پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۲۰ مهر ۱۴۰۰ ۲۳:۴۰
۱۱
۰
نسخه چاپی

کمبود آب در بدن چه عوارضی بر سلامتی دارد؟ علل، علائم، درمان ها

کمبود آب در بدن چه عوارضی بر سلامتی دارد؟  علل، علائم، درمان ها
تشنگی، همانطور که قبلاً گفتیم، شاخص اولیه کم آبی نیست. بنابراین، سایر علائم و نشانه های کم آبی بدن چیست؟ خوب، آنها با توجه به سن متفاوت هستند.

تیتربرتر: تابستان بیایید و اشتهای ما برای خوردن ادامه می یابد. تنها کاری که انجام می دهیم نوشیدن مقدار زیادی آب و مایعات دیگر است. اما اگر نوشیدن مقدار کافی آب را متوقف کنید، چطور؟ آیا فکر کرده اید که چگونه بر بدن شما تأثیر می گذارد؟ کم آبی بدن در بزرگسالان یا کودکان همان وضعیتی است که بدن انسان به دلیل کمبود مایعات تحت تأثیر منفی قرار می گیرد، به ویژه هنگامی که مقدار کافی مایعات مصرف نشود.

علل، علائم و درمان کم آبی بدن

علل، علائم و درمان کم آبی بدن
علل، علائم و درمان کم آبی بدن

روش های مختلفی وجود دارد که در آن بدن احساس می کند از هیدراتاسیون محروم است. ما آب بدن خود را از طریق تعدادی از فرایندها مانند بخار آب و دیگر سیستم های حذف کننده بدن مانند دفع، تعریق و ادرار از دست می دهیم. بنابراین، شما نه تنها آب، بلکه مقدار مطلوب نمک را نیز از دست می دهید. وقتی بدن ما مقدار زیادی آب از دست می دهد، تحت تأثیر علائم کم آبی قرار می گیریم ، بنابراین خشک می شود و ثبات اولیه را از دست می دهیم. کم آبی بدن چیز جدی است و اگر در همان ابتدا مراقبت نشود، می تواند منجر به از دست دادن زندگی شود.

علائم و نشانه ها در بزرگسالان

ما به دنبال علائم تشنگی هستیم و سپس آب می نوشیم. اما، تشنگی یک علامت اولیه نیست. ما ممکن است به شدت کم آب شده باشیم اما احساس تشنگی نکنیم. افراد مسن در واقع تا زمانی که دچار کم آبی نشوند احساس تشنگی شدید نمی کنند. بنابراین، بسیار ضروری است که میزان مصرف آب خود را افزایش دهید، به ویژه هنگامی که شرایط آب و هوایی گرمتر می شود و هنگامی که بیمار می شوید. کم آبی در تابستان می تواند منجر به تعداد زیادی از مشکلات بحرانی مانند تشنج، ترومبوز و غیره شود. به گفته می شود که کم آبی بدن بر قدرت و قدرت شما نیز تأثیر می گذارد! اگر به موقع به آن مبتلا شوید، یک بیماری قابل پیشگیری است. علائم و نشانه های کم آبی بدن چندان مشخص نیست و به همین دلیل است که ما را ناآگاه می گیرد.

علائم کم آبی بدن در کودکان نوپا

  • خشکی دهان و یا زبان
  • حداقل 3 ساعت خیس پوشک انجام نشود
  • هنگام گریه اشک نریزد
  • چشم ها و گونه ها فرو رفته است
  • تورفتگی جمجمه
  • تحریک پذیری و بی حالی

علائم کم آبی بدن در بزرگسالان

  • تشنگی شدید
  • ادرار تیره رنگ
  • ادرار کمتر
  • احساس خستگی شدید
  • گیجی
  • سرگیجه

چه زمانی این علامت از آستانه درمان در خانه عبور می کند و نیاز به توجه فوری پزشک دارد؟ برخی از علائم کم آبی شدید را بررسی کرده و در صورت لزوم فوراً او را نزد پزشک ببرید.

به مدت 24 ساعت یا بیشتر از اسهال رنج می برند

خواب بیش از حد معمول است و به نظر می رسد گیج شده و همچنین کمتر فعال است

نمی توانید مقدار کافی مایعات بنوشید

تجربه مدفوع خونی یا سیاه

علائم غیر معمول کم آبی که باید بدانید

علائم غیر معمول کم آبی که باید بدانید
علائم غیر معمول کم آبی که باید بدانید

شما از قبل علائم فیزیکی کم آبی بدن و علائم کم آبی مزمن را می دانید، اما برخی از علائم غیرمعمول کم آبی وجود دارد که باید در مورد آنها احتیاط کنید. در اینجا برخی از علائم وجود دارد که ممکن است چندان با آنها آشنا نباشید.

1. نفس بد

بزاق چیزی است که نفس شما را تازه نگه می دارد زیرا دارای خواص ضد باکتریایی است، اما کم آبی بدن از تشکیل بزاق جلوگیری می کند. بنابراین رشد باکتری ها در دهان شما تکثیر می شود و در نتیجه منجر به نفس بد می شود. الان بوی بد دهان دارید؟ اگر بله، پس از خود بپرسید آخرین باری که یک جرعه آب خوردید کی بود.

2. پوست خشک

ممکن است در نتیجه عدم نوشیدن آب کافی برای مدت زمان معین، دچار خشکی پوست شوید. پوست عرق کرده خوب است، اما اگر به مدت طولانی عرق کنید، ممکن است با خشکی پوست مواجه شوید. پوست شما ممکن است در نتیجه عدم نوشیدن آب کافی قرمز شده باشد. وقتی پوست خود را فشار می دهید و تورفتگی عمیقی روی صورت خود ایجاد می کنید و زمان زیادی طول می کشد تا به حالت عادی خود بازگردید، می دانید که بدن شما دچار کم آبی شده است.

3. گرفتگی عضلات

گرفتگی عضلات، آیا قبلاً آنها را تجربه کرده اید؟ آنها همچنین در اثر کم آبی بدن ایجاد می شوند. ممکن است در تابستان دچار گرفتگی عضلات شوید ، زیرا وقتی داغ می شوید، ماهیچه ها نیز گرم می شوند و بر اثر این اشباع گرما تحت تأثیر قرار می گیرند. عدم تعادل سدیم و پتاسیم نیز می تواند منجر به کم آبی بدن شود. اگرچه احتمال کم آبی بدن در ماه های تابستان بیشتر است، اما ممکن است در ماه های زمستان نیز علائم مشابهی را تجربه کنید، به خصوص اگر بدن خود را هیدراته نکنید.

4. میل به شیرینی

هوس خوردن شیرینی؟ ابتدا یک لیوان آب بنوشید! هنگامی که بدن شما دچار کم آبی می شود، استفاده از آب برای آزادسازی گلیکوژن و سایر منابع ذخیره شده برای کبد دشوار است، بنابراین در نهایت هوس غذا، به ویژه شیرینی می کنید.

از آنجایی که بدن شما برای تجزیه گلیکوژن در جریان خون و استفاده از آن برای سوختن مشکل دارد، اشتیاق زیادی برای خوردن چیزهای شیرین مانند کیک شکلاتی یا چیزهای شیرین دارید. همچنین غیر معمول نیست که بدن احساس تشنگی را با گرسنگی اشتباه بگیرد، به این معنی که ممکن است زمانی احساس گرسنگی کنید که تنها چیزی که واقعاً به آن احتیاج دارید آب است.

5. سردرد

متوقف کردن! اگر از سردرد رنج می برید، به دنبال مسکن نباشید. در عوض، به دنبال یک لیوان آب باشید. در طول روز به نوشیدن مایعات ادامه دهید و در نهایت ممکن است بتوانید پشت سردرد خود را مشاهده کنید. کم آبی بدن یکی از عوامل موثر در بیشتر (نه همه) سردردها است.

مطالب مرتبط:

علل کم آبی بدن در بزرگسالان

علل کم آبی بدن در بزرگسالان
علل کم آبی بدن در بزرگسالان

قبل از اینکه به مسائل پیچیده نگاه کنیم، بیایید به اصول اولیه بپردازیم. فقط عدم نوشیدن آب کافی برای مدت طولانی به دلیل گرفتار شدن در چیزی یا عدم دسترسی به آب تمیز خوب زیرا در سفر می توانید منجر به کم آبی بدن شوید. اکنون بیایید برخی از دلایل نه چندان اساسی را بررسی کنیم ،

 اسهال و استفراغ

شروع ناگهانی اسهال شدید که منجر به از دست دادن آب و الکترولیت ها در مدت زمان کوتاهی می شود. وقتی استفراغ می کنید و مواد معدنی مهم را از دست می دهید، شرایط بدتر می شود.

تب

تب بالا می تواند منجر به کم آبی شدید شود. اگر علائم هر سه مورد را دارید ، فقط شرایط را تصور کنید. تب، اسهال و استفراغ، به سادگی بدتر نمی شود.

تعریق بیش از حد

 اگر مشغول فعالیت های سخت هستید و بدن خود را با مایعات کافی به مرور زمان پر می کنید، مطمئناً دچار کم آبی می شوید. آب و هوا نیز نقش مهمی در افزایش میزان عرق و از دست دادن مایعات بیشتر بدن دارد.

افزایش ناگهانی ادرار

 چندین بیماری مختلف مانند دیابت وجود دارد که منجر به افزایش ادرار می شود. داروهای خاصی مانند دیورتیک ها و به ویژه داروهای فشار خون وجود دارد که می تواند باعث افزایش ادرار شود و در نهایت منجر به کم آبی شود.

کم آبی شدید در بزرگسالان - چند عامل خطرناک

اکثر مردم شانس کم آبی دارند، اما برخی از افراد بیشتر از دیگران دچار کم آبی می شوند.

نوزادان و کودکان: کودکان خردسال و کودکان نوپا در اینجا آسیب پذیرترین گروه هستند و می توانند به شدت دچار کم آبی بدن شوند، به ویژه هنگامی که از تعدادی اختلال مانند اسهال و استفراغ رنج می برند. کودکان خردسال اغلب قادر به بیان تشنگی خود نیستند و همچنین نمی توانند بلند شوند و تشنگی خود را برطرف کنند.

افراد مسن: با افزایش سن، نگه داشتن مایعات برای شما دشوار می شود و احساس تشنگی شما نیز به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. هنگامی که از تعدادی بیماری مانند دیابت و زوال عقل رنج می برید، مشکلات افزایش می یابد، هنگامی که مشکلات اضافی دیگری دارید، این مشکل بزرگتر می شود. افراد مسن نیز با افزایش سن با مشکلات حرکتی روبرو می شوند و همچنین تهیه آب برای خودشان مشکل است.

بیماری های مزمن: دیابت درمان نشده یا سطوح بسیار بالای قند شما را در معرض خطر کم آبی قرار می دهد. داشتن یک بیماری کلیوی درمان نشده نیز می تواند منجر به سفرهای مکرر به دستشویی شود.

افرادی که در خارج ورزش می کنند: در حالی که ورزش در خارج از خانه قطعاً راهی عالی برای مقابله با کسالت در باشگاه است، اما احتمال کم آبی بدن و سایر بیماری های گرمایی را افزایش می دهد. دلیل اصلی آن این است که وقتی هوا مرطوب است، عرق مانع از سرد شدن سریع بدن شما می شود. نیاز شما به مصرف مایعات بیشتر به شدت افزایش می یابد.

بهترین درمان کم آبی

بهترین درمان کم آبی
بهترین درمان کم آبی

مانند هر وضعیت بهداشتی دیگری، همیشه پیشگیری بهتر از روش کنونی است تنها کاری که باید انجام دهید این است که مقدار کافی مایعات بنوشید و خود را با مقدار زیادی میوه و سبزیجات تغذیه کنید که سطح مایع شما را در بدن بالا نگه می دارد و البته این بهترین درمان برای کم آبی بدن است.

هماهنگ بودن با بدن شما را از علائم تشنگی خود آگاه می کند و این به طور معمول باید به عنوان پارامتر شما برای نوشیدن آب، حداقل برای افراد سالم عمل کند. با مشاهده علائم زیر باید آب بیشتری بنوشید و بسیاری از مردم فکر می کنند نوشیدن چای و قهوه نیاز شما را به نوشیدن آب بیشتر تامین می کند. اما، حقیقت امر این است که شما باید هر لیوان چای یا قهوه ای که دارید یک لیوان آب بنوشید زیرا کافئین ادرار آور است. بنابراین، اگر شما فردی هستید که نمی توانید بدون اصلاح روزانه کافئین خود انجام دهید، زمان نوشیدن آب بیشتر فرا رسیده است. علائم زیر را زیر نظر داشته باشید و آب بیشتری بنوشید.

استفراغ یا اسهال: وقتی علائم اولیه کم آبی بدن در کودکان و کودکان نوپا را مشاهده کردید، از محلول آب رسانی مجدد خوراکی استفاده کنید. فقط منتظر تشدید علائم نباشید.

ورزش بیش از حد: هنگام ورزش یک یا دو بطری H2O را در کنار خود نگه دارید. بنابراین، چگونه می توانید بفهمید که به اندازه کافی آبمصرف می کنید؟ خروجی ادرار شما نشان می دهد که به خوبی هیدراته شده اید. هیدراته شده خوب به معنای شفاف ادرار است و وقتی آب کافی نمی نوشید ادرار شما زرد می شود. بنابراین، در حین ورزش اطمینان حاصل کنید که در طول کل ورزش به اندازه کافی آب بنوشید. این باعث می شود هیدراته خوبی داشته باشید.

نوسانات آب و هوا: نوسانات آب و هوا به کاهش دمای بدن کمک می کند تا با تعریق با شرایط جوی متغیر سازگار شود. این امر همچنین نیاز به نوشیدن آب بیشتر را افزایش می دهد. مردم تمایل دارند در ماه های زمستان نوشیدن آب کافی را متوقف کنند، اما لازم است در ماه های سرد آب بیشتری بنوشید تا موها و پوست شما به خوبی آبرسانی شود.

افراد، به ویژه افراد مسن از تعدادی از مشکلات سلامتی مانند عفونت مثانه، آنفولانزا یا برونشیت رنج می برند. این مهم است که شما تا جایی که می توانید برای احساس بهتر نیاز به نوشیدن بیشتر فنجان آب داشته باشید.

خوب، اکنون می دانید که یک علامت به اندازه خفیف نفس نفس می تواند دلالت های جدی داشته باشد. کم آبی بدن چیزی نیست که به آن بی اهمیت نگاه شود ، علائم کم آبی متوسط ​​می تواند ناگهان شعله ور شده و منجر به بیماری مزمن شود. همچنین ممکن است در نتیجه بیماری زمینه ای باشد. هر زمان که فکر می کنید با وجود تغذیه کافی بیمار با مایعات، قادر به کنترل علائم نیستید، هر چه سریعتر اقدام کنید و بیمار را نزد پزشک ببرید.

*این مطلب صرفا جهت افزایش اطلاعات شما می‌باشد و به هیچ وجه به منظور توصیه پزشکی یا درمانی نیست، لطفا برای دریافت اطلاعات دقیق به پزشکتان مراجعه کنید.

آنچه دیگران میخوانند:

نویسنده: زهرا فرامرزی 



+ 11
مخالفم - 2
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری