پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ ۱۱:۴۳
۶
۰
نسخه چاپی

شاخص بورس تا اربعین 1400 چه تغییراتی می کند؟

شاخص بورس تا اربعین 1400 چه تغییراتی می کند؟
بازار سرمایه دیروز با افت ۳۶ هزار واحدی شاخص کل رو به رو شد و کانال ۱٫۴ میلیون واحدی را از دست داد.

به گزارش تیتربرتر؛ اخبار ضد و نقیض از انجام مذاکرات نیز در این موضوع دخالت بسیار داشته است. به اعتقاد برخی کارشناسان بازار سرمایه هراس از ریزشی ‌شدن دلار پس از انتشار اخبار مثبت برجامی از مهم‌ ترین دلایلی بوده است که در هفته‌های گذشته منجر به ‌نزولی شدن قیمت‌ها و تشدید فشار فروش در بورس بوده است.

بورس دچار چه تغییراتی شده؟

این ‌واکنش بورس و سهامداران در حالی رقم خورده است که فعالان بازار ارز واکنش این چنین شدیدی به ‌اخبار برجامی نشان نداده و دلار در یک ماه گذشته با افت حدود ۲ درصدی مواجه شده است.

برخی کارشناسان معتقدند ریزش قیمت سهام در روزهای گذشته به دلیل نبود تقاضای مناسب بوده است و افرادی که نیاز به نقدینگی داشته‌اند با قرار دادن سفارش پایین تر به دنبال نقد کردن سهام خود بوده‌اند. این موضوع را می‌توان در کاهش ارزش معاملات در کل بازار و ارزش معاملات خرد نیز مشاهده کرد.

البته باید به این نکته نیز توجه کرد که عرضه‌های اولیه صورت گرفته در هفته‌های گذشته جان بازار را گرفته است و این مساله نیز فشار فروش را نسبت به گذشته به شدت افزایش داده است.

پیش بینی قیمت بورس در هفته اول مهر 1400

پیش بینی قیمت بورس در هفته اول مهر 1400
پیش بینی قیمت بورس در هفته اول مهر 1400

 

بازار سرمایه در هفته آخر شهریور ماه کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد را از دست داد و حالا گمانه‌های مختلفی از ادامه روند اصلاحی در بازار زده می‌شود. تحلیل کارشناسان از ادامه روند بازار به چه صورت است؟

سلمان نصیرزاده، کارشناس بازار سهام درباره روند فعلی بازار گفت: تغییر روند بازار نیاز به محرک دارد. برای مثال در خرداد دو عامل در برگشت شاخص کل از محدوده یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد و بهبود انتظارات نقش داشت.

وی درباره دلایل رشد بازار در خرداد ماه گفت: عامل اول رشد قابل توجه بازار، نسبت P/E آینده‌نگر به زیر نرخ سود بدون ریسک صنایع پیش‌رو نظیر پتروپالایشی، فلزات و سرمایه‌گذاری بود.

نصیرزاده افزود: عامل دیگر افزایش نرخ دلار به محدوده ۲۰ هزار تومان بود و با توجه به تحولات اقتصادسیاسی انتظارات نرخ دلار را بالاتر از آن سطح می‌دید. همچنین انتقال قدرت از دولت دوازدهم به سیزدهم احتمال کنش‌های مداخله‌جویانه را در بازار کم کرد و همین موضوع از افت بیشتر بازار جلوگیری کرد.

علت ریزش بورس چیست؟

این کارشناس بازار در بخش دیگری درباره دلایل عدم رشد بازار گفت: در مقطع کنونی رشد ۴۵ درصدی میانگین شاخص کل و افزایش P/E آینده نگر در صنایع یاد شده از محدوده ۵ واحد به بیش از ۷ واحد در کنار رشد قیمت دلار به محدوده ۲۸ هزار تومان از عوامل افت بازار سهام بوده است.

وی در این باره تشریح کرد: متمرکز شدن دولت سیزدهم و آغاز عملیات‌های اجرایی در بخش اقتصاد داخلی و روابط خارجی افت بیشتر بازار را رقم زد. همچنین  انتظار از تصمیم‌های مداخله‌جویانه در راستای کنترل تورم و برنامه‌های کاهش کسری بودجه نظیر انتشار اوراق و افزایش نرخ بهره مجموعه عوامل انتظارات از ادامه رشد در این مقطع زمانی را کاهش داده است که عاملی برای اصلاح و برگشت قیمت‌ها تلقی می‌شود.

نصیرزاده می‌گوید: این اعتقاد وجود دارد که در نیمه دوم سال بازارها با نوسان بیشتری تحت تاثیر برنامه‌های دولت قرار می‌گیرند همین موضوع می‌تواند ابهاماتی را به همراه داشته باشد که رفتار محافظه‌کارانه‌ای را برای سرمایه‌گذاران به همراه داشته باشد.

وی درباره دلیل رفتار محافظه‌کار سهامداران توضیح می‌دهد: مهمترین بخش نگرانی بازار در کوتاه مدت افزایش نرخ بهره اسمی است. آمارها نشان می‌دهد تورم سالانه به ۴۵ درصد افزایش یافته و نرخ سود بین بانکی در محدوده ۱۹ درصد قرار گرفته است و نرخ بهره حقیقی هم حدود منفی ۲۶ درصد است.

مطالب مرتبط:

تاثیر نرخ بهره بانکی در ایجاد ابهامات بورس

شاخص بورس تا اربعین 1400 چه تغییراتی می کند؟
شاخص بورس تا اربعین 1400 چه تغییراتی می کند؟

 

این کارشناس بازار درباره افزایش نرخ بهره بانکی گفت: در حال حاضر با دید کوتاه مدت دولت احتمال دارد نرخ بهره اسمی را افزایش دهد اما وزن اصلی عملیات دولت باید در بخش روانی و کاهش انتظارات تورمی باشد که کاهش تنش‌های سیاسی و بازگشت به عرصه بین‌الملل می‌تواند انتظارات تورمی را تعدیل بخشد. اتقاقی که در دوره اول دولت روحانی رخ داد و تا اواخر سال ۱۳۹۶ ادامه یافت. مطمئنا اگر این بخش کارآمد نباشد، اثر افزایش نرخ بهره اسمی شاید در کوتاه مدت نوساناتی ایجاد کند اما همچنان بهره حقیقی منفی خواهد بود و از یک سو دولت مقروض‌تر و فشار به بانک‌ها بیشتر و نقدینگی متورم‌تر خواهد شد که آثار تخریبی آن در میان مدت سرعت جهش تورمی را تسریع خواهد بخشید.

نصیرزاده در بخش دیگری از این گفتگو گفت: مجموع بازار دوباره وارد سیکل معیوب شده است. انتظارات منفی شده و طرف خریدار مجددا تضعیف شده است در این بین بازار نیاز به زمان دارد تا از این وضعیت خارج شود. گزارش‌های ماهانه شهریور و فصلی تابستان می‌تواند به بهبود فضای تحلیلی بازار کمک کند که از نیمه دوم مهر این داده‌ها قابل دسترس و پردازش توسط تحلیلگران انجام خواهد شد.

این کارشناس بازار درباره انتظارات شکل گرفته در بازار توضیح داد: یک بخش ابهامات بازار از تصمیمات دولت است که باید با گذر زمان مشخص شود، اما با وجود ابهامات سیاسی و اقتصادی برای نرخ دلار ریزش بیشتری وجود نخواهد داشت که این موضوع باعث کوتاه شدن زمان اصلاح قیمتی در بازار می‌شود.

نصیرزاده به وضعیت بازارهای جهانی و تاثیر آن در بازار سهام اشاره کرد:  ابهام‌هایی در بازار جهانی وجود دارد. به خصوص با خبر احتمال ورشکستگی بزرگترین انبوه‌ساز چینی و زنده شدن خاطرات بحران ۲۰۰۸ که از شرکت Lehman Brothers آغاز شده است این موضوع می‌تواند شوکی به بازارهای جهانی و کامودیتی محور قلمداد شود.

نصیرزاده همچنین درباره تاثیر برجام در بازار گفت: اگر مذاکرات برجام به نتیجه برسد احتمال زیاد با برجام  سال ۲۰۱۵ تفاوت‌های ساختاری دارد و در کوتاه مدت اثر موقت کاهشی بر نرخ دلار خواهد داشت، از نظر روانی صنایعی که از برجام آسیب دیدند نظیر خودرو، حمل و نقل و بانک، در کوتاه مدت مورد توجه فعالان بازار سهام قرار خواهند گرفت.

وی در این باره افزود: اما اگر فرض بر آرامش پایدار سیاسی در بلندمدت قرار دهیم قطعا تمام صنایع توان بهبود ساختار و عملکرد را خواهند داشت اما در پایدار بودن آرامش فضای سیاسی شک و تردیدهای بسیاری وجود دارد.

نصیرزاده درباره وضعیت بازار سهام در بلند مدت گفت: در مورد پیش‌بینی از روند بازار سهام با فرض تغییر نکردن وضعیت ساختاری انتظار می‌رود بازار در محدوده یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد به عنوان کف بازار و دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد به عنوان مقاومت تاریخی قرار بگیرد. همچنین تا زمانی که شاهد تغییرات در حوزه سیاسی و اقتصادی نباشیم، مدتی بازار با نوسان همراه است اما به قطعیت فارغ از نوسانات کوتاه مدت روند بورس در بلندمدت به واسطه ساختار اقتصاد تورمی صعودی خواهد بود.

سرنوشت بورس در پاییز 1400

«محمد آزاد» به ریسک های تهدیدکننده معاملات بورس اشاره کرد و افزود: بازار همیشه با ریسک و ابهاماتی همراه است که ممکن است معاملات این بازار را تحت تاثیر خود قرار دهد، با توجه به اینکه وجود ریسک در بازار سهام جزو ماهیت این بازار تلقی می شود؛ بنابراین سهامداران نباید نگران چنین موضوعی در بازار باشند.

وی به تاکید بر اینکه به لحاظ ریسک های سیاسی، وجود ابهام در مسایلی مانند موضوع تحریم و برجام معاملات فعلی بازار سهام را تحت تاثیر خود قرار داده است، گفت: برخی از مسایلی داخلی مانند نرخ ارز، تورم و نرخ سود بین بانکی که وابسته به یکدیگر هستند همیشه برای بازار مهم بوده و جزو ریسک های تهدیدکننده معاملات بورس تلقی می شوند.

آزاد به دیگر ریسک های تهدیدکننده بازار سهام اشاره کرد و اظهار داشت: نبود مواد اولیه کافی و با قیمت مناسب، عدم امکان صادرات و ورود تکنولوژوی جدید و نیز فرسودگی خطوط تولید از دیگر ریسک هایی هستند که بازار را مورد تهدید قرار داده اند.

این کارشناس بازار سرمایه به راه های بازگشت رشد به معاملات بورس و تداوم آن تاکید کرد و افزود: اجتناب از تصویب تصمیمات خلق الساعه و شوک آور که موجب بهم ریختگی آرامش و اعتماد در بازار می شود از جمله مسایلی است که باید به طور حتم در بازار از آنها دوری کرد.

آزاد ادامه داد: اجتناب از هرگونه دستکاری قیمت ها و دستوری بودن قیمت ها، پذیرش و عرضه شرکت های جدید، حرکت به سمت برداشته شدن دامنه نوسان و نیز پررنگ تر شدن نقش بازارگردان ها در مهار نوسانات به عنوان دیگر موضوعاتی تلقی می شود که بهتر است به منظور بهبود وضعیت معاملات بورس در دستور کار قرار بگیرد.

این کارشناس بازار سرمایه روند معاملات بورس با دیگر بازارها را مورد مقایسه قرار داد و گفت: موضوع تورم جزوعوامل تاثیرگذار در روند بازار سهام است، به طور قطع در صورت مهار تورم، بازدهی معقولی از بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها در اختیار سهامداران قرار می گیرد.

آزاد خاطرنشان کرد: سهامداران باید قبل از هر اقدامی براساس تحلیل و بررسی اقدام به خرید و فروش سهام در بازار کنند، همچنین زمان اصلاح بازار فرصت خوبی برای تکمیل یا تعدیل پرتفو سهامداران خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: سهامداران باید برای سرمایه گذاری در بازار صبور باشند و نباید با ایجاد کوچکترین هیجانی به سرعت اقدام به فروش سهام خود در بازار کنند.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی



+ 6
مخالفم - 5
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری