پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ ۱۸:۴۷
۹
۰
نسخه چاپی

تیروئید در دوران بارداری: علل، علائم و درمان 

تیروئید در دوران بارداری: علل، علائم و درمان 
اگر در دوران بارداری از هورمون تیروئید رنج می برید، می خواهید درباره نحوه عملکرد آن، نحوه مراقبت، پیشگیری و درمان هورمون و خواندن ادامه مطلب بدانید!

تیتربرتر: آیا در دوران بارداری متوجه تغییرات ناگهانی در بدن خود شده اید، چه از نظر ذهنی و چه از نظر جسمی در دوران بارداری؟ آیا اغلب اوقات بدخلق هستید؟ آیا افزایش یا کاهش وزن ناگهانی دارید؟ تیروئید در دوران بارداری یکی از شایع ترین شرایط برای اکثر زنان است. دو بیماری تیروئید، هیپو و پرکاری تیروئید بسیار گسترده هستند و درمان و تنظیم آنها آسان است.

تیروئید چیست و هورمون تیروئید چگونه بر بارداری تأثیر می گذارد؟

تیروئید چیست و هورمون تیروئید چگونه بر بارداری تأثیر می گذارد؟
تیروئید چیست و هورمون تیروئید چگونه بر بارداری تأثیر می گذارد؟

این بیماری که به عنوان اختلال هورمون تیروئید شناخته می شود، شامل کم کاری و پرکاری تیروئید است. آنها کاملاً شایع هستند و به طور منظم در زنان باردار یافت می شوند. تیروئید اندامی است که متابولیسم، سیستم عصبی و قلب را تنظیم می کند و در گردن قرار دارد.

در حالی که مطالعات می گویند حدود پنج یا بیشتر از زنان معمولاً در دوران بارداری به بیماری تیروئید مبتلا می شوند، هورمون مناسب و کنترل شده یا متعادل برای مادر و جنین سالم مورد نیاز است. با توجه به اینکه نوزاد به هورمون های کامل برای رشد مغز و عصب متکی است، ممکن است غده تیروئید جنین تحت تأثیر سطوح غیرطبیعی تیروئید مادر قرار گیرد.

اما چرا مادران باردار اغلب شاهد افزایش سطح تیروئید خود هستند؟ دو هورمون بارداری، استروژن و گنادوتروپین کوریونی انسان (hCG)، اغلب به سطوح غیر طبیعی کمک می کنند. پیشنهاد می شود که فرد به طور مرتب آزمایش هایی را انجام دهد تا مشخص شود آیا شرایطی برای مادر آینده وجود دارد یا خیر. در صورت عدم درمان، مشکلات متعددی ممکن است رخ دهد، مانند جدا شدن جفت، سقط جنین، محدودیت رشد و موارد دیگر.

انواع اصلی تیروئید در دوران بارداری چیست؟

انواع اصلی تیروئید در دوران بارداری چیست؟
انواع اصلی تیروئید در دوران بارداری چیست؟

همانطور که قبلاً ذکر شد، دو نوع بیماری تیروئید در دوران بارداری وجود دارد. در اینجا دو نوع اختلال تیروئید، که معمولاً شناخته شده است، ذکر شده است.

کم کاری تیروئید:

در کم کاری تیروئید، که به تیروئید کم کار نیز معروف است، هورمون تیروئید بزرگسالان دچار کمبود است. همچنین به عنوان بیماری هاشیموتو یا اختلال خود ایمنی شناخته می شود که ممکن است باعث التهاب غده تیروئید شود. در اینجا، غده تیروئید به اندازه کافی هورمون مورد نیاز را تولید نمی کند. اغلب توسط زنانی که قبلاً با این بیماری تشخیص داده شده اند یا حتی برای کسانی که سابقه خانوادگی تجربه این بیماری را دارند، تحت تأثیر قرار می گیرد.

