پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۲۴ مهر ۱۴۰۰ ۲۰:۴۶
۷
۰
نسخه چاپی

علل، علائم و درمان بیماری آلزایمر

علل، علائم و درمان بیماری آلزایمر
افراد بسیار زیادی وجود دارند که از نظر شناختی طبیعی هستند ولی این پاتولوژی را در مغز خود دارند که در نتیجه به عنوان بیماران آلزایمری برشمرده خواهند شد در تیتربرتر به مهم ترین عوامل پیشگیری آلزایمر پرداخته ایم با ما همراه باشید.

تیتربرتر: بیماری آلزایمر شایع ترین نوع زوال عقل است. این یک اختلال عصبی پیشرونده است که در اثر مرگ سلول های مغزی ایجاد می شود که منجر به کاهش شناختی و از دست دادن حافظه می شود. هیچ درمان شناخته شده ای برای این بیماری وجود ندارد و با گذشت زمان وضعیت بدتر می شود و در نهایت باعث مرگ می شود. نام این بیماری از روانپزشک و متخصص مغز و اعصاب آلمانی آلویس آلزایمر گرفته شده است که اولین بار آن را توصیف کرد. در حال حاضر، تقریبا 44 میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری آلزایمر یا زوال عقل مبتلا هستند و تا سال 2030 به 76 میلیون نفر افزایش می یابد. این بیماری بیشتر در افراد بالای 65 سال تشخیص داده می شود و میانگین امید به زندگی پس از تشخیص 7 سال است.

علل بیماری آلزایمر

علل بیماری آلزایمر
علل بیماری آلزایمر

اگرچه هنوز علت دقیق زوال عقل و آلزایمر مشخص نیست، اما می دانیم که علت اصلی آن اختلالات ژنتیکی، سبک زندگی ناسالم و عوامل محیطی بیرونی است. کمتر از 5 درصد موارد ناشی از تغییرات ژنتیکی است. دلیل اصلی زوال عقل و آلزایمر مرگ سریع سلول های مغزی است که ارتباط بین سلول های مغزی را کاهش می دهد و در نتیجه منجر به کوچک شدن مغز می شود. با این حال، مقدار غیر طبیعی پلاک و گره در سلول های مغزی بیماران آلزایمر یافت می شود که در بدتر شدن وضعیت نقش دارد.

پلاک های آمیلوئید:

این پلاک ها از پروتئین بتا آمیلوئید تشکیل شده است که در خارج از سلول های مغز رسوب می کند و اثر سلول های مغزی یا نورون ها را در انتقال پیام ها به و از مغز کاهش می دهد.

Tangles:

Tangles یا tau tangles نخ هایی از پروتئین تاو هستند. پروتئین تاو برای حمایت از انتقال مواد مغذی مورد نیاز سلول های مغزی است. اما این رشته های پروتئینی در سلول های مغزی بیماران آلزایمر پیچیده می شوند که مانع جریان پیام ها از مغز شده و منجر به مرگ سلول های مغزی می شود.

علائم بیماری آلزایمر

علائم بیماری آلزایمر
علائم بیماری آلزایمر

علائم اولیه زوال عقل و آلزایمر به تدریج ایجاد می شوند و اغلب به عنوان مسائل مربوط به سن اشتباه می شوند و ممکن است تا چندین سال تشخیص داده نشوند. اما اگر هریک از این علائم را در بین عزیزان خود تشخیص دادید، آگاه باشید.

از دست دادن حافظه کوتاه مدت:

این شایع ترین علامت آلزایمر است که اغلب به عنوان مشکل مربوط به سن اشتباه گرفته می شود. مردم تمایل دارند فراموش کنند که موارد مهم خود را در کجا قرار داده اند، نام اعضای خانواده را فراموش کنند، در مکان های آشنا گم شوند، بارها و بارها اطلاعات یکسان را بخواهند و رویدادها و تاریخ های مهم را فراموش کنند.

دوری از خانواده و دوستان:

افراد مبتلا به آلزایمر تمایل دارند که خود را از فعالیت ها، سرگرمی ها و علایق مورد علاقه خود دور کنند، زیرا در انجام آنها با مشکل مواجه می شوند. آنها از گردهمایی های خانوادگی، قرارهای با دوستان و فعالیت های اجتماعی کنار می روند.

از دست دادن زمان و ساعت:

افرادی که از آلزایمر در مورد تاریخ، گذشت زمان و فصل ها دچار سردرگمی هستند. این به این دلیل است که آنها نمی توانند زمان را پیگیری کنند و نمی توانند چیزهایی را که در مقابل آنها اتفاق می افتد درک کنند. آنها ممکن است در مکان های آشنا گم شوند و هیچ سرنخی از نحوه رسیدن به آنجا و نحوه بازگشت به خانه نداشته باشند.

تغییر ناگهانی خلق و خو:

نوسانات خلقی که با افسردگی و ناراحتی گاه و بیگاه شروع می شود، می تواند به تدریج به مراحل شدید خشم، گریه و عصبانیت بدون هیچ دلیلی تبدیل شود. آنها به راحتی ناراحت می شوند و همیشه ترسناک، مضطرب، گیج یا افسرده هستند. این به دلیل تغییرات شیمیایی در مغز در نتیجه بیماری و از دست دادن تدریجی توانایی های شناختی ایجاد می شود.

مشکل در صحبت کردن و نوشتن:

شروع آلزایمر همچنین باعث می شود افراد کل مکالمات را فراموش کنند. آنها ممکن است ناگهان در وسط یک مکالمه متوقف شوند و هیچ سرنخی در مورد آنچه باید بگویند نداشته باشند. آنها برای ماندن در موضوع با مشکل روبرو هستند که منجر به افزایش ناامیدی می شود. آنها ممکن است در یافتن کلمات مناسب مشکل داشته باشند و در توضیح یک فکر یا مفهوم با مشکل مواجه شوند.

مطالب مرتبط:

اقدام پیشگیرانه برای کاهش خطر ابتلا به آلزایمر

اقدام پیشگیرانه برای کاهش خطر ابتلا به آلزایمر
اقدام پیشگیرانه برای کاهش خطر ابتلا به آلزایمر

اگرچه هیچ دارویی برای درمان این بیماری یا معکوس پیشرفت آن وجود ندارد، اما برخی از تغییرات در شیوه زندگی و رژیم غذایی سالم می تواند به کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و کاهش سرعت پیشرفت آن کمک کند.

رژیم غذایی سالم:

مهمترین اقدام پیشگیرانه برای به حداقل رساندن خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر، تغذیه مغز و حفظ سلامت آن با مواد مغذی ضروری است. این می تواند با افزایش مصرف آنتی اکسیدان ها، اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین ها و مواد معدنی از طریق میوه ها، سبزیجات، ماهی و لبنیات انجام شود. مقدار زیادی غلات کامل، آجیل، میوه ها، سبزیجات، پروتئین بدون چربی و چربی های سالم بخورید. سبزیجات و انواع توت ها با برگ سبز و رنگ روشن به ویژه در حفظ و بهبود عملکردهای شناختی مفید هستند. امگا 3 را با ماهی های آب سرد مانند ماهی تن، قزل آلا و ساردین پر کنید.

همچنین 3 تا 4 فنجان چای سبز را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید. فواید آنتی اکسیدان های چای سبز بی شمار است.

فعالیت بدنی منظم:

بسیار مهم است که بدن خود را فعال نگه دارید تا خطر زوال عقل کاهش یابد. تحقیقات نشان می دهد که فعالیت بدنی منظم خطر ابتلا به آلزایمر را تقریباً 50 درصد کاهش می دهد و همچنین به کاهش سرعت پیشرفت بیماری در افرادی که قبلاً مبتلا شده اند کمک می کند. یک برنامه ورزشی متناسب با شما برنامه ریزی کنید و از نظر مذهبی به آن پایبند باشید. سعی کنید حداقل 30 دقیقه تمرینات قلبی مانند پیاده روی سریع یا شنا را 4 تا 5 بار در هفته انجام دهید. این نه تنها ضربان قلب را افزایش داده و سلامت قلب و عروق را بهبود می بخشد، بلکه به عملکردهای مناسب مغز نیز کمک می کند.

بهبود سلامت قلب و عروق:

تحقیقات اخیر نشان داده است که می توان با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش داد. محققان ارتباط بین سلامت مغز و قلب و برخی از عوامل مانند فشار خون بالا، کلسترول خون بالا، دیابت و وزن اضافی بدن که منجر به بیماری های قلبی می شود را پیدا کرده اند همچنین ممکن است خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش دهند. بنابراین، حفظ سلامت سیستم قلبی عروقی و جلوگیری از بیماری های مزمن از طریق رژیم غذایی سالم و ورزش منظم بسیار مهم است.

داشتن زندگی اجتماعی فعال:

افراد تمایل دارند با افزایش سن از فعالیت های اجتماعی و دوستان اجتناب کنند و این نیز بر مغز تأثیر می گذارد زیرا انسان موجودی اجتماعی است و مغز انسان نمی تواند در انزوا رشد کند. بنابراین، برقراری ارتباط با خانواده و دوستان، برقراری ارتباطات جدید، صحبت مکرر با عزیزان از طریق تلفن، گذراندن وقت با همسایگان و پیوستن به یک باشگاه را ضروری می دانید.

مشارکت در فعالیتهای فکری:

یادگیری چیزهای جدید یا انجام بازی های استراتژیک مانند شطرنج، پازل متقاطع و سودوکو مغز را تحریک می کند و آن را فعال نگه می دارد و خطر زوال شناختی را کاهش می دهد. یادگیری چیزهای جدید مانند یک ابزار موسیقی یا انجام یک سرگرمی جدید باعث ایجاد چالش های تازه برای مغز می شود و آن را فعال نگه می دارد.

داشتن خواب با کیفیت:

اهمیت خواب برای سلامتی ما نیاز به تأکید جدیدی ندارد. یکی از بدترین پیامدهای سبک زندگی فعالی، محرومیت از خواب است که نه تنها منجر به استرس، خلق و خوی بد و خستگی می شود، بلکه ممکن است در درازمدت منجر به کاهش عملکردهای شناختی شود. بنابراین، داشتن حداقل 8 ساعت خواب بدون مانع و آرام به طور روزانه بسیار مهم است. سعی کنید هر روز به طور همزمان بخوابید و بلند شوید تا ریتم شبانه روزی را ثابت نگه دارید. آرامش خود را حفظ کرده و قبل از خواب دوش آب گرم بگیرید.

محدود کردن مصرف شکر و غذاهای تصفیه شده:

تولید بیش از حد انسولین توسط لوزالمعده تأثیرات منفی بر مغز دارد. با کنترل سطح قند خون و اجتناب از مصرف قند تصفیه شده و غذاهای دارای قند بالا مانند نان آرد سفید، ماکارونی آرد سفید و برنج سفید، می توان ترشح انسولین را کنترل کرد. کربوهیدراتهای پیچیده با شاخص گلیسمی پایین مانند جو دوسر، غلات کامل، برنج قهوه ای، سبزیجات و میوه ها مصرف کنید که تجزیه آنها زمان می برد، بنابراین از نوسان ناگهانی سطح قند خون جلوگیری می کند.

کنترل استرس برای پیشگیری از آلزایمر

کنترل استرس برای پیشگیری از آلزایمر
کنترل استرس برای پیشگیری از آلزایمر

یکی دیگر از جنبه های منفی سبک زندگی مدرن استرس است. استرس می تواند در محل کار یا به دلیل مشکلات شخصی باشد ، اما استرس و اضطراب مزمن می تواند آثار مخربی بر مغز، به ویژه هیپوکامپ داشته باشد، که مانع از رشد سلول های مغزی می شود و خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر را افزایش می دهد. سعی کنید استرس را کنترل کرده و آرامش درونی را از طریق مدیتیشن و تمرینات آرامش بخش مانند تای چی ایجاد کنید.

این تغییرات سالم را در سبک زندگی خود ایجاد کنید و عزیزان خود را از این بیماری و اقدامات پیشگیرانه آن برای کاهش خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر آگاه کنید.

*این مطلب صرفا جهت افزایش اطلاعات شما می‌باشد و به هیچ وجه به منظور توصیه پزشکی یا درمانی نیست، لطفا برای دریافت اطلاعات دقیق به پزشکتان مراجعه کنید.

آنچه دیگران میخوانند:

نویسنده: زهرا فرامرزی 



+ 7
مخالفم - 3
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری