پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۱ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ ۲۲:۳۶
۵
۰
نسخه چاپی

آیا ارزش سرمایه گذاری در بیت کوین وجود دارد؟ / در چه کشورهایی ممنوعیت بیت کوین وجود دارد؟

آیا ارزش سرمایه گذاری در بیت کوین وجود دارد؟ / در چه کشورهایی ممنوعیت بیت کوین وجود دارد؟
ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین در تعدادی از کشورهای جهان به شدت تحت کنترل یا محدودیت هستند.

به گزارش تیتربرتر؛ بیت کوین از همان ابتدا که در سال 2009 شروع به کار کرد و همچنین ارزهای رمزنگاری شده بعدی که به دنبال آن ایجاد شد، بحث برانگیز بود.

ممنوعیت بیت کوین در برخی از کشورها

ممنوعیت بیت کوین در برخی از کشورها
ممنوعیت بیت کوین در برخی از کشورها

در حالی که به دلیل بی ثباتی، استفاده از آن در معاملات پلید و استفاده بی رویه از برق برای استخراج آن مورد انتقاد شدید قرار گرفته است، برخی به ویژه در کشورهای در حال توسعه به عنوان یک بندر امن در طول طوفان های اقتصادی در نظر گرفته می شوند.

اما با توجه به اینکه افراد بیشتری به عنوان سرمایه گذاری یا نجات به رمز ارزها روی می آورند، این مسائل در مجموعه ای از محدودیت ها در استفاده از آنها ظاهر شده است.

وضعیت حقوقی بیت کوین و سایر آلت کوین ها (سکه های جایگزین بیت کوین) از کشوری به کشور دیگر بطور قابل ملاحظه ای متفاوت است، در حالی که در برخی از این روابط هنوز به درستی تعریف شده است یا دائما در حال تغییر است.

در حالی که اکثریت کشورها استفاده از بیت کوین را غیرقانونی نمی دانند، وضعیت آن به عنوان وسیله پرداخت یا به عنوان کالا با پیامدهای مختلف نظارتی متفاوت است.

برخی از کشورها برای استفاده از بیت کوین محدودیت هایی را وضع کرده اند، به طوری که بانک ها مشتریان خود را از انجام معاملات ارزهای رمزنگاری شده منع کرده اند. سایر کشورها استفاده از بیت کوین و ارزهای رمزنگاری شده را به طور کامل ممنوع کرده و مجازات های سنگینی را برای افرادی که معاملات رمزنگاری انجام می دهند، در نظر گرفته اند.

اینها کشورهایی هستند که رابطه خاصی با بیت کوین و دیگر آلت کوین ها دارند.

کشورهایی که بیت کوین در آن ها غیر قانونی است

کشورهایی که بیت کوین در آن ها غیر قانونی است
کشورهایی که بیت کوین در آن ها غیر قانونی است

 

بولیوی

از سال 2014 استفاده از بیت کوین در بولیوی کاملاً ممنوع است. بانک مرکزی بولیوی با صدور قطعنامه ای آن را ممنوع و هر ارز دیگری را که توسط یک کشور یا منطقه اقتصادی تنظیم نمی شود، ممنوع اعلام کرد.

چین

چین در طول سال 2021 با افزایش شدید ارزهای رمزپایه سرکوب کرده است. مقامات چینی بارها به مردم این کشور هشدار داده اند که از بازار دارایی های دیجیتال خودداری کنند و معادن در این کشور و همچنین مبادلات ارزی در چین و خارج از کشور را به شدت تحت فشار قرار داده اند.

کلمبیا

در کلمبیا، موسسات مالی مجاز به انجام معاملات بیت کوین نیستند. در سال 2014 به مؤسسات مالی هشدار داد که ممکن است "از عملیات پولی مجازی محافظت، سرمایه گذاری، کارگزاری یا مدیریت نکنند".

مصر

دارالفتاء مصر، اولین نهاد مشورتی اسلامی این کشور، در سال 2018 فرمان مذهبی صادر کرد و معاملات بیت کوین را حرام نامید، چیزی که طبق قوانین اسلامی ممنوع است. قوانین بانکی مصر در سپتامبر 2020 تشدید شد تا از معامله یا تبلیغ ارزهای دیجیتال بدون مجوز بانک مرکزی جلوگیری شود.

اندونزی

بانک اندونزی، بانک مرکزی این کشور، مقررات جدیدی را مبنی بر ممنوعیت استفاده از ارزهای رمزنگاری شده از جمله بیت کوین به عنوان وسیله پرداخت از 1 ژانویه 2018 صادر کرد.

ایران

بیت کوین در ایران هنوز به‌طور کامل به رسمیت شناخته نشده است، اما سرمایه‌گذاری، نگهداری یا استفاده از بیت کوین در کشور جرم هم نیست.

طبق ماده ۲ قانون مجازات عمومی، «هر فعل یا ترک فعل که مطابق قانون قابل مجازات یا مستلزم اقدامات تأمینی یا تربیتی باشد جرم محسوب است و هیچ امری را نمی‌توان‌ جرم دانست مگر آنکه به موجب قانون برای آن مجازات یا اقدامات تأمینی یا تربیتی تعیین شده باشد.»

بنابراین، به‌دلیل عدم وجود مجازات برای خریدوفروش ارزهای دیجیتال یا نگهداری بیت کوین در زمان نگارش این مطلب، نمی‌توان این اعمال را جرم دانست.

جرم نبودن استفاده از بیت کوین و نگهداری آن تنها در صورتی است که بیت کوین ابزار جرم دیگری نباشد یا قانون بالا دستی را نقض نکند. به‌عنوان مثال، از آنجایی که پول‌شویی جرم است، اگر با بیت کوین پول‌شویی یا هر فعالیت مجرمانه دیگر انجام شود، مشمول مجازات خواهد بود.

نهادهایی مانند نیروی انتظامی در قبال کلاهبرداری‌های حوزه فناوری مسئولیت و اختیار دارند. بنابراین، جدای بحث چیستیِ ارزهای دیجیتال، به‌عنوان یک فناوری، قانون می‌تواند پیگیری‌های لازم را تا جایی که ممکن باشد، انجام دهد.

در صورت رخ دادن هرگونه کلاهبرداری، هک و یا عدم وفای به عهد در فضای ارزهای دیجیتال، یک فرد می‌تواند شکایت رسمی ارائه دهد و قوه قضاییه به آن رسیدگی خواهد کرد.

نپال

بانک راست نپال بیت کوین را تا اوت 2017 غیرقانونی اعلام کرد.

مقدونیه شمالی

مقدونیه شمالی تنها کشور اروپایی است که تاکنون ممنوعیت رسمی ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین، اتریوم و دیگر کشورها را اعمال کرده است.

آیا ارزش سرمایه گذاری در فناوری بلاک چین وجود دارد؟

آیا ارزش سرمایه گذاری در فناوری بلاک چین وجود دارد؟
آیا ارزش سرمایه گذاری در فناوری بلاک چین وجود دارد؟

سازندگان، توسعه دهندگان و سرمایه گذاران بلاک چین که معمولاً به آن رمز ارز می گویند وضعیت کنونی را با اینترنت در میانه دهه 1990 مقایسه می کنند. در آن زمان، تعداد کمی درک می کردند که میزان زندگی ما به ایمیل، موتورهای جستجو، رسانه های اجتماعی و مجموعه ای بی پایان از وب سایت ها بستگی دارد. با نگاهی به گذشته، به نظر می رسد که به یکباره اتفاق افتاده است، اما سال ها منتظر رابط های کاربری و عملکردهایی بودیم که اینترنت را کاربر پسند و قدرتمند کرده بود.

همین را می توان در مورد رمزنگاری نیز گفت. به نظر می رسد جالب ترین پروژه ها حل مشکلات روزمره یا ایجاد ارزش به شیوه کاربر پسند نیستند. بنابراین، منطقی است که سرمایه گذاران سؤال کنند که آیا چیزی در آنجا وجود دارد یا خیر.

برنامه های کاربردی آسان و کاربردی که در بالای فناوری بلاک چین قرار دارند، در نهایت پذیرش بیشتری را ایجاد کرده و افراد بیشتری را به اکوسیستم بلاک چین جذب می کنند.

از سوی دیگر، بسیاری از علاقه مندان به بیت کوین سخت مخالف هستند و می گویند بیت کوین برنامه قاتل است، تقریباً 12 سال است که از نظر کاربران و ارزش بزرگترین برنامه است. اما این تضمین نمی کند که این فناوری انتخابی باقی بماند. آیا بیت کوین توسعه دهندگان بلاک چین است که مفیدترین و کارآمدترین قابلیت ها و قابلیت ها را بر اساس آن ایجاد می کند؟ یا به سادگی یک مخزن دیجیتال به عنوان جایگزین رقیب فیزیکی خود طلا باقی خواهد ماند؟

صرف نظر از این، بیت کوین قبلاً ارزش خود را نشان داده است و می تواند با خیال راحت و کارآمد از طریق اینترنت توسط یک شبکه غیر متمرکز از رایانه ها منتقل شود. این مرحله شگفت انگیز درهای بسیاری را برای نوآوری باز می کند.

مطالب مرتبط:

در مورد خطرات ارزهای دیجیتال

در مورد خطرات ارزهای دیجیتال
در مورد خطرات ارزهای دیجیتال

هنوز در مراحل اولیه توسعه بلاک چین است و خطرات استفاده یا خرید دارایی های رمزنگاری شده زیاد است. شما می توانید آن را مانند سرمایه گذاری در مراحل اولیه سرمایه گذاری تصور کنید: بسیاری از آنها شکست خواهند خورد، اما تعداد کمی می توانند ارزش فوق العاده ای در آنچه تحت عنوان وب 3.0 شناخته می شود ایجاد کنند.

همراه با خطرات معمول در سرمایه گذاری خطرپذیر، سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال نیز باید موارد زیر را در نظر بگیرند:

برخی از کشورها مالکیت و تجارت مستقیم دارایی های رمزنگاری شده را ممنوع کرده اند. 

برای محدود کردن رمزنگاری یا مشروعیت زدایی از دارایی های خاص رمزنگاری چه خواهند کرد. اگر قدرت پولی بانک های مرکزی آنها تضعیف شود، دولت ها بیکار نمی نشینند.

نوسانات شدید: نکته مهم دیگر نوسانات قیمت است. تصور کنید اگر سرمایه گذاری های جسورانه در زمان واقعی، هر روز و در تمام طول روز معامله می شود. نوسانات نیز به همان اندازه چشمگیر خواهد بود. به عنوان مثال، قیمت بیت کوین چند ماه پیش از بیش از 64000 دلار به 31000 دلار در سکه کاهش یافت. کاهش این اندازه در ارزهای دیجیتال غیر معمول نیست و می تواند سرمایه گذاران ناخودآگاه را به تصمیمات ضعیف در زمان اشتباه سوق دهد. همانطور که در گذشته در سرمایه گذاری سنتی انجام داده اند.

عدم تقارن اطلاعات: پروژه های رمزنگاری مانند شرکت های معامله شده دارای الزامات تنظیم پرونده نیستند. اطلاعات مربوط به توسعه و پیشرفت این پروژه ها عموما فقط توسط گروهی از افراد مشخص شناخته می شود.

پیچیدگی تکنولوژیکی: اگر کسی با کد منبع اجرای این پروتکل ها آشنا نباشد، چگونه می داند که آیا نقص مهلکی وجود دارد؟ سرمایه داری سرانجام برندگان و بازندگان را از بین خواهد برد، اما به نظر می رسد در حال حاضر دانش تخصصی مورد نیاز است.

ذخیره سازی: سرمایه گذاران باید مراقبت های لازم را برای یافتن متولیان مناسب انجام دهند، یا اگر خودشان تصمیم گرفتند که چگونه کلیدهای خود را حفظ کنند. لازم به ذکر نیست که اخبار مربوط به اوایل سال جاری در مورد سرمایه گذاری که برای حفاری زباله دان در انگلستان برای بازیابی هارد دیسک با 280 میلیون دلار ارز رمزنگاری شده ذخیره می کند، به دنبال مجوز باشد.

نگاهی به تحولات امروز بازار ارزهای دیجیتال

نگاهی به تحولات امروز بازار ارزهای دیجیتال
نگاهی به تحولات امروز بازار ارزهای دیجیتال

بیت کوین ۴۸ هزار و ۱۱۴ دلار

اتریوم سه هزار و ۴۳۶ دلار

کاردانو دو دلار و ۳۸ سنت

بایننس کوین ۴۱۰ دلار و ۷۳ سنت

دوج کوین ۲۴ سنت

ریپل یک دلار و هشت سنت

پولکادات ۳۴ دلار و ۲۴ سنت

یونی سواپ ۲۴ دلار و ۹۶ سنت

سولنا ۱۶۱ دلار و ۸۱ سنت

اولنچ ۷۲ دلار و ۱۵ سنت

*این مطلب صرفا جهت افزایش اطلاعات شما است و به منظور توصیه برای سرمایه‌گذاری نیست، تیتربرتر هیچگونه مسئولیتی در قبال نتیجه ی سرمایه‌گذاری شما ندارد.

آنچه دیگران میخوانند:

نویسنده: سینا گلستانی 



+ 5
مخالفم - 6
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری