به گزارش تیتربرتر؛ رضوان حکیمزاده درباره برگزاری جشن شکوفهها در روز پنجشنبه اول مهر اظهار کرد: طبق روال سالهای گذشته، امسال نیز جشن شکوفهها را داریم که مربوط به حضور کلاساولیها و نوآموزان پیشدبستانی در مدارس است.
شرایط بازگشایی مدارس در سال 1400
وی افزود: جشن شکوفهها روز پنجشنبه اول مهر در مدارس سراسر کشور برگزارمیشود و مدارس با توجه به شرایطی که دارند پذیرای تمام یا تعدادی از دانشآموزان با رعایت پروتکلهای بهداشتی در فضای مدرسه بهشکل حضوری خواهند بود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: حضور کلاساولیها در مدرسه باعث آشنایی آنها با معلم میشود تا اگر در فضای مجازی آموزشها را پیگیری کردند، شناختی از معلم داشته باشند.
حکیمزاده با اعلام اینکه "در مدارس روستایی و عشایری از روز شنبه سوم مهرماه آموزشها را بهشکل حضوری خواهیم داشت"، گفت: این مدارس بهدلیل جمعیت پایین و امکان رعایت پروتکلهای بهداشتی میتوانند آموزش حضوری را آغاز کنند.
وی تأکید کرد: کلاساولیها حداقل هفتهای یک بار در ساعاتی که مدرسه مشخص میکند در مناطق مختلف در مدرسه حضور خواهند داشت و روند شروع به کار آموزش حضوری، تدریجی خواهد بود، تعداد دانشآموزان و شرایط مدرسه مدنظر است و اختیار را به شورای مدرسه دادهایم و مدارس میتوانند درخواست حضوری بودن را به مناطق آموزش و پرورش ارائه کنند.
واکسیناسیون دانشآموزان شرط حداقلی بازگشایی مدارس
لرستان نماینده مردم خرمآباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی گفت: واکسیناسیون دانشآموزان شرط حداقلی بازگشایی مدارس است.
مهرداد ویسکرمی، اظهار کرد: در بحث بازگشایی مدارس کمیسیون آموزش یک جلسهای با وزرای آموزش و پرورش، بهداشت و علوم برگزار کرد و دغدغه اعضای کمیسیون مطرح شد و جمعبندی این بود که تا زمانیکه واکسیناسیون سراسری نداشته باشیم و به لحاظ کنترل کرونا به اطمینانی نرسیم نمیتوانیم در رابطه با بازگشایی گسترده مدارس بهویژه در شهرهای بزرگ صحبت کنیم.
وی ادامه داد: در عین حال میشود به صورت منطقهای طبق هماهنگی سیاستهای ستاد کرونا با آموزش و پرورش، در برخی محیطهای کوچکتر با رعایت پروتکلهای بهداشتی برخی مدارس را باز کرد.
ویسکرمی بیان کرد: کل کشور را نمیتوان با یک قاعده نگاه کرد اما تا یک واکسیناسیون سراسری انجام نشود امکان بازگشایی مدارس را نداریم.
نماینده مردم خرمآباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: ادعای وزارت بهداشت این است که دهه فجر واکسیناسیون کامل میشود، اگر اینگونه باشد به طور طبیعی شاید نتوان قول داد که مدارس و دانشگاهها را باز کرد و در عین حال تا واکسیناسیون کامل نشود و این زنجیره قطع نشود و ابتلاء به کرونا و مرگ و میرها به حدی نرسد که عُرف علم پزشکی بگوید کرونا کنترل شده خیلی باز کردن مدارس به خاطر دغدغه اولیاء و مسائل دیگر شاید ممکن نباشد.
وی افزود: در بحث دانشگاهها وزارت علوم صحبتی را در رابطه با شیفتبندی کلاسها داشتند، که این نیز به تکمیل واکسیناسیون موکول شده است.
ویسکرمی بیان کرد: وزارت آموزش و پرورش سال گذشته نیز این صحبت را داشتند که ما تمایل داریم با توجه به اُفت تحصیلی دانشآموزان و بازماندن برخی از تحصیل و ناتوانی برخی دانشآموزان در دسترسی به شبکههای آموزشی در کشور کلاسها را حضوری برگزار کنیم، اما تا زمانیکه واکسیناسیون کامل نشود این تصمیم خیلی جدی نیست.
نماینده مردم خرمآباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دانشآموزان در یک طرف قصه هستند، افزود: زمانیکه بگویند دانشآموزان به مدرسه بیایند یعنی سرویسها، دانشآموزان و اتوبوسها، اجتماعات، کلاس و ارتباطات معلم و دانشآموز دوباره ایجاد میشود، که به این معناست که دوباره ظرفیتی ایجاد میشود که نمیشود صرفاً به آن اکتفا کرد.
وی با اشاره به اینکه واکسیناسیون دانشآموزان شرط حداقلی بازگشایی مدارس است، تأکید کرد: آنچه مهم است قطع شدن زنجیره کرونا به صورت معنادار است، واکسیناسیون درصدی از ایمنی را ایجاد میکند که در این زمینه نیز اختلاف وجود دارد، دغدغه خانوادهها نیز وجود دارد چون ما نمیتوانیم دانشآموزی را به مدرسه بفرستیم در صورتی که خود و خانوادهاش امنیت روانی ندارند.
کمرئی گفت: از اول مهر برنامههای آموزشی در کشور شروع میشود که قرار است در قالب شبکه آموزشی دانشآموزان(شاد) و مدرسه تلویزیونی دنبال شود.
وی ادامه داد: یک تعدادی از دانشآموزان از سوم مهر به مدرسه میروند که گروه اول، دانشآموز مدارس کم جمعیت عشایری و روستایی هستند. در این گروه، مدارسی که دارای کمتر از 15 دانشآموز هستند به صورت حضوری دایر میشود.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: از هفته سوم مهر یعنی نیمه دوم مهرماه، مدارس با جمعیت بالاتر روستایی و عشایری دایر میشوند که البته با رعایت پروتکلها و دستورالعملهای بهداشتی خواهد بود؛ به عنوان مثال تقسیمبندی دانشآموزان رعایت میشود.
وی اضافه کرد: اما دو استثنا نیز داریم؛ اولین استثنا برای دانشآموزان شاخههای کاردانش و فنیوحرفهای است و دروس مهارتی آنها به صورت حضوری آموزش داده میشود؛ در این گروه نیز استانداردهای بهداشتی باید رعایت شود که البته چون دروس مهارتی در کارگاه برگزار میشود، فضای کارگاهها عمدتا سوله و بزرگ است اما اگر بزرگ نبود همان قاعده تقسیمبندی رعایت میشود.
از هفته سوم مهر یعنی نیمه دوم مهرماه، مدارس با جمعیت بالاتر روستایی و عشایری دایر میشوند
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: استثنای دوم، بچههای کلاس اولی هستند که تصمیم گرفتیم نه به طور حضور هر روز باشد یعنی ساعاتی در برخی روزها و محدود و با در نظر گرفتن شرایط و پروتکلها در مدرسه حضور یابند تا با معلم و فضای کلاس و مدرسه انس بگیرند.
وی تصریح کرد: بر این اساس آموزش حضوری دروس مهارتی هنرستانیها و آموزش کلاس اولیها(با در نظر گرفتن شرایط) در تمام مناطق کشور حضوری است.
کمرئی در پاسخ به این پرسش که کلاس دومیها که پارسال آموزش ندیدند، تکلیفشان چه میشود، گفت: فعلا قاعده برای کلاس اولیها و هنرستانیهاست.
وی درباره مدارس غیردولتی نیز اظهار کرد: درست است که ممکن است برخی کلاسهای مدارس غیردولتی کم جمعیت باشد اما ما نمیتوانستیم قاعده را تغییر دهیم بر همین اساس مدارس غیردولتی هم آموزش غیرحضوری ارائه میدهند مگر برای همان دو استثنا و با همان شرایطی که ذکر شد.
مطالب مرتبط:
* تمام پروتکلهای بهداشتی باید رعایت شود
تا اینجا کاملا مشخص است که کدام گروه از دانشآموزان به مدرسه میروند و بر همین اساس پاسخ به سؤال مادری که فرزندش کلاس ششم بود، این است که آموزش فرزند او در ماه مهر غیرحضوری و از طریق شبکه آموزشی دانشآموزان(شاد) و مدرسه تلویزیونی ایران دنبال میشود.
اما برخی خانوادهها نگران هستند که آیا پروتکلهای بهداشتی برای حضور همین تعداد دانشآموز هم رعایت میشود؟ در این خصوص محمد محسنبیگی مدیرکل سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش به خبرنگار فارس گفت: اینکه بازگشایی مدارس را به صورت تدریجی در نظر گرفتیم به این دلیل بود که مطمئن باشیم که پروتکلهای بهداشتی رعایت میشود.
وی ادامه داد: مهرماه در شهرهای بزرگ، هیچ کلاس درسی نداریم و حضور دانشآموزان منتفی است. اما هنرستانیها استثنا هستند و فقط برای درسهای مهارتی کارگاهی در هنرستان حضور مییابند.
* 9 اصل حاکم بر روند فعالیت مدارس
آموزش و پرورش اعلام کرده است که با توجه به شرایط حاکم بر جامعه و مدارس ضروری است روند گسترش فعالیت های حضوری دانش آموزان در مدارس، در سال تحصیلی ١٤٠١ -١٤٠٠ از اصول زیر تبعیت کند:
١) حفظ سلامت دانشآموزان، معلمان و خانوادهها اولویت اصلی در فرایند بازگشایی حضوری مدارس است.
٢) توجه به سلامت و ایمنی دانشآموز و برخورداری از تعلیم و تربیت با کیفیت حقوق قابل جمع دانشآموزان است.
٣) عدالت در تأمین فرصتهای آموزش و یادگیری در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی مورد تأکید است.
٤) لازم است افکار عمومی نسبت به ضرورت تقدم تعلیم و تربیت حضوری بر روشهای غیرحضوری اقناع شود.
٥) آگاهی دانشآموزان، معلمان، کارکنان و خانوادهها از نحوه رعایت بهداشت فردی ضروری است.
٦)روند گسترش آموزشهای حضوری، اقتضایی و تدریجی است.
۷) تصمیمات اجرایی به مدارس، مناطق یا نواحی تفویض میشود.
٨) تجارب و دستاوردهایِ گذشته در بهرهگیری از روشهای مجازی حفظ شده و بهبود مییابد.
٩) جریان یاددهی و یادگیری در طول سال تحصیلی برای همه دانش آموزان لازم التعلیم استمرار مییابد.
* مدارس برای بازگشایی چه باید کنند؟
مدیران موظفند با هماهنگی «کمیته سلامت مدرسه» بر اساس چک لیست های ابلاغی، نسبت به ارزیابی میزان آمادگی مدارس خود برای شروع فعالیتهای حضوری اقدام کرده و ضمن درج نتایج خودارزیابی شاخصهای کلیدی در سامانه نظارت به آدرس nezarat.medu.ir ، تاریخ شروع فعالیتهای حضوری مدرسه را پیشنهاد کرده و پس از تایید منطقه/ناحیه به خانوادهها اطلاع رسانی کنند.
ادارات آموزش و پرورش مناطق موظفند در اسرع وقت، میزان آمادگی مدارس برای بازگشایی حضوری را از طریق کارگروه سلامت و بهداشت پروژه مهر (منطقه/ناحیه) در سامانه نظارت بررسی کرده و در صورت لزوم مداخلات لازم را برای بهبود شرایط و افزایش آمادگی و رفع مشکلات احتمالی انجام دهند و بعد از حصول اطمینان از آمادگی مدرسه برای فعالیت حضوری، تاریخ پیشنهادی مدرسه را تایید یا تعیین کنند و نتیجه نهایی را برای اقدام به موقع مدرسه و اطلاع رسانی به اولیا به نحو مقتضی به مدیر مدرسه ابلاغ کنند.
درهرحال قبل از بررسی، تایید منطقه یا ناحیه و ابلاغ آن به مدیر، حضور مستمر روزانه دانشآموزان در مدرسه و درکلاسهای درس مجاز نیست.
هر کودک می تواند 400 نفر را بیمار کند
شاهین قاسمی متخصص بیماریهای های عفونی بیمارستان نیایش گفت: کودکان و نوجوانان مانند بزرگسالان نمی توانند پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.
او با بیان اینکه ابتلا این گروه سنی اغلب خفیف و فاقد علائم است و در صورت ابتلا آن ها به کرونا، این افراد می توانند یک خانواده و حتی ٣٠٠ تا ۴٠٠ را بیمار کنند، افزود: در چنین شرایطی پاندمی ای که ایجاد می شود از شرایط کنونی بدتر خواهد بود.
قاسمی ادامه داد: بازگشایی مدارس نباید در چنین شرایطی انجام شود و لازم است همه افراد واکسینه شوند تا بتوانیم به بازگشایی مدارس اعتماد کنیم.
این متخصص بیماری های عفونی بیان کرد: حتی در صورتی که دانش آموزان واکسینه شوند، احتمال ابتلا این افراد به کرونا وجود دارد.
او با اشاره به اینکه ما نمی توانیم جلوی بیماری را بگیریم و در واقع چاره ای جز واکسیناسیون نداریم، گفت: به طور مثال کودک ١٠ ساله نمی تواند ماسک را به طور مداوم روی صورت خود نگه دارد و در بازی با دوستان خود ممکن است پروتکل های بهداشتی را رعایت نکند.
قاسمی ادامه داد: واکسیناسیون این گروه سنی شدت بیماری را کاهش می دهد و میزان مرگ و میر نیز کم تر خواهد شد اما این امر صفر نخواهد بود.
حالا سوالی که پیش می آید این است که بر فرض اینکه دانش آموزان و معلمان درکنار هم برای یک سال تحصیلی جدید آماده شوند و قرار باشد در کنار هم ساعت هایی را سپری کنند، در این شرایط باید خودشان چه شرایطی را رعایت کنند و لازم است محیط کلاس و مدرسه دارای چه وضعیتی باشد؟
کلاس ها دارای تهویه مناسب باشد
محسن سعدانی متخصص بهداشت محیط گفت: مهم ترین نکته ای که مدرسه و معلمان باید در نظر بگیرند این است که مکانی که دانش آموزان قرار است در آن حضور داشته باشند دارای تهویه مناسب باشند چرا که اندازه گیری تهویه کار سختی نیست و با یک دستگاه می شود شرایط تهویه اتاق را اندازه گیری کرد.
او با بیان اینکه لازم است که دانش آموزان حتما آموزش ببینند که در کلاس و محیط مدرسه حتما ماسک داشته باشند، افزود: بهتر است بازگشایی مدارس با 40 تا 50 درصد ظرفیت آغاز شود و در صورتی که مشکلی پیش نیامد ظرفیت افزایش پیدا کند.
سعدانی ادامه داد: اولویت در حال حاضر این نیست که همه ی دانش آموزان از آموزش حضوری استفاده کنند و اولویت این است بازگشایی بعد از دو سال ظرف 3 تا 4 ماه آغاز شود.
آنچه دیگران می خوانند:
گردآورنده: محسن رضوی