پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: سه شنبه, ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۲۱ مهر ۱۴۰۰ ۲۰:۱۲
۵
۰
نسخه چاپی

چه چیزی باعث تعارض در روابط می شود؟

چه چیزی باعث تعارض در روابط می شود؟
در این مقاله به راهکارهای آسان برای مدیریت تعارض در روابط می پردازیم.

تیتربرتر: بودن در یک رابطه به این معنا نیست که زندگی همیشه داغون خواهد بود، بلکه مواقعی پیش می آید که ممکن است با شریک زندگی خود مخالفت کرده یا حتی با او درگیر شوید! خوب، داشتن اختلاف نظرها و درگیری ها در یک رابطه کاملاً طبیعی و سالم است، با این حال، ترفند این است که چقدر این مسائل را پشت سر می گذارید و با یک رابطه عاشقانه ادامه می دهید، تنها چیزی است که اهمیت دارد. خوب، اگر به دنبال راه هایی برای مدیریت تعارض در روابط خود هستید، این مقاله را مرور کنید تا چند استراتژی آسان و موثر را بشناسید که در واقع به شکوفایی روابط شما کمک می کند!

تعارض رابطه چیست؟

تعارض رابطه چیست؟
تعارض رابطه چیست؟

هر فرد دارای شخصیت، ارزش ها و انتظارات متفاوتی است و گاهی اوقات ممکن است این موارد با شریک زندگی خود متفاوت باشد یا در شرایطی باشد که ممکن است درگیری هایی بوجود آید. بنابراین، تعارض رابطه می تواند به عنوان هر نوع بحث، اختلاف نظر، مشاجره یا درگیری بین دو فرد درگیر در یک گروه طبقه بندی شود. معمولاً این درگیری ها می تواند بر سر مسائل برجسته یا پیش پا افتاده مانند سرمایه گذاری، مسائل خانوادگی یا سایر مواردی باشد که حل آنها برای شرکا دشوار می شود.

ویژگی های تعارض روابط

برخی از خصوصیات وجود دارد که می تواند با تعارضات رابطه ای مرتبط باشد، زیرا اکثر اوقات درگیری ها ویژگی های منفی را نشان می دهند و ممکن است هیچ نتیجه یا نتیجه مثبتی را نشان ندهند. در اینجا برخی از ویژگی های تعارض رابطه وجود دارد:

اغلب رفتارهای اغراق آمیز یا نمایشی از خود نشان می دهند

فراموشی یا نادیده گرفتن نتایج پس از پایان درگیری ها

عدم اتخاذ اقدامات یا اقدامات کافی برای حل تعارض

عدم توجه به عمل یا سخنان شخصی که می تواند احساسات طرف مقابل را خجالت زده یا آسیب برساند

استفاده از اطلاعات شخصی یا آسیب پذیری برای رسوایی یا شرمندگی برای شریک زندگی

بی اعتباری یا وقفه در شریک زندگی یا نشان دادن رفتار دفاعی

چه چیزی باعث تعارض در روابط می شود؟

چه چیزی باعث تعارض در روابط می شود؟
چه چیزی باعث تعارض در روابط می شود؟

مهمترین نکته ای که باید به خاطر بسپارید این است که هیچ دو نفری شبیه هم نیستند، به این معنی که ممکن است در نظرات، سلیقه ها، ترجیحات و غیره تفاوت وجود داشته باشد و گاهی اوقات ممکن است منجر به درگیری شود. و در اینجا برخی از دلایل مناسب رابطه یا تعارض رابطه ای آمده است:

1. فقر یا عدم ارتباط

اگر در یک رابطه دو طرفه ارتباط برقرار نشود، به این معنی که شرکا قادر به برقراری ارتباط موثر برای حل و فصل مشاجرات خود نباشند، ممکن است بارها و بارها به یک مشاجره منجر شود. این ممکن است باعث سوء تفاهم، اختلاف نظر و مشاجره شود.

2. انتظار بیش از حد

داشتن انتظارات زیاد یا غیرواقعی از شریک ممکن است تنها منجر به یاس و ناراحتی شود. این نیز می تواند این نوع احساسات را در رابطه نیز نفوذ دهد. این دلایل نیز باعث سوء تفاهم و مشاجره در زوجین می شود.

3. انتقاد

انتقادی که منجر به نتایج مثبت می شود و به شیوه ای سالم بیان می شود، چیزی است که هر شریکی از آن قدردانی می کند. با این حال، نق زدن، انتقاد یا تحقیر مداوم تلاش ها یا تلاش های طرف مقابل چیزی است که نیاز به درگیری دارد.

4. عدم صمیمیت

اگر یکی یا هر دو طرف در بیان احساسات یا عواطف خود به یکدیگر دچار مشکل شوند، ممکن است منجر به سوء تفاهم و سردرگمی در رابطه شود. چنین موقعیت هایی اغلب منجر به بروز مشکلاتی در رابطه یا درگیری در ازدواج نیز می شود!

5. تسلط

وقتی یکی از شرکا شریک دیگر را تضعیف می کند یا باعث می شود طرف دیگر احساس بی اهمیتی کند، نه تنها منجر به نارضایتی و اختلاف نظر می شود بلکه پویایی های مختلف رابطه را نیز تغییر می دهد و منجر به درگیری می شود.

6. خودخواهی

اگر یکی از شرکا بیش از حد مشغول منافع شخصی خود باشد و بیشتر اوقات خود را بر دیگری مقدم دارد، ممکن است احساس شریک زندگی دیگر را در آن رابطه دشوار کند. هنگامی که یک فرد آرزوها، نیازها، خواسته ها و ترجیحات خود را بر شریک زندگی خود قرار می دهد، رابطه از مرحله ناهمواری عبور می کند.

7. سطوح تعهد

گاهی اوقات ممکن است یکی از طرفین نسبت به طرف مقابل بیشتر به این رابطه توجه کند یا بیشتر کار کند. این ممکن است باعث شود که طرف مقابل احساس کند که تمام مسئولیت رابطه بر عهده او است که ممکن است انتظارات و درگیری های متفاوتی را به دنبال داشته باشد.

آیا تعارض در رابطه سالم است؟

آیا تعارض در رابطه سالم است؟
آیا تعارض در رابطه سالم است؟

دلیل درگیری، این که هر چند وقت یکبار وارد یک نزاع می شوید، کارکردن با آن یا نحوه تأثیر آن بر شما، برخی از عوامل مهم در تعیین تأثیر مثبت یا منفی یک درگیری بر شما یا رابطه شما هستند.

تاثیر مثبت

گاهی اوقات درگیری ها ممکن است به شما در تعیین موقعیت ها یا مشکلات از دیدگاه شریک زندگی شما کمک کند. همچنین ممکن است در ایجاد اعتماد و ایجاد صمیمیت احساسی بهتر با شریک زندگی خود کمک کند. همچنین می تواند به تعیین مرزهای سالم در روابط نیز منجر شود.

تاثیر منفی

با این حال، مهمترین تأثیر منفی درگیری ها می تواند منجر به مشاجرات دائمی داغ، دعواهایی شود که از کنترل خارج می شوند، یا اختلاف نظرهای مداوم که نه تنها بر روابط تأثیر می گذارد، بلکه گاهی اوقات منجر به عواقب وخیمی مانند جدایی یا طلاق نیز می شود!

درگیری ها طبیعی و سالم هستند، اما اگر دو نفر آنها را نداشته باشند عجیب خواهد بود زیرا به هر حال، همه ما با یکدیگر متفاوت هستیم. نکته مهم این است که شرایط سخت را به خوبی مدیریت کنید و به جای ایجاد اختلافات غیرقابل جبران، در روابط خود پیش بروید.

مطالب مرتبط:

انواع تعارضات در روابط

انواع تعارضات در روابط
انواع تعارضات در روابط

در اینجا انواع مختلفی از الگوهای تعارض در رابطه وجود دارد:

1. سخنان طعنه آمیز یا شوخی

این یک نوع تعارض است وقتی یکی از طرفین برای تحریک شریک دیگر از اظهارات طعنه آمیز استفاده می کند و وقتی این کارها بی نتیجه است، ممکن است افراد مسخره به نوبه خود به دنبال یک واکنش خاص یا هدفمند برای ایجاد نوعی واکنش از طرف دیگر باشند. وقتی شریک کنایه آمیز ترک می کند، وضعیت آرام می شود، در حالی که طرف مقابل ساکت می ماند.

2. تشدید سریع یا چشمگیر

یکی از شرکا از زبان یا عبارات نمایشی بیش از حد استفاده می کند، که اغلب ناشی از تحریک نکردن یا بسیار کم طرف مقابل است. شریک ساکت باید به طغیان احساسی گوش دهد تا زمانی که انرژی متجاوزانه تمام نشود. شریک آرام سرزنش می کند یا هیچ واکنشی از طرف شریک ساکت ایجاد نمی شود.

3. استدلال های کشیده

هنگامی که یکی از شرکا با به دست آوردن جزئیات جزئی یا پیش پا افتاده با هدف درخواست پاسخ یا موافقت شریک دیگر با آنها، بحث ها را گسترش می دهد. در این نوع درگیری ها، یکی از طرفین سعی می کند با سکوت از مشاجره اجتناب کند. با این حال، فرد ساکت ممکن است وارد بحث شود یا عصبانی شود.

4. بازی سرزنش

این نوع تعارض زمانی به وجود می آید که یکی از طرفین، دیگری را به خاطر موقعیت هایی که ممکن است در آن باشد سرزنش کند. طرف مقابل ممکن است از مشاجره ها دوری کند و تا زمانی که طرف مقابل سرزنش نمی کند، از حالت دفاعی بازی کند.

5. به دنبال پاسخ

گاهی اوقات یکی از شرکاء ممکن است با تلاش مستمر یا مداوم به دنبال پاسخ، توضیح یا دلایلی باشد. شریک دیگر ممکن است پاسخ ندهد یا از مشاجره یا بحث برای دادن پاسخ هایی که ممکن است منجر به شک ، سوء ظن یا اعتماد در میان شرکا شود، اجتناب کند.

نکاتی برای مقابله با تعارض در روابط شما

نکاتی برای مقابله با تعارض در روابط شما
نکاتی برای مقابله با تعارض در روابط شما

اگر به دنبال نکاتی درباره چگونگی مدیریت تعارض در رابطه هستید، نکاتی را که ممکن است به رابطه شما کمک کند، در اینجا آورده ایم:

1. ارتباطات صادقانه و باز داشته باشید

ایجاد محیطی برای یکدیگر بسیار مهم است که در آن طرف مقابل احساس آزادی در برقراری ارتباط با احساسات خود داشته باشد. مشکلات یا موضوعات باید به طور آشکار مورد بحث قرار گیرند تا احساس نیاز به پنهان یا سرکوب هرگونه احساسات نسبت به یکدیگر داشته باشید.

2. مرتب کردن مشکلات و مسائل

هیچ مسئله یا مشکلی وجود ندارد که با گفتگو حل نشود. بنابراین، مطمئن شوید که هیچ درگیری را کنار نگذارید! همانطور که گاهی اوقات حتی یک موضوع سرکوب شده بی اهمیت ممکن است به درگیری های بزرگتری تبدیل شود که مدیریت آنها دشوار می شود. اطمینان حاصل کنید که در سطح احساسی با شریک زندگی خود همدردی کرده و با آن ارتباط برقرار کنید، به راه حلی برسید یا مشکلات را به صورت دوستانه حل کنید.

3. عصبانیت خود را از دست ندهید

یک عقل سالم در درک و حل مسائل بهتر از یک عصبانی است! هر زمان که هر گونه درگیری بوجود می آید، حفظ آرامش از اهمیت بالایی برخوردار است. هنگام بحث با همسرتان از عصبانیت، اظهارنظرهای ناراحت کننده، کنایه آمیز یا سایر رفتارهای مشابه استفاده نکنید.

4. زمینه های مشترک را بیابید

بسیار طبیعی است که هر مشکل یا مسئله ای ممکن است یک راه حل ساده یا مستقیم نداشته باشد اما این بدان معنا نیست که نمی توان به هیچ زمینه مشترک یا میانی دست یافت. 

نیازهای یکدیگر را در اولویت قرار دهید و کار یکدیگر را در جهت دستیابی به راه حلی که هر دو می توانند با آن خوب باشند ، درک کنید.

5. نبردهای خود را عاقلانه انتخاب کنید

مسائل یا مشکلات نباید بر سر مسائل کوچکی مانند انتخاب مقصد تعطیلات، محل برگزاری جشن سالگرد، یا تماشای فیلم در آخر هفته رخ دهد. مسائلی که باید به آنها پرداخته شود باید ارزش جنگیدن را داشته باشد یا باید آنهایی باشند که شما نمی توانید آنها را تحمل کنید.

چگونه از تعارض در روابط جلوگیری می کنید؟

چگونه از تعارض در روابط جلوگیری می کنید؟
چگونه از تعارض در روابط جلوگیری می کنید؟

در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید از درگیری در روابط خود جلوگیری کنید:

1. برای ایجاد یک ارتباط عاطفی قوی تلاش کنید

2. ابراز تحسین و دلسوزی

3. دوستی های ماندگار برقرار کنید

4. نقشه های عشق خود را تقویت کنید

اینها نکاتی است که ممکن است به شما در حفظ رابطه با شریک زندگی شما کمک کند. گاهی اوقات مسائل آنقدر جدی نیستند و می توان با تلاش متقابل رسیدگی کرد. با این حال، اگر نمی توانید درگیری های خود را در روابط خود مدیریت کنید، همیشه خوب است که از کمک و مشاوره حرفه ای کمک بگیرید!

آنچه دیگران میخوانند:

نویسنده: مریلا جواهری 



+ 5
مخالفم - 9
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری