پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۱ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۱۷ مهر ۱۴۰۰ ۱۹:۳۵
۷
۰
نسخه چاپی

یک دوست سمی چه دوستی است؟/ نشانه های یک دوست ناسالم

یک دوست سمی چه دوستی است؟/ نشانه های یک دوست ناسالم
چگونه دوستی سمی بر سلامت احساسی و جسمی شما تأثیر می گذارد؟

تیتربرتر: همه ما در برهه ای از زندگی خود با دوست سمی روبرو شده ایم؛ یکی از دوستان که همیشه ما را خسته از نظر عاطفی یا احساس ناراحتی از خود به خاطر معاشرت با آنها می کند. در واقع، دوستان باید افراد قابل اعتماد خارج از خانواده برای بهبود رفاه و رضایت از زندگی ما باشند. دوستان خوب زمانی حضور دارند که همه چیز شاد یا چالش برانگیز باشد و همیشه آماده ارائه توصیه های سازنده ای هستند که زندگی ما را افزایش می دهد. با وجود سموم، همیشه آسیب های روحی و روانی وجود دارد. اگر در یکی از این موارد گیر کرده اید و می خواهید بدانید آیا دوست شما سمی است، برای یادگیری بیشتر به خواندن ادامه دهید!

دوستی سمی چیست؟

دوستی سمی چیست؟
دوستی سمی چیست؟

دوستی های منظم و سالم با صداقت، عشق، همدلی و اعتماد مشخص می شوند. از سوی دیگر، یک دوستی سمی یک رابطه ناسالم است که با فریب، بی اعتمادی، حسادت، بی صداقتی یا خرابکاری مشخص می شود. یک دوستی سمی همیشه یک طرفه است، در حالی که یک دوست تمام تلاش خود را برای حمایت و وفاداری انجام می دهد در حالی که دوست سمی بد اخلاق یا حسود همیشه برای دریافت حسن نیت، اما هرگز آن را متقابل نمی کند. همچنین می تواند به حدی برسد که دوست سمی فرصت ها را برای همیشه خراب می کند تا دیگری را پایین نگه دارد.

انواع دوستان سمی

انواع دوستان سمی
انواع دوستان سمی

دوستان سمی در انواع مختلف وجود دارند. در اینجا چند مورد وجود دارد که به احتمال زیاد در زندگی با آنها روبرو می شوید:

1. ملکه درام

در حالی که بسیاری از مردم عاشق داشتن روابط شاد و مسالمت آمیز با دوستان و خانواده خود هستند، برخی معتاد به درام و درگیری هستند. مطمئناً می توانید در برهه ای از زندگی با یکی از این دوستان برخورد کنید، آنها با بی اهمیت ترین چیزها شروع می شوند: قهوه ریخته شده، تماس تلفنی یا پیامک بی پاسخ یا حتی یک اشتباه صادقانه. این نوع دوستان در درگیری به سر می برند و همیشه سوار بر یک قطار هوایی هستند. بودن در کنار این دوست باعث می شود که دائماً روی پوسته تخم مرغ قدم می زنید و خود را دائماً عذرخواهی می کنید یا سعی می کنید مشکلات موجود را حل کنید.

2. دوست سواستفاده گر

این نوع دوستان تقریباً استاندارد هستند، آنها فقط زمانی ظاهر می شوند که به چیزی از شما نیاز داشته باشند. اگرچه کاربران اغلب جذب افرادی با موقعیت و منابع بالا می شوند، اما به دلایل زیادی از دیگران نیز استفاده می کنند. شما اغلب آنها را دوستانه و بیش از حد نگران می کنید درست قبل از اینکه سوال خود را مطرح کنند. آنها ممکن است بپرسند آیا می توانند از عرشه پشت بام شما استفاده کنند، ماشین شما را قرض بگیرند، به مهمانی ای که برپا می شوید دعوت شوند، در شرکتی که در آن کار می کنید شغل پیدا کنند یا با شما برای نوشیدنی رایگان بیرون بروند. اگر اجازه دهید این رفتار بدون صحبت کردن با آنها در مورد مقابله به مثل، به زودی ممکن است سمی شود.

3. بدبین

دوست بدبین عامل تاریکی است که نمی تواند خود را از غم بیرون بیاورد. آنها از هر رویداد ناخوشایندی به عنوان مثال استفاده می کنند تا درمورد اینکه چگونه همه چیز همیشه وحشتناک است و زندگی پیچیده است استفاده کنند. این دوست همچنین به خوشبختی شما حسادت می کند و مدام به شما یادآوری می کند که همه چیز می تواند در هر لحظه به پایان برسد. این افراد که "افراد منفی" نامیده می شود، همیشه نظرات منفی در مورد همه چیز دارند و ناراضی را هر جا که می روند منتشر می کنند. نگرش آنها می تواند ناشی از مشکلات آنها در زندگی، دیدگاه به دست آمده از خانواده یا نتیجه شرایط روحی موجود مانند افسردگی باشد.

4. دوستی که فقط وقتی همه چیز خوب است در این حوالی است

اینها انواع دوستانی هستند که فقط زمانی که اوضاع برای شما خوب پیش می رود و تا زمانی که بتوانند از آن لذت ببرند، می مانند. به نظر می رسد آنها در لحظه ای که با چالشی روبرو می شوید ناپدید می شوند یا وقتی احساس ناراحتی و درد می کنید با کمبود همدلی پاسخ می دهید. اگرچه بودن در کنار آنها سرگرم کننده است، اما با هیچکس دوستی عمیقی برقرار نمی کنند و فقط در آن چیزی هستند که می توانند به دست آورند. آنها نمی توانند گرما، مهربانی یا شفقت را متقابل کنند و هنگامی که احساس می کنید در شرایط سخت خود نیاز به اشتراک گذاری دارید، از گوش دادن به "منفی" شما خودداری می کنند.

5. رقیب

رقیب آن دوست حسود است که همیشه سعی می کند با شما مطابقت داشته باشد یا در کار، خانواده یا به طور کلی از شما بهتر عمل کند. اگر با اخبار هیجان انگیزی به اشتراک بگذارید، به نظر می رسد که آنها همیشه چیز بهتری دارند. اگر آنها متوجه شوند که شما در حرفه، دوستی یا عاشقانه خود پیشرفت می کنید، حتی ممکن است سعی کنند از راه های مختلف شما را خراب کنند. یک دوست رقیب همیشه شما را به عنوان معیاری در زندگی خود در نظر خواهد گرفت. اگرچه به نظر می رسد که آنها برای پیشی گرفتن از شما رانده می شوند ، اما در درجه اول ناامنی ها و عدم اصالت آنها است که آنها همیشه در حال مبارزه هستند.

6. دستکاری کننده

احتمالاً خطرناک ترین نوع از همه، دوست دستکاری کننده باید با احتیاط برخورد شود زیرا آنها هر راهی را می دانند که به شما آسیب برساند یا زندگی شما را خراب کند. اگرچه ممکن است مقاصد آنها واقعی به نظر برسند، اما همه اینها نمایشی از دستکاری شما در انجام برخی کارها یا احساس خاصی است. این نوع افراد می توانند افراد را برای سرگرمی محض یا هرگونه منفعتی کنترل کنند. تشخیص این گونه ها دشوار است و مدتی طول می کشد تا بتوانید راه های آنها را بفهمید. مراقب تلاش های آنها برای گازگرفتن، دروغ گفتن، سرزنش کردن یا سواستفاده کلامی باشید، زیرا اینها نشانه های واضح یک دستکاری کننده است.

مطالب مرتبط:

نشانه های واضح شما دوستان سمی دارید

نشانه های واضح شما دوستان سمی دارید
نشانه های واضح شما دوستان سمی دارید

در اینجا چند نکته در مورد نحوه تشخیص یک دوست سمی وجود دارد:

1. شما برای آنها مهم نیستید

اغلب متوجه خواهید شد که دوستی شما کاملاً یک طرفه است. اگرچه شما توجه آنها را به خود جلب می کنید و مشتاقانه منتظر هستید تا بخشی از زندگی آنها باشند، اما آنها با شما طوری رفتار می کنند که شما برای زندگی آنها ضروری نیستید.

2- مشکلات شما مهم نیستند

یک دوست سمی از تمام کمک هایی که باید ارائه دهید در مواقع مشکل استفاده می کند. با این حال، هنگامی که به آنها نیاز دارید، آنها هیچ جا یافت نمی شوند. آنها به مشکلات شما اهمیت نمی دهند و فقط برای منافع شخصی با شما تماس می گیرند.

3. آرامش ندارید

برخلاف دیگر دوستان بلند مدت دوست داشتنی، هرگز در کنار دوست سمی خود آرامش ندارید. آنها همچنین شما را در موقعیت های ناراحت کننده ای قرار می دهند که هرگز نخواسته اید بخشی از آن باشید.

4. آنها درباره شما شایعه می کنند

ممکن است شوکه شوید که دوستتان پشت سر شما چیزی گفته که انتظارش را نداشتید. شایعات پشت سر با دوستان سمی آشنا است و نباید از این موضوع شگفت زده شوید.

5. آنها از دوستان دیگر شما خوششان نمی آید

دوست سمی شما از سایر دوستان شما متنفر خواهد بود زیرا اغلب آنها قادر به دیدن آنها هستند، کاری که ممکن است قبلاً انجام نداده باشید. دوست سمی نیز نمی تواند تحمل تماشای تفریح ​​شما با دوستان خوب خود را داشته باشد.

6. در مورد آنها تصمیمات ضعیفی می گیرید

چه از طریق اجبار آنها و چه از حضور آنها در شرکت، در نهایت کارهایی را انجام می دهید که در نهایت پشیمان خواهید شد. دوست سمی ممکن است شما را تشویق کند که قوانین خود را در مورد مصرف مواد مخدر یا نوشیدن الکل نقض کنید. دوستان واقعی هرگز شما را مجبور به انجام کارهای بی پروا نمی کنند که از آنها پشیمان خواهید شد.

7. آنها غیر قابل اعتماد هستند

دوست سمی شما غیرقابل اعتماد ترین فرد در زندگی شما است. آنها برای وقت یا تلاش شما ارزش قائل نیستند و برنامه هایی را که با دقت انجام داده اید لغو می کنند. آنها همچنین اولین کسانی نیستند که هنگام مشکل در ذهن شما ظاهر می شوند.

نکاتی برای برخورد با دوستان سمی

نکاتی برای برخورد با دوستان سمی
نکاتی برای برخورد با دوستان سمی

از آنجا که ممکن است با افراد سمی روبرو شویم، دانستن نحوه برخورد با آنها بسیار مفید است.

1. تنظیم مرزها

مرزها در همه روابط ضروری هستند و از آنجایی که افراد سمی با افزایش محدودیت های شما رشد می کنند، مهمتر است که آنها را با آنها مشخص کنید. آنها باید بدانند که شما رفتارهایی مانند بدگویی، دروغگویی و دستکاری را انجام نمی دهید. اگر از مرز شما عبور کردند، آنها را بیرون بیندازید.

2. فضای شخصی خود را داشته باشید

اگرچه تأیید اعتبار توسط دوستان احساس خوبی است، اما باید بدانید که فقط شما باید ارزش خود را تعیین کنید. به زمان و مکان خود و انرژی که برای فعالیت ها اختصاص می دهید احترام بگذارید. آن را به افراد سمی یا لیاقت ندهید.

3. تمرین پیش از زمان

وقتی پای پایان دوستی سمی به میان می آید، تمرین این تعامل برای پیش بینی آنچه ممکن است پیش از زمان پیش آید مفید است. خطوط خود را آماده کنید تا بتوانید دلیل قطع رابطه دوستی را بیان کنید. تلافی را پیش بینی کرده و برای آن نیز آماده شوید.

4. آن را مستقیم نگه دارید

اگر قصد دارید به دوستی سمی پایان دهید، نیت خود را مستقیم بیان کنید. لطفاً هیچ فضایی برای حدس زدن یا ابهام آنها برای آنها باقی نگذارید. اگرچه ممکن است بخواهید دوستی را پایان دهید، اما آنها می خواهند آن را برای منافع شخصی زنده نگه دارند. اگر آنها شما را از وسط قطع کردند یا کلمات شما را کنار گذاشتند، عکس العمل نشان ندهید و با اتمام بیانیه خود ادامه دهید.

5. قبل از بازگشت با آنها دوبار فکر کنید

پس از پایان دوستی، سعی کنید با آنها برنگردید. آنها از این حادثه به عنوان اهرمی برای دستکاری شما از طریق احساس گناه استفاده می کنند. اگرچه ممکن است دلتان برای آنها تنگ شود، اما در نهایت بدون آنها بهتر است. افراد می توانند تغییر کنند، اما چنین رویدادهای دگرگون کننده زندگی نادر است. بنابراین، روی آنها حساب نکنید.

6. دوستان جدید پیدا کنید

حالا که افراد سمی شبیه هستند، با افراد خوب جدید دوست شوید. همچنین می توانید با دوستان قدیمی خود تماس بگیرید و سعی کنید دلیل دوری خود را توضیح دهید.

چندین روش برای تشخیص اینکه آیا دوست شما سمی است یا خیر وجود دارد. بسیار مهم است که بتوانید با نگاهی انتقادی به آنها نگاه کنید و رفتار آنها را با استفاده از نکات ذکر شده در بالا ارزیابی کنید. وقتی متوجه می شوید که دوست شما واقعاً سمی است، قطع رابطه با آنها برای بهتر است.

آنچه دیگران میخوانند:

نویسنده: مهرداد اکبری 



+ 7
مخالفم - 8
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری