پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دوشنبه, ۲۶ مهر ۱۴۰۰ ۰۸:۱۶
۶
۰
نسخه چاپی

مهر تایید وزیر بر حذف قرعه‌کشی فروش خودرو از سال 1401

مهر تایید وزیر بر حذف قرعه‌کشی فروش خودرو از سال 1401
در حالی که وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده موافق قرعه‌کشی نیست، گویا به دنبال حذف آن در سال آینده است، رئیس شورای رقابت همچنان از این سیستم دفاع و آن را تصمیم شورا می‌داند.

به گزارش تیتربرتر؛ رئیس شورای رقابت می‌گوید: با توجه به اختلاف بین قیمت کارخانه و بازار و حجم بالای متقاضیان و عرضه محدود، قرعه‌کشی روش مناسب و «تصمیم شورا» بوده و به خودروسازان ربطی ندارد راضی باشند یا نباشند و مکلف به اجرا هستند.

رضا شیوا این را هم گفته که اگر کسی می‌گوید قرعه‌کشی روش مناسبی نیست، بلافاصله باید از او سوال کرد که چه روش بهتری را در نظر دارد؟ این گفته شیوا در حالی است که وزیر صمت یکی از مخالفان قرعه‌کشی خودرو است و باید منتظر ماند و دید چه روشی را به عنوان جایگزین مدنظر قرار دارد. اما با توجه به اظهارات رئیس شورای رقابت و وزیر صمت، حالا این پرسش مطرح می‌شود که کدام یک درباره بود و نبود قرعه‌کشی طرح‌های فروش خودرو تصمیم‌گیرنده هستند؟

وی افزود: وقتی شورای رقابت می‌گوید قرعه‌کشی خودرو تصمیم شورا بوده، پس وزارت صمت چطور می‌خواهد این سیستم را کنار بگذارد؟ اگر هم وزارت صمت تصمیم نهایی را در این ماجرا می‌گیرد، پس چرا شورای رقابت آن را تصمیم کارشناسی خود می‌داند و این‌قدر از آن دفاع می‌کند؟ اظهارات دو طرف نشان می‌دهد هماهنگی لازم بین شورای رقابت و وزارت صمت در مساله قرعه‌کشی طرح‌های فروش خودرو و البته قیمت وجود ندارد. باید منتظر ماند و دید وزارت صمت در برنامه جامعی که برای خودرو در حال تدوین است، چه تصمیمی درباره قرعه‌کشی خواهد گرفت و آیا شورای رقابت آن را می‌پذیرد یا موضعی منفی در برابرش خواهد گرفت.

دستور وزیر صمت برای حذف قرعه کشی خودرو از سال 1401

دستور وزیر صمت برای حذف قرعه کشی خودرو از سال 1401
دستور وزیر صمت برای حذف قرعه کشی خودرو از سال 1401

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص برنامه‌های پیش روی بازار خودرو گفت: امسال با صد هزار دستگاه افزایش، تولید خودرو به میزان یک میلیون دستگاه خودرو خواهد رسید ضمن اینکه سال آینده یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید می‌شود به این ترتیب بحث قرعه کشی خودرو نیز حذف خواهد شد.

سید علیرضا فاطمی امین امروز در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: یکی از طرح‌هایی که پیگیری می‌کنیم خارج کردن قیمت دلاری از اقتصاد است که درباره فولاد توانستیم دلار را از قیمت‌گذاری آن خارج کنیم. 

وی افزود: به طور نمونه در حوزه خودرو ۳۰ درصد قطعه وارد می‌کنیم، اما قیمت ۴۰ درصد قطعات دیگر خودرو که داخل تولید می‌شود نیز به دلار متصل است. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: حدود دو ماه است که در فولاد این روند را آغاز کرده‌ایم یعنی قیمت شمش که اکنون ۱۳ هزار تومان است اگر قرار بود همچنان وابسته به دلار باشد باید ۱۸ هزار تومان مبادله می‌شد.  

وی بیان داشت: به این ترتیب قیمت ورق، میلگرد و شمش با واقعیات اقتصاد ایران تعیین می‌شود که از یک تا دو هفته آینده نیز در مورد محصولات مختلف این روش را آغاز خواهیم کرد. البته برای محصولاتی که ممکن است کسری داشته باشیم به شکل عرضه‌های تلفیقی این کسری را جبران خواهیم کرد. 

فاطمی امین افزود: عرضه ۱۲ ماهه فولاد و پتروشیمی را در ۲ هفته آینده خواهیم داشت. اگر عرضه ۱۲ ماهه را شروع کنیم، هر پیمانکار می‌فهمد قیمت کالا تا ۲ ماه دیگر چقدر خواهد بود و این یعنی پیش‌بینی کردن؛ همچنین بحث حذف سهمیه‌ها را که رانت ایجاد می‌کند با این اقدام، اجرایی خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: در کشور مشکل فنی و فناوری نداریم و هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که نمی‌تواند کار را از لحاظ فنی پیش ببرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بهتر است واژه صادرات را دیگر به کار نبریم و بگوییم تجارت بین‌المللی که واژه بزرگ‌تری است.

فاطمی امین اضافه کرد: چه اشکال دارد در بازار‌های دیگر برنامه تجارتی داشته باشیم و آن را توسعه دهیم. برای این هدف، باید زیر ساخت درست کنیم و یکی از این زیرساخت‌ها  افزایش رایزن بازرگانی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه سال آینده نباید تعهد ارزی داشته باشیم، گفت:  تحریم شدیم و بخش عمده‌ای از درآمد ارزی کشور درآمد نفتی بود اما مصرف ارزی سرجای خود بود و کلی نظام بهم خورد و پیچیده شد. امیدواریم از اوایل تابستان سال آینده دیگر تعهد ارزی نداشته باشیم، به حدی درآمد ارزی داریم که نیاز ارزی را تامین کند و مشکلات را رفع کنیم.

فاطمی امین اضافه کرد: دولت الکترونیک و بخشی که مربوط به صنعت، معدن و تجارت است تا پایان سال سرو سامان می‌گیرد به این ترتیب تا پایان امسال برای تمام شهرستان‌ها نقشه راه صنعت، معدن و تجارت خواهیم داشت که در آن مشخص می‌کنیم چه طرح‌هایی نیاز به سرمایه گذاری دارد و چه میزان اشتغال نیاز داریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: وظیفه ما این است به جایی برسیم که فعالان اقتصادی به جز بحث بازاریابی دغدغه نداشته باشند. باید سال آینده به جایی برسیم که سال ۹۷ بوده‌ایم، یعنی باید به قبل از تحریم‌ها برگشت که رشد ۱۲ درصدی در صنعت و معدن داشته باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در جمع خبرنگاران در خصوص برنامه‌های پیش رو بازار خودرو، گفت: برنامه داریم در سال آینده بحث قرعه‌کشی خودرو را حذف کنیم.

وی افزود: امسال با صد هزار دستگاه افزایش، تولید خودرو به میزان یک میلیون دستگاه خودرو خواهد رسید ضمن اینکه سال آینده یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید می‌شود به این ترتیب بحث قرعه کشی خودرو نیز حذف خواهد شد ضمن اینکه خودروسازان مشکلات عدیده‌ای دارند که ما باید برای حل آن کمک کنیم.

مطالب مرتبط:

نظر شورای رقابت چیست؟

رضا شیوا، رئیس شورای رقابت با اشاره به این‌که با وجود اتمام دوره ۶ ساله من همچنان به عنوان رئیس در شورای رقابت هستم تا این‌که وضعیت رئیس جدید مشخص شود، توضیح داد: در حال حاضر دوره برخی از اعضای شورا به اتمام رسیده و طبق قانون عضویتی در آن ندارند و با توجه به این‌که تعداد اعضا به حدنصاب نمی‌رسد، نمی‌توانیم جلسه‌ای برگزار و تصمیم‌گیری جدیدی انجام دهیم.

وی افزود: این در حالی است که از مدتی پیش ما طی نامه‌ای به دستگاه‌های مربوطه از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد، دادگستری، سازمان برنامه و بودجه و اتاق‌ بازرگانی اعلام کردیم که نمایندگان خود را معرفی کنند که هنوز این اتفاق به طور کامل نیفتاده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر باید وزارت اقتصاد، دو اقتصاددان و یک مالی را معرفی کند که رئیس جدید از بین این دو اقتصاددان با رای اعضاء تعیین می‌شود و بعد از مشخص شدن ترکیب با حکم رئیس جمهور ابلاغ نهایی خواهد شد که هنوز این وضعیت مشخص نیست.

اما در ادامه این گفت‌وگو موضوع بحث‌های اخیر مطرح شده در مورد نحوه‌ قیمت‌گذاری خودرو و حذف قرعه کشی مورد پرسش قرار گرفت که شیوا در این رابطه توضیح داد: این‌ها اغلب جوسازی‌هایی است که سایت‌های خودروسازی و خودرویی آن را راه انداخته‌اند اما هیچ‌گونه تصمیمی در این زمینه اخذ نشده و قیمت‌گذاری همچنان به روش فعلی و با قرعه کشی انجام می‌شود.

وی در مورد این‌که آیا ممکن است روش قرعه‌کشی تغییر کند؟ گفت که هر تغییری بعید نیست اما این‌که چه روشی جایگزین شود بسیار اهمیت دارد، چرا که تا پیش از آن همانطور که بارها اعلام کردیم بسیار شکایت در مورد روش سایت وجود داشت و حق بسیاری از بین می‌رفت از این رو آنچه که با توجه به شرایط موجود خودرو و تعداد عرضه در کشور وجود دارد و از سوی دیگر حجم بالای متقاضیان، به نظر نمی‌رسید که راهی بهتر از قرعه‌کشی و تقسیم این تعداد محدود خودرو وجود داشته باشد. با این حال همانطور به دفعات تکرار کردیم اگر کسی می‌گوید قرعه کشی روش مناسبی نیست بلافاصله باید از او سوال کرد که چه روش بهتری را در نظر دارد؟

هر چه توانستیم محدودیت گذاشتیم

رئیس مرکز ملی رقابت ادامه داد: ما هر آنچه محدودیت می‌توانستیم در روش فعلی اعمال کردیم که راه‌های رانت و فساد را ببندند اما اگر لازم است و کسی محدودیت بیشتری را مدنظر دارد تا وضعیت بهبود پیدا کند می‌تواند آن را اعلام، مورد بررسی و اعمال شود.

خودروسازان راضی هستند؟

وی در مورد این‌که آیا خودروسازان از روش قرعه‌کشی راضی بودند، تصریح کرد: اصلا به خودروسازها ربطی ندارد و دلیلی ندارد بخواهند از این روش راضی باشند یا نباشند این تصمیم کارشناسی شورا است، به هر صورت هرجایی که منافذ و محل‌های سوءاستفاده را بگیریم یک تعدادی می‌توانند ناراضی باشند اما در این روش میزان تولید دقیقا برابر با قرعه‌کشی بود یعنی هر آنچه خودروسازها تولید می‌کنند باید در قرعه‌کشی عرضه می‌شد.

رئیس شورای رقابت درباره انجام تعهدات خودروسازان در قیمت گذاری فعلی و قرعه‌کشی گفت که آنها مکلف به انجام تعهدات و دستورالعمل شورای رقابت بودند و عملکرد آنها از سوی دستگاه‌های ناظر از جمله شورای رقابت، دادستانی و سازمان بازرسی نظارت و بررسی شده است.

فکر نکنم کشوری اینطور انحصار ایجاد کند

وی همچنین در مورد اینکه با توجه به تاکیدی که در مورد قرعه‌کشی به عنوان گزینه مناسب، آیا در دیگر کشورها هم از چنین روشی استفاده می‌شود، توضیح داد: فکر نمی‌کنم کشوری باشد که این چنین انحصار ایجاد کرده و ورود هر گونه خودرو تا ببندد و کاملا متکی به تولید داخل باشد آنهم وقتی که تولید خود پاسخگوی نیاز مردم داخل کشور نیست، حداقل در کشورهای دوربر این گونه نیست که کار به قرعه‌کشی برسد.

برای اطلاع از آخرین قیمت خودرو کلیک کنید

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی



+ 6
مخالفم - 8
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری