پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دوشنبه, ۲۶ مهر ۱۴۰۰ ۱۱:۲۲
۵
۰
نسخه چاپی

دستور ویژه رئیسی به بانک مرکزی/ ریزش دلار در راه است؟

دستور ویژه رئیسی به بانک مرکزی/ ریزش دلار در راه است؟
قیمت دلار در بازار آزاد دیروز روند افزایشی خود را حفظ کرد و به قیمت ۲۷ هزارو ۲۴۰ تومان رسید. نرخ ارز در صرافی ملی ۲۶۶۲۷ تومان اعلام شد.

به گزارش تیتربرتر؛ رئیس جمهور به بانک مرکزی و دستگاه‌های مربوط دستور داد از فضاسازی‌های کاذب در قیمت ارز و کالا، با جدیت جلوگیری کنند.

اولین دستور رئیسی برای کاهش دلار؟

اولین دستور رئیسی برای کاهش دلار
اولین دستور رئیسی برای کاهش دلار

 

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی روز یکشنبه در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، با اشاره به نقش دلالان در فضای مجازی برای بی‌ثبات کردن بازار ارز، به بانک مرکزی و دستگاه‌های مربوط دستور داد از فضاسازی‌های کاذب در قیمت ارز و کالا ، با جدیت جلوگیری کنند.

وی همچنین بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی را موظف کرد مدیریت تراز بانک‌ها به ویژه بانک‌های خصوصی و تمرکز بر مهار و هدایت نقدینگی به سمت تولید را در اولویت قرار دهند.

رئیس‌جمهور همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها را موظف کرد در خنثی‌سازی تحریم‌ها و تنظیم بازار کالاهای اساسی همکاری کنند و مقرر شد معاون اول رئیس جمهور، مسئولیت هماهنگی فعالیت‌های دولت برای خنثی‌سازی تحریم‌ها را برعهده گیرد.

در آزاد امروز قیمت دلار روند صعودی دیروز شنبه را ادامه داد و با باقی ماندن در مرز ۲۷ هزار و ۲۰۰ به نرخ ۲۷ هزار و ۲۴۰ تومان رسید.

نرخ ارز در صرافی ملی امروز ۲۶ هزار و ۶۲۷ تومان اعلام شد. قیمت دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۳۵۰ تومان ثبت شد.

علت افزایش قیمت دلار چه بود؟

اگر دلار در نخستین روز هفته، مرز حمایتی ۲۷‌هزار تومان را از دست می‌داد، فشار فروش در بازار ارز شدت می‌گرفت و حتی احتمال نزول به زیر حمایت ۲۶ هزار و ۷۰۰ تومان ایجاد می‌شد. با این حال، روز شنبه، دلار در مسیر برگشت و صعود قرار گرفت تا کمی انتظارات نزولی تعدیل شود. در بیست و چهارمین روز مهرماه، اسکناس آمریکایی ساعت ۳ بعدازظهر با قیمت ۲۷ هزار و ۲۵۰ تومان به فروش رفت که ۱۸۰ تومان بالاتر از روز پنج‌شنبه بود. به گفته فعالان، دو عامل در افزایش قیمت دلار نقش داشت.

نخستین عامل، عدم اعلام زمان شروع مذاکرات هسته‌ای بود. برخی از معامله‌گران انتظار داشتند که پس از مذاکرات ایران با یکی از نمایندگان اتحادیه اروپا، شرایط مذاکرات احتمالی آتی به صورت شفاف اعلام شود. با این حال، پس از دیدار انریکه مورا با مقامات ایرانی عنوان شد که قرار است مذاکرات در بروکسل ادامه پیدا کند.

در این میان، اکثر فعالان اعتقاد داشتند که بازار ارز نسبت به احکام صادر شده برای رئیس پیشین بانک مرکزی و برخی از همکاران او، واکنش خاصی نداشت، هر چند برخی معامله‌گران عنوان می‌کردند که چنین اتفاقاتی ممکن است دست بازارساز را برای مداخله فعالانه در معاملات کوتاه کند. این در حالی است که گفته می‌شد‌ دیروز نیز عرضه قابل توجهی در بازار صورت گرفته است و همین عامل موجب شد دلار در زمان برگشت خریداران با نوسان خاصی مواجه نشود. دیروز گفته می‌شد که صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار را بالا نیاوردند.

ساعت ۱۶ امروز یکشنبه ۲۵ مهر ماه مریم محبی و نیما میرزایی، دو کارشناس بازارهای مالی در گفتگوی زنده اینستاگرامی با ابراهیم علیزاده، سردبیر تجارت‌نیوز پاسخ می‌دهند که دلار، طلا، بورس، مسکن و خودرو تا پایان امسال چه چشم‌اندازی دارند.

در بین چهار بازار مالی دلار، طلا، بورس و مسکن طی نیمه نخست امسال دلار بیشترین افزایش قیمت را داشته است. در این مدت در حالی که قیمت دلار حدود ۱۵ درصد گران شده، شاخص بازار سهام تنها شش درصد بازدهی داشته است. طلا نیز طی این مدت پنج درصد بازدهی داشت. اما بازار مسکن دومین بازار با بازدهی بیشتر طی شش ماهه نخست امسال بود که حدود ۱۴ درصد بازدهی برای آن ثبت شده است.

نکته قابل توجه آنکه بازار خودرو بیشتر از همه بازارهای مالی نوسان را تجربه کرد و طی این مدت بازدهی آن بیش از ۱۹ درصد ثبت شده است.

ساعت ۱۶ روز یکشنبه، ۲۵ مهر ماه امسال مریم محبی و نیما میرزایی، دو کارشناس بازارهای مالی در گفتگوی زنده اینستاگرامی با ابراهیم علیزاده، سردبیر تجارت‌نیوز پاسخ می‌دهند که دلار، طلا، بورس، مسکن و خودرو تا پایان امسال چه چشم‌اندازی دارند.

مطالب مرتبط:

ریزش قیمت دلار شایعه است یا واقعیت؟

 دیشب در بازار پشت خطی دو شایعه بر روند معاملات اثر گذاشت. اولین شایعه احتمال آزادسازی مقداری از پول های بلوکه شده ایران بود. برخی کانال های اطلاع رسانی معامله گران عنوان می کردند که با توجه به تاکید ایران مبنی بر دریافت مقداری از دارایی های بلوکه شده، قبل از شروع مذاکرات هسته ای، احتمال عقب نشینی موقت آمریکا وجود خواهد داشت.

برخی از معامله گران به طعنه در واکنش به این شایعه بیان می کردند که ‌دلارهای بلوکه شده ی ایران در فضای مجازی آزاد شد. این عده اعتقاد داشتند که رفتار هیجانی بازار در معاملات پشت خطی با دوام نخواهد بود و احتمال برگشت قیمت دلار به بالای محدوده 27 هزار و 200 تومان را مطرح می کردند.

شایعه دیگری که در بازار وجود داشت،‌ احتمال افزایش عرضه بازارساز در روز جاری بود. شماری از فعالان باور داشتند که بازار ارز پیش از صحبت های ریاست جمهوری، شاهد افزایش فروش دلار خواهد بود. گفته می شود که رئیسی امشب بعد از خبر ۲۱ شبکه یک، در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم سخن خواهد گفت. برخی معامله گران حتی عنوان می کردند که ممکن است رییس جمهور خبر مهمی درباره مذاکرات هسته ای را به اطلاع مردم برساند.

در این میان عده ای از معامله گران عنوان می کردند که پس از انتخاب رییس کل جدید بانک مرکزی، میزان عرضه دلار بالا رفته است. مجموع این اخبار نشان می دهد که دیشب شماری از معامله گران به دنبال پایین بردن قیمت دلار بودند. آن ها حتی موفق شدند در بازار پشت خطی،‌ ارزش دلار را تا محدوده 27 هزار و 100 تومان کاهش دهند. معمولا زمانی که چنین اتفاقی رخ می دهد و اسکناس آمریکایی با جوسازی و اخبار در مسیر نزولی قرار می گیرد،  معامله گران ارزی قصد نوسان گیری و خرید دلار در نرخ های پایین تر را دارند. 

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی



+ 5
مخالفم - 5
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری