پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۱۰ مهر ۱۴۰۰ ۲۱:۴۲
۶
۰
نسخه چاپی

چگونه می توانیم یک رابطه توهین آمیز کلامی را مدیریت کنیم؟

چگونه می توانیم یک رابطه توهین آمیز کلامی را مدیریت کنیم؟
برای اینکه بتوانید با روشی درست در مقابل سواستفاده لفظی عکس العملی نشان دهید؛ به خواندن مطالب زیر بپردازید.

تیتربرتر: مشاجره، داد و فریاد و تبادل کلمات تند و آزار دهنده بین زوجین در روابط متداول است. با این حال، تشخیص سوءاستفاده کلامی با گذشت زمان دشوار می شود. همانطور که تشخیص آن دشوار است، سوء استفاده لفظی نیز رایج ترین نوع سوءاستفاده در روابط است که می تواند به عزت نفس یکی از طرفین آسیب جدی برساند، در حالی که طرف دیگر به سوء استفاده ادامه می دهد در حالی که به نظر می رسد به شدت مراقبت می کند. اگر در موقعیتی گیر کرده اید که مشکوک به سوء استفاده لفظی هستید، برای اطلاع از آن و نحوه تشخیص آن به خواندن ادامه دهید.

سوء استفاده کلامی چیست؟

سوء استفاده کلامی چیست؟
سوء استفاده کلامی چیست؟

به زبان ساده، سوءاستفاده کلامی را می توان هر نوع ارتباطی توصیف کرد که باعث ایجاد آسیب عاطفی به حداقل یک نفر می شود. از آنجا که مکان یابی آزار لفظی به آسانی مانند آزار جسمی، قلدری یا سوء استفاده جنسی نیست، تشخیص آن در ابتدا دشوار است. افرادی که از بدرفتاری کلامی استفاده می کنند از آن برای حفظ کنترل و تسلط خود بر دیگران استفاده می کنند در حالی که هنوز به شدت از آنها مراقبت می کنند. قربانی بدرفتاری غالباً در مورد خود بی ارزش، ناکافی یا کمتر احساس می کند، زیرا متجاوز دائماً آنها را با واژه های تحقیرآمیز تعریف می کند.

چه چیزی باعث سوء استفاده لفظی در روابط می شود؟

سوءاستفاده کلامی می تواند تحت تأثیر عوامل متعددی، از نیاز به غالب و کنترل کننده تا اختلالات شخصیتی یا روانی باشد. اغلب مشاهده می شود که افراد متجاوز لفظی خود در کودکی قربانی سوءاستفاده کلامی بوده اند و توانایی آنها در احساس درد و آسیب احساسی طرف مقابل با گذشت زمان کاهش یافته است. برخی از سوء استفاده کنندگان کلامی تحت تأثیر اختلالات روانی قرار می گیرند که رفتار آنها را تحت تأثیر قرار می دهد ، مانند اختلال دوقطبی، اختلال شخصیت مرزی، PSTD یا اسکیزوفرنی. کسانی که درگیر خشونت خانگی هستند نیز تمایل به سوء استفاده لفظی دارند. آنها از سوء استفاده لفظی برای کنترل و دستکاری دیگران استفاده می کنند.

علائم سوء استفاده کلامی در روابط

علائم سوء استفاده کلامی در روابط
علائم سوء استفاده کلامی در روابط

در اینجا برخی از نشانه های اصلی سوء استفاده لفظی در یک رابطه آورده شده است:

1. همیشه قبل از صحبت دوبار فکر می کنید

شما از بیان آزادانه خود می ترسید، از این ترس که شریک زندگی شما به هر چیزی که می گویید اعتراض کند. به این کار "راه رفتن روی پوسته تخم مرغ" نیز گفته می شود، زیرا باید در مورد هر چیزی که می گویید یا بیان می کنید دقت بیشتری داشته باشید.

2. نظرات تحقیرآمیز

متوجه خواهید شد که شریک زندگی شما اغلب با طعنه از مرز عبور می کند و به نظراتی می پردازد که از نظر جنسیت، مذهب، سابقه یا قومیت شما را تحقیر می کند. به تدریج، این امر برای به دست آوردن سطح کنترل و برتری یکسان، یک اتفاق مکرر می شود.

3. شما همیشه به خاطر خلق و خوی بد آنها سرزنش می شوید

شرکای متجاوز دستکاری های عالی هستند که در هر مرحله بازی سرزنش را انجام می دهند. اگر آنها روحیه بدی داشته باشند، راهی برای اتصال آن به مجموعه ای از رویدادهایی که منجر به شما می شود، پیدا می کنند و معتقدند که شما مسئول همه اشتباهات هستید.

4- همیشه در نهایت احساس گناه می کنید

هرگونه تعامل لفظی با شریک متجاوز باعث می شود احساس خستگی و گناه کنید. آنها کاملاً در پیچاندن بحث ها مهارت دارند تا به نظر برسد که همه چیز تقصیر شماست و شما را به خاطر اشتباهاتی سرزنش می کنند. آنها شما را متقاعد می کنند که مقصر هستید و گناه بی وقفه شما را درگیر می کند.

5- آنها مرتباً شما را تحقیر می کنند

شوخی ها و نظرات طعنه آمیز که در آن شما جوک شوخی هستید در ابتدا خنده دار است. با این حال، هنگامی که تنها حالت تعاملی شما می شود، جایی که مدام مورد تمسخر قرار می گیرید، از مرز تحقیر می گذرد. آنها مرتباً در مورد اشتباهات شرم آوری که در گذشته مرتکب شده اید یا از هوش یا عقاید شما عکس های ارزان می گیرند.

انواع سوءاستفاده کلامی

انواع سوءاستفاده کلامی
انواع سوءاستفاده کلامی

در اینجا چند مثال سوءاستفاده کلامی برای نشان دادن همه اشکال آن وجود دارد:

1. انتقاد

در حالی که انتقاد در همه روابط متداول است، در یک رابطه توهین آمیز کلامی، انتقاد محور اصلی قرار می گیرد. متجاوز دائماً از همه چیز در مورد قربانی انتقاد می کند. همچنین منظور این است که عمداً آزاردهنده باشد و قربانی را زمین بگذارید.

2. سرزنش کردن

متجاوز اغلب قربانی را مسئول همه چیزهایی می داند که اشتباه می کند یا حتی او را متهم می کند که مسائل بی اهمیتی خارج از کنترل آنها وجود دارد. قربانی ممکن است دلیل سوء استفاده کننده از ارتقاء یا استراحت بزرگ یا هر فرصت دیگری باشد که ممکن است در زندگی خود از دست داده باشد.

3. قضاوت

وقتی متجاوز انتقاد نمی کند، هر اقدامی، فکری یا تصمیمی را که قربانی می گیرد قضاوت می کند. این همیشه یک ارزیابی منفی است که احساس ارزش خود را کاهش می دهد. این می تواند در قالب جملاتی مانند "هیچ کس شما را به دلیل ظاهر یا نگرش شما دوست ندارد" یا "شما هرگز از هیچ چیز راضی نیستید" رخ دهد.

4. نامگذاری

متجاوز در هر فرصتی از اهانت و اصطلاحات تحقیرآمیز برای مخاطب استفاده می کند. آنها به عنوان منفی یا بازنده برچسب گذاری می شوند و هر اقدامی که توسط آنها انجام می شود تحت برچسب سوء استفاده کننده مورد بررسی قرار می گیرد. اغلب از نام برای ناراحت کردن احساسی قربانی یا نگه داشتن او در جای خود استفاده می شود.

5. بی اهمیت جلوه دادن

فرد سوء استفاده کننده هر چیزی را که قربانی می گوید یا انجام می دهد بی اهمیت جلوه می دهد تا احساس بی اهمیتی و بی ارزشی کند. ایده ها، افکار یا تلاش آنها برای بهبود وضعیت آنها بی اهمیت جلوه داده می شود یا توسط سوء استفاده کننده ساقط می شود تا تلاش های آنها را تضعیف کند.

6. تهدید

تهدید یک نوع رایج سوءاستفاده است که در آن فرد متجاوز با تهدید به زور یا رها کردن، قربانی را مطابق خواسته های خود می کند. تهدیدها همچنین می توانند شکل های ظریف تری داشته باشند با جمله هایی مانند: "اگر از توصیه من پیروی نکنید، دیگران متوجه می شوند که شما چقدر احمق هستید".

7. مقابله

مقابله زمانی است که فرد متجاوز بدون دلیل استدلال می کند. این در زمینه مباحث فلسفی یا علمی و در زمینه های معمولی که غیر ضروری است اتفاق می افتد. یک مثال می تواند سوء استفاده کننده باشد که احساسات قربانی را در پاسخ به چیزی بی اهمیت مانند یک فیلم رد کند.

مطالب مرتبط:

آثار منفی سوءاستفاده کلامی در یک رابطه

آثار منفی سوءاستفاده کلامی در یک رابطه
آثار منفی سوءاستفاده کلامی در یک رابطه

آثار سوءاستفاده کلامی به راحتی آزار فیزیکی قابل مشاهده نیست.

دوره های طولانی سوءاستفاده کلامی باعث می شود قربانی احساس عزت نفس شکسته ای نداشته باشد. آنها در ترس مداوم از قضاوت فرد متجاوز زندگی می کنند و در نهایت به نظرات خود وابسته می شوند. آنها احساس می کنند به دام افتاده اند، همیشه سعی می کنند انتظارات خود را برآورده کنند و در نهایت شکست خورده و افسرده می شوند.

قربانیان سوء استفاده لفظی اغلب نامیده می شوند و دائماً توسط شرکای خود تحقیر می شوند. این کار آنها را از نظر احساسی عمیقاً زخمی می کند و باورهای بی ارزشی را در خود القا می کند. آنها فکر می کنند حتی نمی توانند کارهای اساسی را انجام دهند. آنها همچنین اعتماد به نفس پایینی دارند و از تصاحب وظایف خودداری می کنند.

دائماً معتقدند همه چیز تقصیر آنها در خانه و خارج است. آنها متقاعد شده اند که همه چیز در رابطه اشتباه است و این نگرش را در همه جا دارند و نسبت به خود احساس کمتری و ناکافی دارند.

از آنجا که آنها در رابطه به دام افتاده اند و معتقدند تقصیر خودشان است، اغلب احساس تنهایی می کنند. سوء استفاده کنندگان کلامی همچنین قربانیان را از دوستان و خانواده جدا می کنند، جایی که ممکن است دیدگاه بهتری داشته باشند و باعث می شود احساس تنهایی کنند. آنها همچنین عادت می کنند احساسات خود را سرکوب کنند و تنها بمانند تا هیچ مشکل دیگری برای دیگران ایجاد نکنند.

اثر طولانی مدت درد عاطفی ثابت، ایجاد اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) است. زخم های عاطفی می توانند واکنش قربانی را حتی زمانی که با شریکی که با آنها خوب رفتار می کند، بهتر کنند، تحریک کنند.

چگونه می توانید یک رابطه توهین آمیز کلامی را مدیریت کنید؟

چگونه می توانید یک رابطه توهین آمیز کلامی را مدیریت کنید؟
چگونه می توانید یک رابطه توهین آمیز کلامی را مدیریت کنید؟

در اینجا نحوه برخورد با بدرفتاری لفظی و پس گرفتن قدرت خود را مشاهده می کنید:

1. درک موقعیت

هر موقعیت سوء استفاده کننده دارای رویداد محرک، اعتقادات قربانی در مورد رویداد و احساس نارسایی ناشی از آن است. وقتی می فهمید که مشکل در مورد کمبودهای شما نیست، بلکه تلاش سوء استفاده کننده برای کنترل شما است، می توانید به جای این که احساسات ناشی از آن را از بین ببرید، از طریق موقعیت اوضاع را مشاهده کنید.

2. تشخیص سوء استفاده را بیاموزید

درک نوع احساسی که در بحث ایجاد می شود. احساس منفی سالم ناشی از یک اشتباه واقعی می تواند در حل مشکل مفید باشد. از سوی دیگر، احساسات منفی ناسالم خشم، سرخوردگی یا شک و تردید در خود ایجاد می کند که شما را درگیر یک مارپیچ غیرمولد از احساس ناکافی یا ناامید کننده در مورد خود می کند.

3. مرزهای مشخصی تعیین کنید

هنگامی که سوء استفاده را درک کردید، مرزهای مشخصی را در مورد آنچه از طرف شریک خود تحمل خواهید کرد یا نمی کنید، تعیین کنید. قدرت متجاوز در از بین بردن مرزهای شخصی و قرار گرفتن در زیر پوست شما برای تلاش برای دستکاری شما است. تعیین مرزها به شما این قدرت را می دهد که بر افکار و احساسات خود کنترل داشته باشید و پیامی واضح به آزارگر می رسانید که از آن آگاه هستید.

4. قرار گرفتن در معرض را محدود کنید

اگر زمان زیادی را با شریک متجاوز خود می گذرانید، مدتی را در خارج از منزل بگذرانید تا رابطه خود را دوباره ارزیابی کنید و دیدگاه بهتری نسبت به مسائل داشته باشید. محدود کردن قرار گرفتن در معرض سوء استفاده کننده همچنین شما را قادر می سازد تا با دور نگه داشتن شما از آشفتگی سوء استفاده، چیزها را به وضوح ببینید.

5- به دنبال کمک باشید

خواه یک دوست، یک عضو خانواده یا یک مشاور باشد، اگر متجاوز شما به طور گسترده به شما توجه کرده است، به دیدگاه متفاوتی در مورد وضعیت خود نیاز خواهید داشت. داشتن حمایت در خارج باعث می شود کمتر احساس تنهایی کنید و موقعیت بهتری را در اختیار داشته باشید.

6. رفتارهای توهین آمیز را صدا بزنید

هنگامی که شریک خود سعی می کند از توهین لفظی برای پایین آوردن شما استفاده کند، تماس بگیرید. فریاد زدن قدرت آنها را بر شما کاهش می دهد و به آنها می فهمانید که رفتارهای دستکاری کننده آنها را دنبال می کنید. سوء استفاده کنندگان کلامی اغلب عادت ندارند که در مسیر خود متوقف شوند. بنابراین وقتی آنها را صدا می کنید، تعادل آنها را از بین می برد.

7. خود را از موقعیت دور کنید

اگر متوجه شدید که تماس گرفتن با آنها یا تلاش برای استدلال با آنها موثر نیست، اتاق یا محل را ترک کرده و راه بروید. به آنها بگویید که مایل نیستید با آنها صحبت کنید یا حتی به آنها گوش دهید مگر این که روش های سوء استفاده کننده آنها را تغییر دهند.

آنچه دیگران میخوانند:

نویسنده: مهرداد اکبری



+ 6
مخالفم - 4
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری