به گزارش تیتربرتر؛ مراسم قرعه کشی پیش فروش 5 محصول ایران خودرو ساعت 10 صبح امروز (دوشنبه 19 مهرماه) با حضور نمایندگان نهادهای نظارتی در محل سالن کنفرانس معاونت بازاریابی و فروش این شرکت برگزار شد.
شرایط پیش فروش ایران خودرو در 19 مهر 1400
در این طرح محصولات پژو ۲۰۷ دستی سقف شیشه ای، رانا پلاس، سورن پلاس، دنا پلاس توربوشارژ دستی و اتوماتیک با موعد تحویل شهریور تا مهرماه ۱۴۰۱ عرضه شد. در این طرح یک میلیون و 163 هزار و 542 نفر ثبت نام کردهاند که از این تعداد یک میلیون و 88 هزار و 618 نفر واجد شرایط حضور در قرعهکشی شدند.
در این طرح فروش 15 هزار نفر بر اساس ظرفیت هر خودرو، به عنوان برنده و با روش قرعهکشی انتخاب شدند و 30 هزار نفر نیز به عنوان افراد ذخیره در نظر گرفته شدهاند.
پس از قرعه کشی و تایید فرآیند آن توسط نهادهای ناظر، مشخصات افراد پذیرفته شده، در سایت فروش اینترنتی محصولات ایران خودرو به نشانی esal.ikco.ir قرار خواهد گرفت. همچنین اطلاع رسانی از طریق ارسال پیامک به برگزیدگان نیز صورت خواهد گرفت.
قیمت گذاری دستوری خودرو به کجا رسید؟
با توجه به نشانهها به نظر میرسد در دولت اجماعی بر سر تعدیل و حذف تدریجی قیمتگذاری دستوری در صنعت خودرو شکل گرفته است.
تا پیش از تشکیل دولت سیزدهم و با توجه به اظهارات قبل از انتخابات ابراهیم رئیسی، رئیسجمهور، بهنظر میرسید مشکل قیمتگذاری دستوری خودرو در دولت جدید برطرف شود. با این حال، وزارت صمت تا به امروز برنامهای در این مورد ارائه نداده است.
این وزارتخانه البته قصد دارد طی دو هفته آینده، تدوین برنامه جامعی را که برای خودروسازی در نظر گرفته، تکمیل کند، اما تا به امروز صحبتی مبنی بر اینکه تعیین تکلیف قیمت و تغییر سیاستهای فعلی در این حوزه نیز جایی در آن دارد یا نه، نشده است.
این در حالی است که به نظر میرسد با توجه به مشکلات و چالشهای بزرگ صنایع خودرو و قطعه، اجماعی بر سر تغییر شیوه قیمتگذاری خودروهای داخلی شکل گرفته است. بر این اساس، احتمال دارد تعدیل و حذف تدریجی قیمتگذاری دستوری نیز در برنامه جامع وزارت صمت برای خودروسازی، دیده شده باشد.
دلایلی وجود دارد که اجماع موردنظر در دولت و وزارت صمت(با وجود اینکه رضا فاطمیامین، وزیر صمت اظهارنظری در این مورد نکرده است) شکل گرفته و در این بین میتوان به هشت مورد اشاره کرد.
توقف عرضه محصولات پرتیراژ، رشد زیان تولید و زیان انباشته، کمبود نقدینگی، افت تولید و عرضه خودرو، رشد بدهی خودروسازان به قطعهسازان، عدم امکان تجدید ارزیابی اموال و داراییها، افت شدید صادرات و همچنین رشد سنگین قیمت خودرو در بازار، هشت دلیلی هستند که با توجه به آنها به نظر میرسد اجماعی بر سر تغییر سیاست قیمتگذاری خودروهای داخلی شکل گرفته است.
اما دلایل دیگری که اجماع بر سر عبور تدریجی از قیمتگذاری دستوری را شکل داده، افت سنگین صادرات و رشد شدید قیمت در بازار هستند. آمار اخیر صادرات خودرو طی سال جاری نشان از افت ۶۰ درصدی دارد، موضوعی که با کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش خودرو در ارتباط است. صادرات یکی از برنامههای اصلی وزارت صمت در خودروسازی به شمار میرود، چه آنکه این وزارتخانه برنامه صادرات یک میلیون دستگاهی را برای سال ۱۴۰۴ در نظر گرفته است. این در حالی است که با توجه به کمبود نقدینگی (و البته تحریم) خودروهای تولیدی از کیفیت لازم برای صادرات پایدار و گسترده برخوردار نیستند و خودروسازان نیز امکان هزینه کردن در توسعه صادرات را ندارند. بنابراین بهبود صادرات نیز به قیمتگذاری گره خورده و سیاستگذار امیدوار است با تغییر شیوه تعیین قیمت، به صادرات خودرو نیز جانی تازه بدهد. در نهایت اما رشد قیمت خودرو در بازار نیز که با سیاستهای دولت مبنی بر تنظیم بازار منافات دارد، دیگر دلیلی است که اجماع بر سر تغییر مسیر قیمتگذاری را شکل داده است.
مطالب مرتبط:
خودروسازان در نیمه نخست امسال چه تعداد خودرو فروختند؟
بررسی آمار تولید و فروش دو خودروساز بزرگ کشور نشان میدهد که در مجموع شش ماه نخست سال جاری ۳۷۰ هزار و ۲۴۲ دستگاه خودرو تولید کردهاند که بالغ بر ۳۶۲ هزار دستگاه روانه بازار شده است و بالغ بر ۱۴ هزار دستگاه از محصولات گروه صنعتی ایرانخودرو به مرحله تجاریسازی نرسیده است.
طبق آمار ارائه شده توسط خودروسازان بزرگ کشور به سازمان بورس، از ابتدای سال جاری تا پایان شهریورماه، در مجموع ۳۷۰ هزار و ۲۴۲ دستگاه خودرو تولید کردهاند که برای ۳۶۲ هزار و ۹۴۱ دستگاه فاکتور فروش صادر شده است.
در مجموع شش ماه ابتدایی سال جاری ۲۰۵ هزار و ۹۳۴ دستگاه در گروه صنعتی ایرانخودرو تولید شده است که از این تعداد برای ۱۹۱ هزار و ۶۷۶ دستگاه فاکتور فروش صادر شده و براین اساس قابلیت تجاریسازی داشته است و ۱۴ هزار و ۲۵۸ دستگاه الباقی تولید این مدت احتمالا ناقص در پارکینگ خودروسازی باقیمانده است.
این در حالیست که گروه خودروسازی سایپا در نیمه نخست امسال ۱۶۴ هزار و ۳۰۸ دستگاه خودرو تولید کرده و برای ۱۷۱ هزار و ۲۶۵ دستگاه خودرو فاکتور فروش صادر کرده است؛ آمار فروش بیش از تولید در مدت مذکور به این دلیل است که محصولات تولیدی پیش از سال ۱۴۰۰ این گروه خودروسازی که به سبب نقص قطعات تجاری نشده بود، در شش ماهه امسال تکمیل و تجاریسازی شده است.
آمار فروش و تولید خودروسازان به تفکیک محصولات بدین صورت است که گروه صنعتی ایرانخودرو در مجموع شش ماهه امسال ۱۳۵ هزار و ۵۸۷ دستگاه از محصولات خانواده پژو (بهجز پژو ۲۰۰۸) تولید کرده که ۱۳۲ هزار و ۳۷۵ دستگاه آن را فروخته است؛ همچنین ۱۰۳ دستگاه پژو ۲۰۰۸ تولید کرده که همه ۱۰۳ دستگاه آن فروخته شده است.
پس از پژوها، ایرانخودرو ۲۵ هزار و ۷۳۸ دستگاه از محصولات خانواده سمند در شش ماهه ابتدایی ۱۴۰۰ تولید کرده که برای ۲۴ هزار و ۳۵۵ دستگاه آن فاکتور فروش صادر شده است.
همچنین در این مدت، ۲۵ هزار و ۶۲۶ دستگاه دنا، ۱۴ هزار و ۱۳۰ دستگاه رانا و ۲۰۶۱ دستگاه تارا در مجموعه گروه صنعتی ایرانخودرو تولید شده است که به ترتیب از این میزان تولیدها، ۲۰ هزار و ۵۲۹ دستگاه دنا، ۱۰ هزار و ۱۶۶ دستگاه رانا و ۱۲۹۲ دستگاه تارا فروخته شده است.
ایران خودرو در محصولات مونتاژی نیز در نیمه ابتدایی امسال، عملکرد تولید ۲۶۸۹ دستگاه هایما و همانطور که اشاره شد ۱۰۳ دستگاه پژو ۲۰۰۸ را ثبت کرده است که به ترتیب ۲۸۴۹ دستگاه هایما و ۱۰۳ دستگاه پژو ۲۰۰۸ فروخته است.
همانطور که پیش از این نیز ذکر شده بود، از تولیدات مونتاژی پیشین این گروه صنعتی، سه دستگاه تندر (L۹۰)، یک دستگاه دانگفنگ و از تولیدهای داخلی گذشته آن سه دستگاه وانت آریسان از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور در آمار فروش این گروه خودروسازی ثبت شده است.
در گروه خودروسازی سایپا نیز در طول شش ماهه ابتدایی سال جاری همانطور که اشاره شد، ۱۶۴ هزار و ۳۰۸ دستگاه خودرو تولید شده است که از این میزان به ترتیب ۱۰ هزار و ۹۵۲۳ دستگاه سهم وانتهای سایپا، ۱۴۳ هزار و ۴۹۳ دستگاه سهم خانواده تیبا، ۱۳۰ دستگاه سهم آریو s۳۰۰ و ۹۷۳۳ دستگاه سهم محصول جدید این گروه صنعتی (شاهین) بوده است.
طبق آمار، گروه خودروسازی سایپا در مجموع نیمه ابتدای سال جاری در محصولات خانواده پراید با توجه به توقف انواع پرایدها تنها تولید وانت پراید (سایپا ۱۵۱) داشته است که در این مدت بخشی از تولیدهای پیش از سال ۱۴۰۰ سایپا از این محصول تکمیل و طی شش ماهه امسال تجاری شده است؛ لذا آمار فروش این محصول به عدد ۱۱ هزار و ۴۲۵ دستگاه رسیده است.
همچنین از ابتدای امسال تا پایان شهریور ماه، ۱۵۰ هزار و ۳۴۴ دستگاه محصولات خانواده تیبا و ۹۰۷۲ دستگاه شاهین را تجاریسازی کرده و برایشان صورت مالی ثبت کرده است.
این خودروساز همچنین سه دستگاه آریو، یک دستگاه سراتو و ۳۶۲ دستگاه چانگان (سراتو و چانگان مربوز به تولیدهای قبل از سال ۱۴۰۰ است) طی شش ماهه نخست امسال در آمار فروش خود به ثبت رسانده است.
براساس این گزارش در مجموع برای۱۷۱ هزار و ۲۶۵ دستگاه از محصولات گروه خودروسازی سایپا در نیمه نخست امسال، فاکتور فروش صادر شده است.
برای اطلاع از آخرین قیمت خودرو کلیک کنید
آنچه دیگران می خوانند:
گردآورنده: حمیرا فغانی