پرکاری تیروئید:

پرکاری تیروئید داشتن بیش از حد غده تیروئید است. در اینجا، غده بیشتر از میزان مورد نیاز بدن و متابولیسم تیروئید تولید می کند. از این پس، این وضعیت متابولیسم بدن را تسریع می کند. همچنین در دوران بارداری یا در دوران بارداری به این بیماری گریو گفته می شود.

بگذارید همه چیز درباره تیروئید برای خانم های باردار، نحوه تشخیص، علل و درمان آنها را بدانیم.

کم کاری تیروئید در بارداری

کم کاری تیروئید در بارداری
کم کاری تیروئید در بارداری

همانطور که دیدیم، مورد کم کاری تیروئید در مادر باردار جایی است که بدن به اندازه کافی یا هورمون های مورد نیاز را تولید نمی کند. این ممکن است باعث کند شدن عملکرد ذهنی و جسمی و سلامت کلی شود. این ممکن است علل و اثرات مختلفی داشته باشد و علائم آن برای چندین زن با توجه به تغییرات بدن آنها متفاوت است. دلایل، علائم و درمان تشخیصی کم کاری تیروئید در بارداری شامل:

شایع ترین و شایع ترین دلیل تیروئید در دوران بارداری (کم کاری تیروئید) بیماری هاشیموتو است. این اختلال خود ایمنی باعث حمله سیستم ایمنی و ایجاد آنتی بادی ها علیه غده تیروئید می شود.

یکی دیگر از علل شایع کم کاری تیروئید نیز ناشی از داروهای سنگین یا درمان غده تیروئید بیش فعال است. کسانی که سابقه خانوادگی یا اختلال قبلی غده تیروئید دارند اغلب می توانند باعث این بیماری شوند.

علائم کم کاری تیروئید در بارداری

اگرچه علائم ممکن است برای همه خانم های باردار یکسان نباشد، اما شایع ترین علائم مربوط به اختلال تیروئید در دوران بارداری شامل موارد زیر است:

  • خستگی و کمبود انرژی بدن
  • بسته شدن پلک ها
  • افزایش وزن یا تغییرات سنگین وزن
  • یبوست
  • صورت متورم
  • درد مفاصل
  • پوست و موهای زبر یا درشت
  • گرفتگی عضلات
  • نگرانی های نبض آهسته
  • دردهای نزدیک دست
  • اضطراب و سردرگمی

علائم ذکر شده در بالا ممکن است بلافاصله ظاهر نشوند و گاهی اوقات تشخیص آنها دشوار است. اکثر خانم ها و مادران باردار با توجه به عدم ثبت یا علائم مشخص، مراحل اولیه بیماری تیروئید را از دست می دهند.

تاثیر کم کاری تیروئید بر خانم باردار و نوزاد

کم کاری تیروئید ممکن است چندین اثر منفی بر مادر باردار داشته باشد. در صورت عدم تشخیص یا درمان به موقع، این عوارض تیروئید و بارداری شامل سقط جنین، درد عضلانی و ضعف شدید، نارسایی احتقانی قلب، ناهنجاری های جفتی، پره اکلامپسی و خونریزی یا خونریزی پس از زایمان است. 

در صورت وجود مشکل شدید کم کاری تیروئید، این مشکلات تیروئید در بارداری ممکن است افزایش یابد.

ممکن است تأثیرات مهمی بر رشد جنین و نوزاد نیز داشته باشد. مغز و رشد جسمی نوزاد به عملکرد کامل غده تیروئید بستگی دارد. اگر تشخیص داده نشود، ممکن است اختلالات عصبی، شناختی و دیگر رشد برای نوزاد وجود داشته باشد.

نحوه تشخیص:

به طور کلی، پزشک یا متخصص غدد ، معاینه فیزیکی جامع و مشخصات تیروئید را برای تشخیص وضعیت کم کاری تیروئید انجام می دهد. نمونه های خون برای آزمایش غده تیروئید به سه شکل T3 ، T4 و TSH جمع آوری می شود و مشخص می شود که غده به درستی کار می کند. این آزمایش تیروئید به درک سطح تیروئید در دوران بارداری کمک می کند. علاوه بر این، در صورت نیاز، سابقه های پزشکی قبلی، پرونده های پزشکی خانوادگی ممکن است برای درک عملکرد تیروئید در بدن جستجو شود.

مطالب مرتبط:

پرکاری تیروئید و بارداری

پرکاری تیروئید و بارداری
پرکاری تیروئید و بارداری

از سوی دیگر، پرکاری تیروئید یک غده تیروئید بیش از حد مورد نیاز بدن یا نیاز آن است. این منجر به افزایش متابولیسم میزان بدن می شود. در اینجا علل، علائم و درمان مربوط به پرکاری تیروئید آورده شده است.

علل:

بیماری گریوز شایع ترین دلیل ابتلا به پرکاری تیروئید در دوران بارداری است. این یک اختلال خود ایمنی است که ممکن است منجر به تولید بیش از حد هورمون تیروئید از حد مورد نیاز شود. این به نوبه خود منجر به افزایش غده تیروئید یا تورم تیروئید می شود. یکی دیگر از علل غیر معمول ممکن است سطح بالای هورمون بارداری، گنادوتروپین کوریونی انسان (hCG) باشد.

علائم:

شایع ترین علائم پرکاری تیروئید یا پرکاری تیروئید در دوران بارداری شامل موارد زیر است.

  • کاهش وزن سنگین یا کاهش شدید وزن
  • خوردن زیاد و میزان سوخت و ساز بدن
  • مشکل در الگوهای خوابیدن
  • ضربان قلب سریع
  • احساس تحریک
  • اضطراب
  • تعریق
  • تکان دادن یا لرزیدن دست و انگشتان
  • ضعف در نواحی ماهیچه ای
  • قرمزی یا سوزش در نزدیکی چشم
  • اسهال
  • روده تحریک شده و لحظات غیر طبیعی روده

در حالی که علائم پرکاری تیروئید ممکن است بلافاصله مشاهده یا مشاهده نشوند، ممکن است با گذشت زمان ظاهر شوند.

تأثیر پرکاری تیروئید بر خانم باردار و نوزاد

اگر شرایط پرکاری تیروئید برای مادران باردار درمان نشود، ممکن است عوارض و نگرانی های شدیدی وجود داشته باشد. این تیروئید می تواند بر بارداری تأثیر منفی بگذارد. بد رفتاری یا عدم درمان ممکن است منجر به پره اکلامپسی و زایمان زودرس شود. مشکلات دیگر شامل از دست دادن جنین، وزن کم نوزاد هنگام تولد و رشد غیر طبیعی جنین است.

برای جلوگیری از عوارض جدی و بدتر شدن بارداری در سه ماهه سوم، مداخله و درمان به موقع لازم است.

پرکاری تیروئید کنترل نشده برای مادر ممکن است نگرانی های متعددی برای نوزاد ایجاد کند. نوزادان نارس، نوزادان مرده، ضربان قلب سریعتر، ناهنجاری ها و ناتوانی های مادرزادی معمولاً به دلیل این وضعیت مشاهده می شوند. این سطوح بالای هورمون ناگهان ایجاد می شود و بر روی غده تیروئید نوزاد کار می کند. همچنین مواردی از پرکاری تیروئید نوزادان به دلیل بیماری مادر گریو وجود دارد.

نحوه تشخیص پرکاری تیروئید

آزمایشات معمول تیروئید از طریق نمونه خون برای مشاهده سطوح T3 ، T4 و TSH برای درک مشکلات تیروئید در دوران بارداری انجام می شود. بر اساس گزارشات، معاینات فیزیکی و سایر علائم ، پزشک یا پزشک داروهای مناسب و درمان مورد نیاز برای یک خانم باردار و نوزاد سالم را تجویز می کند.

نحوه درمان پرکاری تیروئید در دوران بارداری

بسته به شدت و نگرانی های بیماری، گزینه های درمانی پرکاری تیروئید ممکن است متفاوت باشد. سطوح خفیف را فقط می توان با داروها تنظیم کرد. داروهای ضد تیروئید و قرص تجویز می شود. اینها مانع از تولید هورمون های جدید در بدن توسط تیروئید می شوند.

در صورت عملی نبودن این روش، می توان در سه ماهه دوم از جراحی برای برداشتن غده تیروئید اضافی استفاده کرد. این ممکن است یک روش افراطی باشد تا بتوان نگرانی را به طور کامل تنظیم کرد. 

یکی دیگر از روش های رایج، استفاده از رادیو ید برای درمان پرکاری تیروئید در غده حاملگی است و گاهی اوقات ممکن است منجر به نگرانی از کم کاری تیروئید شود.

غدد درون ریز می توانند از مسدود کننده های بتا برای کنترل وضعیت در صورت اختلال شدید رشد جنین و عوارض شدید استفاده کنند.

تیروئیدیت بعد از زایمان

تیروئیدیت بعد از زایمان
تیروئیدیت بعد از زایمان

وضعیت تیروئیدیت پس از زایمان، اگرچه در میان مادران تازه متولد شده نادر است، اما شرایط تیروئید ملتهب بعد از بچه دار شدن است. التهاب شدید باعث هورمون تیروئید می شود تا از غده تیروئید نشت کند، سطح هورمون را در خون افزایش داده و سپس منجر به پرکاری تیروئید می شود.

در حالی که وضعیت پرکاری تیروئید ممکن است منجر به چند ماه شود، تیروئید کم کار که بعداً تبدیل به کم کاری تیروئید می شود ممکن است تا یک سال نیز ادامه داشته باشد. در اینجا علل، علائم و درمان احتمالی تیروئیدیت پس از زایمان آورده شده است.

علل:

مانند بیماری هاشیموتو یا وضعیت خود ایمنی، تیروئیدیت پس از زایمان تنها پس از زایمان خانم باردار ایجاد می شود. این وضعیت به ندرت رخ می دهد. با این حال، قابل درمان است.

علائم:

اغلب، علائم تیروئیدیت بیماری یا خستگی ناشی از به دنیا آوردن نوزاد اشتباه می شود. از آنجا که این وضعیت پس از زایمان ایجاد می شود، علائمی مانند خستگی و احساسات مزاحم و گرفتگی وجود دارد. علائم دیگر کم کاری تیروئید نیز ممکن است شایع باشد، مانند مشکل در خواب، خشکی پوست، سوزن سوزن شدن دست ها یا پاها، سرماخوردگی و غیره. در صورت احساس کج خلقی و خستگی برای بررسی و تشخیص بیماری، مشورت و مشورت فوری با پزشک ضروری است.

تشخیص:

هر یک از علائم ذکر شده در بالا را می توان در مادر جدید مشاهده کرد. پزشک آزمایش خون و معاینات فیزیکی را برای بررسی و درک سطح هورمون تیروئید انجام می دهد.

به تدریج، اگر علائم کم کاری تیروئید بعد از چند ماه وجود داشته باشد، پزشک بر این اساس می تواند داروها را برای کمک و کنترل هورمون مورد بررسی، تشخیص و تجویز قرار دهد.

تیروئید در دوران بارداری شایع ترین بیماری شناخته شده برای چندین مادر آینده است. ما امیدواریم که این راهنمای خوب بررسی شده و دقیق در مورد این بیماری به درک بهتر علائم و بیماری کمک کند. لطفاً در صورت درمان تیروئید در دوران بارداری، برای جزئیات بیشتر و بررسی های شخصی با پزشک خود مشورت کنید.

*این مطلب صرفا جهت افزایش اطلاعات شما می‌باشد و به هیچ وجه به منظور توصیه پزشکی یا درمانی نیست، لطفا برای دریافت اطلاعات دقیق به پزشکتان مراجعه کنید.

آنچه دیگران میخوانند:

 نویسنده: زهرا فرامرزی



+ 9
مخالفم - 6
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری