پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۱۴ مهر ۱۴۰۰ ۱۱:۳۶
۷
۰
نسخه چاپی

آخرین عکس فتحعلی اویسی+ مراسم خاکسپاری

آخرین عکس فتحعلی اویسی+ مراسم خاکسپاری
مراسم تشییع و تدفین پیکر هنرمند فقید فتحعلی اویسی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون برگزار شد.

به گزارش تیتربرتر؛ مراسم تشییع و تدفین پیکر هنرمند فقید فتحعلی اویسی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، هم اکنون در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) با حضور جمعی از هنرمندان و هنردوستان در حال برگزاری است.

تاکنون هنرمندانی، چون محمد شیری بازیگر سریال «شب‌های برره» در این مراسم حضور یافته اند.

آیین تشییع و خاکسپاری پیکر هنرمند فقید فتحعلی اویسی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) امروز (چهارشنبه) با حضور جمعی از هنرمندان و هنردوستان برگزار شد.  

آخرین عکس فتحعلی اویسی+ مراسم خاکسپاری
آخرین عکس فتحعلی اویسی+ مراسم خاکسپاری

 

پیکر این هنرمند در کنار مزار محمود اختیار شاعر و نویسنده ایرانی به خاک سپرده می‌شود.

آخرین صحبت های فتحعلی اویسی درباره مرگ

آخرین صحبت های فتحعلی اویسی درباره مرگ
آخرین صحبت های فتحعلی اویسی درباره مرگ

 

فتحعلی اویسی هم یکی از هنرمندان حاضر در کتاب «سنگ قبر» است و یکی دیگر از درگذشتگان حاضر در این مجموعه.

 «سنگ قبر» کتابی است که به کوشش پوریا تابان گردآوری شده و در بر دارنده نظرات ۱۵۶ چهره مشهور هنری درباره مرگ است.

اویسی که دیروز، ۱۳ مهر ماه درگذشت، در این کتاب گفته بود: دوست دارم در پایان یک کار و هنگامی که لطمه‌ای به آن نخورد، بمیرم. سینمایی یا تلویزیونی، فرقی نمی‌کند.

سکته کنم، بد نیست. بالاخره مرگ راهی است که باید رفت. دوست ندارم در رختخواب بیفتم. دوست دارم ارتباطم با جهان هستی یک دفعه قطع شود.

او همچنین در پاسخ به این پرسش که دوست دارید روی سنگ قبرتان چه بنویسند؟ گفته بود: باید بنویسند. من خودم چیزی ندارم بنویسم. بالاخره دوستان‌مان چیزی پیدا می‌کنند که با من هماهنگی داشته باشد و روی سنگ قبرم بنویسند.

بیوگرافی فتحعلی اویسی

بیوگرافی فتحعلی اویسی
بیوگرافی فتحعلی اویسی

 

فتحعلی اویسی متولد سال ۱۳۲۴ بود. او فارغ‌التحصیل کارگردانی و بازیگری سینما از دانشگاه ایالتی تگزاس بود و آغازِ فعالیت سینمایی‌اش، با بازی در فیلم قدغن از علیرضا داوودنژاد در سال ۱۳۵۷ رقم خورد.

فتحعلی اویسی در نیمه دوم دهه هفتاد بیشتر در تلویزیون دیده شد؛ اما در سینما هم آثار درخشانی داشت؛ مثل ناخدا خورشید (ناصر تقوایی، ۱۳۶۵)، سرب (مسعود کیمیایی، ۱۳۶۷)، هی جو (منوچهر عسگری نسب، ۱۳۶۷)، بانو (داریوش مهرجویی، ۱۳۷۰)، جهان پهلوان تختی (علی حاتمی و بهروز افخمی، ۱۳۷۶) و مومیایی ۳ (محمدرضا هنرمند، ۱۳۷۸). او با فیلم‌های سربلند، مریم و میتیل، باو و مادر کارگردانی سینما را هم تجربه کرد.

فتحعلی اویسی سال ۱۳۷۹ در سریال «ولایت عشق» در نقش «رجاء ابن ابی ضحاک» نقش آفرینی کرد. این هنرمند در سال ۱۳۸۱ با سریال «بدون شرح» به شهرت رسید و با حضور در سریال‌هایی همچون «کمربند‌ها را ببندیم» و «زیرزمین» همچنان محبوب مخاطبان باقی ماند.

فتحعلی اویسی بازیگر و کارگردان در مجموعه های تلویزیونی «بدون‌شرح»، «شهر قشنگ»، «کمربندها را ببندیم»، «دارا و ندار»، «زیرزمین»، «باغچه مینو» و ... به ایفای نقش پرداخته بود.

مطالب مرتبط:

این هنرمند زادهٔ ۲۱ دی ۱۳۲۴ و فارغ‌التحصیل کارگردانی و بازیگری سینما از دانشگاه ایالتی تگزاس در سال ۱۳۵۳ بود. اویسی در همان سال به ایران بازگشت و آغازِ فعالیت سینمایی‌اش، بازی در فیلم «قدغن» از علیرضا داوودنژاد در سال ۱۳۵۷ بود.

او پس از اتمام تحصیل عضو سیمای جمهوری اسلامی ایران شد و در دهه ۱۳۶۰ در فیلم‌های بسیاری بازی کرد و چند فیلم را هم کارگردانی کرد. اویسی در اوایل دهه هفتاد دوباره به کارگردانی روی آورد و سومین فیلم بلندش «مریم و میتیل» را ساخت که فیلم موفقی بود. فتحعلی اویسی در نیمه دوم دهه هفتاد در تلویزیون بسیار فعال بود. در سینما هم بازی ماندگار او در فیلم‌های «ناخدا خورشید» (ناصر تقوایی، ۱۳۶۵)، «سرب» (مسعود کیمیایی، ۱۳۶۷)، «هی جو» (منوچهر عسگری نسب، ۱۳۶۷)، «بانو» (داریوش مهرجویی، ۱۳۷۰)، «جهان پهلوان تختی» (علی حاتمی و بهروز افخمی، ۱۳۷۶) و «مومیایی ۳ »(محمدرضا هنرمند، ۱۳۷۸) در یادها مانده‌است.

درگذشت فتحعلی اویسی

فتحعلی اویسی کارگردان بازیگر تئاتر، سینما، تلویزیون ایرانی است.فتحعلی اویسی بازیگر تئاتر، سینما، تلویزیون ایرانی است. او فارغ التحصیل کارگردانی و بازیگری سینما از دانشگاه ایالتی تگزاس آمریکا در سال 1353 است. وی در همان سال به ایران بازگشت و شروع فعالیت سینمایی اش با بازی در فیلم قدغن (علی رضا داوودنژاد) در سال 1357 بود در تاریخ 13 مهر 1400 به دلیل بیماری درگذشت.

آنچه دیگران میخوانند:

گردآورنده: مینا سهراب زاده



+ 7
مخالفم - 7
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری