پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ ۰۸:۳۸
۹
۰
نسخه چاپی

علی باقری جایگزین عباس عراقچی در وزارت خارجه کیست؟

علی باقری جایگزین عباس عراقچی در وزارت خارجه کیست؟
وزیر امور خارجه علی باقری، را به عنوان معاونان سیاسی، منصوب کرد و عراقچی، ابوالحسنی و مهاجر هم مشاور وزیر امور خارجه شدند.

به گزارش تیتربرتر؛ با حکم حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه، عباس عراقچی از معاونت سیاسی وزارت خارجه کنار رفت و علی باقری‌کنی جایگزین او شد.

جزئیات انتصاب علی باقری به عنوان معاون سیاسی جایگزین عراقچی در وزارت خارجه

جزئیات انتصاب علی باقری به عنوان معاون سیاسی جایگزین عراقچی در وزارت خارجه
جزئیات انتصاب علی باقری به عنوان معاون سیاسی جایگزین عراقچی در وزارت خارجه

 

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در احکام جداگانه‌ای باقری، فتحعلی و صفری را عهده‌دار معاونت‌های سیاسی، اداری و مالی و دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کرد.

براساس این گزارش، با حکم حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان، «علی باقری» به عنوان معاون سیاسی و جایگزین سید عباس عراقچی، «مهدی صفری» هم به عنوان معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و جایگزین سید رسول مهاجر و «محمد فتحعلی» معاون اداری و مالی و جایگزین علی ابوالحسنی منصوب شدند.

در بخشی از احکام انتصابات معاونان جدید آمده است: امید است با توکل بر خداوند متعال و پیروی از منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، در تحقق سیاست‌ها و راهبردهای دستگاه دیپلماسی به ویژه سیاست خارجی متوازن، فعال، پویال و هوشمند و همفکری و تعامل با معاونان، مدیران و کارشناسان محترم در انجام وظایف محوله موفق باشید.

وزیر امور خارجه در احکام جداگانه‌ای ضمن تقدیر و تشکر از خدمات معاونان سابق، سید عباس عراقچی (معاون سیاسی)، علی ابوالحسنی (معاون اداری و مالی) و سید رسول مهاجر (معاون دیپلماسی اقتصادی) را به عنوان مشاور وزیر امور خارجه منصوب کرد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جدید در توئیتی پس از تصدی این سمت با بیان این‌که مصمم به پیگیری سیاست خارجی متوازن، پویا و هوشمند هستم، در اینستاگرام هم نوشت: با برنامه‌ای عملیاتی، روابط خارجی متوازن، فعال، پویا و هوشمند، مبتنی بر احترام متقابل، اولویت‌بخشی به روابط با همسایگان و آسیا، توسعه روابط متوازن با همه بخش‌های جهان و تقویت جایگاه دیپلماسی اقتصادی و تجارت بین‌الملل پیگیری خواهد شد.

علی باقری کیست؟

بنا بر این علی باقری‌کنی مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران نیز خواهد شد.

علی باقری‌کنی فارغ‌التحصیل رشته معارف اسلامی و اقتصاد از دانشگاه امام صادق است؛ دانشگاهی که عمویش مرحوم محمدرضا مهدوی‌کنی سال‌ها ریاست آن را بر عده داشته است.

بیوگرافی علی باقری

بیوگرافی علی باقری
بیوگرافی علی باقری

 

باقری‌کنی متولد ۱۳۴۶ در کن از توابع شهر تهران است و سال ۹۲ رئیس ستاد انتخاباتی سعید جلیلی بود.

او سابقه کار در وزارت خارجه را از سال ۷۳ دارد و بیشتر در کنار جلیلی بوده و به عنوان نماینده سفت و سخت افکار سعید جلیلی شناخته می‌شود.

از سال ۸۷ تا ۹۲ که جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران بود، باقری‌کنی معاون جلیلی و در مذاکرات هم حاضر بود.

باقری‌کنی به واسطه مذاکرات آن زمان برای ویلیام برنز رئیس کنونی آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا(CIA) و مذاکره‌کننده اسبق آمریکا بسیار شناخته شده است؛ مذاکراتی که در آن برای نخستین بار در جریان مذاکرات هسته‌ای، دو مقام ارشد ایران و آمریکا یعنی جلیلی و برنز با یکدیگر پشت یک میز و رو در رو مذاکره کردند.

روی کار آمدن باقری احتمالا حامل پیام خوبی برای طرف‌های مذاکرات نخواهد بود؛ چرا که آنها سابقه مذاکراه با او را دارند و از شیوه مذاکراتی او با خبرند؛ سخت، خشک و غیرمنعطف.

سوابق شغلی علی باقری

علی باقری کنی دیپلمات ایرانی است. او معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه ایران و دبیر ستاد حقوق بشر است.

 باقری کنی در دوران دبیری سعید جلیلی در شورای عالی امنیت ملی، معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل دبیر این شورا و نیز مذاکره‌کنندهٔ ارشد پروندهٔ هسته‌ای ایران بود.

 او برادرزاده محمدرضا مهدوی کنی و برادرِ مصباح‌الهدی باقری کنی است. پس از حضور باقری کنی در دیدار وزیر خارجه هند با ابراهیم رییسی، از وی بعنوان گزینۀ اصلی وزارت خارجه دولت سیزدهم یاد میشد.

تحصیلات علی باقری

 علی باقری کنی دانش‌آموختهٔ رشتهٔ اقتصاد است و پیشینهٔ تدریس اقتصاد در دانشگاه را نیز دارد. او در دانشگاه امام صادق درس خوانده‌است. در زمانی که جلیلی معاونت اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه را برعهده داشت، باقری کنی مدیرکل اروپای مرکزی و شمالی این معاونت بود و پس از سعید جلیلی مدتی به عنوان معاون اروپای وزیر امور خارجه فعالیت کرد.

دیدگاه‌های علی باقری

علی باقری کنی به همراه سعید جلیلی یکی از منتقدان مذاکرات هسته‌ای در دولت روحانی بوده و در موقعیت‌های مختلف از جمله شبکه افق و در مجلس شورای اسلامی محتوای مذاکرات و توافق برجام را نقد کرده‌است.

مطالب مرتبط:

علی باقری کنی در وزارت امور خارجه

زمانی که سعید جلیلی معاونت اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه را برعهده داشت، باقری کنی مدیرکل اروپای مرکزی و شمالی این معاونت بود و پس از سعید جلیلی مدتی به عنوان معاون اروپای وزیر امور خارجه فعالیت کرد و پس از حضور جلیلی در شورای عالی امنیت ملی علی باقری به عنوان معاون او منصوب شد. گفتنی است در جریان مذاکرات هسته‌ای در زمان جلیلی، باقری از مذاره کنندگان ارشد ایران بود.

باقری در گفت و گویی درباره حضور کوتاهش در صدا و سیما و انتقالش به وزارت خارجه در ۱۳۷۳ خورشیدی می گوید: ابتدا در بخش معاونت عربی آفریقایی، اداره اول خاورمیانه عربی و شمال آفریقا بودم که موضع لبنان، فلسطین، اردن، مصر، رژیم صهیونیستی را در واقع در آن جا پیگیری می کردم، بعد مجدد به وزارت خارجه برگشتم و رفتم معاونت بین الملل. در مهر ۸۶ آقای جلیلی دبیر شورای عالی امنیت شدند، از وزارت خارجه رفتند. رفتن ایشان مصادف با یک سری تغییرات ساختاری در وزارت خارجه شد، معاونت اروپا-آمریکا تبدیل به معاونت آمریکا شد. در آن دوره ای که ایشان دبیر شورای عالی امنیت ملی شدند، بنده چند ماهی معاون اروپا بودم و بعد از یک مدتی با صحبتی که آقای دکتر جلیلی شد، ایشان احساس کردند اگر بنده به دبیرخانه بروم مؤثرتر خواهم بود، برای همین در سال ۸۷ از وزارت خارجه به دبیرخانه رفتم. تا اواخر شهریور ۹۲ که دکتر جلیلی دبیر شورای امنیت ملی بودند، من معاون ایشان در آن عرصه بودم. چون بحث مذاکرات هسته ای از قبل به دبیرخانه محول شده بود ایشان مسئول مذاکرات بودند از طرف جمهوری اسلامی ایران و من به جهت این که معاون سیاست امنیت بین الملل بودم در واقع کمک کار ایشان در امور مذاکرات بودم.

علی باقری کنی در دبیرخانه شورای عالی امنیت‌ملی

باقری‌کنی از ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۲ خورشیدی در کنار سعید جلیلی در تیم هسته‌ای ایران در دولت محمود احمدی‌نژاد حضور داشت اما تلاش‌های این تیم برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای به جایی نرسید. در دولت روحانی هم به سرعت از تیم هسته‌ای کنار رفت و نقدهایش درباره برجام را در شبکه افق سیما و وب‌سایت مدرسه کالک وابسته به بسیج دانشجویی و مرکز رشد دانشگاه امام صادق منتشر کرد و مقدمه‌ای هم بر نسخه فارسی کتاب خاطرات وندی‌شرمن، مذاکره کننده تیم هسته‌ای نوشت.

کتاب "بدون هراس"خاطرات وندی شرمن (رئیس تیم آمریکا در مذاکرات ۱+۵ ایران) از زوایای پیدا و پنهان مذاکرات هسته‌ای کشور با ۱+۵ است که انتشارات سروش آن را با ترجمه دکتر محمد جمشیدی و حافظ رستمی  و با مقدمه علی باقری به چاپ رسانده است.
باقری درباره ۵ سال حضورش به عنوان عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای و رویکردهای جناح های مخالف به مذاکرات آن زمان گفته است: در عرصه مناسبات خارجی کشورها با هم تقریباً مثل مناسبات افراد با هم، برآورد یک کشور نسبت به کشور دیگر، آن کشور اول نسبت به کشور دوم رفتار اش را تنظیم می کند. بنده رفتارم را بر اساس برآوردم نسبت به رفتار شما تنظیم می کنم. به طور مثال اگر فرض من این باشد که شما در بحث هسته ای خیلی تخصص دارید، بنده هیچگاه در یک جلسه با شما صحبت نخواهم کرد. چون می دانم شما خیلی بالاتر از من هستید بنده قادر نخواهم بود با شما ... کنم. وقتی من می آیم و با شما در مورد هسته ای ... می کنم، برآوردم این است که از شما اشرافم بر موضوع بیشتر است، حال ممکن است این برآورد غلط باشد. در کشور هم به همین صورت است، بر اساس برآورد هایشان سیاست هایشان را تنظیم می کنند و اقدام می کنند. 

علی باقری کنی در ستاد انتخاباتی سعید جلیلی

علی باقری کنی در ۱۳۹۲ خورشیدی رئیس ستاد انتخاباتی سعید جلیلی نامزد انتحابات ریاست جمهوری بود. او پس از پیروزی حسن روحانی در آن انتخابات در کنار سعید جلیلی به یکی از منتقدان جدی مذاکرات هسته‌ای در دولت روحانی بدل شد. او پس از توافق ژنو در ۱۳۹۳خورشیدی که پیش درآمد توافق برجام بود در مجلس حضور یافت و محتوای مذاکرات و توافقات را نقد کرد. باقری در مقاطع دیگری از جمله حضور در برنامه های شبکه افق سیما در نقد عملکرد تیم سیاست خارجی دولت سخنانی را ابراز داشت.

 علی باقری کنی در قوه قضاییه

علی باقری‌کنی هشتم دی ۱۳۹۸ خورشیدی با حکم ابراهیم رئیسی به عنوان معاون امور بین‌الملل و رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه منصوب شد. ستاد حقوق بشر زیر مجموعه قوه قضائیه است که در ۱۳۸۴ خورشیدی به پیشنهاد آیت الله محمود هاشمی شاهرودی رئیس سابق این قوه و با تصویب آیت‌اللهخامنه‌ای،مقام معظم رهبری تاسیس شد. این ستاد در واقع نقش دستگاه دیپلماسی قوه قضاییه جمهوری اسلامی را بازی می‌کند و در مجامع جهانی به عنوان نماینده ایران در مجامع بین‌المللی پاسخ‌گوی اتهامات مربوط به نقض حقوق بشر در کشور است. در طول ۱۴ سال گذشته محمدجواد لاریجانی ریاست این نهاد را در دوران ریاست آیت الله محمود هاشمی شاهرودی، صادق لاریجانی و ابراهیم رئیسی بر قوه قضائیه بر عهده داشت. گفتنی است علی باقری‌کنی که از چهره‌های اصولگرای سیاست ایران محسوب می‌شود،  او داعیه‌هایی برای جهانی‌کردن مفاهیم حقوق بشر اسلامی در این منصب دارد که در آینده شاهد بروز و ظهور آن خواهیم بود.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: محسن رضوی



+ 9
مخالفم - 10
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری