پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۰۴ مهر ۱۴۰۰ ۱۷:۱۷
۸
۰
نسخه چاپی

پیشگیری از بارداری غیر هورمونی: جوانب مثبت و منفی

پیشگیری از بارداری غیر هورمونی: جوانب مثبت و منفی
اگر می خواهید نحوه عملکرد این روش های پیشگیری از بارداری بدون هورمون را بیاموزید، به خواندن مقاله ادامه دهید.

تیتربرتر: قرص های ضد بارداری هورمونی به دلیل قوام و سادگی استفاده از مدت ها پیش محبوبیت زیادی پیدا کرده اند. با این حال، قرص های هورمونی گاهی اوقات می توانند آکنه را بدتر کنند یا شرایط دیگری مانند میگرن، فشار خون بالا و اختلالات انعقاد خون را تشدید کنند. آنها همچنین می توانند در دوره های قاعدگی تداخل ایجاد کرده و باعث تغییر خلق و خو شوند. بسیاری از زنان از روش های پیشگیری از بارداری بدون هورمون استفاده می کنند زیرا بسیار قابل اعتماد هستند و عوارض جانبی کمتری دارند. اگر می خواهید نحوه عملکرد این روش ها را بیاموزید، به خواندن مقاله ادامه دهید.

جلوگیری از بارداری غیر هورمونی چیست؟

جلوگیری از بارداری غیر هورمونی چیست؟
جلوگیری از بارداری غیر هورمونی چیست؟

در ساده ترین حالت، روش های پیشگیری از بارداری غیر هورمونی روشی است که با هورمون های زنان تداخل ندارد و به عنوان یک روش پیشگیری از بارداری عمل می کند. قرص های ضد بارداری هورمونی با انتشار مقادیر کمی استروژن و پروژسترون در بدن باعث توقف بارداری می شوند. آنها این عمل را به طرق مختلف انجام می دهند، مانند جلوگیری از تخمک گذاری یا ضخیم تر شدن مخاط دهانه رحم برای جلوگیری از ورود اسپرم به بافت داخلی رحم و ایجاد مشکل در کاشت تخم بارور.

پیشگیری از بارداری غیر هورمونی از هورمون هایی استفاده نمی کند که به طور مستقیم بارداری را متوقف می کنند. در عوض، از روش های مختلف برای جلوگیری از رسیدن اسپرم به تخمک استفاده می کند و از لقاح جلوگیری می کند. این روش ها شامل استفاده از موانع فیزیکی مانند کاندوم، کلاهک دهانه رحم، دیافراگم یا اسفنجی است که اسپرم را از ورود به رحم باز می دارد و اسپرم کش هایی که دارای فرمول شیمیایی هستند که اسپرم را از بین می برد. روش های دیگر شامل استفاده از دستگاه های داخل رحمی و سایر روش های طبیعی تنظیم خانواده است که با ریتم طبیعی بدن برای جلوگیری از بارداری کار می کند.

چگونه می توان کنترل بارداری مناسب خود را پیدا کرد؟

انتخاب روش های مناسب پیشگیری از بارداری بستگی به عوامل متعددی دارد که باید با همسرتان مشورت کنید. در حالی که قرص های هورمونی انتخاب شما هستند، روش های دیگر نقش شریک زندگی شما را شامل می شود. در اینجا نحوه انتخاب بهترین روش پیشگیری از بارداری غیر هورمونی برای شما آمده است:

  • مقرون به صرفه بودن و هزینه روش پیشگیری از بارداری 
  • اثربخشی روش کنترل بارداری
  • نیاز به نسخه در مقابل داروهای ضد بارداری بدون نسخه
  • سطح حفاظت ارائه شده در برابر بیماریهای مقاربتی
  • اثربخشی زمانی که کاملاً استفاده می شود در مقایسه با زمانی که معمولاً استفاده می شود

مزایا و معایب روش های غیرهورمونی پیشگیری از بارداری

مزایا و معایب روش های غیرهورمونی پیشگیری از بارداری
مزایا و معایب روش های غیرهورمونی پیشگیری از بارداری

مزایای روش های غیر هورمونی پیشگیری از بارداری

در اینجا برخی از مزایای جلوگیری از بارداری غیر هورمونی ذکر شده است:

بیشتر آنها را می توان در مواقع ضروری برای جلوگیری از بارداری استفاده کرد

برای زنان شیرده یا دارای شرایط پزشکی، کنترل بارداری بدون هورمون بهتر است زیرا هورمون های طبیعی بدن را مختل نمی کند.

بسیاری از این روش ها ارزان بوده و بدون نسخه قابل تهیه هستند

برخی از آنها را می توان بدون نسخه خریداری کرد

آنها چرخه تولید مثل طبیعی زنان را مختل نمی کنند

در مقایسه با روش هورمونی عوارض جانبی کمی دارد و تقریباً هیچ عارضه ای ندارد

معایب روش های غیر هورمونی پیشگیری از بارداری

اینها برخی از مضرات روشهای غیر هورمونی پیشگیری از بارداری است:

بجز آی یو دی مسی، همه روش های دیگر نیاز به اجرای دقیق دارند تا به طور مستمر مؤثر باشند. در صورت سوء استفاده، میزان شکست آنها بیشتر است.

برخی از این روش ها را نمی توان در هنگام عادت ماهانه زنان استفاده کرد

برخی از زنان ممکن است برخی از روشهای مربوط به قرار دادن وسایل در حفره واژن را دوست نداشته باشند

استفاده از دیافراگم و کاندوم با خودانگیختگی جنسی تداخل ایجاد می کند و باعث می شود برخی از آن خوششان نیاید

ضد بارداری، مانند IUD، تنها زمانی مناسب است که توسط متخصصان پزشکی قرار داده شود

انواع مختلف گزینه های غیر هورمونی کنترل بارداری

انواع مختلف گزینه های غیر هورمونی کنترل بارداری
انواع مختلف گزینه های غیر هورمونی کنترل بارداری

چندین گزینه پیشگیری از بارداری برای همه وجود دارد، مانند:

1. کاندوم

استفاده از کاندوم رایج ترین روش پیشگیری از بارداری است که در سراسر جهان استفاده می شود. در صورت استفاده صحیح، کاندوم حدود 82 درصد در پیشگیری از بارداری مؤثر است. کاندوم علاوه بر اینکه مانع عبور اسپرم می شود، در برابر بیماری ها و عفونت های مقاربتی نیز محافظت می کند. 

کاندوم هم برای آقایان و هم برای خانم ها موجود است. آنها با مسدود کردن ورود فیزیکی مایع منی به مجرای واژن کار می کنند. کاندوم مردانه باید قبل از مقاربت روی آلت تناسلی بچرخد. کاندوم زنانه داخل واژن قرار می گیرد و مانعی برای جلوگیری از ورود اسپرم به رحم ایجاد می کند. کاندوم از مواد مختلف ساخته شده و در رنگ ها، بافت ها و طعم های گوناگون وجود دارد. 

مطالب مرتبط:

2. اسپرم کش ها

همانطور که از نامش مشخص است، اسپرم کش ها مواد شیمیایی هستند که برای از بین بردن سلول های اسپرم استفاده می شود. آنها به شکل فوم، ژل یا کرم در دسترس هستند و اغلب در کنار سایر روش های مانع برای به دست آوردن اثربخشی بالاتر از هر دو روش استفاده می شوند. هنگامی که اسپرم کش ها به عنوان تنها روش پیشگیرانه استفاده می شوند، 70 تا 80 درصد اثر بخشی دارند. آنها قبل از مقاربت جنسی به آرامی وارد واژن می شوند و یا قبل از قرار دادن آن روی مانع آغشته می شوند. برخی از شرکت ها کاندوم های اسپرم کش را تولید می کنند که اثر مضاعف اسپرم کش ها و کاندوم ها را تضمین می کند.

اسپرم کش ها عموماً عوارض جانبی ندارند. با این حال، در موارد نادر، ممکن است افراد کمی تحریک روی پوست را تجربه کنند. اکثر مارک های اسپرم کش حاوی nonoxynol-9 هستند، ترکیبی که ممکن است پوست اطراف دستگاه تناسلی را مستعد ابتلا به عفونت های HIV کند. افرادی که چنین نگرانی هایی دارند باید فوراً برای مشاوره به پزشک خود یا کلینیک محلی مراجعه کنند.

3. اسفنج

ضد بارداری اسفنجی یک فوم پلاستیکی است که باید در واژن قرار داده شود تا مانع اسپرم شود و مانع از ورود آن به دهانه رحم شود. این دستگاهها فقط یکبار مصرف هستند و برای حداکثر اثربخشی باید همراه با اسپرم کش استفاده شوند. اسفنج ها را می توان درست قبل یا حتی 24 ساعت قبل از مقاربت به واژن وارد کرد. با این حال، شما باید آنها را ظرف 6 ساعت پس از رابطه جنسی خود حذف کنید.

برخی از زنان ممکن است استفاده از اسفنج را ناراحت کنند و در صورت حساسیت به موادی مانند اسپرم کش، پلی اورتان یا داروهای سولفا، استفاده از آنها را محدود کنند. اسفنج ها به عنوان داروهای ضد بارداری 60 تا 80 درصد مثر هستند.

4. دیافراگم

دیافراگم ها فنجان های کوچک سیلیکونی انعطاف پذیر هستند که در واژن قرار می گیرند تا دهانه رحم را از نظر فیزیکی بپوشانند. آنها هنگامی که با اسپرم کش ترکیب شوند مؤثرتر هستند زیرا تمایل به از بین بردن اسپرم های موجود در اطراف دستگاه دارند. دقت دیافراگم ها در صورت استفاده صحیح از 88 تا 94 درصد متغیر است. با این حال، بیشتر اوقات، این نوع از وسایل جلوگیری از بارداری به دلیل استفاده نادرست توسط زنان از بین می رود.

5. IUD مس

دستگاه های داخل رحمی (IUD) گزینه های طولانی مدت کنترل بارداری هستند که زنان می توانند برای اطمینان از میزان موفقیت بالا به آن توجه کنند. IUD بلافاصله برگشت پذیر است و به دو صورت هورمونی و غیر هورمونی در دسترس است. نوع رایج غیر هورمونی IUD مسی یا سیم پیچ مسطح پلاستیکی به شکل T است که در داخل رحم قرار می گیرد. این دستگاه محیطی سمی برای اسپرم ایجاد کرده و هنگام ورود به رحم و لوله های فالوپ آنها را از بین می برد. همچنین باعث التهاب خفیف رحم می شود ، بنابراین از لانه گزینی حتی در صورت لقاح تخمک جلوگیری می کند.

آی یو دی مسی باید توسط یک متخصص پزشکی وارد شود و حتی می تواند پنج روز پس از رابطه جنسی محافظت نشده، به عنوان یک پیشگیری از بارداری اورژانسی عمل کند. هنگامی که در محل قرار گرفت ، حتی می توان تا ده سال از آن استفاده کرد و به محض حذف آن می توانید به باروری طبیعی بازگردید. با میزان موفقیت بیش از 99، مؤثرترین روش پیشگیری از بارداری غیر هورمونی در دسترس زنان است.

6. کلاه سرویکس

کلاه گردنی یک فنجان سیلیکونی کوچک و انعطاف پذیر است که شبیه به دیافراگم است اما کوچکتر است. این دستگاه طوری طراحی شده است که روی دهانه رحم قرار بگیرد و باید توسط واژن توسط خانم وارد شود. درپوش دهانه رحم برای اثر بیشتر باید با اسپرم کش ترکیب شود و درست قبل از مقاربت روی دهانه رحم قرار داده شود. همین درپوش می تواند دو سال دوام بیاورد.

کلاه گردن رحم باید در دوران قاعدگی برداشته شود. در حالی که میزان آن در زنانی که هرگز زایمان طبیعی نداشته اند ، حدود 14 درصد است، در زنان زایمان طبیعی به میزان 29 درصد کاهش می یابد.

7. وازکتومی و عقیم سازی

وازکتومی و عقیم سازی روشهای تهاجمی، مؤثر و بالقوه دائمی غیر هورمونی پیشگیری از بارداری هستند. روش ها شامل انسداد مجاری تناسلی مردان و زنان برای جلوگیری از بارداری است. در وازکتومی، عروق عروقی که اسپرم را حمل می کنند، بسته یا مسدود می شوند، در حالی که در عقیم سازی، لوله فالوپ از پذیرش اسپرم مسدود می شود. از آنجا که میزان موفقیت این روش ها با برگشت برگشت ناچیز است، نباید آنها را بی اهمیت تلقی کنید.

عوارض جانبی شایع با روشهای غیر هورمونی پیشگیری از بارداری

عوارض جانبی شایع با روشهای غیر هورمونی پیشگیری از بارداری
عوارض جانبی شایع با روشهای غیر هورمونی پیشگیری از بارداری

روش های غیر هورمونی پیشگیری از بارداری نیز دارای عوارضی است که باید از آنها آگاه باشید:

عوارض جانبی شایع گزارش شده شامل تحریک، آلرژی یا بثورات پوستی است. اینها در روش مانع بیشتر رایج هستند زیرا مواد این موانع از آنها ساخته شده است.

IUD های مسی می توانند عوارض جانبی جدی از جمله سوراخ شدن رحم، حاملگی خارج رحمی، بیماری التهابی لگن و دفع IUD را داشته باشند.

آیا روش های پیشگیری از بارداری غیر هورمونی تاثیری بر دوره ها دارد؟

خیر، از آنجا که روشهای پیشگیری از بارداری غیر هورمونی با هورمونهای طبیعی بدن تداخل ندارد، بر دوره های قاعدگی نیز تأثیر نمی گذارد. این روش ها با توقف فیزیکی اسپرم یا کشتن آنها قبل از رسیدن به تخمک کار می کنند.

آیا روشهای پیشگیری از بارداری غیر هورمونی باعث افزایش وزن می شود؟

خیر. افزایش وزن تاثیری است که فقط با روشهای پیشگیری از بارداری هورمونی مشاهده می شود. جلوگیری از بارداری غیر هورمونی باعث افزایش وزن نمی شود. حتی اگر هنگام استفاده از آنها افزایش وزن را تجربه کردید، دلایل دیگری نیز دارد و برای اطلاع بیشتر در مورد آن باید با پزشک خود تماس بگیرید.

روش های غیر هورمونی پیشگیری از بارداری از روشهای فیزیکی برای جلوگیری از رسیدن اسپرم به تخمک و لقاح استفاده می کند. در حالی که برخی از روش ها، مانند استفاده از کاندوم، سریع و برای کوتاه مدت مناسب هستند، برخی از آنها بلند مدت و بسیار مؤثر هستند مانند IUD های مسی.

*این مطلب صرفا جهت افزایش اطلاعات شما می‌باشد و به هیچ وجه به منظور توصیه پزشکی یا درمانی نیست، لطفا برای دریافت اطلاعات دقیق به پزشکتان مراجعه کنید.

آنچه دیگران میخوانند:

نویسنده: زهرا فرامرزی 



+ 8
مخالفم - 5
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری