رتبه‌بندی معلمان نباید کمتر از ۸۰ درصد از حقوق اعضای هیات علمی رتبه متناظر در وزارت علوم با در نظر گرفتن استان و شهر محل خدمت باشد در واقع استادیار معلم باید ۸۰ درصد حقوق استادیار دانشگاه را دریافت کند.

منادی درخصوص رتبه بندی معلمان بازنشسته نیز گفت: دولت مکلف است همه امتیازات قانون خدمات کشوری را در مورد معلمان اعمال و در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز لزوم تمام وقت شدن معلمان را اجرایی کند و لذا حقوق معلمان بازنشسته نباید کمتر از ۹۰ درصد معلمان همتراز شاغل باشد. تا ۲ هفته آینده احتمالا این مصوبه کمیسیون آموزش در لایحه رتبه بندی در نوبت صحن قرار می‌گیرد.

منادی اظهار کرد: این لایحه در ابتدا ۱۱ بند داشت که مورد قبول مجلس قرار نگرفت اما لایحه را با حساسیت بیشتری در مجلس پیگیری کردیم. قرار بود معلمان در گروه های یک تا پنج تقسیم بندی شوند ولی پیشنهاد دادیم بجای عدد از عناوینی مانند عناوین اساتید دانشگاه استفاده شود. 

وی گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون آموزش، معلمان جدید در بدو ورود به آموزش و پرورش، در صورت داشتن مدرک لیسانس، به عنوان آموزشیار معلم، مدرک فوق لیسانس، مربی معلم و مدرک دکترا، استادیار معلم رتبه بندی شوند. در این طرح حقوق ها نباید بیش از ۲۰ درصد بین ۲ رتبه فاصله داشته داشته باشند، معلمان باید برای رسیدن به رتبه دانشیارمعلم حداقل ۱۵ سال سابقه و برای رسیدن به رتبه استادمعلم ۲۱ سال  سابقه داشته باشند در حالیکه در لایحه ارائه شده دولت این مدت ها به ترتیب ۲۰ و ۲۶ سال بود.

مجلس لایحه را پیگیری می‌کند

محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی نیز گفت: دولت در تأمین بار مالی رتبه‌بندی معلمان مشکل دارد، اما مجلس این لایحه را مورد پیگیری قرار می‌دهد.هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در این باره خلاف قانون عمل نکرده است.

وی ادامه داد: اعضای کمیسیون آموزش مجلس مصوبه‌ای درباره لایحه رتبه‌بندی معلمان داشتند که بعد از آن سازمان برنامه و بودجه بر اساس نامه‌ای که ذیل این لایحه ارائه داده، مطرح کرده که در تأمین اعتبار دچار مشکل شده است. کمیسیون آموزش مجلس باید این موضوع را بررسی کند و زمانی که قطعی شد باید در صحن مجلس مورد رسیدگی قرار گیرد. بار مالی این لایحه باید از سوی دولت تأمین شود.

۳۰ هزار کادر اداری هم مشمول رتبه‌بندی است

علی رضایی عضو فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی نیز گفت: ۳۰ هزار نفر کادر اداری آموزش و پرورش در کشور مشمول قانون نظام رتبه‌بندی شدند. براساس سند تحول، تمامی نیروهای آموزشی، تربیتی و اداری آموزشی مشمول قانون رتبه بندی معلمان شوند به طوری که مشمولان طرح طبقه بندی مشاغل معلمان ، شامل آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، مدیر و معاون شاغل در واحدهای آموزشی و تربیتی که صرفا در مشاغل مذکور در واحدهای آموزشی و تربیتی اشتغال به خدمت دارند.

رضایی ادامه داد: این لایحه به زودی در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد.

عضو فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ۲۰ هزار میلیارد تومان برای رتبه بندی معلمان در نظر گرفته شده است.

اجرای لایحه رتبه‌بندی معلمان به عنوان یک خواسته و مطالبه جدی معلمان است که امید است مجلس شورای اسلامی و دولت سیزدهم برای اجرای آن تلاش کنند.

آنچه دیگران می خوانند: 

گردآورنده: علی اکبر رضایی

 

 



+ 6
مخالفم - 4
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری