پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دوشنبه, ۰۵ مهر ۱۴۰۰ ۱۵:۲۶
۹
۰
نسخه چاپی

شرایط صدور ویزای توریستی در نیمه دوم سال 1400

شرایط صدور ویزای توریستی در نیمه دوم سال 1400
صدور ویزای توریستی ایران و تردد گردشگران خارجی از مرزهای زمینی و هوایی پس از ۱۹ ماه توقف، با دستور رییس‌جمهور از آبان‌ماه امسال از سر گرفته می‌شود.

به گزارش تیتربرتر؛ براساس سخنان رئیس جامعه تورگردانان ایران، ادامه توقف صدور ویزای توریستی کار را برای ایران دشوارتر می کند.

شرایط دریافت ویزای توریستی آمریکا

شرایط دریافت ویزای توریستی آمریکا
شرایط دریافت ویزای توریستی آمریکا

 

ویزای توریستی آمریکا مجوزی است که به شما اجازه ورود به آمریکا و اقامت کوتاه مدت در این کشور را می‌دهد. مدت زمانی که می‌توانید به واسطه ویزای توریستی در کشور آمریکا اقامت داشته باشید، معمولا طولانی نیست و حتی شاید کمتر از مدت اعتبار ویزا باشد. این موضوع که با ویزای توریستی آمریکا چه مدت می‌توانید در آمریکا اقامت داشته باشید، کاملا به نظر افسر کنسولی بستگی دارد و در ابتدای ورود شما به کشور آمریکا تعیین می‌گردد.

داشتن وابستگی به میهن خود : این موضوع را می‌توان با ارائه اسناد ملکی به نام شخص متقاضی و یا گواهی داشتن یک کار معتبر اثبات کرد. معمولا داشتن کار مناسب و یا داشتن دارایی های ملکی دلایل خوبی برای نشان دادن وابستگی به کشور مبدا هستند و ارائه اسناد ترجمه شده آن ها می‌تواند شانس موفقیت شما را در اخذ ویزای توریستی آمریکا افزایش دهد.

داشتن تمکن مالی کافی : شما باید نشان دهید که برای سفر و اقامت خود در آمریکا به اندازه کافی توانایی مالی دارید و می‌توانید در طول سفر خود به آمریکا از خود و خانواده‌ای که همراه خود آورده‌اید، حمایت مالی کنید.

توانایی سفر به کشورهای همسایه ایران برای انجام کارهای سفارت و ویزا : به دلیل اینکه ایران و آمریکا با یکدیگر روابطه دیپلماتیک ندارند، ایالات متحده در ایران سفارتی ندارد. بنابراین تمامی افرادی که قصد دریافت ویزای توریستی آمریکا را دارند باید در یکی از سفارت خانه های آمریکا در کشورهای خارجی، درخواست ویزای خود را ارائه کنند. جهت انجام قسمتی از فرآیند درخواست ویزا لازم است از اکثر متقاضیان ویزا در بخش کنسولی سفارت مصاحبه ای بعمل آید. در هنگام مصاحبه نیز از شما انگشت نگاری و تصویربرداری دیجیتالی بعمل خواهد آمد. در ادامه بیشتر در مورد سفارت های آمریکا مخصوص ایرانیان و نحوه مراجعه به آن ها توضیح خواهیم داد.

شرایط صدور ویزای توریستی دردولت رئیسی

شرایط صدور ویزای توریستی دردولت رئیسی
شرایط صدور ویزای توریستی دردولت رئیسی

 

علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری این وزارتخانه گفت که مصوبۀ ازسرگیری صدور ویزای توریستی ایران صادر و به تمام دستگاه‌های مرتبط ابلاغ شده است.

در تبصره چهار بند ج مصوبه هشتاد و ششم ستاد ملی مدیریت کرونا که با امضای غلامحسین اسماعیلی، رییس دفتر رییس‌جمهور به تمام دستگاه‌ها از جمله وزارت امور خارجه، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و تمام گذرگاه‌های مرزی ابلاغ شده، آمده است: صدور روادید گردشگری برای مترددین از مرزهای بین‌المللی در چارچوب دستورالعمل تردد مسافران از سوی وزارت امور خارجه بلامانع است.

بند ج این مصوبه تاکید می‌کند که ورود و خروج مستقیم و غیرمستقیم (گروهی ـ انفرادی) اتباع ایرانی و خارجی از/به مرزهای زمینی همانند مرزهای هوایی با ارائه کارت واکسن، آزمایش PCR منفی و رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اول آبان‌ماه سال جاری بلامانع است.

تبصره یک این بند قانونی یادآور می‌شود: این مصوبه شامل تردد مستقیم و غیرمستقیم از/به کشورهای پرریسک اعلامی سازمان بهداشت جهانی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نخواهد شد.

تبصره دو نیز تاکید می‌کند: چنان‌چه در روند بیماری کشورهای همسایه تغییری حاصل شود که نیازمند اعمال محدودیت یا ممنوعیت تردد مسافری باشد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان مرجع تخصصی مراتب را اعلام می‌کند و اقدامات بعدی از سوی کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی صورت می‌گیرد.

ابراهیم پورفرج، رئیس هیأت مدیره جامعه تورگردانان ایران گفت: کشورهای زیادی بالای 50 درصد و حتی 70 درصد واکسینه شده اند و گردشگران آنها سفر را آغاز کرده اند. ذائقه گردشگران تحت تاثیر کرونا تغییر کرده و در منطقه ما، تقاضاهایی برای سفرهای جاده ای بویژه در مسیر جاده ابریشم وجود دارد. حال در این شرایط، کشور ما که اتفاقا در مسیر جاده ابریشم قرار گرفته و بخش مهمی از این جاده هم محسوب می شود، مرز را به روی گردشگران خارجی بسته است.

او اضافه می کند: خیلی از کشورها با کارت واکسن، تست پی سی آر و تعیین قوانین خاص و گاه سختگیرانه برای گردشگران خارجی، ممنوعیت سفرهای بین المللی را برداشته اند و حتی مقررات قرنطینه را هم حذف کرده اند.

وی با اشاره به خسارت مالی گردشگری و خروج جبران ناپذیر متخصصان از این صنعت، اظهار کرد: گردشگری نفس های آخر را می کشد، خیلی ها هم نفسشان قطع شده است. درباره ویزا با وزارت امور خارجه مفصل صحبت کرده ام، اما آنها هم می گویند اختیار کامل ندارند و باید ستاد ملی کرونا دستور مربوطه را صادر کند.

مطالب مرتبط:

رئیس هیأت مدیره جامعه تورگردانان ایران با اشاره به ممنوعیتی که فقط شامل صدور ویزای توریستی و زیارتی شده، درحالیکه ویزای درمان، تجارت و تحصیل صادر می شود و ورود و خروج اتباع ایرانی نیز محدودیت خاصی ندارد، گفت: چگونه است که ما آدم های سالم را به کشورمان راه نمی دهیم و نگرانیم ویروس وارد کنند، اما به بیماران ویزا می دهیم که وارد کشورمان شوند و به بیمارستان بروند؟ این بحث بیش از یک سال است مطرح می شود، اما کسی نیست به آن جواب بدهد. حتی یک زمان را مشخص نمی کنند که ما جواب همتای خارجی و یا گردشگر را بدهیم.

پورفرج درباره وضعیت درخواست ها برای سفر به ایران، با توجه به جایگاه کشورمان در واکسیناسیون و میزان مبتلایان کرونا به نسبت آمار جهانی گفت: با توجه به توقف طولانی مدت صدور ویزای توریستی و همین طور با درنظر گرفتن شرایط کرونا در ایران، قطعا مدتی طول می کشد تا گردشگران مثل گذشته به ایران سفر کنند، اما عده ای هستند که تقاضای سفر دارند؛ افرادی که قبل از کرونا تور و بلیت پرواز ایران را خریده بودند و نتوانستند به ایران بیایند و پول شان همینطور مانده و حالا که واکسن زده اند و ایمن شده اند می خواهند تکلیف و برنامه شان را بدانند. یکسری هم تقاضای جدید وجود دارد مخصوصا برای آنهایی که با اتومبیل شخصی سفر جاده ای انجام می دهند و قصد گذر از ایران یا جاده ابریشم را دارند.

او در ادامه بیان کرد: وقتی ما به همین تعداد تقاضا جواب منفی می دهیم، بعد از مدتی و با ادامه دار شدن این شرایط، طبیعی است که سراغ کشورهای دیگر بروند و مسیر را تغییر دهند و کشور دیگری را حتی برای سفرهای جاده ای جایگزین کنند. ما همۀ این تجربه ها را در گذشته داشته ایم و می دانیم با این اتفاق دوباره چقدر باید هزینه و انرژی صرف کرد تا ایران به فهرست مقاصد سفر برگردانده شود.

این تورگردان گفت: ما نگران شرکت های بزرگ توریستی هستیم که سالهاست با ایران کار می کنند و هیچ جواب مشخصی برای آنها نداریم. نمی دانیم ویزای توریستی از چه زمانی صادر می شود. اگر آنها تصمیم به جایگزینی بازارهای دیگر بگیرند برگشتن به فهرست مقاصد آنها دشوار خواهد بود. به هر حال، مشکل ایران که فقط کرونا نیست، قبل از کرونا ما در جابه جایی هزینه ها دچار چالش شده بودیم، قبل از آن مسأله سقوط هواپیما پیش آمد، قبل از آن هم ماجرای ترور سردار سلیمانی، خروج آمریکا از برجام و تحریم و تهدید کشورهای دیگر برای سفر به ایران مطرح بود. مشکلات عدیده است و بهانه برای حذف کردن مقصد ایران کم نیست.

وی افزود: از طرفی کشورهای دیگر در منطقه بسیار فعال شده اند، مثلا اسرائیل با مشارکت امارات سفرنامه های منظمی را تهیه کرده و در منطقه فعال تر شده است. عربستان به عنوان بازار نوظهور گردشگری تشکیلات گسترده ای راه انداخته و برای تبلیغ کشورش به عنوان مقصد گردشگری جدید هزینه زیادی صرف می کند. قطر و دیگر کشورهای اروپایی نیز دست به کار شده اند و با اجرای ایده هایی در تلاش برای جبران رکود طولانی کرونا در آینده نزدیک هستند و ما در ایران هنوز نمی دانیم می خواهیم چه کنیم، مرزها را به روی گردشگران خارجی بسته ایم و حتی نمی دانیم از چه زمانی می توانیم گردشگران را بپذیریم. فقط بخاطر اینکه ستاد ملی کرونا با بخش گردشگری هیچ مشورتی نمی کند و سیاستگذاری ها را حتی در این زمینه مستقل انجام می دهد. الان وقت درایت، اندیشه و به کار گرفتن عقل و دانش اقتصادی است.

پورفرج با اشاره به وعده ها و زمان های متعددی که برای ازسرگیری صدور ویزا داده شده، گفت: حداقل یک زمان مشخص را برای ازسرگیری صدور ویزا و برنامه ورود گردشگر خارجی به ایران اعلام کنند و برای اجرای آن هم متعهد باشند تا ما بدانیم به گردشگر و آژانس خارجی چه جوابی بدهیم و تکلیف مقصد ایران را در بازار جهانی روشن کنیم.

آنچه دیگران میخوانند:

نویسنده: زهره شعبانی 



+ 9
مخالفم - 3
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری