پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
جمعه, ۱۶ مهر ۱۴۰۰ ۱۲:۵۶
۹
۰
نسخه چاپی

پیش بینی بورس در 17 مهر 1400

پیش بینی بورس در 17 مهر 1400
در معاملات پایانه هفته دوم مهر بیش از ۶‌ میلیارد و ۸۴۰ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۵۸ هزار و ۲۷۴ میلیارد ریال داد و ستد شد.

به گزارش تیتربرتر؛ شاخص کل بازار بورس چهاشنبه، ۱۴ مهرماه با سه ‌هزار و ۶۳۸ واحد افزایش در جایگاه یک‌میلیون و ۴۸۸ هزار واحدی قرار گرفت.دومین هفته مهر نرخ ارز و سکه با روند نزولی همراه بود و شاخص بورس نیز نسبت به هفته گذشته روند افزایشی داشت.

تاثیر انتخاب صالح‌آبادی به عنوان رئیس بانک مرکزی بر بازار سهام

حمید اسدی، حقوقدان بازار سرمایه: به نظرم آقای صالح‌آبادی یکی از بهترین مدیران سازمان بورس بود و این انتخاب منافع زیادی برای بازار دارد. صالح‌آبادی بازار پول و بازار سرمایه می‌شناسد و این موضوع برای بازار بسیار مهم است.  نکته دیگر این است که نگاه صالح‌آبادی حمایت از بازار سرمایه است و در صورت تعامل مدیران سازمان همکاری بین بانک‌مرکزی و سازمان بورس می‌تواند به بهبود وضعیت بازار کمک کند.

باقر خادمی، کارشناس بازار سرمایه: این انتصاب در مجموع سیگنالی مثبت برای بازار سرمایه دارد. به نظرم با توجه به سابقه مدیریتی ایشان در سازمان بورس از این به بعد در تصمیمات بانک مرکزی بورس هم مد نظر قرار می‌گیرد. مثلا سال گذشته آقای همتی در زمان ریزش بازار نرخ بهره بین بانکی را افزایش داد و همین موضوع باعث ریزش بیشتر بازار شد و این یعنی آقای همتی درک درستی از بازار سرمایه نداشت.

مهدی رضایتی، کارشناس بازار سرمایه: در یک دهه گذشته سیاست‌های پولی به بازار سرمایه توجهی نداشتند و این انتصاب از این بابت می‌تواند مثبت باشد که توجه به بازار سرمایه قبل از اعمال سیاست‌های پولی بیشتر می‌شود. نرخ بهره و نرخ ارز بر روند بازار سهام تاثیر زیادی دارند که اگر این دو مورد مد نظر قرار گیرد کمک زیادی به بازار سرمایه می‌شوئد. فعالان این انتظار را دارند که سیاست‌های پولی به نفع بازار سرمایه باشد و این می‌تواند سیگنال مثبتی برای بازار باشد. اما باید محدودیت‌های بودجه را مد نظر قرار دارد و به نظرم با توجه به شرایط اقتصادی دست صالح‌آبادی زیاد باز نیست. البته این انتصاب از نظر روانی برای بازار خوب است و اعتماد به سرمایه‌گذاری را بیشتر می‌کند.

ایما رئیسی، کارشناس بازارهای مالی: دوران طلایی و بلوغ بورس جدای از رشد چند برابری سهام دوران ریاست صالح‌آبادی در سزمان بورس بود. تاسیس بورس‌های چهارگانه و همچنین شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، ایجاد کمیته فقهی، راه‌اندازی بیش از ۱۰ نوع نهاد مالی جدید، انواع ابزارهای جدید مالی شامل انواع صکوک (صکوک اجاره، مرابحه، استصناع، منفعت)، اسناد خزانه اسلامی، قراردادهای آتی سهام و آتی کالا و…، از مهم‌ترین اقدامات صالح‌آبادی بود.

با توجه به عملکرد مثبت صالح‌آبادی در سازمان بورس و همچنین بعد از آن عملکرد مدیریتی در بانک توسعه صادرات سهامداران این انتصاب را به فال نیک می‌گیرند و به نظرم این یک سیگنال مثبت برای بازار سرمایه به شمار می‌رود.

مطالب مرتبط:

پیش بینی بورس در 17 مهر 1400

پیش بینی بورس در 17 مهر 1400
پیش بینی بورس در 17 مهر 1400

 

در دومین هفته مهر ۱۴۰۰ نرخ ارز و سکه نوسان داشت اما به طور کلی روند بازارهای مالی نزولی بود از طرف دیگر بازار سرمایه نیز با وجود افت و خیزهایی که در این هفته تجربه کرد به طور کلی روند صعودی داشت به طوری که شاخص کل بورس تهران، در اولین روز هفته ۱۰ مهر ماه در ابتدای معاملات با رشد ۶ هزار و ۲۳۷ واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۴۴۳ هزار واحد قرار گرفت. نماد‌های تاثیرگذار در این بازه زمانی، فولاد، فارس و کگل بودند و نماد‌های کیمیاتک، فسبزوار و کدما نیز پر تراکنش‌ترین نماد‌ها تا بودند.

در آخرین روز معاملات هفته (۱۴ مهر ماه) در ابتدای معاملات با رشد ۲ هزار و ۷۵۷ واحد در ارتفاع یک میلیون و ۴۸۷ هزار واحدی قرار گرفت. نماد‌های تاثیرگذار فولاد، فارس و کگل بودند و نماد‌های کیمیاتک، فسبزوار و کدما نیز پر تراکنش‌ترین نماد‌ها بودند.

بورس در هفته آینده متعادل می شود

آسایش کارشناس بازار سرمایه در باره وضعیت بازار سرمایه در اولین هفته مهر گفت: در هفته گذشته شاهد افزای قمیت ارز در بازار بوده ایم و در این هفته نیز تاثیر گذاشت اما بازار سرمایه نیز در این هفته با کاهش ارزش معاملات رو به رور بود و از طرف دیگر حروج پول در این هفته زیاد بود.

او افزود: در این هفته بیش ۹۰۰ میلیارد تومان از بازار سرمایه پول خارج شد البته میزان معاملات نیز کاهش یافته بود. شاخص در این هفته که حدود ۳/۵ درصد افزایش یافته بود و شاخص هم ورن حدود ۱/۵ درصد رشد کرد که علت اصلی آن برآمده از افزایش قیمت نفت و موضوع تخصیص خوراک پالایشگاه ها است که باعث شد ۲ تا از ۴ صنعتی که بیشترین رشد را داشتند مربوط به صنایع پالایشگاهی و صنعت پنروشیمی باشد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در اواخر هفته نرخ ارز اندکی داشت و اگر این روند در بازار ادامه داشته باشد در هفته آینده ممکن است شاخص در همین محدوده موجود نوسان کند و یا باشیب ملایم کاهش را در شاخص مشاهده کنیم چراکه در حال حاضر بیشتر صنایع مربوط به نفت به بازار ورود کرده اند که با کاهش نرخ دلار باعث افت این سهام ها می شود و صاداران محور هستند و احتمال دارد در هفته آینده بازار روند صعودی چشمگیری نخواهد داشت.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی



+ 9
مخالفم - 7
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری